Skip to main content
Vraag

Beloofde korting stopt na 3 maanden in plaats van 12

• 4 maart 2025
  • 20 reacties
  • 153 keer bekeken

Op 17-12-2024 heb ik telefonisch mijn contract verlengt voor 24 maand. Dit betrof een Hussel abbonement met Internet en TV. Het contract zou met terug werkende kracht in gaan op 1-12-2024. Omdat ik al jaren vaste klant ben, ook met mobiele abonnementen konden ze een mooie aanbieding maken. Het 1e jaar zou mij €25,- per maand kosten en het 2e jaar €84,20. Over 2 jaar gezien betaald je dan gemiddeld €54,60 per maand. Dat vond ik een mooie prijs en zeker niet onrealistisch.

De 1e 3 maanden kreeg ik netjes een factuur van €25,-, niets aan de hand. Maar afgelopen zondag volgde een nieuwe factuur en die was flink hoger met daarbij correcties van de afgelopen periode. 
waarop ik gisterenavond heb gebeld met de KPN klantenservice. Ik kreeg een medewerker aan de lijn die mij niet kon helpen en alleen zei dat mijn contract niet kon en ik het maar diende te accepteren. Hij bracht zelfs advies uit om geen juridische stappen te ondernemen want dit zou voor mij slechter uitvallen. Vervolgens kon hij geen oplossing bieden en verbrak de verbinding.

Op 17-12-2024 heb ik een mondelinge overeenkomst gemaakt met KPN en dit is ook 3 maand zo uitgevoerd. Hier heeft KPN zich toch gewoon aan te houden?

Laat staan dat we het hebben over de communicatieve vaardigheden van KPN, wat is dat zeer ondermaats!

20 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22051 reacties
  • 4 maart 2025

Dag ​@mdeboer, op het forum helpen klanten elkaar en kunnen we wat dit betreft niets voor je doen. Je kunt hiervoor beter een klacht indienen via dit formulier

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2336 reacties
  • 4 maart 2025
mdeboer schreef:

Op 17-12-2024 heb ik telefonisch mijn contract verlengt voor 24 maand. Dit betrof een Hussel abbonement met Internet en TV. Het contract zou met terug werkende kracht in gaan op 1-12-2024. Omdat ik al jaren vaste klant ben, ook met mobiele abonnementen konden ze een mooie aanbieding maken. Het 1e jaar zou mij €25,- per maand kosten en het 2e jaar €84,20. Over 2 jaar gezien betaald je dan gemiddeld €54,60 per maand. Dat vond ik een mooie prijs en zeker niet onrealistisch.

De 1e 3 maanden kreeg ik netjes een factuur van €25,-, niets aan de hand. Maar afgelopen zondag volgde een nieuwe factuur en die was flink hoger met daarbij correcties van de afgelopen periode. 
waarop ik gisterenavond heb gebeld met de KPN klantenservice. Ik kreeg een medewerker aan de lijn die mij niet kon helpen en alleen zei dat mijn contract niet kon en ik het maar diende te accepteren. Hij bracht zelfs advies uit om geen juridische stappen te ondernemen want dit zou voor mij slechter uitvallen. Vervolgens kon hij geen oplossing bieden en verbrak de verbinding.

Op 17-12-2024 heb ik een mondelinge overeenkomst gemaakt met KPN en dit is ook 3 maand zo uitgevoerd. Hier heeft KPN zich toch gewoon aan te houden?

Laat staan dat we het hebben over de communicatieve vaardigheden van KPN, wat is dat zeer ondermaats!

Een contract kan doorgaans niet met terugwerkende kracht ingaan bij KPN.

Vraag, kunt u een kopie van uw contract met geanonimiseerde gegevens hier tonen?

• 3357 reacties
  • 4 maart 2025

Zoals ​@bnh ook al vraagt: een schermafdruk van het contract? Met die oranje regels? 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 14201 reacties
  • 4 maart 2025

Hoi ​@mdeboer 
Wat ​​​​​@bnh en ​@Marlon92 zeggen is niet de manier, dit is een privé zaak die door jouw en de KPN moet worden uitgezocht.
Het vragen naar een publicatie van de privé gegevens om aan jullie nieuwsgierigheid te voldoen is niet netjes en ook totaal overbodig./
Dus wat ​@Joep1965 zegt een klacht indienen is het beste antwoord wat je hier kunt krijgen, het forum kan je hier verder niet mee helpen.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2336 reacties
  • 4 maart 2025
huistijger schreef:

Hoi ​@mdeboer 
Wat ​​​​​@bnh en ​@Marlon92 zeggen is niet de manier, dit is een privé zaak die door jouw en de KPN moet uitgezocht worden.
Het vragen naar een publikatie van de privé gegevens om jullie nieuwsgierigheid te voldoen is niet netjes en ook totaal overbodig./
Dus wat ​@Joep1965 zegt een klacht indienen is het beste antwoord wat je hier kunt krijgen, het forum kan je hier verder niet mee helpen.

Wat een onzin ​@huistijger, je praat echt uit je nek.
We vragen om een geanonimiseerde overzicht, want het komt vaak voor dat mensen fouten maken met de actie korting van een bepaalde periode. Wij kunnen dat hier concentreren en uitleggen hoe het zit.

Niemand heeft hier om privégegevens gevraagd.

Nogmaals het verzoek om een geanonimiseerde overzicht (indien je dit wilt plaatsen), zodat we met je mee kunnen kijken.​@mdeboer.

• 3357 reacties
  • 4 maart 2025

Bekijk dit topic eens:

Ik denk dat dit topic ook op ​@mdeboer van toepassing is.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2336 reacties
  • 4 maart 2025
Marlon92 schreef:

Bekijk dit topic eens:

Ik denk dat dit topic ook op ​@mdeboer van toepassing is.

Precies waarom ik een overzicht vroeg, we hebben vaker met dit probleem te maken gehad...

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 maart 2025

Qua data op het contract klopt er geen hout van, dit is besproken tijdens het telefoongesprek maar volgens de medewerker van KPN werkt het systeem zo. Het hangt van kortingen en bundels aan elkaar, het begint op de belastingdienst te lijken.

Onder aan de streep is het belangrijkste dat we mondeling zijn overeen gekomen zoals in mijn post besproken.

Hier een voorbeeld van de factuur:

Er zal wellicht een fout door KPN zijn gemaakt met het contract maar de afspraken die we mondeling hebben gemaakt waren heel duidelijk. De 1e 3 maand wordt er juist gefactureerd naar aanleiding van de mondelinge afspraken. En nu in maart krijg ik zelfs een correctie op een factuur. Daar kan ik als consument niks aan doen.

Overigens heb ik een klacht ingediend via het formulier, hartelijk dank voor het attenderen daarop. Dit kon de KPN medewerker gisteren helaas niet.

• 3357 reacties
  • 4 maart 2025
mdeboer schreef:

De 2de oranje kortingregel is afgelopen. Begint op 1 dec 2023. Is dus op 1 december 2024 geëindigd. Op dezelfde manier is ook die 5de regel al niet meer geldig. 

Dat zijn kortingen die je de vorige keer met verlengen gekregen hebt en die nu afgelopen zijn. 

Hou je dus over € 29,99 korting het eerste jaar. Pluspakket gratis krijgt iedereen met een mobiel abonnement, dus dat reken ik ff niet mee. En die entertainmentkorting is ook niets bijzonders aan.

Je betaald € 63,17 voor 1 gbit. Als je het abonnement om had laten zetten naar de nieuwste abonnementsvorm had je € 52,50 betaald. 

Met het nieuwe level kortingen systeem kan je ook ESPN gratis krijgen…

Dus …

Er blijft niet veel over van die korting 🤡

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 maart 2025

Dat zou een uitleg kunnen zijn, maar het telefoongesprek was op 17-12-2024. En als consument ga ik telefonisch akkoord zonder een contract vooraf te zien. Vervolgens krijg ik het contract per mail en wordt er door KPN gezegd dat het systeem zo werkt.

Welke uitleg er achteraf ook is, dit klopt niet. Die kortingen zouden dan al voor 1-12-2024 verlopen zijn terwijl mijn facturatie tot 1-3-2025 wel verliep zoals afgesproken.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2336 reacties
  • 4 maart 2025

Precies wat ​@Marlon92 zegt, dit is precies de reden dat we om het overzicht vroegen. 

De kortingen van het jaar 2023 zijn verlopen op 12-2024. Die worden dus nu niet meer meegerekend.

De medewerker heeft dat waarschijnlijk niet helemaal goed gecommuniceerd naar u.

Misschien dat de klachten afdeling u iets te gemoed wil komen, u zelf dat even moeten afwachten.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2336 reacties
  • 4 maart 2025
mdeboer schreef:

Dat zou een uitleg kunnen zijn, maar het telefoongesprek was op 17-12-2024. En als consument ga ik telefonisch akkoord zonder een contract vooraf te zien. Vervolgens krijg ik het contract per mail en wordt er door KPN gezegd dat het systeem zo werkt.

Welke uitleg er achteraf ook is, dit klopt niet. Die kortingen zouden dan al voor 1-12-2024 verlopen zijn terwijl mijn facturatie tot 1-3-2025 wel verliep zoals afgesproken.

En vanaf maart is de korting eraf ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 maart 2025

​@bnh volgens mij is er niks uitgelegd. Want zoals ik al zei tegen ​@Marlon92 klopt het contract gewoon niet op basis van het telefoongesprek. Sterker nog, als die regels op die manier geïnterpreteerd dienen te worden dan is het toch vreemd dat je een prijs af spreekt op basis van een korting die dan al verlopen is. Maar dat is geen onderdeel van de discussie, het geval is dat er mondeling een overeenkomst is aangegaan zoals in mijn post is aangegeven. Hoe dit op welke manier in het contract is aangegeven is voor mij niet relevant. Wat relevant voor mij is dat bij een contractsduur van 24 maand de 1e 12 maanden een bedrag van €25,- is afgesproken en de 2e 12 maand een bedrag van €84,20 is overeen gekomen.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2336 reacties
  • 4 maart 2025
mdeboer schreef:

​@bnh volgens mij is er niks uitgelegd. Want zoals ik al zei tegen ​@Marlon92 klopt het contract gewoon niet op basis van het telefoongesprek. Sterker nog, als die regels op die manier geïnterpreteerd dienen te worden dan is het toch vreemd dat je een prijs af spreekt op basis van een korting die dan al verlopen is. Maar dat is geen onderdeel van de discussie, het geval is dat er mondeling een overeenkomst is aangegaan zoals in mijn post is aangegeven. Hoe dit op welke manier in het contract is aangegeven is voor mij niet relevant. Wat relevant voor mij is dat bij een contractsduur van 24 maand de 1e 12 maanden een bedrag van €25,- is afgesproken en de 2e 12 maand een bedrag van €84,20 is overeen gekomen.

Dat snap ik, maar KPN heeft het recht om bij fouten het contract terug te draaien of aan te passen.

Daarnaast, hoe wil je als consument dit bewijzen ?

Het is letterlijk hun wordt tegen de uwe.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 maart 2025
bnh schreef:
mdeboer schreef:

En vanaf maart is de korting eraf ?

Correct, met een vage correctie over teveel gekregen korting van de maand februari.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 maart 2025
bnh schreef:
mdeboer schreef:

Dat snap ik, maar KPN heeft het recht om bij fouten het contract terug te draaien of aan te passen.

Daarnaast, hoe wil je als consument dit bewijzen ?

Het is letterlijk hun wordt tegen de uwe.

Op de 1e facturen staat heel duidelijk korting 1e 12 maanden, het contract gaat in op 1-12-2024. Volgens mij is het niet zo moeilijk.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2336 reacties
  • 4 maart 2025

Ja dat klopt, maar de ingang datum van de kortingen op het contract is leidend. Die worden dus niet op het factuur vermeld. De oranje teksten zijn juridisch bindend. Dit overzicht heb je ook gehad op de mail, en je had 14 dagen de tijd om te annuleren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 maart 2025
bnh schreef:

Ja dat klopt, maar de ingang datum van de kortingen op het contract is leidend. Die worden dus niet op het factuur vermeld. De oranje teksten zijn juridisch bindend. Dit overzicht heb je ook gehad op de mail, en je had 14 dagen de tijd om te annuleren.

Als dat zo is zou ik graag van jou een berekening willen zien waarom de 1e 3 maand wel €25 is gefactureerd volgens het contract.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2336 reacties
  • 4 maart 2025
mdeboer schreef:
bnh schreef:

Als dat zo is zou ik graag van jou een berekening willen zien waarom de 1e 3 maand wel €25 is gefactureerd volgens het contract.

Ja dat vind ik ook vreemd, maar ik beschik niet over uw facturen dus dat kan ik niet.

• 3357 reacties
  • 4 maart 2025
mdeboer schreef:
bnh schreef:

Dat is dan een fout van KPN. Het is in jouw voordeel, dus je kunt er niets van zeggen.

Misschien hebben ze het gedaan om er voor te zorgen dat jij het nu pas ziet dat het anders gaat dan dat je verwacht had. En je nu dus niet meer kunt annuleren. Ik weet het niet. 

Helaas is dit de manier waarop KPN momenteel werkt. Je hebt keurig op tijd via de mail een bevestiging gekregen van je verlenging. Daar had je toen meteen op moeten reageren. Daar is het nu te laat voor. Je hebt "geen poot om op te staan" juridisch gezien. Nu niet meer.

Reageer