Skip to main content
Beantwoord

Extra kosten door overgang op glasvezel, monteur wilde per se modem in de meterkast aansluiten

• September 8, 2025
  • 3 reacties
  • 118 keer bekeken

Kortgeleden is er bij mij glasvezel aangesloten, de modem stond netjes in de woonkamer omdat hier de koper aansluiting binnenkwam.

De monteur echter wilde de modem alleen maar aansluiten in de meterkast bij de voordeur waar het glasvezel binnenkwam omdat er anders een nieuwe draad getrokken moest worden, volgens hem zou vanaf hier de Wifi perfect moeten werken.

Nu had ik mijn bekabelde aansluiting door het huis vanuit de woonkamer perfect laten aanleggen maar nu werkt dat dus niet meer en is zelfs ook de wifiverbinding op de eerste en tweede verdieping treurens waardig slecht tot geen verbinding. 

Het antwoord was, u moet twee wifi versterkers kopen of huren! Is dat niet iets ter compensatie van het buiten werking stellen van mijn vaste netwerk?

Is dit een normale werkwijze bij de KPN? 

Gratis overschakelen naar glasvezel maar achteraf toch gedwongen worden met kosten!

Beste antwoord door Ik_Combineer

Mijn reactie van twee jaar geleden is hier op van toepassing:

https://community.kpn.com/internet-9/overstap-naar-glasvezel-hoe-komt-de-kabel-in-de-woonkamer-598234

Tip; dien een klacht in, vraag om herstel.

Een KPN klant welke van koper naar glasvezel gaat krijgt een CUF order bij ons. CUF staat dan voor complimentary upgrade fiber, met het Complimentary gedeelte bedoelen we dat het geheel gratis is om de diensten die de klant nu heeft te laten werken op de huidige plek* zonder hiervoor kosten in rekening te brengen.

Een monteur zal dus gewoon een telefoondraad kosteloos vervangen, ook als deze langer is dan 10 meter. Ook het werken in kruipruimte’s behoort tot de mogelijkheden.

Uiteraard zitten er altijd wat uitzonderingen, de aansluiting moet wel mogelijk zijn. Als je hebt besloten om een telefoonkabel te trekken door je tuin heen naar je schuur en hier het modem staat kunnen we echt niks. En zo zijn er wel meer bijzonderheden te denken. Maar in principe zou een KPN klant nooit verplicht zijn om kosten te maken voor de overzetting naar glas. Enkel als hij extra (cosmetische-)wensen heeft.

3 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 8, 2025

Beste ​@Hartogwg de modem, nu router, had gewoon in de woonkamer kunnen blijven. De monteur had blijkbaar geen zin om een netwerkkabel te trekken richting de huiskamer.

Je kunt hierover een klacht indienen via onderstaande link en wordt het misschien alsnog in orde gemaakt:

https://www.kpn.com/algemeen/klacht

Succes

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • September 8, 2025

Mijn reactie van twee jaar geleden is hier op van toepassing:

https://community.kpn.com/internet-9/overstap-naar-glasvezel-hoe-komt-de-kabel-in-de-woonkamer-598234

Tip; dien een klacht in, vraag om herstel.

Een KPN klant welke van koper naar glasvezel gaat krijgt een CUF order bij ons. CUF staat dan voor complimentary upgrade fiber, met het Complimentary gedeelte bedoelen we dat het geheel gratis is om de diensten die de klant nu heeft te laten werken op de huidige plek* zonder hiervoor kosten in rekening te brengen.

Een monteur zal dus gewoon een telefoondraad kosteloos vervangen, ook als deze langer is dan 10 meter. Ook het werken in kruipruimte’s behoort tot de mogelijkheden.

Uiteraard zitten er altijd wat uitzonderingen, de aansluiting moet wel mogelijk zijn. Als je hebt besloten om een telefoonkabel te trekken door je tuin heen naar je schuur en hier het modem staat kunnen we echt niks. En zo zijn er wel meer bijzonderheden te denken. Maar in principe zou een KPN klant nooit verplicht zijn om kosten te maken voor de overzetting naar glas. Enkel als hij extra (cosmetische-)wensen heeft.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 11, 2025

Goedemorgen ​@Hartogwg en bedankt voorjouw bericht, al is de aanleiding natuurlijk zuur 😔

Niet de allerbeste binnenkomer natuurlijk maar goed dat je het via deze weg kenbaar maakt. 

Zoals hierboven wordt aangegeven, kun je in dit geval het beste een klacht indienen zodat dit verder kan worden opgepakt! Misschien heb je dat inmiddels al gedaan en hopelijk wil je de uitkomst ook hier nog even met ons delen 🙏🏻