Situatie was als volgt:
v10 modem, met daarop 3 wifipunten, laptop ( wifi6 compatible, maar niet van belang bij v10 modem ) op de wifipunten aangesloten ( want bij de v10 schakelt het interne wifi uit )
Abonnement; glasvezel 100/100, snelheden werden ook stijf gehaald, laten we zeggen 105 down en 115 up.
Nieuwe situatie:
Glasvezel 1000/1000 ( 1 gbit ) abonnement.
Experiabox 12 ( wifi 6 compatible )
zelfde laptop met zelfde wifi 6 kaart er in.
2.4ghz band uitgeschakeld in het modem, wifipunten afgekoppeld en uit ( zo simpel mogelijke testopstelling )
5ghz kanaal en bandbreedte op auto.
Kom ik aan 350 down, en 70 up.. ????? ( met desktop speedtest app )
als ik de bandbreedte handmatig op 160mhz zet krijg ik een IETS hogere snelheid;
360 down
120 up
Lijkt me dat er iets niet helemaal fris gaat hier, toch?
Laptop is het enige gekoppelde apparaat tijdens de test, en ik zit nu “as we type” NAAST het modem.
Snelheid met kabel op het nieuwe 1gbit abonnement is ook lager geworden na installatie v12 modem??
v10: ( even uit mn hoofd ) 970 down en 970 up.
v12; 830 down, 930 up
Verdere informatie; ( vraag gerust als je meer informatie nodig hebt om een fatsoenlijk antwoord te kunnen geven! )
laptop draait windows 10 pro, netwerkfuncties heb ik al 2 keer helemaal gereset.
er zit een Killer(R) Wi-Fi 6 AX1650x 160MHz Wireless Network Adapter (200NGW)
netwerk kaart in.
Geen updates via windows update, lenovo vantage, intel site en intel app
Netwerkeigenschappen geven ook aan dat hij op de 5ghz band zit, en wifi 6 draait.
wat doe IK verkeerd ( ik neem aan dat het een user error is )