Skip to main content
Beantwoord

Forse prijsverhoging doorgevoerd op oud abonnement zonder overleg

• April 17, 2025
  • 17 reacties
  • 188 keer bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Tot mijn grote verbazing ontving ik afgelopen zaterdag uw factuur met een bedrag van €129,42. Vorige maand betaalde ik nog €93,30 – een verschil van €36,12, oftewel een prijsverhoging van meer dan 40%. Dit vind ik buiten proportie en onacceptabel, zeker zonder enige voorafgaande toelichting of aankondiging.

Op maandag heb ik via uw website een belafspraak gemaakt, waarop ik dinsdag netjes werd teruggebeld. De medewerker deelde mee dat het product dat ik al sinds 2013 gebruik (voorheen via Telfort) niet meer bestaat, en dat daarom de prijs is aangepast. Op mijn vraag waarom deze wijziging zonder overleg is doorgevoerd, kreeg ik geen helder antwoord.

In plaats daarvan kreeg ik het voorstel om een nieuw contract af te sluiten. Dan zou de prijs lager uitvallen, inclusief een tijdelijke korting van drie maanden. Echter:

• Er is geen verschil in snelheid,

• Ik ontvang geen nieuwe of verbeterde modem,

• En er is geen inhoudelijke verbetering van de dienst.

Kortom: ik word als trouwe klant onder druk gezet om een nieuw contract van 24 maanden aan te gaan, puur om een onverklaarbare prijsverhoging te vermijden. Toen ik mijn verbazing daarover uitte, kreeg ik als reactie: “Ja, dat is nu eenmaal zo. We hebben een monopoliepositie.”

Dit is voor mij onacceptabel. Ik voel me als consument misleid en gemanipuleerd.

Daarom stel ik het volgende:

• Ik wens per direct teruggezet te worden naar het oude maandbedrag van €93,30,

• Ik ben bereid om een kleine inflatiecorrectie te accepteren (zoals een gebruikelijke verhoging van ±3,3% per 1 juli),

• Ik verwacht binnen 7 dagen een inhoudelijke reactie op dit bezwaar.

Indien hier geen passende oplossing voor komt, ben ik voornemens een formele klacht in te dienen bij o.a. ConsuWijzer, De Geschillencommissie, Kassa en de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Beste antwoord door Hspa

Ben net gebeld door KPN. Ze hebben mij uitgelegd dat dit inderdaad te maken heeft met de verlegging van de factuurdatum.
Er is erkend dat de uitleg en de manier van communiceren door de medewerker niet goed waren, en dat ze dit intern gaan oppakken en gebruiken voor bijscholing.

Het was een heel goed en duidelijk gesprek — zo ken ik KPN.
Dank aan iedereen voor de opmerkingen en de verduidelijking!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 17, 2025

Hallo ​@Hspa ,

Je kunt jouw abonnement ook goedkoper maken door met één jaar te verlengen.

Dat kan ook via internet via deze link, kies dan voor "Toon mijn persoonlijk advies”.: 

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 17, 2025

Hoi ​@Hspa 
Het forum kan niets doen met prijzen, je zult je toch echt telefonisch moeten  bellen 0800 0402
Of nog beter een bel-afspraak maken, dan belt de KPN je per direct terug, of op een moment dat jou uitkomt.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Hspa 

Je verhaal en klacht wat je hier op de community hebt geplaatst, had je beter direct via het klachtenformulier kunnen indienen bij KPN.
Dan komt het direct uit op de klachtenafdeling die daarmee aan de slag gaat, en jouw terugbelt met een passende oplossing waar je hopelijk tevreden mee bent.

Klik op de volgende link, en je komt direct uit op het online klachtenformulier:
Klacht indienen

Bij het indienen van een klacht bij de instellingen die jij benoemd, zal er altijd gevraagd worden of je al een officiële klacht hebt ingediend bij KPN zelf.
Je kunt je bovenstaande verhaal met “knippen en plakken” zo overzetten naar het online klachtenformulier van KPN, zodat je niet opnieuw het gehele verhaal hoeft te typen.

• April 17, 2025

Wat neem jij voor dat bedrag eigenlijk allemaal af van KPN? Welke internet snelheid? Tv? Hoeveel ontvangers?

En als KPN kennelijk een oude contractvorm stop zet, waarom zet KPN dan de klant niet gewoon direct zonder contractperiode over naar de nieuwste abonnementsvorm? Ik bedoel hiermee: welke abonnementsvorm heb je nu gekregen dan?

Kun je een schermafdruk plaatsen van pagina 2 van de factuur? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 18, 2025

Beste Noordzee,

Waarom zou ik mijn abonnement met een jaar verlengen?
Ik ben al sinds 2013 — en daarvoor via Telfort — klant bij KPN.
Trouw klanten zouden juist beloond moeten worden, niet weggejaagd.

Laat me weten of je het iets formeler of juist luchtiger wilt maken, dan pas ik het aan!

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 18, 2025

Beste Michel uit Arnhem,

Dat had ik ook gedaan, maar mijn klacht is te groot. Ik kreeg niet genoeg ruimte op het formulier, dus kon ik het niet versturen. Daarom heb ik het ook maar ouderwets per post gestuurd naar Groningen.

Maar eerlijk gezegd ben ik gewoon bang dat ik voor hen slechts een nummer ben, en totaal niet serieus word genomen door een monopolist.

• April 18, 2025

Waarom zou ik mijn abonnement met een jaar verlengen?

Omdat je je eigen tekort doet als je dat nooit doet. Oude abonnementen worden elk jaar duurder door de inflatiecorrectie. Op een gegeven moment worden ze duurder dan de nieuwe abonnementsvorm. 

Trouw klanten zouden juist beloond moeten worden, niet weggejaagd.

KPN is geen liefdadigheidsinstelling die tot doel heeft jou goedkoop internet en tv te leveren. Je zal zo af en toe moeten verlengen met een nieuw jaarcontract. Anders betaal je gewoon teveel.

Als je het er niet mee eens ben, dan stap je over naar een andere provider. En dan zal je daar ook een jaarcontract af moeten sluiten. Dus de gedachte "ik wil geen jaarcontract" leid uiteindelijk nergens toe.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 18, 2025

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 18, 2025

Beste Marlon92,

Waarom zou je iets nieuws moeten nemen als je verder tevreden bent?
Ik heb altijd alle prijsverhogingen en inflatiecorrecties gewoon betaald. De 3,3% die op 1 juli komt, zou ik ook geen probleem vinden.

Maar om de prijs met 40% te verhogen, alleen om je te dwingen een nieuw contract af te sluiten, vind ik totaal absurd.
Ik ben al meer dan 20 jaar klant. Ik stap niet zomaar over, maar nu begin ik er serieus over na te denken om naar een andere aanbieder te gaan.

• April 18, 2025

Kijk eens naar de datum: 11 april t/m 22 mei. Dat is meer dan een maand. Reken dat eens uit per dag. En doe dat bij die eerste factuur ook eens. Vergelijk de kosten per dag van de eerste factuur met die van de 2de factuur. 

• April 18, 2025

Verder...

Of jij goedkoper uit bent met een nieuw abonnement weet ik niet. Je betaald belachelijk veel voor internet en tv. Echt veel te veel. Bij een nieuw abonnement zou je daarvoor 60 euro betalen. 100 mbit internet met 2 tv ontvanger. En 61 euro als je 200 mbit wilt. Jij betaald dus 15 euro meer.

Maar je krijgt wel ESPN en KPN Service Plus gratis. Als jij ESPN en KPN Service Plus erg belangrijk vind en wilt houden, dan kan het verschil met een nieuw abonnement misschien nog niet eens zo groot zijn.

Bedenk je in iedergeval: die "gratis" ESPN die je nu hebt betaal je gewoon zelf. En dat word elk jaar meer. Want 3,3 % op 75 euro tikt wel aan. Over 2 jaar zit je boven de 80.

• April 18, 2025

Kijk eens naar de datum: 11 april t/m 22 mei. Dat is meer dan een maand. Reken dat eens uit per dag. En doe dat bij die eerste factuur ook eens.

Dan nog zonder uitleg een langere factuur periode is natuurlijk vreemd.

@Hspa het lijkt erop dat je factuur periode is gewijzigd. Van 11 tot 10 naar 23 tot 22.

De eerstvolgende factuur zal van 23 mei tot 22 juni lopen gebaseerd op wat ik nu lees.

• April 18, 2025

Het is wel schandalig dat de KPN medewerker aan de telefoon hier niet op gewezen heeft en een flauwekul verhaal heeft verzonnen over een abonnement wat gewijzigd is.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Kijk eens naar de datum: 11 april t/m 22 mei. Dat is meer dan een maand. Reken dat eens uit per dag. En doe dat bij die eerste factuur ook eens.

Dan nog zonder uitleg een langere factuur periode is natuurlijk vreemd.

@Hspa het lijkt erop dat je factuur periode is gewijzigd. Van 11 tot 10 naar 23 tot 22.

De eerstvolgende factuur zal van 23 mei tot 22 juni lopen gebaseerd op wat ik nu lees.

Hoi ​@Rowi. en ​@Hspa 

Het lijkt er inderdaad op dat de betaaldatum veranderd is, en nu op de 22e is gezet.
Dan heb je altijd een overbrugging waarbij de factuurperiode wat langer is dan gebruikelijk, dat heb ik zelf ook zo ervaren toen ik mijn betaaldatum ook had gewijzigd.
Op mijn factuur was de periode ook éénmalig wat langer dan gewoonlijk, waardoor het totaalbedrag ook wat hoger was.

Een maand later staat alles weer goed op de factuur, en betaal je weer de gebruikelijke totaalbedrag, mist je natuurlijk niets wijzigt in de tussentijd.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 18, 2025

Dit was mij niet opgevalen.

Maar waarom veranderd een datum? 

En ja waarom ziet een medewerker aan de telefoon dit niet? 

En waarom de uitleg dat het komt omdat het een oud contract is wat aangepast moet worden. 

Ik zie wel waar de kpn mee terug komt en kijk ondertussen naar aanbiedingen via andere leveranciers.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • April 18, 2025

Ben net gebeld door KPN. Ze hebben mij uitgelegd dat dit inderdaad te maken heeft met de verlegging van de factuurdatum.
Er is erkend dat de uitleg en de manier van communiceren door de medewerker niet goed waren, en dat ze dit intern gaan oppakken en gebruiken voor bijscholing.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Top dat je hier in onze Community al zo op weg geholpen was ​@Hspa. En wat fijn om te lezen dat 't nu opgehelderd is, dat was wel op zijn plek gezien de begrijpelijke verwarring rondom deze factuur. Dankjewel voor het delen!