Skip to main content
Beantwoord

Klacht inzake onterechte kosten na storing, rekening gekregen voor het vervangen van een HDMI kabel en voorrijkosten

• August 19, 2025
  • 14 reacties
  • 148 keer bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Via deze weg wil ik een klacht indienen over de in rekening gebrachte kosten na een langdurige storing.

Sinds 14 augustus 2025 hadden wij dagenlang geen internet- en tv-verbinding. Na herhaaldelijk contact met de klantenservice en meerdere bezoeken aan een KPN-winkel, waarbij onder meer het modem tot tweemaal toe werd omgewisseld, bleef het probleem bestaan. Zelfs met telefonische begeleiding van de technische dienst werd de storing niet opgelost.

Op 18 augustus 2025 is er uiteindelijk een monteur langsgekomen. Deze monteur heeft de storing verholpen door een defecte HDMI-kabel te vervangen een originele van KPN te plaatsen.  Er zat geen HDMI-kabel in de doos, anders had ik het automatisch vervangen, want je volgt de stappen. Ik ben geen professional! 

Tot mijn grote ongenoegen vertelde de monteur dat hier ± 94 euro aan voorrijkosten voor in rekening zou worden gebracht.

Ik ben zeer teleurgesteld over deze gang van zaken en de kosten die hierbij horen, gezien:

• We dagenlang zonder diensten hebben gezeten, ondanks onze eigen inspanningen om het probleem op te lossen.

• De technische dienst ons niet heeft geadviseerd om de kabel te controleren, wat het probleem direct had kunnen oplossen.

• We al meer dan 35 jaar trouwe klant zijn bij KPN.

Ik verzoek u dan ook om de in rekening gebrachte kosten te crediteren. Alle details van de storing en de gevoerde gesprekken zijn terug te vinden in ons dossier.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet, 

1. Singh

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@NitaS 

Welkom op de community van KPN.

Hiervoor kun je het beste telefonisch contact opnemen met de klantenservice van KPN, via telefoonnummer 0800-0402.
Via de community kan hiermee niets gedaan worden, aangezien dit echt verloopt via de klantenservice van KPN.

Spreek nadat de voice respons stem je heeft gevraagd waarvoor je belt, het volgende in:
ik wil een medewerker spreken, en na de tweede vraag facturatie.

Vertel aan de medewerker die je te spreken krijgt het verhaal uit, en vraag tenslotte of de kosten voor de monteur (voorrijkosten) gecrediteerd kunnen worden.

Kom je er met de klantenservice niet uit, dan kun je altijd nog een klacht indienen.
Klik op de volgende link, en je komt direct uit op de online klachtenformulier: Klachtenformulier

14 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@NitaS 

Welkom op de community van KPN.

Hiervoor kun je het beste telefonisch contact opnemen met de klantenservice van KPN, via telefoonnummer 0800-0402.
Via de community kan hiermee niets gedaan worden, aangezien dit echt verloopt via de klantenservice van KPN.

Spreek nadat de voice respons stem je heeft gevraagd waarvoor je belt, het volgende in:
ik wil een medewerker spreken, en na de tweede vraag facturatie.

Vertel aan de medewerker die je te spreken krijgt het verhaal uit, en vraag tenslotte of de kosten voor de monteur (voorrijkosten) gecrediteerd kunnen worden.

Kom je er met de klantenservice niet uit, dan kun je altijd nog een klacht indienen.
Klik op de volgende link, en je komt direct uit op de online klachtenformulier: Klachtenformulier

• Auteur
  • August 20, 2025

Hi Michel, Hartelijk voor je reactie! Ik waardeer het zeer.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@NitaS 

Graag gedaan!
Ik hoop dat het snel voor je wordt opgelost, en dat je het naast je neer kunt leggen.

• August 20, 2025

Een defecte hdmi kabel kan er nooit voor zorgen dat je geen internet hebt. Dus het lijkt me dat hier meer aan de hand is/was.

Verder…

Ik ben geen professional! 

Nee. Daarom komt er een monteur. En die moet gewoon betaald worden.

• Auteur
  • August 20, 2025

Hallo Marlon92,

Dat klopt helemaal. Het probleem was groter dan alleen de HDMI-kabel. We hebben dagenlang zonder internet, tv en wifi gezeten. Zelfs de klantenservice heeft aangeboden om onze databundel te verhogen, zodat we via een hotspot internet konden delen. Helaas konden we daar geen gebruik maken, omdat ons kind die mobiel van KPN heeft in het buitenland zat. Dit laat wel zien dat het probleem dus niet alleen bij de HDMI-kabel lag.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 20, 2025

Dit laat wel zien dat het probleem dus niet alleen bij de HDMI-kabel lag.

Waar lag het probleem dan precies?
Ik ben het overigens wel ​@Marlon92 eens, dit lijkt me heel sterkt dat de HDMI de oorzaak was.

Betreft de kosten:

• Alles vóór het modem dat niet goed werkt, is voor rekening van KPN (mits het niet door uzelf is veroorzaakt).
  • Alles na het modem dat niet goed werkt, is voor rekening van de klant. 

Wat betreft de HDMI-kabel: dat deze er niet bij zit, is inderdaad vreemd, maar kan gebeuren. Let op, dit is een service van KPN en niet verplicht om erbij te leveren.
Als KPN de kabel niet levert, bent u zelf verantwoordelijk voor een goed werkende kabel.

De monteur kan besluiten geen factuur te schrijven als hij dat nodig vindt. Blijkbaar vond de monteur dat de situatie aan u te wijten was waardoor u geen internet had, en heeft daarom gewoon een factuur geschreven.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ik kan mij ook wel vinden in wat ​@Marlon92 en ​@bnh hebben gezegd in hun reactie.
De kans is heel klein dat het alleen aan de HDMI kabel lag, wat je ook keurig vertelde in je reactie aan ​@Marlon92 .

Omtrent de monteur kosten (voorrijkosten) kan ik alleen maar aangeven, om contact op te nemen met de telefonisch klantenservice of door middel van een klacht.
Het is uiteindelijk aan KPN of je dit bedrag van rond de 94,- euro gewoon moet betalen, of dat ze dit uit coulance willen crediteren.

Laat dit nog even weten.

• August 20, 2025

Wat betreft de HDMI-kabel: dat deze er niet bij zit, is inderdaad vreemd

Waar zat die niet bij? Ik lees dat 2 maal het modem is omgewisseld. Daar zit inderdaad geen HDMI-kabel bij.

Bij het omruilen van een defecte tv ontvanger zit er misschien ook geen HDMI-kabel in de doos. Dan krijg je alleen een nieuwe tv ontvanger. Zonder kabels en afstandsbediening denk ik.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 20, 2025

Op 18 augustus 2025 is er uiteindelijk een monteur langsgekomen. Deze monteur heeft de storing verholpen door een defecte HDMI-kabel te vervangen een originele van KPN te plaatsen.  Er zat geen HDMI-kabel in de doos, anders had ik het automatisch vervangen, want je volgt de stappen. Ik ben geen professional! 

Ik neem aan dat hij bedoelt dat dit oorspronkelijk niet bij het startinstallatiepakket zat ​@Marlon92.

Als mensen nu echt gaan denken dat dit standaard erbij moet zitten bij een modemwissel, mag je me opsluiten...

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 20, 2025

Ik ben vooral even benieuwd wat de monteur nog meer heeft moeten doen voor het oplossen van het internet. Of werkte dat inmiddels al weer, en had je alleen nog geen TV? 

Alleen een HDMI vervangen lost je internet niet op. Het hangt er even heel erg vanaf wat de monteur heeft moeten doen om te bepalen of de kosten ‘terecht’ zijn of niet. - los van of het netjes is. 

• Auteur
  • August 21, 2025

Hi! Internetverbinding was vrijdag (na vervangen en hulp van klantenservice medewerker) opgelost, maar televisie deed het nog niet. Op advies van klantenservice medewerker een nieuw tv-kastje opgehaald bij de KPN-winkel. Deze aangesloten, maar we kregen steeds een code F694, verder konden we niet gaan. 

Weer klantenservice gebeld en toen is er een monteur ingepland. Deze heeft van alles gedaan en uiteindelijk dacht hij om HDMI-kabel te vervangen. Toen deed ie het. Hoe zouden wij dat moeten weten…

@Michel.uit.Arnhem 

Ik heb zojuist de klantenservice van KPN gebeld en de door u geadviseerde stappen gevolgd. Helaas wilde de medewerkster niet meedenken.

Ze gaf aan dat ze het KPN-beleid volgt en dat ik moest begrijpen dat een monteur de kosten voor een reparatie 'binnen de vier muren' altijd in rekening brengt bij de klant, en niet bij KPN. Volgens haar houdt het dan ook op en moeten wij het bedrag betalen. Het gefactureerde bedrag is overigens €80, en niet €94 zoals eerder werd aangenomen. Ik vind het erg jammer dat er geen oplossing wordt geboden. Het is teleurstellend om te merken dat er na zoveel jaar klant te zijn geen ruimte is voor meedenken, en dat er juist van mij verwacht wordt dat ik begrip toon voor het beleid van KPN.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 21, 2025

Het is gewoon duidelijk, als een storing wordt veroorzaakt door KPN is het voor rekening KPN, is het een andere storing die niet door KPN veroorzaakt wordt, maar wel door KPN wordt opgelost krijg je een factuur, staat ook gewoon in de voorwaarden en het maakt daarbij niet uit of je 1 maand of 100 jaar klant bent van KPN ​@NitaS 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 21, 2025

Zwart wit gezien misschien niet, maar als loyale klant is coulance soms op z’n plaats. 

Een belangrijke tekortkoming vanuit KPN: er is nooit een HDMI kabel meegeleverd. Dat had wel gemoeten. 

En is daarnaast zelf al eens voorgesteld de HDMI kabel te vervangen? Als dat niet is opgemerkt.. hoe had een gemiddelde klant dat dan moeten weten? (Even ervanuit gaan dat een gemiddelde klant niet zo technisch onderlegd is)

Dat in combinatie met ook andere problemen met internet en dat klant zelf al een nieuw kastje via KPN winkel heeft gehaald.. snap ik de vraag van ​@NitaS wel. 

Misschien nog keer klantenservice proberen en benadrukken dat er uberhaupt nooit een HDMI is meegeleverd? Misschien kunnen ze kosten splitten? Of anders even kijken of moderator hierin iets kan betekenen.. 

• August 21, 2025

Wat er waarschijnlijk is gebeurd, er was een storing in de internetverbinding, je bent gaan “rommelen” met de stekkers en zo, daar bij is de HDMI stekker los geraakt.
Eigenlijk heb je er veel tijd en moeite in gestoken om een fout van de kpn op te lossen, of althans in de spullen die je huurt en al doende heb je er een fout bijgemaakt.

[..]  nieuw tv-kastje opgehaald bij de KPN-winkel. Deze aangesloten, maar we kregen steeds een code F694,

Die code stond op het kastje zelf ( dat kastje heeft dat nog blijkbaar ).
Maar de code kan ik niet terug vinden op de kpn-site (of ?).