Recent de internetsnelheid laten verhogen van 200Mbit naar 1GBit. Hiervoor een nieuwe Experiabox V12 ontvangen.
Ik had al eerder een V12 ontvangen, maar daar viel niet mee te werken:
Vandaar dat ik nog steeds mijn V9 in gebruik heb. Met deze nieuwe V12 is het beter, maar nog steeds niet echt werkbaar:
Zowel mijn zoon als ikzelf spelen graag (verschillende) online spellen. Als we gebruik maken van de V12 worden we meerdere keren per avond uit het spel gegooid omdat de verbinding verloren is gegaan; dit wordt vooraf gegaan door een tiental seconden waar de game probeert de verbinding te herstellen, maar het uiteindelijk opgeeft.
NB. Dit ligt waarschijnlijk niet aan de game-servers want met de V9 gebeurt dat zelden tot nooit.
Als ik direct nadat ik uit de game wordt gegooid een speed test draai (Speedtest by Ookla, uit de Microsoft store) dan wordt meestal gezegd dat ik geen internetverbinding heb. Dit lost zichzelf na enkele seconden op. Dit merk ik door herhaaldelijk op de “Ga” knop te drukken van deze test. Dit is de verbetering die ik merk met mijn vorige V12; daar bleef de internetverbinding vaak meerdere minuten weg.
Ik heb alle probleemoplosserstappen al meermaals uitgeprobeerd. Dus stroom van het glasvezelmodem afhalen, en van de V12 en de V12 resetten, maar deze problemen blijven. En zodra ik de V12 vervang door de V9 zijn alle problemen weg en daarvoor hoef ik het glasvezelmodem niet eens voor te herstarten.
Ik heb in de logbestanden van de V12 gekeken en daar staan geen warnings of errors in, alleen info en debug regels.
Hoe kan ik deze V12 of het netwerk monitoren en achterhalen waar het probleem zit?