Ik maak sinds 2011 gebruik van een KPN-glasvezelverbinding. Momenteel heb ik een “Alles in Een Standaard Contract” (€ 72/maand).
Een aantal jaren geleden kreeg ik plotseling problemen met de internetkwaliteit (weinig bandbreedte, wegvallen verbinding). Door vervanging van de versie 8 Experiabox door een versie 9 (ZTE H368N, hardwareversie V1.02, s/n ZTEEG53F1207001, nu softwareversie V1.01.00T10.3) was het probleem opgelost.
Momenteel ervaar ik opnieuw vergelijkbare problemen. Er zijn momenten, en dat is vooral in de late avonduren hinderlijk, dat de KPN iTV-app (versie 6.6.4) steeds vastloopt op mijn iPad (iPad Pro 12,9 inch, 2e generatie, sofwareversie 13.4.1, model #MP6H2NF/A) en mijn iPhone (6s Plus, model #MKU62ZD/A, softwareversie 13.4.1). Metingen van de internetsnelheid met de Ookla-speedtest-app op dat moment resulteert in zeer lange wachttijden; “Verbinden” met een KPN-server duurt dan zeer lang. Als de test eindelijk kan worden uitgevoerd, functioneert de KPN iTV echter ook weer.
Ik heb de wifi-verbinding meerdere malen met de KPN-software geoptimaliseerd. Ook het KPN-glasvezelkastje heb ik vaak gereset. Ik heb sinds de eerdere problemen waarvoor KPN mij als oplossing de nu gebruikte Experiabox stuurde, een Netgear Nighthawk (X4 AC2350, 2,4 en 5 Ghz-wifi signaal) in gebruik op de eerste etage van de woning en een TP-Link wifi-extender via het lichtnet (AV500) op de tweede etage. Deze laatste verplaats ik bij gelegenheid naar achter in mijn tuin. Dat werkt perfect. De Experiabox staat op de begane grond in de meterkast. Achter de Experiabox heb ik reflecterende folie geplakt. Ik heb in de gehele woning (drie woonlagen) altijd zeer goede wifi-ontvangst (alle streepjes lichten op). 50% van de tijd ben ik de enige gebruiker in mijn woning. Op de momenten dat de problemen optreden zijn maximaal twee devices aangesloten (de genoemde iPhone en iPad). De twee TV-ontvangers gebruik ik sporadisch. Hier zijn geen problemen mee. Ook met mijn bekabeld aangesloten PC en mijn wireless aangesloten laptop ervaar ik geen problemen.
Het is zo dat ik de KPN-iTV-app het meeste gebruik achter de wifi-aansluiting van de TP-Link (d.w.z. in de slaapkamer). Ik ervaar (n.a.v. tests) echter dezelfde vastloopproblemen van de KPN-iTV-app direct achter zowel de Experiabox als de Nighthawk. De TP-link en Nighthawk zijn aangesloten achter de Experiabox.
Als ik op de iPad en iPhone de Ookla-speedtest laat lopen, is de iPad afwisselend sneller en langzamer dan de iPhone. Als ik gelijktijd een test op zowel iPad als iPhone laat lopen zijn de snelheden nooit gelijk. Er wordt ook niet altijd geconnect met dezelfde server. Zie tabel 1 voor een aantal tests.
Tabel 1. Tests. |
|
|
|
|
|
|
Datum en tijd | Down | Up | Ping | Jitter | Pakketverlies | Devic |
2-5-2020 17:12 | 40,3 | 16,2 | 10 | 7,6 | 0 | iPhone |
4-5-2020 16:40 | 21,9 | 19,3 | 10 | 17 | 0 | iPhone |
4-5-2020 16:40 | 53,5 | 28,5 | 9 | 1,6 | 0,93 | iPad |
2-5-2020 17:13 | 10,1 | 31,3 | 6 | 0,81 | 0,71 | iPad |
Ik heb de indruk dat ik geen wifi-problemen heb in de woning, maar dat het een probleem betreft met de Internet-aansluiting in mijn woning. De iTV-app werkt altijd wel goed via 4G op mijn iPhone of via een persoonlijke hotspot op deze iPhone op mijn iPad. Ik heb zeer dicht bij mij in de buurt een KPN-gsm-mast. Ik vind dit echter geen acceptabel alternatief daar mijn mobiele bundel gelimiteerd is 2.000Mb/maand.
Wat moet ik doen om de iTV-app van KPN probleemloos te laten werken als ik ‘savonds in bed nog even ongestoord OP1 of Jinek e.d. wil kunnen zien?