Skip to main content
Beantwoord

Opzegging is niet goed verwerkt, dit levert extra kosten op

• January 25, 2025
  • 2 reacties
  • 64 keer bekeken

Katalin Szucs
Nieuwkomer

Ik heb nu dezelfde situatie als vele anderen met betrekking tot problemen met mijn opzegging.

Een maand voordat ik naar het buitenland zou emigreren, heb ik netjes gebeld om mijn contract (voor internet & digitale televisie op 2 apparaten) op te zeggen. Ik heb 20 december gebeld omdat ik wist dat de verhuizing ongeveer een maand later zou plaatsvinden. Na enige aanbiedingen van de medewerker en het duidelijk maken dat ik alleen geïnteresseerd was in volledige opzegging wegens emigratie, werd dit door de medewerker aan de telefoon bevestigd. Mijn contract zou 19 januari eindigen, geheel in lijn met de verplichte één maand opzegtermijn. Ik zou ook een retourdoos / retourdozen ontvangen voor de modem, TV ontvanger en de extra Digitenne antenne.

De retourdozen heb ik nooit binnen gekregen, maar dit weet ik aan de post gezien rond en na de feestdagen wel meer brieven en pakketten laat of níét binnenkwamen. Ik had de oude dozen nog liggen, dus besloot ik 13 januari het allemaal zelf in te pakken en langs te brengen bij een KPN winkel in de buurt.

Toen ik alles daar ging inleveren, werd ik vragend aangekeken en werd me nonchalant verteld dat mijn contract nog helemaal niet opgezegd was. Er werd mij verteld dat mijn contract nú ter plekke wel opgezegd kan worden, maar natuurlijk wel met inachtneming van de opzegtermijn van een maand. Ik kon hoog of laag springen en alles 3x vertellen (vanzelfsprekend ook gedaan), maar de winkelmedewerker was stellig: er was niks te zien van de opzegging in het systeem. 

Ik kreeg nog de vraag “maar heeft u ook een bevestigingsmail gehad?” Nou nee, niet gehad… “ja als het echt in orde was, had u dat moeten ontvangen”. Dit kwam op mij over alsof het míjn domme fout was, alsof de medewerker eigenlijk bedoelde: ‘je hebt geen bevestigingsmail gehad, dus je had toch kunnen weten dat het niet in orde was? Had je weer even moeten bellen’ …

Sorry, maar als ik telefonisch een toezegging krijg van het feit dat het contract opgezegd is en ook nog uitgelegd krijg welke spullen en hóé ik alles kan retourneren, ga ik er vanuit dat het geregeld is. Het is niet mijn werk om een bevestigingsmail te kríj́gen, het is jullie werk om de bevestiging te verstúren.

Zoals het er nu voor staat moet ik tot 13 februari mijn contract (à €63,86 / maand) door blijven betalen. Dus in plaats van een paar euro’s terugkrijgen omdat mijn contract incl. opzegtermijn op 19 januari zou aflopen, krijg ik een soort boete van ruim €60 omdat ik niet scherp genoeg oplette of júllie medewerker wel het werk uitvoerde wat mij aan de telefoon werd verteld.

Ik ben geëmigreerd naar het buitenland en heb alles in m’n eentje geregeld. Alles verliep gesmeerd, zoals de coördinatie tussen Nederlandse en buitenlandse bedrijven en makelaars, zelfs alles bij gemeenten en verzekeraars. Ik sta er van te kijken dat het allersimpelste in het hele traject - het beëindigen van een KPN contract - mij nog de meeste kopzorgen geeft.

Ik ben duidelijk niet de enige die hier tegenaan loopt. Als je op het forum KPN op ‘opzegging bevestiging’ zoekt, komen er genoeg voorbeelden. Met de woorden van een eerdere klachtindiener over hetzelfde onderwerp - Remy9:

“ Het kan toch niet zo zijn KPN geld kan blijven afschrijven totdat zij zelf een bevestigingsmail met een bevestiging van opzeggen sturen? Dan kan KPN eenvoudig nooit die mail sturen, of altijd schermen met slechte helpdeskmedewerkers. “

Om tijd te besparen stel ik ook meteen een oplossing voor: ik kan jullie mijn klantnummer en telefoonnummer geven waarmee ik op 20 december heb gebeld. Heden ten dage kunnen jullie vast terugzoeken en zien dat er met mijn nummer op die dag naar jullie is gebeld. Zelfs als het gesprek niet zou zijn opgenomen, kunnen jullie in ieder geval vaststellen dat ik daadwerkelijk heb gebeld en hoe lang. Dit, samen met het gegeven dat ik 13 januari mijn KPN spullen heb ingeleverd én het feit dat ik sinds 15 januari uitgeschreven ben uit de BRP (uitschrijving ik ook aanleveren) lijken mij voldoende om mijn contract met terugwerkende kracht alsnóg op het beloofde datum van 19 januari te laten aflopen. Met de daarbijbehorende restitutie van mijn te veel betaalde abonnementskosten.

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Katalin Szucs 

Welkom op de community van KPN.

Wat een verhaal, met de nodige tegenslagen omtrent het beëindigen van je abonnementen bij KPN.
De oplossing die je nu zelf geeft, gaat met alle waarschijnlijkheid niet werken, omdat de medewerker in de KPN Winkel al heeft geconcludeerd dat je abonnementen niet op 20 december 2024 zijn beëindigd, en dat daar dus niets over terug te vinden was.

Het afluisteren van opgenomen gesprekken, mag alleen gedaan worden door een speciaal team bij KPN, en gebeurd alleen bij specifieke zaken met daarbij rekening houdend met de strenge privacy wetgeving (AVG).

Daarnaast gebeurd het ook regelmatig dat medewerkers niets wegschrijven in de notities onder jouw klantgegevens, waardoor een medewerker die je daarna spreekt er niets over kan vinden.

Ook had je jouw abonnement niet telefonisch moeten opzeggen, aangezien er bij een migratie een andere weg behandeld dient te worden, waarbij er géén opzegtermijn geldt.
Mijn advies is om dat alsnog te doen, en daarbij alle relevante documenten erbij de uploaden (zoals de uitschrijving bij de gemeente).

Klik hiervoor op de volgende link: Emigratie doorgeven

Dan komt je opzegging bij de juiste afdeling binnen, die het vervolgens gaat verwerken.
Bij een migratie heb je geen opzegtermijn van 1 maand, wat bij een normale opzegging (zoals jezelf hebt gedaan) wel geldt.

Ik vindt het ook vreemd en raar dat de klantenservice medewerker alsmede de medewerker in de winkel jouw daarop niet hebben geattendeerd.

Via de community van KPN kunnen we voor de rest niets met je opzegging, omdat dit altijd verloopt via de telefonische klantenservice of in de KPN Winkel.
En bij een verhuizing naar het buitenland (zoals in jouw geval) via bovenstaande link.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Katalin Szucs 

Welkom op de community van KPN.

Wat een verhaal, met de nodige tegenslagen omtrent het beëindigen van je abonnementen bij KPN.
De oplossing die je nu zelf geeft, gaat met alle waarschijnlijkheid niet werken, omdat de medewerker in de KPN Winkel al heeft geconcludeerd dat je abonnementen niet op 20 december 2024 zijn beëindigd, en dat daar dus niets over terug te vinden was.

Het afluisteren van opgenomen gesprekken, mag alleen gedaan worden door een speciaal team bij KPN, en gebeurd alleen bij specifieke zaken met daarbij rekening houdend met de strenge privacy wetgeving (AVG).

Daarnaast gebeurd het ook regelmatig dat medewerkers niets wegschrijven in de notities onder jouw klantgegevens, waardoor een medewerker die je daarna spreekt er niets over kan vinden.

Ook had je jouw abonnement niet telefonisch moeten opzeggen, aangezien er bij een migratie een andere weg behandeld dient te worden, waarbij er géén opzegtermijn geldt.
Mijn advies is om dat alsnog te doen, en daarbij alle relevante documenten erbij de uploaden (zoals de uitschrijving bij de gemeente).

Klik hiervoor op de volgende link: Emigratie doorgeven

Dan komt je opzegging bij de juiste afdeling binnen, die het vervolgens gaat verwerken.
Bij een migratie heb je geen opzegtermijn van 1 maand, wat bij een normale opzegging (zoals jezelf hebt gedaan) wel geldt.

Ik vindt het ook vreemd en raar dat de klantenservice medewerker alsmede de medewerker in de winkel jouw daarop niet hebben geattendeerd.

Via de community van KPN kunnen we voor de rest niets met je opzegging, omdat dit altijd verloopt via de telefonische klantenservice of in de KPN Winkel.
En bij een verhuizing naar het buitenland (zoals in jouw geval) via bovenstaande link.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • January 27, 2025

Hoi ​@Katalin Szucs .  Erg jammer om te lezen dat dit allemaal zo moeizaam verloopt.

@Michel.uit.Arnhem  geeft een aantal goede tips.  Hier bij de community pakken we geen individuele issues op. Deze plek is voornamelijk bedoelt voor klanten die elkaar helpen. Tevens is binnen KPN maar één afdeling die de rechten heeft om abonnement op te zeggen.  Je kunt ze bereiken via de link die Michel deelt.  Ik kan er aan toevoegen dat het meesturen van de bewijsstukken essentieel is.  Ze willen het juiste document anders zal je verzoek afgekeurd worden. Ik hoop dat het op deze manier toch nog gaat lukken!