Skip to main content
Beantwoord

Superwifipunten (SW 1) werken niet meer na update Box 12

• 7 juli 2025
  • 9 reacties
  • 83 keer bekeken

Net als vele anderen op het forum werken mijn 3 SW1 wifipunten niet meer na recente update van Box 12 (vorige week). Ik heb inmiddels echt alles zo'n beetje geprobeerd. 

• de “reguliere” verbeter je wifi optie met herstel in de KPN app
  • Alle SW1 wifipunten meermaals opnieuw opgestart
  • Deze hele “schone installatieprocedure” meermaals gedaan (alle punten uit, aan, reset, wachten tot paarse lampjes; modem reset; ethernet verbinden, LANG wachten tot groen wordt, en loskoppelen

Maar helaas, na loskoppelen van SW's wordt het lampje direct weer rood. 

Het is echt enorm frustrerend, want vanwege ontbreken van wifi op bovenverdiepingen en ethernetkabel vanaf SW is thuiswerken momenteel nauwelijks mogelijk. 

Beste antwoord door Jouwert van Geene

Vandaag toch nog een keer Alles herhaald (resets, etc) volgens deze methode met HEEEEEEEL VEEEEEL tijd tussen alle stappen. En wonder boven wonder deden alle drie de wifipunten het uiteindelijk wel weer. 

Dus ik heb mijn bel-afspraak afgezegd en nu maar bidden dat het zo blijft.

Hieronder alle stappen

• Thuisnetwerk gereset (geen SW1s gekoppeld in ‘Thuisnetwerk)
  • Modem gereset
  • Opnieuw naam/ww veranderd (zodat iedereen wel automatisch kan inloggen)
  • geen aanpassing gedaan op WEP2/3 (=”automatisch WEP2/3”)
  • SW1-1 (SW1-DDB698) gereset, en gewacht tot paars (20-30 min)
  • SW1-1 verbonden met ethernet 45 min, groen lampje brandt constant, maar : onbereikbaar op thuisnetwerk

• Na verwijdering Ethernet, wordt SW1-1 lampje direct rood. SW1-1 staat 50cm van modem verwijderd (rood lampje om 11.52am). Na +- 10 min wordt het lampje groen en wel herkend in thuisnetwerk

• SW1-2 (SW1-C58C29) om 12.03 via Ethernet aan modem gekoppeld (vanuit reset - paars)

• SW1-2 na 45 min ethernet losgekoppeld. Werd rood, en daarna groen zonder ethernet. Maar raar genoeg in het thuisnetwerk wel aangegeven als MET ethernet (is echter losgekoppeld). 

Vervolgens SW1-2 verplaatst naar werkkamer 2

• SW1-3 (E540DC) gereset met paarse lichten via ethernet aan modem verbonden (13.00).

(SW1-2 in werkkamer vooralsnog “onbereikbaar” maar …)

• SW1-2 (Werkkamer 2) inmiddels ook bereikbaar en niet meer te zien als via Ethernet)

• SW-1 3 (Werkkamer 1) nu op de goede plek, en SW-1-2 (werkkamer 2) ook, beide groen, en met ethernet verbonden aan een laptop/desktop, werkt volledig.
  • Helaas is SW-1 -2 (werkkamer 2) nu niet meer zichtbaar in het thuisnetwerk, maar wel operationeel (er zijn wel 3 extenders, maar niet zichtbaar). Ik laat het hierbij.

Bekijk origineel

9 reacties

Ik heb exact dit probleem en net als Raoul alle stappen meermaals doorlopen. Uren mee bezig geweest, de super wifi's stond steeds naast het modem in de meterkast, dus geen afstand. Blijft rood….
Morgenavond een belafspraak met KPN…

Admin: samengevoegd met eigen topic [origineel topic]

@Raoul M inmiddels wel verholpen?

Vandaag toch nog een keer Alles herhaald (resets, etc) volgens deze methode met HEEEEEEEL VEEEEEL tijd tussen alle stappen. En wonder boven wonder deden alle drie de wifipunten het uiteindelijk wel weer. 

Dus ik heb mijn bel-afspraak afgezegd en nu maar bidden dat het zo blijft.

Hieronder alle stappen

• Thuisnetwerk gereset (geen SW1s gekoppeld in ‘Thuisnetwerk)
  • Modem gereset
  • Opnieuw naam/ww veranderd (zodat iedereen wel automatisch kan inloggen)
  • geen aanpassing gedaan op WEP2/3 (=”automatisch WEP2/3”)
  • SW1-1 (SW1-DDB698) gereset, en gewacht tot paars (20-30 min)
  • SW1-1 verbonden met ethernet 45 min, groen lampje brandt constant, maar : onbereikbaar op thuisnetwerk

• Na verwijdering Ethernet, wordt SW1-1 lampje direct rood. SW1-1 staat 50cm van modem verwijderd (rood lampje om 11.52am). Na +- 10 min wordt het lampje groen en wel herkend in thuisnetwerk

• SW1-2 (SW1-C58C29) om 12.03 via Ethernet aan modem gekoppeld (vanuit reset - paars)

• SW1-2 na 45 min ethernet losgekoppeld. Werd rood, en daarna groen zonder ethernet. Maar raar genoeg in het thuisnetwerk wel aangegeven als MET ethernet (is echter losgekoppeld). 

Vervolgens SW1-2 verplaatst naar werkkamer 2

• SW1-3 (E540DC) gereset met paarse lichten via ethernet aan modem verbonden (13.00).

(SW1-2 in werkkamer vooralsnog “onbereikbaar” maar …)

• SW1-2 (Werkkamer 2) inmiddels ook bereikbaar en niet meer te zien als via Ethernet)

• SW-1 3 (Werkkamer 1) nu op de goede plek, en SW-1-2 (werkkamer 2) ook, beide groen, en met ethernet verbonden aan een laptop/desktop, werkt volledig.
  • Helaas is SW-1 -2 (werkkamer 2) nu niet meer zichtbaar in het thuisnetwerk, maar wel operationeel (er zijn wel 3 extenders, maar niet zichtbaar). Ik laat het hierbij.

• Topper
  • 18 reacties
  • 8 juli 2025

Hallo Jouwert,

Juich niet te vroeg want dat het weer (even lijkt) te werken is echt binnen enkele uren/ dag weer voorbij.
Ik heb hetzelfde allemaal doorlopen en mogen ervaren, knettergek werd ik en ondanks alle “hulp” van 1st lijns van KPN, kwam het niet tot een stabiele wifi netwerk. Ook qua snelheid was het niet meer als voorheen over wifi heen.

Ik heb uiteindelijk maar 2 wifi 2 punten aangeschaft bij de monteur die langs gestuurd werd uiteindelijk en heb nu geen gillende dochters meer en een fatsoenlijke verbinding/ snelheid over het wifi netwerk heen.

• Helper
  • 45 reacties
  • 9 juli 2025

Na een paar dagen tobben met mijn beide sw1 superwifi lijken ze nu toch stabiel te werken.

Keep fingers crossed.

Inmiddels heb ik ook 2 sw2 superwifi overgenomen van iemand en na ontvangst eerst gereserveerd met paperclip en 1 voor 1 bedraad aan modem gehangen.

Beide geven groen lampje. 

In de app zij  ze ook beide te zien en groen.

Echter : in de we guide zijn beide sw2 punten rood !?  Met de vermelding dat ze niet goed in het thuisnetwerk zijn opgenomen?  Raadsel!  De software versie lijkt ook up2date.

Een wifi analyzer app vertelt me dat alle superwifis online zijn en de juiste sid publiceren.. op 2,4 en 5.

Wat zijn de ervaringen bij andere gebruikers die sw2 hebben aangesloten na de update naar de kpn software ?

• Topper
  • 18 reacties
  • 9 juli 2025

Hallo Ed,,

Mijn advies, maar wie ben ik, haal die sw1 punten uit je netwerk aangezien die niet mee kunnen gaan op de hogere standaard die sw2 nodige heeft om goed te functioneren.

Ik had zelf hier 4 SW 1 punten nodig in het verleden maar nu met 2 SW2 dek ik hetzelfde en met betere kwaliteit/ snelheid/ veiligheid.

De SW 2 kan je samen met modem in een meshed omgeving krijgen en dan heb je dus overal een signaal die automatisch zorgt dat met je devices de sterkste signaal/ AP verbind.

Dit meshed gedeelte werkte met mijn oude SW1 ook niet meer en moest continue handmatig schakelen tussen de AP's.

mvg

Maurice 

• Helper
  • 45 reacties
  • 9 juli 2025

Dank voor je reactie Maurice !  Ik ga eens kijken hoe dat uitpakt!  

Een week verder en het werkt nog steeds. Afgelopen week 1 keer gehad dat een van de SW1 “ uit” was gegaan (lampje uit blijkbaar na geen verbiding) maar na opnieuw opstarten deed ie het weer, en daarna geen probleem meer gehad.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19

Kijk, dat is wat we willen zien.

Reageer