Sinds ik KPN Box 12 gebruik ziet mijn Laptop niet mijn WiFi netwerknaam (SSID) in de lijst met beschikbare netwerken. Mijn tablets en smartphones zien deze wel ziet en kunnen ook verbinding maken. Mijn Laptop ziet wel andere WiFi Netwerken en kan daar ook verbinding meemaken.
Apart probleem, vaak is het zo dat de laptop wel het netwerk ziet maar geen of niet goed verbinding kan maken en dan zijn daar 2 mogelijke oplossingen voor, je kan proberen of dat bij die laptop ook helpt:
1)
Het probleem kan liggen aan de bandbreedte instelling van de Box 12 voor 5GHz, bepaalde netwerkkaarten werken na de update van de Box 12 alleen goed als je die op ‘80MHz’ zet (zie afbeelding onderaan, paars omcirkelde instelling).
Om dit aan te passen, ga naar de WiFi-instellingen in de Box 12 en controleer of de 5Ghz staat ingesteld op ‘80Mhz’.
Als je nog geen eigen wachtwoord had ingesteld dan inloggen met het wachtwoord dat op de achterkant van het modem staat (tip: scan de QR-code, er worden soms onmogelijke leestekens gebruikt).
Na inloggen ga je naar de WiFi-instellingen, daar kan je bij de 5Ghz de Bandwidth aanpassen.
De 2.4Ghz kan op 20Mhz blijven staan maar die bij de 5Ghz indien nodig aanpassen naar 80Mhz.
In sommige gevallen (meestal als je voor de 1ste keer inlogt in de Box 12) moet je eerst de standaard beveiligingsgegevens (naam en wachtwoord) van de WiFi wijzigen, je kan er dan bij beide een ‘1’ achter zetten en alles aanpassen, vervolgens verbind je met dat nieuwe netwerk en haal je de ‘1’ weer weg.
Als je dit via een netwerkkabel doet dan hoef je niet eerst opnieuw te verbinden maar kan de naam gelijk weer aanpassen.
2)
Je kan proberen of het helpt om in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz) en 802.11a+n+ac (5GHz) te zetten, daarmee staat de Box 12 op WiFi 5 i.p.v. WiFi 6.
Mocht dat niet werken, welke merk en type laptop is het, welke WiFi netwerkkaart zit er in en ondersteunt die laptop 2,4GHz en 5GHz WiFi?
Apart probleem, vaak is het zo dat de laptop wel het netwerk ziet maar geen of niet goed verbinding kan maken en dan zijn daar 2 mogelijke oplossingen voor, je kan proberen of dat bij die laptop ook helpt:
1)
Het probleem kan liggen aan de bandbreedte instelling van de Box 12 voor 5GHz, bepaalde netwerkkaarten werken na de update van de Box 12 alleen goed als je die op ‘80MHz’ zet (zie afbeelding onderaan, paars omcirkelde instelling).
Om dit aan te passen, ga naar de WiFi-instellingen in de Box 12 en controleer of de 5Ghz staat ingesteld op ‘80Mhz’.
Als je nog geen eigen wachtwoord had ingesteld dan inloggen met het wachtwoord dat op de achterkant van het modem staat (tip: scan de QR-code, er worden soms onmogelijke leestekens gebruikt).
Na inloggen ga je naar de WiFi-instellingen, daar kan je bij de 5Ghz de Bandwidth aanpassen.
De 2.4Ghz kan op 20Mhz blijven staan maar die bij de 5Ghz indien nodig aanpassen naar 80Mhz.
In sommige gevallen (meestal als je voor de 1ste keer inlogt in de Box 12) moet je eerst de standaard beveiligingsgegevens (naam en wachtwoord) van de WiFi wijzigen, je kan er dan bij beide een ‘1’ achter zetten en alles aanpassen, vervolgens verbind je met dat nieuwe netwerk en haal je de ‘1’ weer weg.
Als je dit via een netwerkkabel doet dan hoef je niet eerst opnieuw te verbinden maar kan de naam gelijk weer aanpassen.
2)
Je kan proberen of het helpt om in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz) en 802.11a+n+ac (5GHz) te zetten, daarmee staat de Box 12 op WiFi 5 i.p.v. WiFi 6.
Mocht dat niet werken, welke merk en type laptop is het, welke WiFi netwerkkaart zit er in en ondersteunt die laptop 2,4GHz en 5GHz WiFi?
Bedankt voor je antwoord, helaas werkt het niet. De genoemde instellingen waren reeds ingesteld.
Laptop, Toshiba, Intel(R) Core (TM) i3-2310M CPU 2.10 GHz, Ram 8.00 GB, Windows 10.
WiFi Kaart: Realtek RTL8188CE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC.
Volgens mij ondersteunt de laptop 2,4 en 5GHz. De Laptop ziet wel andere WiFi netwerken en kan daar ook op inloggen. Met de KPN Box 8 had ik ook geen problemen.
Ook een oudere laptop met WiFi kaart Quallcomm Atheros AR5007 802.11blg. ziet mijn KPN modem en kan verbinding maken.
Die Realteks hebben wel vaker problemen met verschillende WiFi netwerken.
Heeft die Realtek kaart ook de WiFi Config instelling bij Geavanceerd?
Standaard staat die op Performance en dat geeft het vaakst problemen, als je hem dan op WiFi zet werkt het vaak beter, dat zou je nog kunnen proberen.
Deze RTL8188CU WiFi adapter werkte ook niet echt lekker samen met een EB V10, op selectie Waarde: WiFi ging het beter maar toch af en toe nog problemen dat hij het netwerk weer kwijt was e.d., ik heb er toen maar een USB WiFi stick ingeplugd en dat werkt prima.
De RealTek RTL8188CE Wireless Wlan Card 802.11 b/g/n ondersteunt alleen 2.4GHz en de Box 12 heb je voor 2.4GHz ook al op b/g/n gezet, in theorie zou het moeten werken.
De diverse instellingen uitproberen kan geen kwaad, je zou b.v. in de Box 12 de 2.4GHz Bandwidth op 40 MHz zetten kunnen proberen of beide op 20 of 40 MHz.
Je kan ook controleren of er nog een driver update via Windows update beschikbaar is via Optionele updates.
Anders is de beste optie toch zo'n Wireless USB stick, dan kan je er 1 kiezen die ook 5GHz aankan.
En is jouw netwerknaam en wachtwoord dezelfde als achterop de box 12 staat?Of is het een andere?Indien het eerste, zal je deze eerst aan moeten passen voordat wifi 6 uitzetten daadwerkelijk gebeurt.
Heb je de Extra Wifi dan ook ingesteld op alleen 2,4Ghz @KrelisK? Zo nee, zou je dat nog eens willen proberen? Of bij voorkeur een helemaal nieuwe netwerknaam én nieuw wachtwoord instellen?
Dat het netwerk wel gewoon wordt gezien op je smartphone, en daar ook goed werkt, laat zien dat het netwerk zelf in ieder geval goed uit wordt gezonden. Heb je naast je smartphone en je laptop, nog een ander apparaat waarmee je zou kunnen verbinden met wifi? En zo ja, hoe gaat het daarmee?
Ik stop ernu mee. Als ik de netwerknaam verander moet ik ook mijn andere apparaten aanpassen en ook mijn WiFi van de zonnepanelen aanpassen. En dat is een heel gedoe waarvoor ik nu geen tijd heb.
Ik heb exact hetzelfde probleem. Heb hier 5 maanden geleden ook van alles voor geprobeerd. Zie ook onderstaande topic. Helaas ook onopgelost.
Toevallig kwam er vandaag een KPN monteur langs omdat het NT kastje kapot was. Ik vertelde hem over dit probleem en hij heeft er toen even een Expedia modem aan gehangen ipv de KPN Box 12 en toen was het Wifi netwerk opeens weer zichtbaar op mijn oude laptop. Maar een paar uur later zag ik opeens weer Wifi6 op mijn mobiel en toen ik later nog eens op mijn laptop keek was mijn Wifi netwerk ook weer verdwenen op mijn laptop. Idd om moedeloos van te worden.
Ik ben geen IT’er maar ik heb het probleem en een oplossing gevonden. Ik begon te vermoeden dat het toch kwam doordat mijn laptop geen 5 GHz kon ontvangen. Ik dacht dat ik dat al een keer had uitgezet op de modem maar besefte dat mijn laptop het signaal van mijn Superwifi-punten ontving wat nog gewoon 5 GHz was.
Ondanks dat naast die 5 GHz ook een 2,4 GHz werd uitgezonden werd deze niet gevonden doordat die 5 GHz de laptop op de één of andere verstoord (mij iets te technisch om meer details te kunnen geven maar dat was mijn conclusie nadat ik een soortgelijk geval op het spoor kwam bij iemand op een ander forum die problemen had met zijn slimme deurbel).
Checken of jouw laptop wel of niet 5 GHz kan ontvangen kan via de instructie op onderstaande site.
Daarop heb ik gisteren een Wifi-adapter besteld en die kwam vandaag binnen. Daarna kon mijn laptop ook 5 GHz ontvangen en heb ik weer Wifi op mijn laptop. :)
Hieronder de link naar het adaptertje die ik besteld heb. Ik heb ook een Toshiba laptop.
Ondanks dat naast die 5 GHz ook een 2,4 GHz werd uitgezonden werd deze niet gevonden doordat die 5 GHz de laptop op de één of andere verstoord (mij iets te technisch om meer details te kunnen geven maar dat was mijn conclusie nadat ik een soortgelijk geval op het spoor kwam bij iemand op een ander forum die problemen had met zijn slimme deurbel).
Checken of jouw laptop wel of niet 5 GHz kan ontvangen kan via de instructie op onderstaande site.
Mijn Laptop blijkt alleen 2,4 GHz te ondersteunen. Maar KPN Box 12 ondersteunt zowel 2,4 GHz als ook 5GHz. Dus moet de laptop toch WiFi ontvangen. Heb ook al signaal van 5GHz uitgezet . Geeft geen oplossing van probleem. Bovendien ziet mijn Laptop alle WiFi kanalen in de buurt. Maar niet van KPN. Ook al Extra WiFi aangemaakt . Geen oplossing
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.