Skip to main content
Beantwoord

Sneller internet buitengebied activeren i.v.m. slechte internetverbinding

• 22 januari 2025
  • 23 reacties
  • 173 keer bekeken

Mijn vader heeft en zeer trage xs4all internetverbinding in het buitengebied. max 10 down en 1 up.

Naast tv kijken is er niets meer zinnig mogelijk aan internetgebruik. Ik heb dit besproken met meerdere personen na meer dan een uur in de wachtrij te wachten.

De boodschap was dat ze hebben vastgesteld dat de verbinding inderdaad erg slecht is. Dat hij daarom in aanmerking komt voor een 4g router van KPN.

Dat mag ook wel voor 70 euro per maand naar mijn mening als trouwe klant, ook zakelijk mobiel namelijk al jaren. Maar als klap op de vuurpijl krijg ik een bericht dat hij tot december 2025 een abo heeft lopen en dat we dan over kunnen stappen naar een KPN 4g abo.

Ik heb dat maar teleurgesteld aangenomen maar eigenlijk vind ik dat zeer ontoereikend en teleurstellend. Zo ga je toch niet met je klanten om? Lekker puh zoek het maar uit met je slechte verbinding voor 70 eu in de maand. En wij schuilen lekker achter ons contract, al is dit niet helemaal juridisch juist ben ik van mening. Je moet ook redelijk leveren naar mijn beperkte juridische kennis.

Is er toch een mogelijkheid om dit geregeld te krijgen? Of dat er in coulance wordt meegewerkt met een overstap naar een provider die de klant wel iets hoger heeft staan dan alleen als cash cow? 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor de vraag aangemaakt

Beste antwoord door Joep1965

Het is niet een kwestie van op een knopje drukken en sneller internet buitengebied werkt. Bij oude abonnementsvormen is het niet toe te voegen. Sneller internet buitengebied is alleen leverbaar bij de nieuwste abonnementsvorm. In het geval van uw vader zou er overgestapt moeten worden naar dat abonnementsvorm. Dat kan ook met die snelheid maar vrijwel zeker zal er dan digitenne gebruikt moeten worden voor de tv. En waarom zou u het niet doen? Dan heeft u en een betere snelheid en een betere beeldkwaliteit.  Win win situatie dus😀

Bekijk origineel

23 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 22 januari 2025

Dag ​@Gijs vW is er een sowieso een provider die op dat adres een hogere snelheid kan leveren??

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 22 januari 2025

KPN zelf zeker wel. En ze zullen niet de enige zijn met 4g routers. Ik hoop dan ook dat er toch iets mogelijk is. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 22 januari 2025

Kpn is de enige provider die sneller internet buitengebied levert. Ik heb het en het werkt goed. De basis snelheid moet echter minimaal 13 zijn om überhaupt tv aan het abonnement toe te voegen. Daar werd in het verleden niet naar gekeken. Dus let heel goed op. Overstappen kan inderdaad alleen als het huidige contract is beëindigd. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 22 januari 2025

Dank voor de informatie, maar bij het aanbieden van een contract of verlening had KPN ook wel even een meting kunnen doen en dit kunnen aanbieden. Zoals de medewerker an de klantenservice al aangaf is de snelheid belabberd. De klachten waren er toen namelijk ook al. Je moet klanten naar mijn mening het beste mogelijk bieden. Zoiets regel je samen. Dat is niet onredelijk om te vragen als klant. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 22 januari 2025

Xs4all heeft nooit sneller internet buitengebied gehad. Dus kunnen ze het ook niet aanbieden. Daarbij zie je bij bestellen de snelheid die haalbaar is op het betreffende adres. Maar goed dat is achteraf. Als het zover is dat er overgestapt kan worden kom dan even op het forum om advies te vragen. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7734 reacties
  • 24 januari 2025

Met zo'n snelheid snap ik heel goed dat jullie kijken naar andere mogelijkheden, ​@Gijs vW. Ik begrijp uit jouw bericht dat jouw vader op dit moment nog een XS4ALL abonnement heeft. Hiermee is Sneller Internet Buitengebied inderdaad niet mogelijk. Daarvoor zal jouw vader over moeten op een KPN abonnement. Maar als jouw vader nog binnen contract zit, gaat dit helaas niet.

Daarbij moet ik ook gelijk vermelden dat ik niet kan garanderen dat jouw vader dan televisie in het abonnement kan hebben. Voor televisie kijken is minimaal 13 MB nodig. En daarbij wordt gekeken naar de snelheid die via de koperverbinding binnenkomt. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 3 februari 2025

Dag Denise, 

Dank voor je antwoord. Dus als ik het goed begrijp kan er niet over de eigen schaduw gestapt worden. Xs4all is ook Kpn als ik de berichten moet geloven over de samenvoeging van de bedrijven. Dus als er een contract is dan zou dit eventueel onderling kunnen worden opgelost door kpn en xs4all. Ipv vast blijven houden aan regeltjes. Kpn wil toch gewoon het beste voor de klant? Maar nu komt het volgende: als er in de koperverbinding geen 13 MB gehaald kan worden dan kan er geen buitengebied abo worden aangeboden door Kpn?? Dus een soort paarse krokodil. Want 4G buitengebied is zeker 10 keer sneller. Maar daar komt hij dan niet voor in aanmerking?? Hopelijk lees ik het verkeerd🤣. Ja, de krokodil staat daar….

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 3 februari 2025

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • Antwoord
  • 3 februari 2025

Het is niet een kwestie van op een knopje drukken en sneller internet buitengebied werkt. Bij oude abonnementsvormen is het niet toe te voegen. Sneller internet buitengebied is alleen leverbaar bij de nieuwste abonnementsvorm. In het geval van uw vader zou er overgestapt moeten worden naar dat abonnementsvorm. Dat kan ook met die snelheid maar vrijwel zeker zal er dan digitenne gebruikt moeten worden voor de tv. En waarom zou u het niet doen? Dan heeft u en een betere snelheid en een betere beeldkwaliteit.  Win win situatie dus😀

• 3225 reacties
  • 3 februari 2025
Gijs vW schreef:

Kpn wil toch gewoon het beste voor de klant? 

Nee, KPN wil het beste voor zichzelf. Net als ieder ander commercieel bedrijf. KPN is geen liefdadigheidsinstelling. 

Die trage verbinding is niet nu opeens zo. Dat is altijd al zo geweest toch? Waarom is er niet veel eerder al gevraagd om een oplossing? 

Het is maar de vraag of een KPN abonnement überhaupt een optie is. Want misschien weigert KPN dan om tv aan te bieden bij deze lage snelheid. Het 4G modem verhoogt de snelheid. Maar dat maakt voor tv niets uit. Want tv van KPN gebruikt alleen dat koperdraadje met die lage snelheid. 

Als je op de homepage van KPN even net doet alsof je nieuwe klant bent. Kun je dan een abonnement kiezen? Welke snelheid is dan beschikbaar? En kan je er dan ook tv bij nemen? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 3 februari 2025

Dag Joep,

Dank voor je antwoord. Ik begreep het denk ik niet zo goed. KPN TV kijken gaat dus niet via een willekeurige internet verbinding. 4g of bijvoorbeeld via optische kabel. Dat moet via een bepaald soort verbinding omdat het beveiligd is. Als dat zo is dan kan ik het nu beter volgen.

Want als de 4g verbinding een 10 keer sneller up en download heeft dacht ik er al te zijn. Dat doet zijn gsm namelijk makkelijk bij KPN op dezelfde locatie. Vandaar ook de frustratie. Dank voor de opheldering.

Wat betreft Marlon 92,

U slaat de spijker op de kop. Dit verklaart alles.  Dit is exact de houding waar het probleem bij ons maar waarschijnlijk ook bij andere klanten ontstaat. En u schaamt zich er niet eens voor. KPN is er voor zichzelf en de klant is minderwaardig aan het bedrijf. Een beetje marketeer staat nu met tranen in de ogen van verdriet. Als de klant koning is wordt het bedrijf keizer. Dat is de basis van een succesvol bedrijf. Daaraan heeft het bedrijf zijn bestaansrecht ontleend. Het probleem dat dit soort bedrijven na verloop van jaren krijgen zijn de Marlon 92 types die die simpele basis volledig uit het oog zijn verloren en het proces gewoonweg niet meer begrijpen. Ze draaien het om. En als de tent op omvallen staat zijn ze als eerste weg om de volgende toko op scherp te zetten. 

Het enige wat ik vraag is of we door een herziening van het contract samen een verbetering kunnen realiseren. KPN laat zien dat het soms over haar schaduw kan heenstappen en mijn vader heeft een realistische verbinding voor wat hij betaalt. 

De meting van KPN zelf was 10 mb down en 2 mb up. Waardoor hij in aanmerking kwam voor het buitengebied abo. 

• 3225 reacties
  • 3 februari 2025

​@Gijs vW ik ben geen KPN medewerker hé? Ik ben gewoon klant net als jij en nrt als Joep. 

Heb je al op de homepage wat de mogelijkheden als nieuwe klant zijn?

Gijs vW schreef:

Want als de 4g verbinding een 10 keer sneller up en download heeft dacht ik er al te zijn. Dat doet zijn gsm namelijk makkelijk bij KPN op dezelfde locatie.

Dat zegt niet zoveel. Je krijgt maximaal 60 - 70 mbit ofzo dacht ik. Misschien kan Joep daar meer over vertellen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 3 februari 2025

Dag Marlon, je hebt een KPN logo in je profielfoto. Vandaar de aanname dat je voor KPN werkt.  Pas maar op dat de advocaat van KPN niet op je dak krijgt 😄. Daar zal wel capaciteit voor zijn ;)

Ik zal morgen een test doen. Ik ben nu niet op de locatie. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8298 reacties
  • 3 februari 2025

Dat logo heeft ieder forumlid ​@Gijs vW , jij ook.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 3 februari 2025

Misschien kunt u de leesmap nog herinneren. 10 bladen voor een bepaalde prijs. Daar nam u een abonnement op. U kon dan niet zeggen dat u de panorama niet wilde maar dat u daarvoor de libelle wilde. Het was een pakket. De ziektekostenverzekering precies hetzelfde. U neemt het basispakket en u kunt daar zelf niets aan veranderen. Zo was het ook met de abonnementen bij providers. U koos voor een pakket en dat was het. Tegenwoordig is dit meer a la carte en kan het maar wens worden aangepast. En u kunt dus ook naar die a la carte mogelijkheid. En dan is er de mogelijkheid om sneller internet buitengebied bij te voegen.  Blijf niet hangen in dat mopperen!!

• 3225 reacties
  • 3 februari 2025
Gijs vW schreef:

Ik zal morgen een test doen. Ik ben nu niet op de locatie. 

Dat maakt niet uit. Dat kan je overal doen 🙃

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • 323 reacties
  • 3 februari 2025

Om gebruik te maken van SIB (Sneller Internet Buitengebied) heb je een Experia Box V10 en een 4G-modem nodig. Als voormalig XS4ALL-klant beschik je echter over een Fritz!Box in plaats van de V10, waardoor SIB niet werkt. Om dit op te lossen, moet je je contract laten omzetten naar een KPN-contract, waarna je het juiste modem ontvangt. Loopt je contract tot december 2025? Dan kun je pas bij de eerstvolgende wijzigingsmogelijkheid overstappen. Tot die tijd is wachten de enige optie. 

Zoals vermeld op deze pagina, is de snelheid van SIB tot 50 Mbit/s

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
DaveA schreef:

Om gebruik te maken van SIB (Sneller Internet Buitengebied) heb je een Experia Box V10 en een 4G-modem nodig. Als voormalig XS4ALL-klant beschik je echter over een Fritz!Box in plaats van de V10, waardoor SIB niet werkt. Om dit op te lossen, moet je je contract laten omzetten naar een KPN-contract, waarna je het juiste modem ontvangt. Loopt je contract tot december 2025? Dan kun je pas bij de eerstvolgende wijzigingsmogelijkheid overstappen. Tot die tijd is wachten de enige optie. 

Zoals vermeld op deze pagina, is de snelheid van SIB tot 50 Mbit/s

Dit klopt helemaal! We kunnen een contract niet tussentijds openbreken. Het maakt daarbij niet uit dat jouw vader een oud-XS4ALL klant is. Ook als hij een KPN abonnement had gehad dat tot december 2025 loopt, had hij niet eerder kunnen overstappen naar Sneller Internet Buitengebied.

Maar nu komt het volgende: als er in de koperverbinding geen 13 MB gehaald kan worden dan kan er geen buitengebied abo worden aangeboden door Kpn??

En dit gaat echt alleen om TV. Bij een koperverbinding met een snelheid van minder dan 13 MB kan er geen TV aangeboden worden. Wel kan jouw vader dan kiezen voor Digitenne. Dit gaat namelijk niet via de internetverbinding maar door de lucht.

• 3225 reacties
  • 4 februari 2025
Denise van KPN schreef:

Het maakt daarbij niet uit dat jouw vader een oud-XS4ALL klant is. Ook als hij een KPN abonnement had gehad dat tot december 2025 loopt, had hij niet eerder kunnen overstappen naar Sneller Internet Buitengebied.

Sneller Internet Buitengebied is toch geen aparte abonnementsvorm? Dat is toch gewoon gratis beschikbaar bij alle KPN abonnementen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 4 februari 2025

Het lijkt er dus op dat we geen kpn abo kunnen gaan krijgen en op Starlink uit gaan komen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 4 februari 2025

Dit raadt KPN aan na de postcode check. Dat hebben ze bij de klantenservice niet aangeraden. 

https://bestel.solcon.nl/particulier/pakket-keuze

Dit bedrijf legt speciaal glasvezel aan op het adres van mijn vader voor een niet onredelijk bedrag. Misschien in combinatie met onze net gebouwde huizen van onze nieuwe buren nog goedkoper aan te leggen. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 4 februari 2025

Nou dat is fijn. Probleem opgelost!! Overigens is het wel zo dat als ze nu besluiten om te gaan graven het meestal een jaar of twee soms drie duurt voordat de verbinding echt wordt opgeleverd. Dus snel een besluit nemen ðŸ˜‰

• 3225 reacties
  • 5 februari 2025
Gijs vW schreef:

Dit raadt KPN aan na de postcode check. Dat hebben ze bij de klantenservice niet aangeraden. 

https://bestel.solcon.nl/particulier/pakket-keuze

Dit bedrijf legt speciaal glasvezel aan op het adres van mijn vader voor een niet onredelijk bedrag. Misschien in combinatie met onze net gebouwde huizen van onze nieuwe buren nog goedkoper aan te leggen. 

Solcon is onderdeel van KPN. Je krijgt hierbij ook gewoon tv ontvangers van KPN. Solcon levert ook over glasvezel wat niet van KPN zelf is.

Solcon levert bijvoorbeeld over glasvezel van Delta. En ik denk ook over glasvezel van Open Dutch Fiber. Daar levert KPN zelf niet over.

De kans bestaat dat er bij jouw vader in de straat "gewoon" glasvezel ligt van Delta of Open Dutch Fiber. Of dat da binnenkort aangelegd gaat worden.

Reageer