Skip to main content
Beantwoord

Derde SuperWifi 2 blijft hangen op firmware 3.00.31

• October 4, 2025
  • 21 reacties
  • 242 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Na de update van mijn Experiabox V10A op zondag 24 september jl. hebben 2 van mijn SuperWifi's 2 netjes ook een update gehad. Zij draaien nu op firmware versie: SW2.C.25.05.08.

Echter het derde SuperWifi 2 punt blijft aangemeld als device en niet als SuperWifi 2 Extender.

Ik heb inmiddels alle suggesties op het forum al geprobeerd. Van resets, tot en met zelfs alle SuperWifi's opnieuw resetten naar factory default, modem reset naar factory default en opnieuw alles weer aanmelden. Echter het derde SuperWifi krijgt maar geen update. Ook met KPN helpdesk contact gehad. Die gaven aan dat het SuperWifi punt waarschijnlijk kapot was en dat ik een nieuwe kon kopen. Echter, voor de update werkte alles prima. Dus het lijkt me vreemd dat nu ineens de SuperWifi 2 kapot is. Het werkt nog steeds, ik kan er op inloggen, maar hij meldt zich niet op de juiste manier aan en heeft dus nog de oude firmware.  Is er bij KPN een mogelijkheid om specifiek een firmware update te pushen? 4/5 keer resetten heeft tot op heden niets uitgehaald.

Wie kan mij helpen?

Groeten, Rob

Beste antwoord door Erik van KPN

Hoi ​@Rob Kottink, ​@Marcdry, welkom! We zien dit soms gebeuren, dat bij de migratie een of meer van de Wifipunten achterblijft. Dit wijst er over het algemeen op dat ons beheerplatform geen goede connectie heeft met dat wifipunt. 

Marc, ik zie dat jij ook al een eigen topic hebt. Voor het gemak neem ik je vanuit dit topic even mee. Voor jullie beiden de controlevraag of de volgende stappen zijn uitgevoerd:

• SuperWifi in kwestie loshalen van de ethernetkabel als die erin zit
  • reset de SuperWifi door met een puntig voorwerp in het resetgaatje te duwen, laat los als de SuperWifi een aantal keer rood knippert
  • wacht tot de SuperWifi klaar is met resetten, hij zal dan paars branden
  • reset dan je modem en wacht tot deze weer helemaal up and running is
  • sluit dan de SuperWifi bekabeld aan op het modem en wacht af. 

Geef het ongeveer een uur, in die periode zou de SuperWifi dan moeten overgaan naar de KPN Software. Als dat niet helpt, geef het hier aan. Dan kunnen we een handmatige updatepoging doen.

21 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 4, 2025

Vul hier even je profiel gegevens in: https://community.kpn.com/settings/profile
Dan zal een moderator waarschijnlijk kijken of ze het kunnen proberen te pushen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 5, 2025

In systemlog geeft de SuperWifi 2 aan: HTTP-Can't connect to auto upgrade server.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 5, 2025

In systemlog geeft de SuperWifi 2 aan: HTTP-Can't connect to auto upgrade server.

Heb je aangepaste DNS servers ?

• Topper
  • October 5, 2025

ik heb hetzelfde probleem en ook op versie     3.00.31. Terwijl mijn andere superwifi 2 wel is geupgrade. ontkabeld blijft deze 3.00.31 superwifi 2 op rood, krijg m niet geupgrade. als er aangepaste dns servers zouden zijn zou de eerste toch ook niet geupgrade zijn lijkt mij...

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 5, 2025

als er aangepaste dns servers zouden zijn zou de eerste toch ook niet geupgrade zijn lijkt mij...

Dat klopt, maar toch is het belangrijk om het uit te sluiten.
Vul ook jij je profiel even in, dan kunnen ze wellicht even verder kijken.

• Topper
  • October 5, 2025

als er aangepaste dns servers zouden zijn zou de eerste toch ook niet geupgrade zijn lijkt mij...

Dat klopt, maar toch is het belangrijk om het uit te sluiten.
Vul ook jij je profiel even in, dan kunnen ze wellicht even verder kijken.

gedaan

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 5, 2025

Heb je aangepaste DNS servers ?

Nee. Gebruikt 192.168.2.254 als DNS

• Topper
  • October 5, 2025

zelfde errror in de log:

05.10.2025 16:25:54 HTTP-Can't connect to auto upgrade server.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 5, 2025

Ik denk dat ​@Erik van KPN even in jullie probleem moet duiken, hij is wat meer actief met dit soort dingen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 6, 2025

Als ik wv-upgrade.kpn.com probeer te bereiken via mijn thuisnetwerk (modem) krijg ik een can't reach this page. 

Als ik buiten mijn thuis netwerk via mobiel op 4G om probeer wv-upgrade.kpn.com te bereiken kom ik wel verder (krijg antwoord) maar zie ik dat het certificaat verlopen is. Mogelijk kan dit ook een issue veroorzaken?

Als ik deze nl. probeer te bereiken via mijn thuisnetwerk (modem) krijg ik nl een can't reach this page). 

• Topper
  • October 6, 2025

Ik kreeg nadat ik tel. contact had met de helpdesk vanmorgen van kpn een mail met een stappenplan om eea te herstellen, maar lijkt n nogal haastig in elkaar gezet verhaal - aan t eind met de regel '… gaat branden in deze volgorde… ‘ - klopt niet hoe t verteld wordt maar denk dat ik t snap - ; hoop dat t werkt, maar is laatste wat ik probeer, echt!

SuperWifi netwerk opnieuw opbouwen

Het kan gebeuren dat er problemen zijn na het het resetten van de Box 12. Problemen met het wifi-netwerk en/of de SuperWifi punten. Het advies is om het netwerk opnieuw op te bouwen.

1. Koppel de bekabelde SuperWifi punten los.
  2. Zorg ervoor dat er geen utp-kabels meer zijn aangesloten op de gele lan-poorten van de Box 12.
  3. Reset de Box 12.
  • De Box 12 reset je door het Reset gaatje in te drukken met een puntig voorwerp.
  1. Reset de SuperWifi punt.
  • Druk hiervoor de reset knop achterop in voor 10 seconden tot het lampje 5 keer rood knippert.
  1. Zet de SuperWifi punt uit wanneer het lampje paars brandt.
    • Het indrukken doe je 30 seconden lang óf totdat alle ledlampjes uit gaan op het modem.
    • De modem reset en herstart.
  2. Sluit de SuperWifi punt bekabeld aan op de Box 12.
  • Het lampje van de SuperWifi punt gaat branden in deze volgorde:
  1. Het SuperWifi punt is nu goed gekoppeld en mag terug op de gewenste plek.
  • De witte SuperWifi punten moet altijd bekabeld aangesloten zijn. 
    • Groen knipperend
    • Kort paars knipperend
    • Groen knipperend
    • Blauw knipperend
    • Groen brandend

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 6, 2025

Deze stappen heb ik ook al doorlopen, maar heeft bij mij niet gewerkt. (Ik heb overigens zwarte Superwifi 2 en een Experiabox v10a)

• Topper
  • October 6, 2025

heeft bij mij dus ook niets geholpen, de 1e superwifi 2 na reset is wel weer ok na ook modem vbox12 reset, de andere is nog steeds op 3.00.31

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 7, 2025

Hoi ​@Rob Kottink, ​@Marcdry, welkom! We zien dit soms gebeuren, dat bij de migratie een of meer van de Wifipunten achterblijft. Dit wijst er over het algemeen op dat ons beheerplatform geen goede connectie heeft met dat wifipunt. 

Marc, ik zie dat jij ook al een eigen topic hebt. Voor het gemak neem ik je vanuit dit topic even mee. Voor jullie beiden de controlevraag of de volgende stappen zijn uitgevoerd:

• reset de SuperWifi door met een puntig voorwerp in het resetgaatje te duwen, laat los als de SuperWifi een aantal keer rood knippert

Geef het ongeveer een uur, in die periode zou de SuperWifi dan moeten overgaan naar de KPN Software. Als dat niet helpt, geef het hier aan. Dan kunnen we een handmatige updatepoging doen.

• Topper
  • October 7, 2025

Al meer dan niet te tellen keren gedaan de afgelopen week, heeft niets geholpen, na een reset ook vannacht 8+ uur bekabeld aan het modem gehangen; geen verschil/geen verbetering. Denk dat ik een nieuwe ga halen want in uren heb ik er al 3 aangeschaft… blijft op 3.00.31 en upgrade server kan niet worden benaderd

• Topper
  • October 7, 2025

certificaat issue? zelfde probleem zie ik in de afgelopen jaren veel voorbij komen … 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 7, 2025

Hoi Erik, ik heb deze procedure al meerdere keren gevolgd. Maar het helpt niet.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 7, 2025

certificaat issue? zelfde probleem zie ik in de afgelopen jaren veel voorbij komen … 

Ja, daar lijkt het wel op. Vind het ook vreemd dat het certificaat verlopen is (zoals hierboven al in een screenshot getoond).

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 13, 2025

Hoi ​@Erik van KPN . Ik heb dat inderdaad al 2 keer gedaan. Complete reset van Modem en Superwifi 2. Volgens bovenstaande methode. Dat heeft niet gewerkt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

Ik heb inmiddels maar een nieuwe SuperWiFi 2 gehuurd bij KPN. Die werkte direct probleemloos nadat deze was aangesloten. Dit topic kan gesloten worden.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 30, 2025

Excuses, Rob, ik had je eerdere reacties even gemist. 

Ja, daar lijkt het wel op. Vind het ook vreemd dat het certificaat verlopen is (zoals hierboven al in een screenshot getoond).

Dat komt omdat er voor de oude firmware geen updateserver meer is, want die firmware wordt niet verder ontwikkeld. Omdat jouw modem al  wel over is naar de KPN Software, staat jouw hele aansluiting geflagd als een KPN Software huishouden. Waardoor modems en wifipunten met oude firmware, bij het aansluiten, herkend worden, en dan door de migratie worden geleid. Maar we zien dat dit dus niet in alle gevallen goed gaat. Reset kan dan helpen, zoals ik benoemde. Maar als dat ook niet werkt, dan moet het soms handmatig gepusht worden vanuit ons. Alleen dat voegt in dit stadium dan niet echt meer wat toe als je inmiddels al andere exemplaren hebt.