Skip to main content
Vraag

Ouders zijn afgesloten na brief met dringend verzoek tot overstap naar glasvezel

• 8 maart 2025
  • 67 reacties
  • 2272 keer bekeken

Mijn ouders hebben al jaren internet en vaste telefonie van KPN. Vorig jaar kregen ze enkele brieven omdat KPN ze wilde omzetten van koper naar glasvezel. De laatste brief, medio december, eindigt letterlijk met "bel je niet terug binnen 7 werkdagen? dan annuleren we de omzetting en blijft je abonnement op het huidige netwerk". Ze lazen hierin dat bij geen reactie ze hun huidige netwerk zouden behouden, en gezien ze tevreden waren met hun abonnement lieten ze het daarbij. Deze interpretatie vind ik persoonlijk zeer logisch. Ze hoorden verder niets meer.

Woensdag 5 maart, hadden mijn ouders ineens geen telefonie en internet meer. Bij navraag bleek dat hun contract vanuit KPN eenzijdig was beëindigd omdat ze niet gereageerd hadden op het aanbod aangaande glasvezel.

Ik vind dit gek. De laatste correspondentie zegt letterlijk dat het huidige abonnement door zou lopen. Er is nooit een melding geweest van opzegging met einddatum of wat dan ook.

De situatie is nu dat mijn ouders een kleine maand moeten wachten tot een en ander weer aangesloten wordt, en ze bijkomende kosten krijgen voor het starten van het nieuwe contract. Mijn ouders hebben veel (medische) zaken ingeregeld via hun vaste telefoon. Hoe kan dit zomaar?

67 reacties

• 3246 reacties
  • 8 maart 2025
MartiB schreef:

Ze lazen hierin dat bij geen reactie ze hun huidige netwerk zouden behouden, en gezien ze tevreden waren met hun abonnement lieten ze het daarbij.

Het abonnement en ook de prijs blijft gewoon hetzelfde bij de omzetting naar glasvezel. Dus dat je tevreden bent met het abonnement is geen reden om glasvezel te weigeren. 

Kun je een afdruk plaatsen van de brief?

Ik vermoed dat er later nog wel een keer een brief of email gekomen is die je ouders wellicht gemist hebben. Niets doen en op koper blijven is op de lange duur geen optie. KPN blijft geen 2 netwerken in de lucht houden.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8316 reacties
  • 8 maart 2025

Beste ​@MartiB waarschijnlijk zal koper in de wijk van jouw ouders nu uitgeschakeld zijn en omdat ze niet op tijd overgestapt zijn naar glasvezel, ondanks alle waarschuwingen van KPN, is het nu over en uit.

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Wat ik vreemd vind is dat als het abonnement over gaat van koper naar glasvezel en er dan niets zou veranderen, waarom dit op de achtergrond dan niet gewoon wordt gedaan. Met optioneel de vraag of het abonnement kan worden opgehoogd of niet. Normaliter als dit tot aan de wijkcentrale wordt vervangen is dit namelijk wél het geval. 

Het klinkt alsof ze al het oude koper tot aan de voordeur hebben afgesloten/weggehaald en vervangen voor glasvezel, waar ook dus een omvormer etc tussen moet om weer een werkende verbinding te krijgen. Indien de brief nog aanwezig is, kan deze worden gedeeld om te zien of er geen leesfoutje is gemaakt?

Indien wat er volgens uw ouders staat klopt lijkt het mij iig redelijk als de overige afsluit/aansluitkosten niet hoeven te worden verhaald op uw ouders. 

• 3246 reacties
  • 8 maart 2025
Dave van Toer schreef:

Wat ik vreemd vind is dat als het abonnement over gaat van koper naar glasvezel en er dan niets zou veranderen, waarom dit op de achtergrond dan niet gewoon wordt gedaan.

Dat kan natuurlijk niet "op de achtergrond". Want dat moet binnen in huis gebeuren. 

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3
Marlon92 schreef:
Dave van Toer schreef:

Wat ik vreemd vind is dat als het abonnement over gaat van koper naar glasvezel en er dan niets zou veranderen, waarom dit op de achtergrond dan niet gewoon wordt gedaan.

Dat kan natuurlijk niet "op de achtergrond". Want dat moet binnen in huis gebeuren. 

Zeker wel, alles tot aan de wijkcentrale/laatste deel tot waar jouw ISRA op zit aangesloten kan van glas worden voorzien en op de achtergrond plaatsvinden. Enkel het allerlaatste stukje vanaf daar naar jouw ISRA van glas voorzien moet het eea worden vervangen.

• 3246 reacties
  • 8 maart 2025
Dave van Toer schreef:

Enkel het allerlaatste stukje vanaf daar naar jouw ISRA van glas voorzien moet het eea worden vervangen.

En dat is waar dit topic over gaat.

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3
Marlon92 schreef:
Dave van Toer schreef:

Enkel het allerlaatste stukje vanaf daar naar jouw ISRA van glas voorzien moet het eea worden vervangen.

Zolang de inhoud van de brief niet duidelijk is niet. Het uiteindelijke resultaat lijkt hier uiteraard wel op. Mij gaat het voornamelijk over de mogelijke misinformatie/misinterpretatie. 

• 3246 reacties
  • 8 maart 2025
Dave van Toer schreef:
Marlon92 schreef:
Dave van Toer schreef:

Zolang de inhoud van de brief niet duidelijk is niet. 

Alles wat "op de achtergrond" vervangen kan worden krijg je niet eens bericht van. Als je bericht krijgt gaat het altijd over het laatste stukje naar de meterkast/woonkamer. 

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3
Marlon92 schreef:
Dave van Toer schreef:
Marlon92 schreef:
Dave van Toer schreef:

Zolang de inhoud van de brief niet duidelijk is niet. 

Alles wat "op de achtergrond" vervangen kan worden krijg je niet eens bericht van. Als je bericht krijgt gaat het altijd over het laatste stukje naar de meterkast/woonkamer. 

Nee Marlon92 daar krijg je ook een melding over gezien het netwerk uit kan vallen, je snelheid hierdoor “gratis” al omhoog gaat of dat er nieuwe abonnementen beschikbaar worden. Soortgelijke brieven heb ik in ‘t verleden ook ontvangen.

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 8 maart 2025
Marlon92 schreef:

Het abonnement en ook de prijs blijft gewoon hetzelfde bij de omzetting naar glasvezel. Dus dat je tevreden bent met het abonnement is geen reden om glasvezel te weigeren. 

Kun je een afdruk plaatsen van de brief?

Ik vermoed dat er later nog wel een keer een brief of email gekomen is die je ouders wellicht gemist hebben. 

Sja, de ene optie vereist werkzaamheden (er ligt wel glasvezel in de straat maar nog niet naar het huis), dan snap ik wel dat een leek kiest voor de optie waar geen ingreep nodig is, wanneer ze de keus krijgen.

Hieronder de laatste brief die mijn ouders hebben gehad, gedateerd 17 december.

JanD schreef:

Beste ​@MartiB waarschijnlijk zal koper in de wijk van jouw ouders nu uitgeschakeld zijn en omdat ze niet op tijd overgestapt zijn naar glasvezel, ondanks alle waarschuwingen van KPN, is het nu over en uit.

Ik vind “alle waarschuwingen” erg suggestief. Mijn ouders hebben 1 brief gehad over het feit dat het koperen netwerk “binnenkort” zou verdwijnen, zonder enige indicatie van termijn, met de belofte dat ze hierover gebeld zouden worden over omzetting glasvezel.

Vervolgens zijn ze niet gebeld voor zover zij weten, en in december kwam bovenstaande brief die ik citeer, met daarin de sterke implicatie dat ze hun netwerk kunnen behouden.

Ter info.

Mijn ouders zijn leken met mobiele telefoon en e-mail. Ze gebruiken hun mobieltje alleen om te bellen als mijn vader iets niet kan vinden bij het boodschappen doen bij wijze van spreken. Ik heb hun mobieltjes voor ze gecheckt en zie geen gemiste oproepen of sms’jes die ik kan plaatsen als zijnde KPN. 1 Van beiden is altijd thuis, en op de vaste telefoon (degene van KPN die nu is beëindigd) is hier nooit iets over binnengekomen.

Ik heb net de KPN mail van mijn vader gecontroleerd, en daar vond ik wel degelijk 3 mailtjes van eind vorig jaar met als strekking een generiek “we hebben u geprobeerd te bereiken over uw netwerk, wilt u terugbellen?” Die hebben ze gemist ja, eerlijk is eerlijk. Allen van VOOR de brief van 17 december overigens waarin ze lazen dat ze hun netwerk konden behouden. Tevens vond ik een wrang mailtje van 5 maart met daarin “bevestiging opzegging contract”. Sja.

Sorry hoor maar als we het echt hebben over eenzijdig opzeggen van contract verwacht ik een concrete waarschuwing en datum. Wat we hier hebben is “we gaan een keer stoppen” gevolgd door “als u niets doet houdt u uw huidige netwerk”. Het blinkt niet uit in duidelijkheid.

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Nee dit is ook conflicterende info, als er duidelijk in de brief staat dat je anderzijds het abonnement blijft behouden dan vind ik het niet netjes als dit vervolgens niet gebeurd. Men moet begrijpen dat voor veel mensen dit abracadabra is en iets fysieks als een brief beter helpt dan derest. Als dan zo’n brief niet de juiste informatie verschaft is dat uiteraard niet aan de klant te verwijten. 

• 3246 reacties
  • 8 maart 2025
Dave van Toer schreef:
Marlon92 schreef:

Nee Marlon92 daar krijg je ook een melding over gezien het netwerk uit kan vallen, je snelheid hierdoor “gratis” al omhoog gaat of dat er nieuwe abonnementen beschikbaar worden. Soortgelijke brieven heb ik in ‘t verleden ook ontvangen.

Dat is fijn voor jou. Maar de meeste andere klant krijgen dat niet. 

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3
Marlon92 schreef:
Dave van Toer schreef:
Marlon92 schreef:

Dat is fijn voor jou. Maar de meeste andere klant krijgen dat niet. 

Volwassen antwoord ook, fijn dat jij alle brieven van de klanten ook uit je hoofd weet om zo’n statement te kunnen maken.
Het gaat er hier niet om of jij ergens gelijk in hebt, maar of er een communicatiefout plaats heeft gevonden vanuit KPN of een misinterpretatie van deze mensen. Duidelijk is dat dit vanuit KPN het geval is en daar mag wat mee gedaan worden. 

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 8 maart 2025

Overigens ook interessant dat de topic titel zonder mijn medeweten is aangepast. Bovenstaande procedure zou ik geen "dringend verzoek" willen noemen. Het gaat om eerst een koele mededeling dat het gaat gebeuren, gevolgd door de mededeling dat bij geen gehoor het oude netwerk gehandhaafd blijft.

• 780 reacties
  • 8 maart 2025
Dave van Toer schreef:
Marlon92 schreef:
Dave van Toer schreef:

.

. Enkel het allerlaatste stukje vanaf daar naar jouw ISRA van glas voorzien moet het eea worden vervangen.

@Dave van Toer 

Dit is niet hoe het werkt, het glasvezelnetwerk is een volledig losstaand netwerk. Er wordt helemaal niets op de achtergrond vervangen. In het overgrote deel van Nederland functioneerde het glasvezelnetwerk al sinds de eerste uitrol volledig naast het dsl netwerk. Wij hebben al sinds 2016 een DSL en glasvezel FTU. 

@MartiB 

Het screenshot lijkt mij duidelijk.

Er staat niet dat het dsl netwerk wordt uitgezet binnen een bepaalde periode. 

In mijn woonplaats is in 2023 het dsl netwerk uitgezet en zover ik weet moest toen iedereen toch met zachte dwang over op glasvezel anders ging de lijn uit. Het bericht wat wij destijds kregen is anders dan deze tekst.

Uit andere topics begrijp ik dat er per adres kan worden geschakeld want in appartementen complexen met een dwarsliggende VVE is niet altijd toestemming gegeven om de woningen te verglazen. Dan kan KPN niet zomaar de boel uitschakelen en de klanten verplichten naar bijvoorbeeld Ziggo over te stappen, want daar komt het dan op neer.

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 8 maart 2025

@Rowi. er is eerder gezegd dat het kopernetwerk gaat stoppen, er is geen enkele informatie over een termijn gegeven.

Overigens kreeg ik net de volgende reactie via KPN Webcare op Twitter/X

• 780 reacties
  • 8 maart 2025

Ik lees nu net dat er geen eens een aansluiting naar binnen is gebracht bij je ouders  Hoe lang geleden is daar het glasvezelnetwerk aangelegd? 

Er is zoals je laatste bericht al aantoont sprake van verkeerde berichtgeving vanuit KPN.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3451 reacties
  • 8 maart 2025

Als glasvezel aangelegd is, wordt idr binnen 3 jaren de koperlijnen deactiveert (in verband met 2-jarige abonnement, bijzonders bij andere providers). 1 jaar van tevoren worden de waarschuwingsbrieven en emails gestuurd. Dus men moet echt slordig zijn om de brieven en emails niet te lezen.

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 8 maart 2025
TDN schreef:

Als glasvezel aangelegd is, wordt idr binnen 3 jaren de koperlijnen deactiveert (in verband met 2-jarige abonnement, bijzonders bij andere providers). 1 jaar van tevoren worden de waarschuwingsbrieven en emails gestuurd. Dus men moet echt slordig zijn om de brieven en emails niet te lezen.

@TDN ik heb in dit topic samengevat welke brieven er zijn geweest, en KPN heeft dit ook bevestigd in mijn contact met ze. Van waarschuwingen 1 jaar van te voren is er in ons geval geen sprake geweest. En van een concrete einddatum ook niet.

@Rowi. de glasvezel in de straat is zeker meer dan 7 jaar geleden aangelegd.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3451 reacties
  • 8 maart 2025
MartiB schreef:

@TDN ik heb in dit topic samengevat welke brieven er zijn geweest, en KPN heeft dit ook bevestigd in mijn contact met ze. Van waarschuwingen 1 jaar van te voren is er in ons geval geen sprake geweest.

Ik lees alleen over de fouten in de laatste brief, over het datum van de eerste brief is niet gemeld. Het kan ook zijn dat ze bij oude papieren zonder kennisnemen van je ouders was geland. En het is niet zo dat alleen bij jouw ouders zulke briefen kwamen, de hele buurt (adressen met koperlijnen) kregen zulke brieven. Bij klanten van andere provider kregen ze ook brieven en emails van hun eigen providers.

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 8 maart 2025
TDN schreef:
MartiB schreef:

@TDN ik heb in dit topic samengevat welke brieven er zijn geweest, en KPN heeft dit ook bevestigd in mijn contact met ze. Van waarschuwingen 1 jaar van te voren is er in ons geval geen sprake geweest.

Ik lees alleen over de fouten in de laatste brief, over het datum van de eerste brief is niet gemeld. Het kan ook zijn dat ze bij oude papieren zonder kennisnemen van je ouders was geland. En het is niet zo dat alleen bij jouw ouders zulke briefen kwamen, de hele buurt (adressen met koperlijnen) kregen zulke brieven. Bij klanten van andere provider kregen ze ook brieven en emails van hun eigen providers.

Verreweg de meeste buren hadden al glasvezel tot in huis of zaten niet bij KPN.

In oktober kregen ze de eerste brief hierover, kort samengevat, het kopernetwerk gaat stoppen u heeft nog geen glasvezel, we nemen contact op. Er was nergens een deadline te vinden.

In december, gedateerd een paar dagen voor de brief die ik citeer, een heel korte brief met terugbelverzoek. Die arriveerde kort voor de bewuste brief die ik in dit topic aanhaal.

That's it, en in mijn huidige contact bevestigen ze ook dat er geen eerdere brieven zijn over dit onderwerp.

• 780 reacties
  • 8 maart 2025

7 jaar geleden al uitgerold helder, dan is er destijds bewust voor gekozen dit niet naar binnen te laten brengen.

Hier was het destijds ook net een halfjaar voor het daadwerkelijk uitschakelen. Helaas heb ik die email berichten al verwijderd. In het bericht wat wij kregen stond uit mijn hoofd een periode van 3 maanden na ontvangst genoemd. 

KPN zal dat bel verzoek hebben gedaan vanwege een afspraak om de vezel naar binnen te laten brengen wat nu dus alsnog moet gebeuren.

Maar hiermee is het werkelijke probleem verre van opgelost. Er is nu gewoon geen fysieke verbinding meer zo eenvoudig is het, en dat zal waarschijnlijk ook niet tijdelijk hersteld kunnen worden.

MartiB schreef:

De situatie is nu dat mijn ouders een kleine maand moeten wachten tot een en ander weer aangesloten wordt, en ze bijkomende kosten krijgen voor het starten van het nieuwe contract. Mijn ouders hebben veel (medische) zaken ingeregeld via hun vaste telefoon. Hoe kan dit zomaar?

Die kosten van een nieuwe contract moeten natuurlijk worden kwijtgescholden. Het meest vervelende is dat alles nu dus via de mobiele telefoon moet gebeuren.

• 5890 reacties
  • 8 maart 2025
MartiB schreef:

@Rowi.​ de glasvezel in de straat is zeker meer dan 7 jaar geleden aangelegd.

Hier een soortgelijke ervaring van mij :

maar daar is het wel goedgekomen uiteindelijk.
Hoe de communicatie daar is verlopen dat weet ik niet, maar zeker niet per email want een computer is er daar niet.

MartiB schreef:

[..] “als u niets doet houdt u uw huidige netwerk”. Het blinkt niet uit in duidelijkheid.

Eens, zo zie je maar hoe nauwkeurig men met teksten moet omgaan.
Maar ze erkennen het gelukkig.

MartiB schreef:

Overigens ook interessant dat de topic titel zonder mijn medeweten is aangepast. Bovenstaande procedure zou ik geen "dringend verzoek" willen noemen.

Ja, dat is ook zoiets  . . .
Dat overkwam mij ook al (vaker) :

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3
Rowi. schreef:
Dave van Toer schreef:
Marlon92 schreef:
Dave van Toer schreef:

.

. Enkel het allerlaatste stukje vanaf daar naar jouw ISRA van glas voorzien moet het eea worden vervangen.

@Dave van Toer 

Dit is niet hoe het werkt, het glasvezelnetwerk is een volledig losstaand netwerk. Er wordt helemaal niets op de achtergrond vervangen. In het overgrote deel van Nederland functioneerde het glasvezelnetwerk al sinds de eerste uitrol volledig naast het dsl netwerk. Wij hebben al sinds 2016 een DSL en glasvezel FTU. 

Dat is zeker wel hoe het werkt;

KPN is bezig met een grootschalige overgang van het koperen netwerk naar glasvezel om te voorzien in de toenemende vraag naar stabieler en sneller internet. Deze transitie verloopt gefaseerd en omvat zowel de infrastructuur tot aan de wijkcentrales als de aansluitingen naar individuele woningen.

Fasering van de migratie:

1. Glasvezel tot aan de wijkcentrales: In de eerste fase werd glasvezel aangelegd tot aan de wijkcentrales, wat zorgde voor een verbeterde backbone van het netwerk. Dit bood al voordelen in snelheid en betrouwbaarheid voor de gebruikers.

2. Uitbreiding naar woningen: Vervolgens is KPN begonnen met het doortrekken van glasvezel naar individuele woningen. Vanaf februari 2023 wordt het kopernetwerk stapsgewijs uitgeschakeld op adressen waar glasvezel beschikbaar is. Klanten die nog gebruikmaken van koper worden door hun providers overgezet naar glasvezel.

Termijnen voor de overgang:

KPN heeft als doel om tegen eind 2026 ongeveer 80% van de Nederlandse huishoudens aan te sluiten op glasvezel. Dit wordt gerealiseerd door jaarlijks ongeveer 500.000 adressen aan te sluiten, voornamelijk in stedelijke gebieden. In samenwerking met ABP worden daarnaast ruim 900.000 adressen in dorpen en op bedrijventerreinen voorzien van glasvezel.

Daarnaast vind ik het verwijt van nalatigheid hierbij niet netjes. Fouten kunnen worden gemaakt en daarmee ook van KPN uit. Het vervelende vind ik dat ze tegenwoordig veel naar dit forum lijken te wijzen en hopen dat anderen antwoorden kunnen geven ipv dat dit soort specifieke kwesties intern op worden gepakt. Dit zijn namelijk geen gebruikersvragen. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1199 reacties
  • 8 maart 2025

@Ik_Combineer kan jij het verder toelichten 

Reageer