Wie kan ons helpen? We willen onze Wifi verbeteren maar weten niet goed welke stap we het beste kunnen ondernemen.
We hebben jaren geleden een abonnement van Ziggo gehad en zijn daarna overgestapt op Telfort, nu dus KPN. Internet (en TV) is destijds door een monteur van Telfort aangesloten. We hebben een Experia Box v8.
Omdat onze wifi bereik zeer slecht is (op de bovenverdieping) of onbetrouwbaar (op de beneden verdieping valt de verbinding op de laptops steeds weg) werken we met ethernetkabels van het modem naar onze laptops (dan halen we ook de internetsnelheid van 100mbit/sec). Mijn man en ik werken namelijk beiden vanuit huis.
Echter zijn we de kabels die door het hele huis lopen wel een beetje zat en willen we graag een sterk wifi signaal hebben zodat we niet meer van bekabeld internet afhankelijk zijn.
Zie ook de foto's: We wonen in een oud huis en onze tv en het modem staan op een afstand van de plek waar de groene kabel de meterkast in komt. De aansluiting vind ik in ieder geval heel vreemd. Deze loopt met een tv (?) kabel van het doosje om de groene kabel via de kelder naar de plek waar het modem staat (in de woonkamer achter de tv). De kabel is daarna gesplit via een aansluitdoosje (?) waar dan de ethernetkabel op is aangesloten op het modem. Omdat bekabeld internet de 100mbit snelheid oplevert lijkt ons dat het in principe wel goed zit echter blijf ik het vreemd vinden hoe alles het in elkaar zit.
Nu kunnen we, dat denk ik tenminste, twee dingen doen om de wifi te verbeteren. KPN super wifi punten aanschaffen en/of het modem verplaatsen naar de gang (vlakbij de meterkast). In de gang zou het modem vrijer kunnen staan met minder dikke muren eromheen. Nu staat het modem achter de tv en naast een muur wat vroeger een dikke buitenmuur is geweest.
Wat zouden we het beste kunnen doen?
En als ik het modem verplaats: de witte tv (?) kabel dan inkorten of een nieuwe kabel kopen? Of is het verstandig om het witte doosje in de meterkast open te maken? Zodat we daar wellicht het aansluitdoosje op kunnen aansluiten of werkt dat niet zo?
En in welke mate speelt een wellicht verouderd modem (de experia box v8) nog een rol in dit geheel?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groet, Susanne


