Sinds vorige week heeft KPN glasvezel doorgetrokken tot in mijn appartement, kastje en al; vooralsnog gratis en zoder wijziging van abonnement. De meegeleverde cat6 kabel was veel te kort omdat mijn experiabox aan de andere kant van de kamer staat en in de webshop geen goede (alleen cat5 of nog steeds veel te kort) dus die heb ik extern besteld. Zodra die er is kan ik die dan verbinden met de experia box aan de andere kant van de kamer, en dan zou alles moeten werken. Echter, ik heb op zich helemaal geen Gbit/s nodig vandaar dat ik ook geen ander abonnement neem voorlopig. En als het al nodig is dan eerder voor de laptop. Maar daar zit wifi tussen en die verandert niet qua snelheid en is sowieso veeeeel lager dan 1 Gbit/s, kortom, dan heb ik er op de laptop toch weinig aan.
Dus, ik dacht, wat nou als ik die lange cat6 kabel zodra die er is inplug in het glasvezelkastje en direct in mijn laptop? Ik heb een aansluiting of verlengstukje waarmee dat lukt. Dan heeft de laptop supersnel internet (ook niet echt nodig maar goed), en laat ik de rest met rust. Eigenlijk gebruik ik twee laptops (werk en prive) dus zou idealiter steeds willen wisselen.
Mijn grote vraag is nu 1. als ik dus op dezelfde dag wissel tussen de laptops, gaat dat goed of moet ik steedds wachten tot dat ‘instellingen zijn gewijzigd’ en 2 .of de wifi voor de mobiele telefoon (en tv) dan nog goed blijven werken? Op zich verandert er helemaal niets aan de standaard opzet, en lopen alle kabels nog hetzelfde als anders, met dus als enige verschil dat er wel glasvezel is, en als er iets op is aangesloten, zoals een laptop dat misschien gaat interfereren met de rest van het systeem?
Ik kan ook gewoon niet moeilijk doen en de cat6 kabel vanaf het glasvezelpunt naar mijn experiabox laten lopen en daar inpluggen, en de laptops gewoon via wifi laten blijven verbinden. Op zich prima voor nu, alleen heb ik dan nauwelijks voordeel van die hogere snelheid omdat wifi het vertraagt, maar mobiel zou dan moeten blijven werken zonder problemen.
Iemand enig idee hoe dit nu zit? Kan ik mobiel en tv op normale wifi houden en internetten via die nieuwe glasvezelkabel, naast elkaar zonder dat het elkaar in de weg zit? Of moet de cat6 kabel echt eerst naar de Experia box? (klinkt niet logisch, maar ja). En kan ik de cat6 kabel die ik in de laptop(s) stop probleemloos steeds van laptop wisselen of moet ik dan steeds wachten?