Skip to main content
Beantwoord

Toegang krijgen tot de NIBE app voor mijn warmtepomp

• 14 februari 2025
  • 3 reacties
  • 75 keer bekeken

Wie kan mij met het volgende helpen?
Ik probeer mijn warmtepomp op de nieuwe app van NIBE aan te sluiten, maar dat lukt niet.

Ik heb met KPN gebeld, maar die willen mij niet telefonisch helpen.

Onderstaand antwoord krijg ik van NIBE:

Soms zit er een firewallblokkade via de provider die de verbinding blokkeert. 

De eindgebruiker dient dus contact op te nemen met zijn provider. Mocht dit het probleem niet oplossen gaan we in gesprek met de serviceafdeling. 

Hierbij nogmaals de te doorlopen stappen: 

Als een tussenmodule onvermijdelijk is, zorg er dan voor dat de juiste poorten geopend zijn volgens de volgende stappen:

De gebruiker van de warmtepomp kan contact opnemen met zijn internetprovider om aan te geven dat het veilig is om verbinding te maken met NIBE. Het is mogelijk dat de internetprovider NIBE niet (meer) als betrouwbaar beschouwt. Met de onderstaande uitleg voor de internetprovider kunnen we verduidelijken waarom verbinding met ons systeem veilig is.

• Tijdens de initialisatie maakt het product altijd eerst een verbinding met ipv4.myuplink.comof ipv6.myuplink.commet HTTP (TCP/80) om te bepalen of het product met internet is verbonden en niet gewoon een lokaal netwerk is.
  • De communicatie vindt plaats op poort TCP/8883 cloud service initiation en met het protocol HTTPS op poort TCP/443 op het domein iotstatic.myuplink.comen dps.myuplink.com
  • De server antwoordt met een certificaat dat is goedgekeurd door een CA (Certificate Authority) die specifiek voor myUplink geldt.
  • Het treedt altijd op als client en is de initiërende partij in de communicatie, dus er hoeven geen poorten van buitenaf te worden geopend.
  • Om de klok automatisch via internet in te stellen, moet naast het bovenstaande ook verkeer via het SNTP-protocol op poort UDP/123 naar het domein ntp.myUplink.comworden toegestaan. Zelfs in dit geval is het de initiërende partij in de communicatie.

Beste antwoord door Denise van KPN

Welkom op de KPN Community, ​@JoostB1971. Een hele specifieke vraag, waar ik niet direct het antwoord op heb. Het valt officieel ook buiten onze ondersteuning. Wat verklaart waarom mijn collega van de telefonische klantenservice je niet verder kon helpen. Maar ik denk graag met je mee. En dus ben ik ook even aan het zoeken geweest.

Ik vind dit op de website van NIBE: “Heeft je warmtepomp een kleurendisplay, dan kun je ermee communiceren via NIBE Uplink. Wil je zeker weten of jouw warmtepomp compatibel is met NIBE Uplink? Vul dan op de website van NIBE Uplink het serienummer in.” Dus sowieso goed om dit te controleren.

Ik begrijp dat NIBE zegt dat het mogelijk een firewallblokkade kan zijn. Ik geloof van niet, maar je kan altijd even kijken naar de instructies hier: Modems met KPN Software: Firewall instellingen. Mogelijk heb je er wat aan.

Je zou ook nog kunnen naar het aanmaken van een Extra Wifi 2.4 GHz netwerk. Ik weet niet of de NIBE werkt met 5.0 GHz wifi. En door een Extra Wifi netwerk aan te maken voor alleen 2.4 GHz, kan je dit sowieso omzeilen. Instructies voor het aanmaken van een Extra Wifi netwerk vind je hier: Modems met KPN Software: Extra wifinetwerk instellen met de functie 'Extra Wifi'.

Bekijk origineel

3 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8363 reacties
  • 14 februari 2025

Beste ​@JoostB1971 welk merk en type modem met welke firmware heb je van KPN in bruikleen?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 17 februari 2025

Beste Jan, ik heb een KPN Experia Box 12. Weet niet welke firmware eigenlijk.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7744 reacties
  • Antwoord
  • 18 februari 2025

Welkom op de KPN Community, ​@JoostB1971. Een hele specifieke vraag, waar ik niet direct het antwoord op heb. Het valt officieel ook buiten onze ondersteuning. Wat verklaart waarom mijn collega van de telefonische klantenservice je niet verder kon helpen. Maar ik denk graag met je mee. En dus ben ik ook even aan het zoeken geweest.

Ik vind dit op de website van NIBE: “Heeft je warmtepomp een kleurendisplay, dan kun je ermee communiceren via NIBE Uplink. Wil je zeker weten of jouw warmtepomp compatibel is met NIBE Uplink? Vul dan op de website van NIBE Uplink het serienummer in.” Dus sowieso goed om dit te controleren.

Ik begrijp dat NIBE zegt dat het mogelijk een firewallblokkade kan zijn. Ik geloof van niet, maar je kan altijd even kijken naar de instructies hier: Modems met KPN Software: Firewall instellingen. Mogelijk heb je er wat aan.

Je zou ook nog kunnen naar het aanmaken van een Extra Wifi 2.4 GHz netwerk. Ik weet niet of de NIBE werkt met 5.0 GHz wifi. En door een Extra Wifi netwerk aan te maken voor alleen 2.4 GHz, kan je dit sowieso omzeilen. Instructies voor het aanmaken van een Extra Wifi netwerk vind je hier: Modems met KPN Software: Extra wifinetwerk instellen met de functie 'Extra Wifi'.

Reageer