Skip to main content
Antwoord

Melding 2 dagen over op beginscherm Netgear mifi router met KPN Unlimited+ simkaart

• April 29, 2025
  • 15 reacties
  • 139 keer bekeken

Voor mijn netgear mifirouter heb ik een Unlimited+ simkaart bij KPN gekocht. Ik ben in Duitsland en heb de router na wat problemen vandaag aan de praat gekregen. Gebruik de router dus nog maar net. Op het openingsscherm van de router ontvang ik steeds meldingen zoals: 0 GB gebruikt, 2 dagen over en 0,03 GB gebruikt, 2 dagen over en 0,07 GB gebruikt, 2 dagen over. Waar slaat die melding op met betrekking tot die 2 dagen?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Palde57. Het is zeker vreemd dat de klantenservice je jou een Super Unlimited abonnement met 06-nummer heeft geadviseerd voor een Mifi-router. Nu is niet iedereen bekend met deze ACM-bepaling en waarschijnlijk helemaal nieuwe medewerkers niet. Misschien heb je net zo iemand getroffen. Daarom is het ook belangrijk om zelf onderzoek te doen naar wat je nodig hebt en wat er mogelijk is. Dan zou je waarschijnlijk wel uitgekomen zijn bij onze Mobiel Internet-abonnementen waar ook gewoon een Unlimited-variant tegenwoordig beschikbaar is. 

Nu zal het waarschijnlijk niet zo'n vaart lopen dat je geblokkeerd wordt op korte termijn, maar helemaal uitgesloten is het ook niet. Dus als je een abonnement hebt van ouder dan 14 dagen, kun je altijd een klacht indienen om te zien of er wat mogelijk is qua omzetting naar een 097-nummer en data-abonnement. 

Verder denk ik niet dat de meldingen die je ontvangt van KPN afkomstig zijn. Dat zullen waarschijnlijk eerder meldingen zijn die je Mifi router zelf produceert en dat kun je nagaan (zoals ​@GeSp al zegt) in de instellingen van je Mifi router. Over het algemeen kun je in de handleiding een IP-adres vinden waarmee je op de webinterface van je router terecht kunt komen. Daar kun je dan van alles instellen. 

Als je hier nog wat hulp bij nodig hebt, laat het dan vooral weten :) Vermeld dan wel even welke Netgear Mifi router je exact gebruikt. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

15 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 29, 2025

Op een mifirouter mag uitsluitend een datasim met 097 nummer gebruikt worden en geen mobiel 06 nummer ​@Palde57 .

• April 29, 2025

Hallo ​@Palde57 

Dat zal een instelling zijn in de router, waarschijnlijk staat er 1 of ander dataplan ingesteld.
Je zou in de handleiding moeten kijken waar je dat kan uitzetten of aanpassen.

Aangezien je geen 06 nummers in een mifi router mag gebruiken kan je beter zelf zo'n abonnement nemen en een data simkaart met 097 nummer voor je mifi router nemen, in de EU kan je dan 100GB delen van jouw SuperUnlimited+ abonnement naar zo'n data simkaart.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 30, 2025

Op een mifirouter mag uitsluitend een datasim met 097 nummer gebruikt worden en geen mobiel 06 nummer ​@Palde57 .

Kan je uitleggen waarom een Nederlandse bepaling op Duitse gebied van toepassing is? Waarom zou man b.v. op Duitse Autobahn de Nederlandse snelheidslimiet in acht nemen? Bovendien is jouw inval helemaal niet relevant met de vraag van de vraagsteller.

Op het openingsscherm van de router ontvang ik steeds meldingen zoals: 0 GB gebruikt, 2 dagen over en 0,03 GB gebruikt, 2 dagen over en 0,07 GB gebruikt, 2 dagen over. Waar slaat die melding op met betrekking tot die 2 dagen?

Dat zijn de restende dagen tot einde van je maandperiode en het gebruik. Deze kan je ook zien op jouw MijnKPN. Als je niet kan instellen wanner je periode begint, is altijd 1ste van de maand, en dit kan soms verschillend van je echte periode.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 30, 2025

Die mifirouter is ook in NL en daar gelden dus de NL wetten, uitsluitend een 097 datasim.

Als KPN monitort dat er een 06 nummer in een verkeerd apparaat gebruikt wordt, wordt deze afgesloten omdat er hoge boetes van de ACM gelden bij foutief gebruik van simkaarten ​@TDN en ​@Palde57 

• April 30, 2025

Kan je uitleggen waarom een Nederlandse bepaling op Duitse gebied van toepassing is?

Omdat het nog steeds een Nederlandse dienst is met een Nederlands 06 nummer.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 30, 2025

Dan is het wel vreemd dat de Klantenservice van KPN zelf mij voor de mifi router een simkaart voor een mobiele telefoon heeft geadviseerd en die ik op hun aanraden dus heb gekocht. Ik heb bij mijn vraag om advies meermaals aangegeven dat ik alleen een unlimited data simkaart voor zo’n router nodig had. 

Friesian
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • April 30, 2025

Dat is inderdaad vreemd! En het gaat hierbij niet alleen om wetgeving maar wat ook meespeelt is dat de 06 nummers opraken en daarom ook een 097 nummer is gekomen. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 2, 2025

Hoi ​@Palde57. Het is zeker vreemd dat de klantenservice je jou een Super Unlimited abonnement met 06-nummer heeft geadviseerd voor een Mifi-router. Nu is niet iedereen bekend met deze ACM-bepaling en waarschijnlijk helemaal nieuwe medewerkers niet. Misschien heb je net zo iemand getroffen. Daarom is het ook belangrijk om zelf onderzoek te doen naar wat je nodig hebt en wat er mogelijk is. Dan zou je waarschijnlijk wel uitgekomen zijn bij onze Mobiel Internet-abonnementen waar ook gewoon een Unlimited-variant tegenwoordig beschikbaar is. 

Nu zal het waarschijnlijk niet zo'n vaart lopen dat je geblokkeerd wordt op korte termijn, maar helemaal uitgesloten is het ook niet. Dus als je een abonnement hebt van ouder dan 14 dagen, kun je altijd een klacht indienen om te zien of er wat mogelijk is qua omzetting naar een 097-nummer en data-abonnement. 

Verder denk ik niet dat de meldingen die je ontvangt van KPN afkomstig zijn. Dat zullen waarschijnlijk eerder meldingen zijn die je Mifi router zelf produceert en dat kun je nagaan (zoals ​@GeSp al zegt) in de instellingen van je Mifi router. Over het algemeen kun je in de handleiding een IP-adres vinden waarmee je op de webinterface van je router terecht kunt komen. Daar kun je dan van alles instellen. 

Als je hier nog wat hulp bij nodig hebt, laat het dan vooral weten :) Vermeld dan wel even welke Netgear Mifi router je exact gebruikt. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 3, 2025

Beste Arjan,

Bedankt voor de toelichting. Ik had mij zelf wel verdiept in het KPN aanbod maar zag dat de unlimited data simkaarten minder GB’s in Europa hadden dan de GSM kaarten. Dat was mijn reden om contact te zoeken met de KPN klantenservice. Op advies daarvan dus die GSM kaart gekocht, maar daarmee kreeg ik problemen met het op de mifi router invoeren van de gevraagde pincode (bij de goede pincode 0000 gaf de router steeds ‘foute pincode’ aan). Daarover nog 2 verschillende medewerkers van de KPN klantenservice aan de telefoon gehad en een medewerker van de technische ondersteuning en steeds aangegeven dat het om een GSM simkaart in een mifirouter ging. Geen van allen gaf aan dat dit niet oke was en zeiden dat zij dit pincode probleem niet konden oplossen. De technische ondersteuning van Netgear wel (simkaart in een GSM toestel doen en dan via instellingen de code verwijderen). Misschien verdient de info rondom gebruik en beperkingen van mifi routers nog wat extra aandacht bij de ondersteunende afdelingen van KPN? Gelukkig heb ik een maandelijks opzegbaar sim abonnement en geen jaarabonnement. Verblijf de komende maanden momenteel elders in Europa, dus een correcte KPN datasimkaart met 097 nummer aanschaffen is op korte termijn lastig. En zover ik weet is er nog geen e-sim beschikbaar voor deze routers.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 3, 2025

Kan je uitleggen waarom een Nederlandse bepaling op Duitse gebied van toepassing is?

Omdat het nog steeds een Nederlandse dienst is met een Nederlands 06 nummer.

​@JanD  ​@Marlon92 

​@TDN  vergeet dat het een Nederlands nummer plan is en dat de ACM bepaald heeft waar 316 en 31970 nummer plan bedoeld voor is. Daar gaat een buitenlandse overheid niet over. Zo zou het tekort aan 316 nummers niet opgelost worden. 

• May 3, 2025

Nogmaals: het is een Nederlandse dienst met een Nederlands telefoonnummer. Je maakt wel verbinding met een buitenlandse zendmast, maar het is een Nederlandse provider die er voor zorgt dat je daar verbinding krijgt. Zonder die Nederlandse provider gebeurt er gewoon helemaal niks. Dus je hebt je ook in het buitenland gewoon aan de Nederlandse wet te houden bij het gebruik van je simkaart. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 3, 2025

Nogmaals: het is een Nederlandse dienst met een Nederlands telefoonnummer. Je maakt wel verbinding met een buitenlandse zendmast, maar het is een Nederlandse provider die er voor zorgt dat je daar verbinding krijgt. Zonder die Nederlandse provider gebeurt er gewoon helemaal niks. Dus je hebt je ook in het buitenland gewoon aan de Nederlandse wet te houden bij het gebruik van je simkaart. 

​@Marlon92 

Volledig mee eens. 🙂

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • May 4, 2025

Waarom heb jij geen aparte KPN simkaartje met 097 nummer erop voor jou mifi router aangevraagd? 

Want je mag geen simkaartjes met een 06 nummer erop gebruiken in jouw mifi router. 

Want de simkaartjes met een 06 nummer erop is alleen bedoeld voor mobiele telefoons en smartphones. 

En waarom heb jij geen aparte datasim only abonnement afgesloten met een 097 nummer erop bij KPN? 

Want nu is jou mifi router onbruikbaar omdat er geen datasim only simkaart met een 097 nummer erin zit. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 4, 2025

Beste ​@Frans123 , dat is al diverse malen eerder besproken binnen dit topic als je even terugleest.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Beste Arjan,

Bedankt voor de toelichting. Ik had mij zelf wel verdiept in het KPN aanbod maar zag dat de unlimited data simkaarten minder GB’s in Europa hadden dan de GSM kaarten. Dat was mijn reden om contact te zoeken met de KPN klantenservice. Op advies daarvan dus die GSM kaart gekocht, maar daarmee kreeg ik problemen met het op de mifi router invoeren van de gevraagde pincode (bij de goede pincode 0000 gaf de router steeds ‘foute pincode’ aan). Daarover nog 2 verschillende medewerkers van de KPN klantenservice aan de telefoon gehad en een medewerker van de technische ondersteuning en steeds aangegeven dat het om een GSM simkaart in een mifirouter ging. Geen van allen gaf aan dat dit niet oke was en zeiden dat zij dit pincode probleem niet konden oplossen. De technische ondersteuning van Netgear wel (simkaart in een GSM toestel doen en dan via instellingen de code verwijderen). Misschien verdient de info rondom gebruik en beperkingen van mifi routers nog wat extra aandacht bij de ondersteunende afdelingen van KPN? Gelukkig heb ik een maandelijks opzegbaar sim abonnement en geen jaarabonnement. Verblijf de komende maanden momenteel elders in Europa, dus een correcte KPN datasimkaart met 097 nummer aanschaffen is op korte termijn lastig. En zover ik weet is er nog geen e-sim beschikbaar voor deze routers.

Gezien het feit dat verschillende KPN medewerkers niets heeft gezegd over je 06-nummer in een Mifi router, geeft ook wel een indicatie in hoe snel er wordt overgegaan op een blokkade. De informatie erover binnen de organisatie is nogal beperkt en dat geeft ook wel aan hoeveel waarde er aan gehecht wordt. Maar ik ben het met je eens dat het wel beter kan qua informatievoorziening en ondersteuning richting de klant. Ik ga kijken of ik onze kennissystemen wat feedback hierover kan achterlaten. 

Als je terugkomt, dan kun je gelukkig in ieder geval makkelijk je abonnement opzeggen en een Data-only variant aanvragen. Voor nu is het even zoals het is en er zal niet zoveel spannends gebeuren schat ik zo in. Ook wens ik je nog een fijn verblijf toe op de plek waar je je nu bevindt!