Hallo @AdHCastricum Ik spring even in, omdat @Alexandra een weekje vrij is. Heb je inmiddels die nieuwe simkaart in gebruik genomen? En heeft het geholpen?
Even wat extra achtergrondinformatie. Op de pagina waar Alexandra naar verwijst staan alle manier om contact te leggen met de klantenservice, ook het telefoonnummer (0800-0402). Als je direct iemand persoonlijk wilt spreken is dat de handigste manier, al werkt een chat vaak ook heel goed. Hier op het Forum kun je uiteraard ook terecht. Het idee achter het forum is dat onze klanten met elkaar in gesprek gaan in openbare topics en samen naar oplossingen zoeken. KPN-medewerkers, zoals Alexandra en ik, zorgen dat alle besproken informatie goed vindbaar is en we begeleiden de gesprekken waar nodig. Als je er echt niet uitkomt, kunnen we inhoudelijk ook bijspringen. We werken echter wel via deze topics, zodat ook meelezers iets aan het besprokene hebben.
Bereik is soms een lastige kwestie en om je goed advies te kunnen geven is het belangrijk om de zaken duidelijk te hebben. Vandaar ook dat Alexandra vroeg naar wat je precies ervaart. Speelt het gebrek aan bereik voornamelijk binnenshuis of ook buitenshuis? Is het op één specifieke locatie of op meerdere plaatsen? En sinds wanneer speelt het? Je hebt daar al grotendeels antwoord op gegeven: het speelt grotendeels thuis, ik vermoed in huis, en je ervaart dit sinds de overstap van Telfort naar KPN.
Telfort maakte gebruik van ons mobiele netwerk. Technisch zou het dus niet zo moeten zijn dat je problemen ervaart als gevolg van de overstap: er is namelijk geen enkel verschil in de netwerken. Ik geloof je uiteraard direct als je zegt dat het wel zo is en een simkaartwissel kan inderdaad helpen: soms zijn simkaarten verouderd en dan wil je wel eens dit soort problemen ervaren. Ik ben dus heel benieuwd of dit bij jou geholpen heeft.
Als problemen met bereik ervaart op dezelfde locatie vermoed ik niet dat je wisselt tussen zendmasten (tenzij je echt op de grens van bijvoorbeeld het bereikgebied van twee verschillende zendmasten zit): je bent en blijft op dezelfde plaats en daarmee verandert je positie ten opzichte van die zendmast niet. Het kan wel zijn dat er een defect is aan zendmast, een korte storing of iets in die zin: dat zou dan een tijdelijk verminderd bereik tot gevolg moeten hebben. Dit soort zaken worden echter snel opgemerkt en in de regel ook snel hersteld.
Wat kan er dan wel zijn? Het kan zijn dat het bereik niet goed is, omdat je ver van een zendmast zit: het signaal van een mobiele telefoon verplaatst zich rechtstreeks van de zendmast naar jouw telefoon. Hoe groter de afstand, des te slechter het signaal. Dus hoe dichter je bij een zendmast zit, hoe beter het gaat. Echter, hoe meer obstakels op het pad van het signaal liggen, hoe minder het bereik. Het signaal moet er dwars doorheen en dat levert kwaliteitsverlies op. Alles wat in de weg staat heeft invloed: bomen, muren, heuvels, bebouwing. Een nieuw en goed geïsoleerd huis is dus goed voor je energierekening, maar je loopt het risico dat het bereik binnenshuis soms minder is.
Als dit het geval is, heeft je telefoon uit- en aanzetten niet heel veel effect: de uitgangssituatie wordt tenslotte niet anders. Wel is er tegenwoordig een heel goed oplossing: je kunt bellen wifi. Daarmee ondervang je feitelijk de bereikproblemen in je huis. Was je hier van op de hoogte? Op deze pagina lees je alles over bellen via wifi.