Skip to main content
Beantwoord

Storing port forwarding op 4G buitengebied?


JMijnhout
Topper
Klopt het dat er op dit moment storingen zijn met het 4G netwerk zodat port forwarding niet meer werkt? Sinds vanmorgen kan ik niet meer bij mijn thuis adres vanaf buiten. Ik zie dat rond 9:00 mijn modem wat verbindings opdrachten gekregen heeft, dus het lijkt erop dat er wel iets in t netwerk veranderd is.

Opnieuw connecten met verschillende IP's biedt geen oplossing. Restart van modem en router ook niet, het lijkt erop dat alle poorten dicht zitten.

Ik zit op de "advancedinternet" AP

Beste antwoord door Marcia van KPN

Hallo iedereen! Ik heb een ander lopend topic aan dit topic toegevoegd. Mocht je die ineens kwijt zijn, weet je dat je hier bent beland. Maar even de spreekwoordelijke pleister in één keer eraf trekken, dit is de reactie:

Voor de goede orde, KPN heeft twee verschillende consumenten producten voor sneller internet in het buitengebied. Een 4G only product en sinds vorig jaar een product dat4G combineert met DSL (Sneller Internet Buitengebied). Sinds de komst van 4G+DSL wordt de 4G only oplossing niet meer actief aangeboden, alleen in specifieke gevallen.
Wat betreft de 4G only oplossing hebben we deze functioneel gelijk gemaakt aan 4G/DSL en de configuratie aangescherpt (zo optimaal en veilig mogelijk). Port Forwarding is hierdoor niet meer mogelijk i.c.m. 4G only, omdat deze producten (mobiel) geen vast IP-adres kennen.
Indien klanten toch gebruik willen maken van Port Forwarding, adviseren we ze de overstap te maken naar het toekomstvaste product Sneller Internet Buitengebied (4G+DSL) waar dit wel mogelijk is. Klanten kunnen hiervoor contact opnemen met KPN.

Een aantal van jullie hebben al je forumprofiel ingevuld en ik zie dat jullie niet alleen onze huidige, maar ook nog onze oude propositie abonnementen afnemen. Het 'nieuwe' Sneller Internet Buitengebied, kan alleen gecombineerd worden met de huidige abonnementen. Wie van jullie een Alles-in-1 variant heeft, zal over moeten stappen. Je krijgt dan ook een nieuw 4G modem. De cap van 30 Mbit/s blijft, maar je kunt wel weer gebruik maken van Port Forwarding. Mocht je dit willen, kunnen we hier samen met jullie naar kijken. Vul dan in ieder geval je forumprofiel aan en laat het hieronder even weten.

Voor wat betreft de storingen en instabiliteit: ervaren jullie dit nog steeds? Kunnen jullie een speedtest doen op het moment dat je dit ervaart? We hebben nu met de APN basicinternet de mobiele gebruikers (dus met een mobiele telefoon) voorrang gegeven op de mast, dus op het moment dat er door die groep gebruikers veel gebruik van de mast wordt gemaakt, kan je dit aan je verbinding merken. Het moet echter nog wel werkbaar zijn. Ik heb hier inhoudelijk nog geen reactie op gekregen, daar sturen we een reminder achteraan en ik hou jullie hier van op de hoogte.
Bekijk origineel
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

393 reacties

JMijnhout
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • 23 reacties
  • 26 maart 2019
Klopt het dat er op dit moment storingen zijn met het 4G netwerk zodat port forwarding niet meer werkt? Sinds vanmorgen kan ik niet meer bij mijn thuis adres vanaf buiten. Ik zie dat rond 9:00 mijn modem wat verbindings opdrachten gekregen heeft, dus het lijkt erop dat er wel iets in t netwerk veranderd is.

Opnieuw connecten met verschillende IP's biedt geen oplossing. Restart van modem en router ook niet, het lijkt erop dat alle poorten dicht zitten.

Ik zit op de "advancedinternet" APN

Admin: Bericht verplaatst naar centraal topic

  • 0 reacties
  • 26 maart 2019
JMijnhout schreef:
Klopt het dat er op dit moment storingen zijn met het 4G netwerk zodat port forwarding niet meer werkt? Sinds vanmorgen kan ik niet meer bij mijn thuis adres vanaf buiten. Ik zie dat rond 9:00 mijn modem wat verbindings opdrachten gekregen heeft, dus het lijkt erop dat er wel iets in t netwerk veranderd is.

Opnieuw connecten met verschillende IP's biedt geen oplossing. Restart van modem en router ook niet, het lijkt erop dat alle poorten dicht zitten.

Ik zit op de "advancedinternet" AP

Welke hardware? EBv10+Sagemcom?

  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 26 maart 2019
Ik heb altijd met succes een verbinding een VPN kunnen gebruiken om files op mijn KPN Buitengebied4G netwerk te bereiken met het modem ingesteld op de APN KPN AdvancedInternet. Echter sinds vanmorgen heeft mijn verbinding een ander ingaand IP adres als uitgaand IP adres. Het lijkt wel of de APN achter de NAT proxy is gezet vanmorgen.

Wat kunnen hiervoor de oplossingen zijn zodat ik weer bij mijn files kan. Is dit een storing op de APN van KPN?

  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 26 maart 2019
Precies hetzelfde probleem hier. Het lijkt wel of KPN de APN advanced internet (per ongeluk) achter de NAT proxy heeft gezet.

  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 26 maart 2019
Heeft KPN iets veranderd in hun KPN AdvancedInternet APN?
Of heeft KPN een oplossing hiervoor?

JMijnhout
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • 23 reacties
  • 26 maart 2019
Reactie klantenservice:

Ik heb internet via 4G omdat ik in het buitengebied woon
* Oke, en waar kan ik je mee helpen?
via het "advancedinternet" APN kon ik altijd via VPN etc naar huis verbinden
echter, sinds vanmorgen lijken alle poorten dicht te zitten
op het forum melden meerdere mensen ook over dit probleem
is hier iets van bekend?
* Dit is nieuw voor mij, echter vallen poorten open en dicht zetten ook buiten wat wij hier kunnen doen helaas :(
* enige wat ik zou kunnen aanraden hiervoor is het resetten van de 4g modem
allemaal al gedaan, maar zoals ik zei, meerdere mensen klagen hierover
dus er lijkt een technisch probleem bij jullie te zijn
* Mocht het dan toch aanhouden dan moet ik je wel verwijzen naar het forum waar mensen dan zelf zoeken naar de oplossing hiervoor, maar ik ga hier ook even verder vragen of er iets bekend is.
wij kunnen het niet oplossen als jullie de poorten dicht hebben gezet
dat is vragen aan een loodgieter of hij de kraan komt repareren als je zelf niet thuis bent
* Ik heb hier even overlegd met een collega en het is wel iets nieuws sinds vanmorgen, wat ik nu kan doen is het doorzetten naar de achterliggende partij en gaan zij het verder voor je uitzoeken, maar ik kan het nu niet direct voor je oplossen helaas
het is iets nieuws? is er iets veranderd?
* Dat is dus niet bekend bij ons en dat moeten zij dan uitzoeken
* Enige wat wij kunnen vinden is het forum wat jij ook had net.
ah ok, nou graag doorgeven aan de technische dienst dan ja 😉

  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 26 maart 2019
Ook hier hetzelfde probleem sinds vanmorgen. Klantenservice wilt niet helpen terwijl het duidelijk een probleem bij KPN is!

Standaard opmerking is dat KPN dit niet ondersteund, vind ik wel een makkelijke uitweg. KPN is namelijk de enige partij die hier iets aan kan veranderen.

Volgens de klantenservice, die overigens niet vriendelijk was, gaf me het advies om mijn ICT specialist te vragen. Echter hij krijgt de poort op geen enkele manier open en geeft aan dat alleen kpn hier iets aan kan doen.

KPN, neem verantwoordelijkheid en los het op... steek niet je kop in het zand wanneer de vragen moeilijker worden dan "standaard".

JMijnhout
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • 23 reacties
  • 26 maart 2019
Vervolg op mijn chat met klantenservice:

Sven (1:28:45 PM):Dat ga ik doen.
Sven (1:29:09 PM):Ik moet hier wel een aantal dingen invullen doen en het probleem uitleggen
Sven (1:29:31 PM):Mag ik hier een 06nummer noteren van jou?
Sven (1:35:19 PM):Heb je nog eventueel andere vragen voor mij?
Jij (1:36:09 PM):ik geef je mn nummer
Jij (1:36:35 PM):xx-xxxxxxx
Jij (1:37:13 PM):ik werk zelf 10 jaar in de IT, dus je kan me technische vragen stellen 😉
Sven (1:37:22 PM):ik heb het nu voor je doorgezet naar de afdeling die gaat over de 4g etc
Jij (1:37:28 PM):top bedankt!
Sven (1:38:02 PM):Dan wens ik je alvast een fijne dag en hoop dat het zsm opgelost word natuurlijk 🙂

Hopelijk wordt ik dus binnenkort gebeld en kan ik het met iemand van de technische dienst oplossen...

JMijnhout
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • 23 reacties
  • 26 maart 2019
De ouderwetse Huawei 4G modem setup.

  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 26 maart 2019
Dat is al een compleet andere service dan de vrouw die ik aan de telefoon had.

JMijnhout
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • 23 reacties
  • 26 maart 2019
Dat is mijn ervaring ook met de KPN Helpdesk hoor, je moet net treffen wie je als contact krijgt. Soms hebben mensen echt geen enkel idee waar je het over hebt en krijg je inderdaad antwoorden als "U moet het modem 5 minuten uitzetten en dan weer aanzetten" en "Wij zien geen storingen hier, dus het moet echt aan uw kant mis zijn. Probeer de wifi aan en uit te zetten.".

Ik had mazzel vandaag met Sven, die mijn (inmiddels onze) klacht(en) serieus nam 😉

Waarneming: het externe IP adres wat door het KPN netwerk toegewezen wordt aan de router is niet hetzelfde als het IP adres waarmee externe systemen worden benaderd. Na een reboot van de router wordt er vanuit het netwerk een ander IP adres toegewezen (verwacht gedrag), maar ook dit komt weer niet overeen met het IP adres wat de ontvangende partij ziet. In plaats van 1:1, zitten we met het 4G AdvancedInternet APN dus ineens achter een NAT, waardoor inkomend verkeer niet meer mogelijk is. Aangezien dit alles plaatsvindt in het KPN netwerk, is het (te) kort door de bocht om te zeggen dat dit niet ondersteund wordt. Maar zoals goed gebruik bij KPN trekt de (betalende) klant weer aan het kortste einde en mag je al blij zijn dat je überhaupt nog internet toegang hebt...

Gisterenmorgen rond half 11 probeerde ik via RDP in mijn computer te komen, maar dit mislukte (terwijl het voorheen altijd prima werkte). Inmiddels lijkt het er ook bij ons op dat dit komt omdat port forwarding niet meer werkt.

Heeft dit wellicht iets te maken met de introductie van de 30Mb/s limiet voor de SIB4G verbindingen? Want als je wilt throttelen zal er sowieso een bewerking op het netwerkverkeer plaats moeten vinden toch?

https://forum.kpn.com/internet-9/snelheid-internet-buitengebied-erg-ingezakt-470355

Joran
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+28
  • Oud Moderator
  • 15700 reacties
  • 26 maart 2019
Dag allen, goed dat jullie het hier melden. Navraag staat uit bij de techneuten, zodra ik meer weet laat ik het direct weten!

  • 0 reacties
  • 26 maart 2019
Dat maakt het eenduidiger. Ik zie in andere berichten dat APN advancedinternet niet doet wat het zou moeten doen.

WillemSV
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 19 reacties
  • 26 maart 2019
Wij hebben hier ook dit probleem sinds vanochtend.

Joran
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+28
  • Oud Moderator
  • 15700 reacties
  • 26 maart 2019
Ik ben bang dat we vanavond geen duidelijkheid meer krijgen maar ik ben morgen de hele dag aanwezig en hou jullie op de hoogte. Hoewel dit alles wegheeft van een netwerkwijziging aan onze kant, wil ik jullie verzoeken je profiel aan te vullen met postcode en huisnummer (en eventueel klantnummer). Als er nog meer input van mijn kant nodig is richting de technici kan ik die direct overhandigen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 330 reacties
  • 26 maart 2019
Hallo,

Sinds gisterenmiddag werkt APN advancedinternet 4G buitengebied met Huawei modem niet meer. Om precies te zijn werkt port-forwarding niet meer naar mijn IP camera. Het lijkt erop dat het modem geen publiek IP adres meer krijgt maar een prive IP adres. Terwijl dit altijd een publiek IP adres was voor APN advancedinternet. Het lijkt erop dat KPN iets gewijzigd heeft voor Sneller Internet Buitengebied 4G. Klopt dit en als dit zo is kan dit teruggedraaid worden?

Ik stel deze vraag namens mijn schoonvader.

Admin: Samengevoegd met bestaand topic

JMijnhout
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • 23 reacties
  • 26 maart 2019
Bedankt dat je er achteraan zit Joran! Ik heb mijn profiel ge-update, mijn klantnummer kan ik echter helemaal nergens vinden op mijn KPN. Mijn telefoonnummer hebben jullie als t goed is al, want ik zou teruggebeld worden door iemand van de 4G afdeling...

Bedankt voor de update Joran. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt, want inmiddels zijn we al een hele dag onbereikbaar voor alles en iedereen en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn...

  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 27 maart 2019
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem, kan niet meer inloggen op de camera. Ik heb ook de APN instellingen gewisseld en weer terug gezet op advancedinternet, maar krijg geen verbinding.

Ik hoop dat er een oplossing voor komt.

Admin: Samengevoegd met bestaand topic

  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 27 maart 2019
Is er al meer bekend? Het lijkt nog steeds niet te werken

Joran
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+28
  • Oud Moderator
  • 15700 reacties
  • 27 maart 2019
Nog niet helaas. Zodra ik meer informatie heb deel ik het hier. Of mijn collega's mocht ik niet meer aanwezig zijn.

  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 27 maart 2019
Ik hoop ook dat er snel een oplossing komt. Ik heb mijn profiel aangevuld met de gegevens.

Gcoupe
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 54 reacties
  • 27 maart 2019
De laatste dag heb ik ook veel problemen met internet via 4G Buitengebied (met een Huawei modem). Echt vervelend. Met Speedtest krijg ik vaak "you're not connected to the internet". Iets valt weg ergens in het network? Ik gebruik APN = advancedinternet.