Skip to main content
Beantwoord

Mobile broadband instellen op Ubuntu 20.04 met data abonnement

• September 19, 2024
  • 3 reacties
  • 79 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik probeer een data-only SIM-kaart van KPN te configureren op Ubuntu 20.04 met Mobile Broadband. De huidige APN (portalmmm.nl) lijkt geen verbinding te maken met het 4G-netwerk.

Mijn configuratie:

• Systeem: AVERMEDIA D315AOP 5G 64GB AGX ORIN SYSTEM
  • Chip: Quectel RM520N-GL (5G met fallback 4G/3G)

Methode: Mobile Broadband

• Connection name: KNL NL KPN Mobiel Internet
    • Number: *99#
    • Username: <leeg>
    • Password: <leeg>>
    • APN: portalmmm.nl
    • Network ID: <leeg>
    • PIN: ****

Heeft iemand de juiste APN-instellingen of aanvullende configuratie nodig om verbinding te maken met het KPN 4G-netwerk?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord door Jasper van KPN

Welkom op de community @NSH, je kunt inderdaad de APN gebruiken die Jan al noemt. Voor andere instellingen kan je ook kijken op onze toestelhulp. Daar kan je een toestel selecteren en de instellingen die daar worden genoemd gebruiken. Ik ben zelf niet bekend met Ubuntu, mogelijk is er toestel waarvan de opties vergelijkbaar zijn. En anders kan je een willekeurig toestel kiezen en de instellingen overnemen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

3 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 19, 2024

Wat ik lees binnen het forum @NSH zijn de volgende belangrijke instellingen:

APN is internet

Cellular Roaming Data is ON

Ik hoop dat dit je verder helpt.

Succes.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 23, 2024

Welkom op de community @NSH, je kunt inderdaad de APN gebruiken die Jan al noemt. Voor andere instellingen kan je ook kijken op onze toestelhulp. Daar kan je een toestel selecteren en de instellingen die daar worden genoemd gebruiken. Ik ben zelf niet bekend met Ubuntu, mogelijk is er toestel waarvan de opties vergelijkbaar zijn. En anders kan je een willekeurig toestel kiezen en de instellingen overnemen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 20, 2025

Hallo allemaal,

Bedankt voor de antwoorden! Eerder had ik op dit forum een probleem gedeeld waarbij een data-only SIM-kaart van KPN niet wilde verbinden met het 4G-netwerk op Ubuntu 20.04 met Mobile Broadband. Dit bleek te liggen aan de gebruikte Jetpack-versie. De oplossing was het upgraden van Jetpack 5 naar Jetpack 6, waarna de verbinding met het 4G-netwerk correct tot stand kwam.

Nu loop ik tegen een ander probleem aan: zodra ik een WiFi-hotspot start op mijn Jetson (Ubuntu 22.04, AGX Orin, Quectel RM520N-GL 5G-modem met fallback naar 4G), verliezen zowel de Jetson als verbonden clients de internetverbinding.

Probleemomschrijving

• Voor het starten van de hotspot → De Jetson heeft internet, ping 8.8.8.8 werkt.
  • Na starten van de hotspot en verbinden van een clientZowel de Jetson als de client verliezen internet.
  • Routing blijft intact (ip route laat nog steeds default via 192.0.0.1 dev wwan0 zien).
  • Uitgaande pakketten worden verzonden (tcpdump -i wwan0 icmp toont pings naar 8.8.8.8), maar er komen geen antwoorden terug.
  • APN gewijzigd (portalmmm.nl, m2m.kpn), maar zonder effect.

Wat is al geprobeerd? (zonder succes)

1. iptables gecontroleerd (NAT & forwarding ingeschakeld)

sudo iptables -t nat -L -v -n
    • MASQUERADE-regel is aanwezig (wwan0 → internet).
    • FORWARD-regels staan verkeer tussen wlan0 → wwan0 & wwan0 → wlan0 toe.
  2. Verkeer geanalyseerd met tcpdump

• Voor hotspotping 8.8.8.8 werkt.
    • Na hotspotUitgaande pakketten gaan uit via wwan0, maar er komen geen reacties terug.
  3. Getest of KPN NAT-verkeer blokkeert

• SNAT gebruikt in plaats van MASQUERADE → Geen verschil.
    • APN gewijzigd (portalmmm.nl, m2m.kpn) → Geen verschil.
  4. MTU verlaagd naar 1420 (mogelijk fragmentatieproblemen)

sudo ip link set wwan0 mtu 1420
    • Geen verbetering.
  5. Statische DNS geforceerd

sudo nmcli con mod Default ipv4.dns "8.8.8.8 8.8.4.4"
    sudo nmcli con up Default
    • Nog steeds geen internet na starten hotspot.

Mogelijke oorzaken

• KPN blokkeert NAT-verkeer op mobiele netwerken.
  • Jetson’s wwan0 verwerkt retourverkeer verkeerd zodra de hotspot aanstaat.
  • Driverprobleem met iwlwifi (Intel AX210), waardoor een routingconflict ontstaat bij gebruik als AP.

Heeft iemand ervaring met KPN 4G in combinatie met NAT op Ubuntu en weet iemand of er bepaalde APN’s of instellingen nodig zijn om dit werkend te krijgen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,

NSH