Bellen met vaste lijn gaf gisteren gesprekstoon voor alle nummers
Gebeld worden gaf voor de beller direct de voicemail
Probleem heb ik verholpen door simpelweg een reset te doen, dus “opgelost”.
Maar hoe kan dit spontaan gebeuren? Nog nooit eerder gehad. Is wel gevaarlijk als je er niet bewust van bent, zonder te weten ben je dan niet bereikbaar als (thuis) ook je mobiel uit staat.
*het enigste wat ik 3 weken geleden veranderd heb is een (vast) nummer van een stalker blokkeren. Maar dat mag natuurlijk geen oorzaak zijn! Alhoewel, sindsdien bleek een familielid ons plotseling soms niet te kunnen bereiken, kreeg dan geen toon.
Het probleem is voor nu dus opgelost maar ben wel benieuwd naar de oorzaak.
Maakt die nummerblokkering de verbinding instabiel ?????
Wil dit niet nog een keer.
Beste antwoord door PeterG
Tja, als het nu weer werkt kan het ook niet meer '’doorgelicht'’ worden. Want daaruit rolt dan dat het werkt.
Mogelijk was er een glitch in de SIP server. (die zorgt in het modem voor omzetten naar analoog bellen via phone poort)
Bij modem v8, v9 willen die nog wel eens kuren vertonen. Met m'n huidige v10 nooit problemen gehad. Maar in verband met de hoge kosten bel ik nooit uitgaand met de vaste telefoon. Dat doe ik uitsluitend met de mobiel (bundel in abonnement).
Je kunt instellen dat de vaste “bij onbereikbaar” (dus ook storing modem) doorgeschakeld wordt naar je mobiel. Maar dan moet die wel aan staan. Waarom zet je die uit?
Vaste telefoon doorschakelen bij onbereikbaar / in gesprek kan via MijnKPN. Als men mij op het vaste nummer belt komen ze op de mobiel. Laat wel de vaste even overgaan, omdat dan het binnenkomende gesprek/nummer is vastgelegd in de Gigaset.
Zojuist gebeld. KPN medewerker zei zelf niets te kunnen vinden over de oorzaak van het recente vaste lijn probleem als de lijn intussen weer werkt. Ook had hij geen ideeën over mogelijke oorzaken. Hij verwees naar Google om de oorzaak te vinden. (….?)
Vreemd antwoord. Ben ik niet gewend van KPN. Maar als dit het is, kan het topic dicht.
Tja, als het nu weer werkt kan het ook niet meer '’doorgelicht'’ worden. Want daaruit rolt dan dat het werkt.
Mogelijk was er een glitch in de SIP server. (die zorgt in het modem voor omzetten naar analoog bellen via phone poort)
Bij modem v8, v9 willen die nog wel eens kuren vertonen. Met m'n huidige v10 nooit problemen gehad. Maar in verband met de hoge kosten bel ik nooit uitgaand met de vaste telefoon. Dat doe ik uitsluitend met de mobiel (bundel in abonnement).
Je kunt instellen dat de vaste “bij onbereikbaar” (dus ook storing modem) doorgeschakeld wordt naar je mobiel. Maar dan moet die wel aan staan. Waarom zet je die uit?
Vaste telefoon doorschakelen bij onbereikbaar / in gesprek kan via MijnKPN. Als men mij op het vaste nummer belt komen ze op de mobiel. Laat wel de vaste even overgaan, omdat dan het binnenkomende gesprek/nummer is vastgelegd in de Gigaset.
Dank. Dat klinkt al een stuk beter dan de helpdeskmedewerker (die overigens het gesprek onbeschoft verbrak). Vanwege klein gebruik staat de mobiel uit (en geen bundel), die smarts lopen toch al zo snel leeg. Maar met je info ga ik dat misschien anders doen. Heb met de v10 ook nooit dergelijke problemen gehad.
Vanwege klein gebruik staat de mobiel uit (en geen bundel)
Elk abonnement heeft toch een bundel?
En juist ook met klein verbruik en een abonnement met 150 belminuten per maand kom je een heel eind. Bellen naar alle EU landen en in alle EU landen!
Tenzij je prepaid hebt.
Maar prepaid of abonnement, verbruik (€) is er alleen als je zelf bent en bij een abonnement dus tot 150 minuten per maand geen verbruikskosten.
Als je een smartphone gewoon laat liggen, maar wel aan, duurt het al gauw 2 tot 4 dagen voordat ie weer opgeladen moet worden. En dat beetje stroom weegt niet op tegen (bel)kosten van de vaste lijn.
Peter, en wat als je vaste verbruik onder de prijs van een mobiele bundel ligt? En vast bellen heeft ook bepaalde voordelen. Jammer wel dat de gesprekstarieven van vast hoger zijn dan mobiel. Iets om in de gaten te houden.
Bij Simyo (budget afdeling kpn zeg maar) is een abotje € 6 eurotjes. Inclusief 200 (!) minuten per maand; bellen naar nummers in NL en de hele EU!, 0 MB. Minimale looptijd 2 jaar.
Zorgeloos bellen voor weinig. (nu bel je misschien ook weinig vanwege de kosten en dat heb je dan veel minder)
En…. je bent overal bereikbaar. Onder 1 nummer wat ook heel prettig is voor degenen die je willen bellen. In plaats van…. is ie thuis of niet? Welk nummer? Dat dus.
Ik zie echt geen voordelen voor een vaste lijn meer.
Bij Simyo (budget afdeling kpn zeg maar) is een abotje € 6 eurotjes. Inclusief 200 (!) minuten per maand; bellen naar nummers in NL en de hele EU!, 0 MB. Minimale looptijd 2 jaar.
En…. je bent overal bereikbaar. Onder 1 nummer wat ook heel prettig is voor degenen die je willen bellen. In plaats van…. is ie thuis of niet? Welk nummer? Dat dus.
Ik zie echt geen voordelen voor een vaste lijn meer.
Klopt. Hangt verder een beetje van je situatie af. Vaste toestellen bellen wat comfortabeler, zeker voor sommigen. Ook hoef je nergens je nummer te wijzigen. Etc.
Verder blijkt dat Servicelampje op de v10 altijd te branden, was ik even vergeten, maar dat terzijde.
Btw Peter, Kan KPN op afstand de V10 aanpassen? ik zie dat er bij Voip een SIP schema bestaat. Zou een Kpn medewerker hier in theorie mee kunnen rommelen? Een heel enge gedachte geef ik toe, maar dat verklaart wel dat een reset de oplossing was….. En zou dat op dat moment evt in de log te achterhalen zijn?
Ze kunnen alleen een reset op afstand initialiseren. En het modem uitlezen. Maar niet wijzigen.
Ná een reset is de log ook gewist.
En nog iets: de URL van het ZTE modem is “Niet beveiligd”. Is dit gedaan zodat KPN kan resetten? Kunnen kwaadwillenden (hackers) hier van buitenaf misbruik van maken? Https ervoor zetten lukt niet.
aan Peter of KPN: ik zoek nog steeds naar een oorzaak en “oplossing”, en kom tot 2 scenario's:
-1) stel dat het een glitching SIP probleem is geweest, wat is hier dan aan te doen? Is het een incident? Wordt het verbeterd met een komende software update? Of is het v10 modem aan vervanging toe ?
Je gaf wel een goede tip over doorschakelen naar mobiel, echter vind ik dat de vaste lijn gewoon 100% betrouwbaar moet zijn voor bereikbaarheid, net als de draaischijf van vroeger.
-2) zou het technisch mogelijk zijn dat mijn (wifi?) netwerk gehackt is en een hacker de SIP instellingen heeft veranderd? Misschien ver gezocht. Maar het is wel heel toevallig dat het probleem zich voordoet nadat ik een andere melding gedaan had op het kpn forum. KPN kan hier weinig aan doen, behalve de v12 leveren die met wifi veiliger blijken te zijn. Ik weet niet hoe lang dat nog duurt.
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.