Skip to main content
Beantwoord

KPN Box 12 met Ubiquiti U6+

• 17 februari 2025
  • 3 reacties
  • 116 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een KPN Box 12 met vijf SuperWifi (Gen 1) punten en één SuperWifi 2.0. Nu ben ik van plan om netwerkkabels door te trekken naar de tweede verdieping, zodat ik mijn computer bedraad kan aansluiten. Hiervoor heb ik in ieder geval een switch nodig.

Als ik toch bezig ben met kabels trekken, wil ik ook een netwerkkabel naar de tuin leggen. Het idee is om daar een extra SuperWifi punt bedraad aan te sluiten, omdat de draadloze afstand te groot is. Echter, ik heb vernomen dat SuperWifi punten geen PoE ondersteunen. Aangezien ik een extra SuperWifi punt moet aanschaffen, overweeg ik in plaats daarvan een access point met PoE-ondersteuning, bijvoorbeeld een Ubiquiti U6+.

Daarnaast zou ik binnen in huis ook enkele SuperWifi punten willen vervangen door PoE access points, zodat ik mijn stopcontacten weer vrij heb. Mijn vragen:

• Is het mogelijk om een niet-KPN access point met PoE toe te voegen aan mijn netwerk
  • Werkt zo’n access point goed samen met het bestaande KPN netwerk en de SuperWifi punten?
  • Is dit eenvoudig te installeren en te beheren?
  • Zouden jullie dit aanraden, of is het beter om bij SuperWifi te blijven?

Ik hoor graag jullie ervaringen en advies!

Edit:
Ik heb gelezen over de KPN Box 14. Helaas was deze niet beschikbaar in de winkel toen ik mijn oude modem omruilde. Is het de moeite waard om over te stappen op de Box 14? En is het überhaupt mogelijk om dit te wijzigen?

Beste antwoord door DannyK_

Fbn schreef:
  • Is het mogelijk om een niet-KPN access point met PoE toe te voegen aan mijn netwerk
  • Werkt zo’n access point goed samen met het bestaande KPN netwerk en de SuperWifi punten?

Is het mogelijk om een niet-KPN access point met PoE toe te voegen aan mijn netwerk?
- Zeker, hiervoor gebruik je een PoE injector (die de stroom op de netwerkkabel zet) of idealiter een PoE switch.

Werkt zo’n access point goed samen met het bestaande KPN netwerk en de SuperWifi punten?
- Kort antwoord nee. Je kunt beide uiteraard hetzelfde naampje en wachtwoord geven, maar samenwerken zullen ze niet doen. Dit is bij andere merken niet anders overigens. Dus of je kiest voor een volledig Unifi wifi netwerk, of volledig KPN maar niet beide tegelijk.

Is dit eenvoudig te installeren en te beheren?
- Een Unifi access point installeren is niet moeilijk, maar vereist wel de app om zaken in te stellen.
Wanneer je meerdere producten uit de Unifi lijn neemt, bijvoorbeeld meerdere access points, switches enzovoorts, dan zou ik je adviseren te kijken naar iets als de CloudKey+.
Dit apparaat bevat de volledige Unifi software die de apparaten in beheer heeft. Wijzigingen, updates enzovoorts doe je dan ook via dit apparaat, middels de app of website.

Zouden jullie dit aanraden, of is het beter om bij SuperWifi te blijven?
- Ik ben zelf al jaren tevreden met mijn Unifi apparaten en zal niet heel snel overstappen.
Het ligt er voornamelijk aan of je bereid bent hier tijd in te steken (de een heeft wat meer tijd nodig dan de ander om het onder de knie te krijgen. Tip: Youtube filmpjes) en of je er geld in wil investeren.

Daarnaast een kleine waarschuwing uit eigen ervaring.
Unifi producten kunnen verslavend zijn. Als je eenmaal door hebt wat het kan en doet dan wil je er meer van. 🤣

Bekijk origineel

3 reacties

• 3058 reacties
  • 17 februari 2025

Jij schiet niks op met de KPN Box 14. Die heeft geen meerwaarde boven de KPN Box 12.

Maar als je hem zou willen hebben, dan zou je een 4 gbit abonnement moeten afsluiten. Dat is de enige manier om hem te krijgen. Anders krijg je hem niet. 

KPN bepaald welk modem jij krijgt. Jij kan niet zelf bepalen dat je een ander model wilt hebben. Er zijn zat klanten die een Experiabox v10 of 10a hebben. Die moeten het daar ook mee doen. Die krijgen zomaar geen KPN Box 12 als ze dat willen. 

Ubiquiti werkt gewoon achter de KPN Box. Eigenlijk moet je dan wel al je WiFi punten vervangen. En WiFi op de KPN Box 12 uit zetten. Anders krijg je 2 aparte netwerken. Je kunt ze dezelfde naam geven. Zodat je maar 1 netwerk ziet. Maar de kans is dan aanwezig dat als je met je mobiel door het huis loopt, dat deze bij een SuperWiFi punt verderop blijft hangen terwijl je naast een Ubiquiti punt staat. Het schakelt dan misschien niet mooi over.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15364 reacties
  • 20 februari 2025

Hoi ​@Fbn, welkom op onze community! Ik zie dat Marlon al een paar goede punten aandraagt. Ik heb er zelf weinig verstand van maar we hebben hier wel een paar handige topics over!

DannyK_
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img
  • KPN medewerker
  • 25 reacties
  • Antwoord
  • 24 februari 2025
Fbn schreef:

Is het mogelijk om een niet-KPN access point met PoE toe te voegen aan mijn netwerk?
- Zeker, hiervoor gebruik je een PoE injector (die de stroom op de netwerkkabel zet) of idealiter een PoE switch.

Werkt zo’n access point goed samen met het bestaande KPN netwerk en de SuperWifi punten?
- Kort antwoord nee. Je kunt beide uiteraard hetzelfde naampje en wachtwoord geven, maar samenwerken zullen ze niet doen. Dit is bij andere merken niet anders overigens. Dus of je kiest voor een volledig Unifi wifi netwerk, of volledig KPN maar niet beide tegelijk.

Is dit eenvoudig te installeren en te beheren?
- Een Unifi access point installeren is niet moeilijk, maar vereist wel de app om zaken in te stellen.
Wanneer je meerdere producten uit de Unifi lijn neemt, bijvoorbeeld meerdere access points, switches enzovoorts, dan zou ik je adviseren te kijken naar iets als de CloudKey+.
Dit apparaat bevat de volledige Unifi software die de apparaten in beheer heeft. Wijzigingen, updates enzovoorts doe je dan ook via dit apparaat, middels de app of website.

Zouden jullie dit aanraden, of is het beter om bij SuperWifi te blijven?
- Ik ben zelf al jaren tevreden met mijn Unifi apparaten en zal niet heel snel overstappen.
Het ligt er voornamelijk aan of je bereid bent hier tijd in te steken (de een heeft wat meer tijd nodig dan de ander om het onder de knie te krijgen. Tip: Youtube filmpjes) en of je er geld in wil investeren.

Daarnaast een kleine waarschuwing uit eigen ervaring.
Unifi producten kunnen verslavend zijn. Als je eenmaal door hebt wat het kan en doet dan wil je er meer van. 🤣

Reageer