Vivianne81 schreef:
Ik heb 12 GB per maand, zit zowel thuis als op kantoor op de WiFi. De meeste maanden zijn er geen problemen maar soms loopt de data binnen een half uur weg en dat vind ik toch vrij uitzonderlijk.
Hoi @Vivianne81
Gelukkig en ook fijn om te horen, dat er in de meeste maanden geen problemen zijn met opeens hoog datagebruik.
Ik weet daarom vrijwel zeker, dat op het moment dat je binnen een half uur veel data verbruikt, dat je een (grote) software update binnen krijgt voor het besturingssysteem van jouw smartphone (dit komt vanuit de fabrikant, bijvoorbeeld Samsung).
Dit zijn vaak updates waar veel dataverbruik bij komt kijken, maar wat dus niet direct uitzonderlijk vreemd of raar is.
Je hebt waarschijnlijk de optie om automatisch updates te installeren op je smartphone aan staan, waardoor je smartphone het gelijk gaat downloaden en installeren zodra de update beschikbaar wordt gesteld, dit kan ook gelden voor de geïnstalleerde apps.
Mijn advies is daarom nog steeds, om het automatisch updaten uit te zetten in het menu van je smartphone, om dit soort (nare) verassingen te voorkomen.
Je krijgt dan vanzelf een melding van je smartphone, wanneer er een (belangrijke) software update klaar staat, die je dan vervolgens via een WiFi verbindingen kunt binnen halen.
In de Google play store kun je dit ook uitzetten voor het automatisch updaten van de geïnstalleerde apps.
Nog een goede tip: Zet “dataverbruik via het mobiele netwerk” helemaal uit in het menu, als je thuis of op kantoor op WiFi zit te werken, hiermee voorkom je dat je smartphone toch het mobiele netwerk kiest/gaat gebruiken als het WiFi signaal tijdelijk weg valt of zwak is.
Bij het tijdelijk wegvallen van het WiFi signaal of bij een zwak signaal, zal je smartphone automatisch kiezen voor het mobiele netwerk, waar hij dan ook vaak op blijft hangen (zonder dat je het merkt of ziet), en dus gebruik gaat maken van je 12 GB bundel.
Het laatste gebeurd vaak als het signaal van het mobiele netwerk van KPN (4G of 5G) sterker is dan het WiFi signaal op de plek waar je jouw smartphone gebruikt of neer legt.