Skip to main content
Beantwoord

Bekabeld internet valt vaak weg met Box 14

  • 6 maart 2025
  • 19 reacties
  • 132 keer bekeken

Sinds vorige week heb ik last van het regelmatig wegvallen van de internet verbinding (enkele keren per dag). Hier heb ik eind februari eerder last van gehad en toen bleek na het uizetten van de ipv6 instelling het probleem verholpen was.

Sinds enkele maanden heb ik 4gbit internet, daarvoor 1gbit en nooiit problemen gehad. 

Ik heb nu van alles geprobeerd, verschillende keren contact gehad met de helpdesk, maar zij geven aan dat ze geen problemen in de verbinding zien en adviseren om alle appatuur te ontkoppelen en dan een voor een aan te sluiten. Ik ben bang dat dit een tijdrovende klus gaat zijn.

Het wegvallen van het internet manifesteert zich doordat websites / teamcalls / etc niet meer bereikbaar zijn of wegvallen op een via een vaste kabel aangesloten computer. De KPN modem is nog wel bereikbaar en de speedtest in het cofiguratiescherm geeft wel een ping aan, maar laat niets zien bij de upload en download test. Als ik verder ping naar 8.8.8.8 is deze wel bereikbaar, maar nu.nl oid niet.

Dit euvel duurt meestal een aantal minuten waarna het zich automatisch hersteld. Het herstarten van de modem of router lost het probleem ook op.

Ik heb overigens het abonnement weer gedowngrade naar 1gbit in de hoop dat dit het euvel zou oplossen, maar helaas.

 

 

 

 

 

Beste antwoord door Maarteno1

Hoi Remco,

Vorige week is een KPN monteur langsgeweest. Wat hem opviel is dat er heel veel user requests waren op een dag dat er niemand thuis was. De router is vervangen en via infra een of andere port reset gedaan. De verbinding is diezelfde nacht om exact 4.00 nog eens weggevallen maar daarna niet meer. Dus we hopen dat e.e.a. heeft geholpen. 

 

Groet,

 

Maarten

 

Bekijk origineel

19 reacties

  • Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 8 maart 2025

Inmiddels alle apparaten ontkoppeld, behalve een PC via vaste kabel direct verbonden aan de Experiabox. Maar ook weer last gehad van het wegvallen van internet. Wat opvalt is dat het pingen naar een ip-adres wel lukt, maar niet naar een url. Ik had een batchfile draaien die iedere 10 seconde ping naar 8.8.8.8 en naar google.com:
 

[2025-03-08 10:58:30] Pinging google.com 
Ping request could not find host google.com. Please check the name and try again.

[2025-03-08 10:58:30] Pinging 8.8.8.8 
Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=5ms TTL=119

Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 5ms, Maximum = 5ms, Average = 5ms
[2025-03-08 10:58:51] Pinging google.com 
Ping request could not find host google.com. Please check the name and try again.

[2025-03-08 10:58:51] Pinging 8.8.8.8 
Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=5ms TTL=119

Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 5ms, Maximum = 5ms, Average = 5ms
 

 

 

 

 

 


  • Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 9 maart 2025

Net weer zelfde probleem gehad. Log iets aangepast en ook ping naar DNS servers toegevoegd. Ping naar ip van DNS servers gaat gewoon goed, terwijl google.com niet kan worden gevonden.

 

zo 09-03-2025 23:41:17,34-google.com- Ping request could not find host google.com. Please check the name and try again. 
zo 09-03-2025 23:41:17,42-8.8.8.8- Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data: Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=5ms TTL=119 Ping statistics for 8.8.8.8:     Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds:     Minimum = 5ms, Maximum = 5ms, Average = 5ms 
zo 09-03-2025 23:41:17,50-195.121.1.34- Pinging 195.121.1.34 with 32 bytes of data: Reply from 195.121.1.34: bytes=32 time=5ms TTL=61 Ping statistics for 195.121.1.34:     Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds:     Minimum = 5ms, Maximum = 5ms, Average = 5ms 
zo 09-03-2025 23:41:17,58-195.121.1.66- Pinging 195.121.1.66 with 32 bytes of data: Reply from 195.121.1.66: bytes=32 time=3ms TTL=61 Ping statistics for 195.121.1.66:     Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds:     Minimum = 3ms, Maximum = 3ms, Average = 3ms 
 

Traceroute naar google op KPN box.

 

 


Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Hmmz, bijzonder gezien dit echt een DNS issue lijkt te zijn. Gezien IP adressen geen probleem geven maar derest wel. Indien je op de PC een ipconfig /all doet, staat dan de DNS op hetzelfde IP adres als het modem? Of is deze handmatig ingesteld? Indien automatisch via DHCP, stel dat je voor je netwerkverbinding de DNS instelt op primair 8.8.8.8 en 1.1.1.1 secondair, kun je dan wel stabiel internetten?
 

Ook kan (indien alles op DHCP staat) in de router worden gekeken welke DNS instellingen onder de DHCP staan, gezien deze ook naar alle apparaten wordt gepushed. Het zou er ongeveer zo uit moeten zien;

Hopelijk helpt dit opweg!


Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Check voor de zekerheid ook of er geen DynDNS instellingen ingesteld staan (Dynamic DomainNameServer) gezien deze ook roet in ‘t eten kan gooien.


  • Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 10 maart 2025

Dank je voor je reactie. 

 

Hierbij de instellingen op de router. 

 

De bovenste is de PPP configuratie op de internet verbinding. De DNS ip adressen had ik meegenomen in het ping scriptje. Deze konden wel gepinged worden.

 

 

De instellingen van de DHCP server van het thuisnetwerk zijn als volgt. 

 

 

Er is geen DynDNS ingevuld

 

 

 

 

 


Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Het lijkt in het modem verder goed te staan, wat krijg je op de PC vanuit de DHCP? 


  • Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 10 maart 2025

 


  • Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 10 maart 2025

Ik heb nu de DNS ingesteld op 8.8.8.8 en 1.1.1.1 op de router en zal het verder in de gaten blijven houden.

 


  • Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 10 maart 2025

Hmm. Ik heb de DNS op de internet ingesteld zoals aangegeven, maar in het internet-informatie tab blijft hij op de oude dns servers staan (ik had de router herstart).

 

 

 

Maar ik zie wel dat de google dns server wordt gebruikt..

 

 


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3492 reacties
  • 10 maart 2025

​@Maarteno1 De DNS servers blijven in de weergave altijd op KPN servers staan, ongeacht wat je instel. Het was een bug in V12 modem, en waarschijnlijk ook in V14. De instelling wordt toch opgeslagen en gebruikt.

Het heeft vermoedelijk te maken met Provider Management (om firmware/instelling automatisch te updaten). Bij vroegere firmware versies werkt het niet als de DNS servers niet op KPN servers ingesteld stonden.


  • Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 10 maart 2025

Ok, thanks. Ik zal de pings blijven monitoren met deze alternatieve dns servers.


  • Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 10 maart 2025

Zojuist weer gebeurd met de alternatieve DNS instellingen.

 

Log

ma 10-03-2025 10:26:44,25-google.com- Ping request could not find host google.com. Please check the name and try again. 
ma 10-03-2025 10:26:44,33-8.8.8.8- Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data: Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=4ms TTL=119 Ping statistics for 8.8.8.8:     Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds:     Minimum = 4ms, Maximum = 4ms, Average = 4ms 
ma 10-03-2025 10:26:44,43-195.121.1.34- Pinging 195.121.1.34 with 32 bytes of data: Reply from 195.121.1.34: bytes=32 time=4ms TTL=61 Ping statistics for 195.121.1.34:     Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds:     Minimum = 4ms, Maximum = 4ms, Average = 4ms 
ma 10-03-2025 10:26:44,54-195.121.1.66- Pinging 195.121.1.66 with 32 bytes of data: Reply from 195.121.1.66: bytes=32 time=3ms TTL=61 Ping statistics for 195.121.1.66:     Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds:     Minimum = 3ms, Maximum = 3ms, Average = 3ms 
 

 

Wat me verder opviel was dat als het configuratie scherm van de router benaderde deze heel lang blanco bleef; toen ik een half uur later terug kwam was het scherm geladen. Als ik een traceroute test deed, kwam er geen resultaat, zelfs na 30-60 seconden wachten.

 


Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

​@Maarteno1 excuus voor de mogelijke verwarring, ik bedoelde niet deze aan te passen in het modem maar op de Windows PC om te zien of je dan wel het eea kunt resolven. Al denk ik dat je dat met de instellingen via de DHCP mogelijk al hebt gedaan. Echter nog altijd geen succes?  

De DNS van het modem (naar buiten) wordt onder DHCP (binnen) niet aangepast, hierin wordt enkel een andere DNS server toegewezen aan de apparaten die verbinden met het modem (dus niet de standaard van het modem zelf die weer verwijst naar de DNS van KPN).

 

Een korte uitleg, een Domain Name Server zet een url om in een betreffend IP adres. Betekenend dat als je DNS werkt hij bijvoorbeeld www.google.nl resolved in (bij mij) 142.250.179.174. Een direct IP adres pingen gaat dus voorbij aan de DNS want er hoeft niets te worden geresolved.


  • Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 10 maart 2025

Hoi Dave, bedankt voor je reactie. Ik ga dit lokaal testen.

 

Bij de vorige test zag ik eigenlijk al dat hij 8.8.8.8 als DNS server pakte:

 

 

Wat ik niet zo goed begrijp is dat het wel lukt om met 8.8.8.8. te pingen, maar niet om ip adressen te resolven. Dit was identiek aan de situatie met de DNS servers van KPN.

 

Verder zie ik dat dit resolven zowel op mijn lokale PC als op de router zelf niet lukt. In het verleden heb ik dit ook geprobeerd met een eigen router direct aangesloten op het glasvezelmodem, maar daar had ik ook dezelfde instabiliteit (al heb ik niet deze pingtesten gedaan).

 

Maarten

 


Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6964 reacties
  • 14 maart 2025

Hallo Maarten ik kwam jouw topic tegen en vroeg me af of je inmiddels al wat meer duidelijkheid hebt. Als zowel jouw eigen router als het modem van KPN tekenen van instabiliteit vertonen dan moeten we toch verder zoeken. Heb je het glasvezel modem in de meterkast al een tijdje van het stroom gehad en opnieuw opgestart?


  • Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • Antwoord
  • 18 maart 2025

Hoi Remco,

Vorige week is een KPN monteur langsgeweest. Wat hem opviel is dat er heel veel user requests waren op een dag dat er niemand thuis was. De router is vervangen en via infra een of andere port reset gedaan. De verbinding is diezelfde nacht om exact 4.00 nog eens weggevallen maar daarna niet meer. Dus we hopen dat e.e.a. heeft geholpen. 

 

Groet,

 

Maarten

 


Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3
Maarteno1 schreef:

Hoi Remco,

Vorige week is een KPN monteur langsgeweest. Wat hem opviel is dat er heel veel user requests waren op een dag dat er niemand thuis was. De router is vervangen en via infra een of andere port reset gedaan. De verbinding is diezelfde nacht om exact 4.00 nog eens weggevallen maar daarna niet meer. Dus we hopen dat e.e.a. heeft geholpen. 

 

Groet,

 

Maarten

 

Super! En nu kun je gewoon weer resolven?


  • Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 18 maart 2025

Ja geen problemen meer ondervonden sinds vorige week donderdag.


Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6964 reacties
  • 21 maart 2025

Hoi ​@Maarteno1 wat fijn dat de oorzaak dan gevonden is en dat alles weer stabiel werkt. Mag ik iedereen bedanken voor de bijdragen in dit topic! Ik wens je een fijn weekend en post gerust nog eens een topic als we iets voor je kunnen betekenen!


Reageer