Skip to main content
Beantwoord

Problemen met de wifi na laatste update modem

• August 31, 2025
  • 7 reacties
  • 219 keer bekeken

Ik kwam in juli terug van vakantie en in die periode heeft KPN de modem update doorgevoerd. Niets werkte meer; geen TV en geen WIFI. Na complete reset van de modem en veel gepruts. draaide TV weer, maar WIFI problemen kreeg ik niet opgelost. Ik heb twee zwarte WIFI versterkers. Daar het probleem mij tot waanzin dreef heb gebruik ik de Experia V12 alleen nog als eenvoudige router en heb een andere router en access points (MESH) geinstalleerd. Dat werkt uitstekend. Nu las ik van KPN reacties waarbij gesproken werd over de backhaul van de WIFI versterkers. Die zijn blijkbaart omgezet van 2.4 naar 5.

1. Ik had beide WIFI versterkers bekabeld. Ik neem aan dat de backhaul over UTP loopt en niet over WIFI? Ook bij bekabelde versterkers had ik enorme WIFI problemen.
  2. Klanten nemen Super WIFI om betere dekking te hebben. Als je de versterkers dicht bij elkaar moet zetten dan heeft het totaal geen zin.
  3. Als ik de zwarte Arcadyan WIFI versterkers toch wil gebruiken hoe kan ik deze volledig loskoppelen van de handshake met de modem? Ik heb een complete reset gedaan. Ik kom niet eens in de webinterface van de versterkers.  Ik wil de versterkers helemaal zelf configureren en anders wordt het prullenbak vrees ik….

Beste antwoord door Denise van KPN

Is dat even rot terugkomen van vakantie, ​@Lesateq. Kun je meteen thuis aan de slag om alles weer aan de praat te krijgen. Ik kan me de frustratie goed voorstellen.

Ik lees in jouw laatste bericht dat je de Experia Wifi hebt. Dit zijn de zwarte vierkante wifi versterkers van KPN. Hiervan moest er altijd 1 bekabeld aangesloten zijn. Ik begrijp dat jij beide aangesloten had. De backhaul waar jij het over hebt, geldt voor de SuperWifi. Dat is hier dus niet van toepassing.

Wat ik denk dat hier aan de hand is, is dat jouw Experia Wifi en KPN Box 12 niet op dezelfde software versie draaien. Kan jij de softwareversies van alle KPN apparaten achterhalen? Dan weten we dit zeker.

7 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 31, 2025

Beste ​@Lesateq je hebt het over de SW#2 zwarte ronde wifipiunten denk ik.

Geef de wifipunten een fabrieks reset en sluit ze daarna bekabeld aan rechtstreeks op de KPN Box 12

en laat deze minimaal een half uur bekabeld aan de router hangen totdat je een stabiel groen lampje hebt.

Daarna kun je ze verplaatsen en ergens bekabeld of draadloos neerzetten binnen het bereik van de router.

Succes.

Zie ook onderstaande link:

en

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 31, 2025

Goedemiddag, dat was niet de vraag. Ik heb Arcadyan WIFI versterkers, vierkant type. Toen ik ze net had kon ik inloggen op de web interface. Nu kan dat niet meer. Lees nog even de vraag 3. Ik wil helemaal niet dat de modem ze configureert, ik wil ze zelf instellen. De autoconfig resulteert telkens weer in WIFI problemen. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 3, 2025

Is dat even rot terugkomen van vakantie, ​@Lesateq. Kun je meteen thuis aan de slag om alles weer aan de praat te krijgen. Ik kan me de frustratie goed voorstellen.

Ik lees in jouw laatste bericht dat je de Experia Wifi hebt. Dit zijn de zwarte vierkante wifi versterkers van KPN. Hiervan moest er altijd 1 bekabeld aangesloten zijn. Ik begrijp dat jij beide aangesloten had. De backhaul waar jij het over hebt, geldt voor de SuperWifi. Dat is hier dus niet van toepassing.

Wat ik denk dat hier aan de hand is, is dat jouw Experia Wifi en KPN Box 12 niet op dezelfde software versie draaien. Kan jij de softwareversies van alle KPN apparaten achterhalen? Dan weten we dit zeker.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 5, 2025

Goedemorgen, ik heb inmiddels een ASUS router (direct op de ONT)  en Ruckus access points geinstalleerd. Daarmee zijn de WIFI problemen verdwenen. Ik wil de Arcadyan boxen hergebruiken op een andere locatie. Echter, ik kan niet meer browsen op deze units en dus niet inloggen. Ik neem aan dat ik de Arcadyan's ook op een of andere manier moet kunnen configureren?

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn om te lezen dat je de wifi problemen hebt kunnen oplossen.

Ik begrijp dat je de Experia Wifi graag op een andere plek wilt inzetten. Dat kan. Maar het is op dit moment helaas niet mogelijk om ze zonder KPN modem te configureren. Dit ‘probleem’ is bekend bij de ontwikkelaars. Hopelijk komt daar in de toekomst een oplossing voor.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 12, 2025

Goedemorgen, mijn WIFI versterkers zijn van Arcadyan. Ik neem aan dat er voor deze apparaten ook iets van originele firmware is? Overigens heb ik de Experia en mijn twee WIFI  versterkers eens mee naar de zaak genomen. Uiteraard niet aangesloten op glasvezel maar gewoon als LAN. Ook dan blijken apparaten voortdurend te connecten/disconnecten. De twee versterkers stonden op twee verschillende verdiepingen. Wordt die veroorzaakt door het switchen van aan apparaat tussen WIFI versterkers? Ik  begreep dat mijn versterkers niet als MESH zijn geconfigureerd…

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik neem aan dat er voor deze apparaten ook iets van originele firmware is?

De Experia Wifi zijn over op de nieuwste software. Dit wordt nu gezien als originele firmware. De oude firmware is niet meer beschikbaar.

Uiteraard niet aangesloten op glasvezel maar gewoon als LAN.

Wat bedoel je hiermee?