Skip to main content
Beantwoord

Ik krijg maar 3 streepjes wifi met mijn Box 12

  • 24 februari 2025
  • 7 reacties
  • 68 keer bekeken

Sinds kort (1 week) ben ik klant bij KPN, mede omdat in onze nieuwe woning glasvezel van KPN in de meterkast binnenkomt. Instaleren ging soepel.

Echter, wat opvalt is dat ik nooit meer dan 3 streepjes wifi sifnaal zie op mijn mobiet. Zelfs als ik 20 cm voor het modem sta. Ik was gewend, bij Ziggo, dat ik zeker op kortere afstand, maximale signaalsterkte heb.

Is er toch iets mis met de aansluiting, of moet ik blij zijn met max 3 streepjes?

Beste antwoord door XS4-Arjan

Hallo ​@Jozef01 , de plaatsing van de wifi-router in de meterkast is voor het signaal niet de handigste plek: er ontstaat nogal wat storing vanuit de meterkast. Maar voor de aansluiting met de glasvezel is het wel weer een handige plek en veel mensen willen de router uit het zicht hebben.

Je kan overwegen om met een netwerkkabel de router in de woonkamer te zetten, grote kans dat je wifi-signaal beter wordt. Je kan ook kiezen voor extra wifi-punten, maar het verschilt per woning hoe makkelijk die aan te sluiten zijn (KPN Superwifi).

Maar probeer eerst eens te kijken hoe het signaal is als de router buiten de meterkast is, dat kost alleen wat verplaatsmoeite :)

Bekijk origineel

7 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • Antwoord
  • 24 februari 2025

Hallo ​@Jozef01 , de plaatsing van de wifi-router in de meterkast is voor het signaal niet de handigste plek: er ontstaat nogal wat storing vanuit de meterkast. Maar voor de aansluiting met de glasvezel is het wel weer een handige plek en veel mensen willen de router uit het zicht hebben.

Je kan overwegen om met een netwerkkabel de router in de woonkamer te zetten, grote kans dat je wifi-signaal beter wordt. Je kan ook kiezen voor extra wifi-punten, maar het verschilt per woning hoe makkelijk die aan te sluiten zijn (KPN Superwifi).

Maar probeer eerst eens te kijken hoe het signaal is als de router buiten de meterkast is, dat kost alleen wat verplaatsmoeite :)


  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 24 februari 2025

Hartelijk dank voor de reactie Arjan. Ik ga het zeker proberen.

Echter, kabels door het huis is geen optie, anders was ik wel bij Ziggo gebleven: de coax kabel komt in de woonkamer binnen.

Ik overweeg Devolo powerline adaptors aan te schaffen.


XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 24 februari 2025

Ik heb zelf een kabel van de meterkast naar de trapkast getrokken (onder het huis door). De router hangt in de meterkast naast het glasvezelpunt en de wifi komt nu uit de trapkast (andere wifi-router). Na een verbouwing van de woonkamer (verder niet gerelateerd aan mijn netwerk) heb ik ook een kabel vanuit de trapkast achter de plint naar de kast onder de tv getrokken. Alles netjes uit zicht en toch gewoon beschikbaar in de woonkamer.

Ik snap dat je nu niet je hele woning gaat omgooien voor extra wifi-streepjes, maar als je ooit gaat herinrichten, neem dit dan mee. Een rechtstreekse verbinding is altijd beter dan wifi vanuit de meterkast of via powerline adapters.


  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 24 februari 2025

Dank voor de toelichting. 

Voor ik aan de gang ga, wil ik toch graag weten of het normaal is dat op 20 cm afstand, met open deur, ik slecht 3 streepjes signaalsterkte van mijn box 12 heb.

Of dat er wellicht een technisch probleem is.

 

Maar zoals gezegd ga ik dat onderzoeken door de box net buiten de meterkast te brengen.


XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 24 februari 2025
Jozef01 schreef:

Dank voor de toelichting. 

Voor ik aan de gang ga, wil ik toch graag weten of het normaal is dat op 20 cm afstand, met open deur, ik slecht 3 streepjes signaalsterkte van mijn box 12 heb.

Of dat er wellicht een technisch probleem is.

 

Maar zoals gezegd ga ik dat onderzoeken door de box net buiten de meterkast te brengen.

20 cm is niet nodig, ook op 1 meter moet je nog de volle sterkte krijgen. Alleen, als hij in de meterkast staat/ligt/hangt heb je veel interferentie.

Als je de router al buiten de meterkast zou leggen (gewoon op de grond of een (houten) krukje) in de gang, zou je al verbetering moeten zien. Check ook even of je op 5GHz of op 2.4GHz zit, dat maakt ook verschil uit (geen idee wat je bij Ziggo had).


Buurman20
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 82 reacties
  • 24 februari 2025

Buiten de meterkast is een betere optie.

Ik heb het hier zelf ook gedaan. 

 


Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi en welkom ​@Jozef01!

Goed om te zien dat er al hulp aangeschoven is. Ben je verder gekomen met de tips hierboven? 

Wat je daarnaast ook kan doen is onze Wifi Manager doorlopen. Dit is een handige servicetool die je helpt om jouw wifi te controleren en optimaal in te stellen. Dat kan ook een boel helpen om je wifi te verbeteren.


Reageer