Sinds begin van de maand een nieuw abonnement 1 gb internet, ik had hier hoge verwachtingen van, echter na speedtest ( bedraad) kom ik niet hoger uit dan 100mbps, dat lijkt mij verre van de bedoeling?
Nu had ik hierover gebeld vorige week, maar door storing kon er niks gecontroleerd worden. Ik zou dit wel graag opgelost zien worden.
Beste antwoord door wjb
Neluzz schreef:
In eigenschappen geeft hij net als in jouw plaatje de 1000/1000mbps aan.
Dan is er in ieder geval niets mis met die kabel.
Neluzz schreef:
er is iets gebeurt, maar ik heb niks veranderd...
Behalve dan dat je de netwerkkabel opnieuw in de LAN poorten gestoken hebt en dat zou wel eens de doorslag gegeven kunnen hebben. Één van de aders zal wel geen contact gemaakt hebben.
Als de snelheid niet boven zo'n 94 à 96Mbps uit komt gebruik eens een andere netwerkkabel want dan is er vast één data ader die geen contact maakt. Dat kan natuurlijk ook in de LAN poort van de Experia/KPN Box liggen dus gebruik ook eens een andere LAN poort.
Bedankt voor alle reacties en hulp tot nu toe, ik ga vanmiddag mijn kabels door meten. Heb al gewisseld van poorten en dat maakte geen verschil.
Heb vanmiddag een kabel tester tot mijn beschikking om het te testen. Echter denk ik dat het ergens anders aan ligt. Hiervoor zat ik bij een andere aanbieder en toen haalde ik wel gewoon 600mbps. Ik zal jullie vandaag/morgen een update geven.
Heb je het glasvezelkastje al 2 minuten van de stroom gehaald?
Heb ik ook gedaan, 1 Weekend zonder Internet en TV gezeten. Als je de stroom van het glasvezelkastje afhaalt (zal wel verschillen per type). Dan heb je de kans dat er een nieuwe upload plaats vindt. Bij ons zat er een bug in de upload software en heeft de monteur een nieuw kastje gehaald. Gelukkig doet alles het weer.
Echter denk ik dat het ergens anders aan ligt. Hiervoor zat ik bij een andere aanbieder en toen haalde ik wel gewoon 600mbps.
Dit triggert mij.
De V12 is vrij kritisch t.a.v. de sterkte van het signaal op de netwerkkabel.
Als de impendantie van de kabel hoog is dan zal de V12 als één van de geest geven of terugschakelen.
Sluit jouw PC als test dus echt eens aan met een ander (korte) netwerkkabel en kijk of je dan wel hogere snelheden kunt halen.
Ik heb gister toevallig van alles geprobeerd, mijn werk laptop ook aangekoppeld naast de modem, dus met een 1 meter kabel. Nou weet ik niet precies welke snelheid ik maximaal via een USB naar UTP converter kan halen, maar die kwam uit op 75mbps.
Met WIFI naast de router, zou ik toch echt ook wel hoger dan 100mbps uit moeten komen binnen de 5ghz.
Vanmiddag even de kabels testen, maar zoals mijn gedachte zeggen, ligt dit niet aan mijn kabels thuis maar iets van KPN zelf.
Van het weekend de probleem oplosser uitgevoerd, die zegt gelijk dat het aan mijn thuis situatie ligt en dat als er een monteur moet langs komen ik gelijk 50 euro lichter ben… Krijg geen medewerker aan de telefoon verder. Helaas...
De Box 12 geeft redelijke informatie om dit probleem op te lossen. Start een Browser (ik gebruik hiervoor Edge) en ga naar de link http://192.168.2.254 Nu wordt gevraagd naar een password (dit staat achterop de Box 12) De user naam is standaard Admin.
Nu komt er een mooi scherm in beeld hoe de lijnsnelheden per type verbinding van het LAN is.
De Box 12 geeft redelijke informatie om dit probleem op te lossen. Start een Browser (ik gebruik hiervoor Edge) en ga naar de link http://192.168.2.254 Nu wordt gevraagd naar een password (dit staat achterop de Box 12) De user naam is standaard Admin.
Nu komt er een mooi scherm in beeld hoe de lijnsnelheden per type verbinding van het LAN is.
Ik heb hier even een kijkje genomen. Ben helaas de tester voor de kabel vergeten op het werk..
De afbeelding hieronder geeft inderdaad weer dat ik gewoon 1gbit/s verbinding heb op mijn desktop en Super wifi punten. Maar als nog kom ik met geen van beide boven de 94mbp/s uit.
Het ligt niet aan het LAN maar aan het WAN (je verbinding met KPN, maar even bellen naar 0800-0402 (gratis) en direct zeggen “glasvezelprobleem.”, want het lijkt een mens maar is een vrij intelligente automatische telefoonbeantwoorder die je aan de telefoon krijgt.
Het ligt niet aan het LAN maar aan het WAN (je verbinding met KPN, maar even bellen naar 0800-0402 (gratis) en direct zeggen “glasvezelprobleem.”, want het lijkt een mens maar is een vrij intelligente automatische telefoonbeantwoorder die je aan de telefoon krijgt.
Ik ben niet heel bekend met WAN/LAN maar dat ga ik even googlen.
Als ik dit meld tijdens het telefoon gesprek, krijg je daarna wel iemand aan de telefoon? Ik werk morgen vanuit huis dan kan ik dat wat makkelijker doen.
Daarbij vind ik het ook raar dat het probleem aan mij kabel thuis zou moeten liggen, volgens mij zou mijn wifi snelheid dan wel hoger moeten wezen ( ik weet dat ik geen 1gbps ga halen op wifi, maar ook die zou volgens mij wel hoger dan 100mbps moeten kunnen uitkomen als ik er naast zit)?
KeesYagi schreef:
Tussen het glasvezelkastje en de experiabox zit ook een ethernetkabel, die al eens gewisseld ?
@Neluzz Op het moment dat de kabel tussen je glasvezelkastje (NT) en je modem niet helemaal goed meer werkt, dan zal ook de wifi snelheid niet boven de 100 Mb/s komen.
Mijn advies is dan ook om deze kabel eens te vervangen. Ik heb een nieuwe kabel opgestuurd. Deze ontvang je zo snel mogelijk.
Kun je laten weten of de verbinding met deze kabel inderdaad sneller is?
@Neluzz Op het moment dat de kabel tussen je glasvezelkastje (NT) en je modem niet helemaal goed meer werkt, dan zal ook de wifi snelheid niet boven de 100 Mb/s komen.
Mijn advies is dan ook om deze kabel eens te vervangen. Ik heb een nieuwe kabel opgestuurd. Deze ontvang je zo snel mogelijk.
Kun je laten weten of de verbinding met deze kabel inderdaad sneller is?
Mijns inziens moet je de wifi hierbij even volledig buiten beschouwing laten tenzij ook die blijft hangen op die 94Mbps. Als ik het goed lees wordt hier via wifi zo'n 75Mbps gehaald en dat zit dan toch echt in de wifi zelf.
@Neluzz Op het moment dat de kabel tussen je glasvezelkastje (NT) en je modem niet helemaal goed meer werkt, dan zal ook de wifi snelheid niet boven de 100 Mb/s komen.
Mijn advies is dan ook om deze kabel eens te vervangen. Ik heb een nieuwe kabel opgestuurd. Deze ontvang je zo snel mogelijk.
Kun je laten weten of de verbinding met deze kabel inderdaad sneller is?
Mijns inziens moet je de wifi hierbij even volledig buiten beschouwing laten tenzij ook die blijft hangen op die 94Mbps. Als ik het goed lees wordt hier via wifi zo'n 75Mbps gehaald en dat zit dan toch echt in de wifi zelf.
Ik ben natuurlijk geen superklant, maar volgens mij moet als de router aangeeft dat de gemeten verbinding op het LAN 1Gb naar een client met een bedraade verbinding is, bij een 1Gb (max) abonnement, toch echt wel hoger liggen dan 100Mb zoals de @Neluzz schreef. Hij (of zij) heeft trouwens geschreven dat de kabel tussen de NT en de Box 12 al vervangen was (maar het kan natuurlijk nooit kwaad om toch een nieuwe te sturen, je weet maar nooit). Waarom wekt KPN toch zo vaak het beeld dat een probleem nooit wordt veroorzaakt door KPN.
@Neluzz Op het moment dat de kabel tussen je glasvezelkastje (NT) en je modem niet helemaal goed meer werkt, dan zal ook de wifi snelheid niet boven de 100 Mb/s komen.
Mijn advies is dan ook om deze kabel eens te vervangen. Ik heb een nieuwe kabel opgestuurd. Deze ontvang je zo snel mogelijk.
Kun je laten weten of de verbinding met deze kabel inderdaad sneller is?
Hoi Rutger, ik heb hier al een nieuwe kabel tussen gezet die met de huidige glasvezelkastje werd mee gestuurd ( het glasvezel kastje was al geplaatst toen mijn huis 2 jaar geleden werd opgeleverd ). Dus de kabel van toe verwisseld met die van nu.
Hoi Rutger, ik heb hier al een nieuwe kabel tussen gezet die met de huidige glasvezelkastje werd mee gestuurd ( het glasvezel kastje was al geplaatst toen mijn huis 2 jaar geleden werd opgeleverd ). Dus de kabel van toe verwisseld met die van nu.
Heb je jouw PC ook al een keer met een andere kabel aangesloten en daarmee getest wat de snelheid is?
Als je bij de netwerkinstellingen van de netwerkadapter op jouw PC gaat kijken, wat zie je daar dan staan bij de snelheid van de verbinding?
...volgens mij moet als de router aangeeft dat de gemeten verbinding op het LAN 1Gb naar een client met een bedraade verbinding is, bij een 1Gb (max) abonnement, toch echt wel hoger liggen dan 100Mb...
Daar heb je volkomen gelijk in maar ook de in de “Thuis app” weergegeven lijnsnelheden zijn helaas niet altijd correct. Hier is al eens eerder melding van gemaakt.
dommeke schreef:
Hij (of zij) heeft trouwens geschreven dat de kabel tussen de NT en de Box 12 al vervangen was ...
Ik heb het ook over het gebruiken van een andere kabel tussen de V12 en de PC.
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.