Skip to main content
Vraag

KPN Box 12 gaat soms in de stress en internet valt dan half weg

• 8 maart 2025
  • 6 reacties
  • 87 keer bekeken

Hallo allen,

Het afgelopen halfjaar, kan ietsjes meer zijn, gebeurt het me soms dat mijn internet wegvalt. Maar het meest opmerkelijke is nog dat het niet volledig wegvalt, sommige websites doen het, soort van, nog wel. Er is ook nog het nodige torrent verkeer wat door lijkt te gaan. Daarmee wil ik dus zeggen dat het niet gelijk is aan een stekker die ergens uit ligt.

Als ik dan naar de website van de router probeer te gaan dan wordt ik gegroet door een laadscherm wat uiteindelijk de moet opgeeft. Probeer ik mijn router te pingen dan zie ik dat hij daar nog wel enige tekenen van leven lijkt te vertonen. Enfin, aangezien je verder niet zoveel kan, met het modem bedoel ik dus, is het een kwestie van, stekker eruit stekker erin en dan lijkt alles weer okay.

Nou werkt het resetten altijd, maar soms is het maar van korte duur, soms is het modem binnen een uur weer in de stress, soms duurt het iets langer, ik kan er nog niet echt peil op trekken. Een paar keer de klantenservice gebeld, de nodige stappen doorlopen, maar verder dan “het lijkt vanaf hier okay”, “sorry maar wij weten het zo ook niet” of “het zit in de thuissituatie” ben ik nog niet gekomen. Nou had ik afgelopen woensdag een zwaar geval van modem in de stress/reset/okay/stress/reset/okay/etc. De teller ging richting de 10, dus ik nog weer eens bellen, deze keer doorgestuurd naar andere afdeling, die gaven nog een paar handige tips waaronder hier hulp zoeken.

De thuissituatie is sinds het begin van mijn contract bij KPN als volgt

Internet <glasvezel> KPN Box <cat5> Homelab server <cat5/wifi> Eigen netwerk

Daar is al die tijd niets aan verandert, en grotendeels van de tijd ervaar ik ook nul problemen.

Homelab is een zelfbouw PC, 64-bit Linux (Gentoo) met de nodige Intel netwerkkaarten voor alle overige apparatuur. Het KPN modem heeft dit apparaat ingesteld als DMZ bestemming. Voor WiFi gebruik ik Ubiquiti UniFi spulletjes maar daar zitten geen zware verbruikers op, het meeste loopt via bekabeling. Dit betekend dat het KPN modem maar 1 ethernetpoort in gebruik heeft en dat het WiFi van het modem niet gebruikt wordt.

Wat betreft probleemdiagnose weet ik het volgende:

• Modem reageert wel op DHCP/DNS/ping
  • Website modem is onbereikbaar tijdens stress
    • Ook via WiFi of een andere ethernetpoort (even laptop kort aangesloten)
  • Resetten werkt
    • Maar soms erg tijdelijk
  • Loskoppelen/resetten van glasvezel kastje werkt ook
    • Ook soms tijdelijk
    • Al lijkt het even te duren voordat het modem weer uit de stress komt
  • Loskoppelen van mijn homelab heeft geen effect

Dus nu is de hoop dat hier iemand is die me op weg kan helpen naar de oorzaak en/of de oplossing want het lijkt me niet de bedoeling dat je met regelmaat de apparatuur stroomloos moet maken.

Alvast bedankt

Sander

6 reacties

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 9 maart 2025

Ik heb dezelfde problemen/symptonen 

• internet geregeld gedeeltelijk weg, meestal om de 2-3 dagen
  • sommige websites doen het wel (zoals google, youtube etc.), maar de meeste niet
  • het ip-adres van de modem (192.168.2.254) is onbereikbaar via browser, maar pingen werken nog wel
  • andere ip-adressen op het netwerk zoals netwerkprinter en NAS via de browser wel bereikbaar 
  • stroom uit en aan of factory reset heeft tijdelijk effect 
  • via https://www.kpn.com/service/storingen wordt er aangegeven dat er geen storing en de modem bereikbaare is. via https://www.kpn.com/service/internet/reset-modem?icid=app-no:cd=reset-modem is het mogelijk op afstand een factory reset uit te voeren
  • ik heb ook een homelab, geen publieke torrents

Vorige week heb ik uitgebreid contact gehad met de klantenservice van KPN. Uiteindelijk is de KPN Box 12 is opgeruild voor een KPN Box 12B. Maar de problemen zijn nu weer terug :-( 

Ik lees hier dat iemand een oude Box 10 heeft gekregen en dat dat problemen vergelijkbare (?) problemen heeft opgelost → 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Goedemorgen ​@sergeant-reds en ​@AquaNova, bij een wegvallende verbinding is het toch vaak het handigst even te bellen zodat mijn collega's meteen mee kunnen kijken. Hier via de community willen we altijd wel meedenken of er op je thuisnetwerk iets niet goed zit maar volgens mij is daar ook het een en ander al uitgesloten. De beste manier om dat uit te sluiten is door zoveel mogelijk te ontkoppelen om te kijken of het dan beter werkt en dan stuk voor stuk alles weer aan te sluiten tot het probleem terugkomt.

De makkelijkste manier om in contact te komen met mijn collega's is met een belafspraak. Ook als het modem defect is moeten zij jou daarmee kunnen helpen!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 11 maart 2025

Met bellen ben ik juist niet echt iets opgeschoten, de mogelijkheden die de telefonische klantenservice heeft om probleemdiagnose te doen lijken voor mijn problematiek niet toereikend. Dan had er toch een van de 5 keren dat ik gebeld heb wel iets nuttigs uit moeten komen? De klantenservice heeft mij juist hierheen gestuurd in de hoop dat hier meer technische know-how aanwezig is.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

De community is bedoeld als een plek waar klanten elkaar kunnen helpen, als de oorzaak in jouw netwerk zit moet dat wel vast te stellen zijn. Als je vermoed dat jouw experiabox defect is zul je daarvoor bij de klantenservice moeten zijn en dat kan dan weer net het beste telefonisch.

Dat gezegd hebbende is er wel een issue met sommige stroomadapters bij de box12. Welke stroomadapter heb je?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 13 maart 2025

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ah dat is een correcte adapter, de adapters waarvan het modelnummer eindigt op DE kunnen namelijk problemen geven. De oorzaak van het wegvallen moet dan ergens anders in zitten.

Reageer