Hallo allen,
Het afgelopen halfjaar, kan ietsjes meer zijn, gebeurt het me soms dat mijn internet wegvalt. Maar het meest opmerkelijke is nog dat het niet volledig wegvalt, sommige websites doen het, soort van, nog wel. Er is ook nog het nodige torrent verkeer wat door lijkt te gaan. Daarmee wil ik dus zeggen dat het niet gelijk is aan een stekker die ergens uit ligt.
Als ik dan naar de website van de router probeer te gaan dan wordt ik gegroet door een laadscherm wat uiteindelijk de moet opgeeft. Probeer ik mijn router te pingen dan zie ik dat hij daar nog wel enige tekenen van leven lijkt te vertonen. Enfin, aangezien je verder niet zoveel kan, met het modem bedoel ik dus, is het een kwestie van, stekker eruit stekker erin en dan lijkt alles weer okay.
Nou werkt het resetten altijd, maar soms is het maar van korte duur, soms is het modem binnen een uur weer in de stress, soms duurt het iets langer, ik kan er nog niet echt peil op trekken. Een paar keer de klantenservice gebeld, de nodige stappen doorlopen, maar verder dan “het lijkt vanaf hier okay”, “sorry maar wij weten het zo ook niet” of “het zit in de thuissituatie” ben ik nog niet gekomen. Nou had ik afgelopen woensdag een zwaar geval van modem in de stress/reset/okay/stress/reset/okay/etc. De teller ging richting de 10, dus ik nog weer eens bellen, deze keer doorgestuurd naar andere afdeling, die gaven nog een paar handige tips waaronder hier hulp zoeken.
De thuissituatie is sinds het begin van mijn contract bij KPN als volgt
Internet <glasvezel> KPN Box <cat5> Homelab server <cat5/wifi> Eigen netwerk
Daar is al die tijd niets aan verandert, en grotendeels van de tijd ervaar ik ook nul problemen.
Homelab is een zelfbouw PC, 64-bit Linux (Gentoo) met de nodige Intel netwerkkaarten voor alle overige apparatuur. Het KPN modem heeft dit apparaat ingesteld als DMZ bestemming. Voor WiFi gebruik ik Ubiquiti UniFi spulletjes maar daar zitten geen zware verbruikers op, het meeste loopt via bekabeling. Dit betekend dat het KPN modem maar 1 ethernetpoort in gebruik heeft en dat het WiFi van het modem niet gebruikt wordt.
Wat betreft probleemdiagnose weet ik het volgende:
- Modem reageert wel op DHCP/DNS/ping
- Website modem is onbereikbaar tijdens stress
- Ook via WiFi of een andere ethernetpoort (even laptop kort aangesloten)
- Resetten werkt
- Maar soms erg tijdelijk
- Loskoppelen/resetten van glasvezel kastje werkt ook
- Ook soms tijdelijk
- Al lijkt het even te duren voordat het modem weer uit de stress komt
- Loskoppelen van mijn homelab heeft geen effect
Dus nu is de hoop dat hier iemand is die me op weg kan helpen naar de oorzaak en/of de oplossing want het lijkt me niet de bedoeling dat je met regelmaat de apparatuur stroomloos moet maken.
Alvast bedankt
Sander