Skip to main content
Antwoord

1 Gbit/s snelheid wordt niet gehaald

• April 3, 2025
  • 23 reacties
  • 223 keer bekeken

Wij hebben al enige tijd een Superfiber 1 abonnement waarbij de theoretische snelheid 1Gbit/s down en 1Gbit/s up zou moeten zijn. (Dat is toch 1000Mbps?)

Ik begrijp dat dit niet onder alle omstandigheden altijd gehaald kan worden.

Maar waarom is het resultaat van bekabelde metingen rechtstreeks op de KPN Box altijd slechts rond de 500Mbps download en 930Mbps upload.

De upload haalt wel de door KPN aangegeven snelheid van Superfiber 1.

Maar de download blijft altijd behoorlijk achter. Altijd de helft van de maximale haalbare snelheid.

Beste antwoord door Lobbo

Zie nu dat de Fortclient een Packet Driver toevoegt aan de lan-adapter van mijn pc.

Als ik die FortiClient NDIS 6.3 Packet Filter Driver uitzet, dan is de up/down weer helemaal ok.

Lang naar moeten zoeken! Dank voor alle hulp hier.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

23 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 3, 2025

Maar waarom is het resultaat van bekabelde metingen rechtstreeks op de KPN Box altijd slechts rond de 500Mbps download en 930Mbps upload.

Als het zo langdurig blijft, is waarschijnlijk een foutieve 500mbs download profiel ingesteld in backoffice. Iemand van klantenservice of moderator-team kan het voor jou kijken.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 3, 2025

Die 500 moet echt hoger. 930 is wel een logische snelheid op 1 Gbps

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 4, 2025

Beste ​@Lobbo , zie onderstaande link voor een mogelijke oplossing:

• Auteur
  • Helper
  • April 7, 2025

Inmiddels heb ik op dezelfde kabel een andere pc aangesloten die wel de juiste verhouding 800mbps dowload en 922 upload aangeeft.  Het probleem zit hem dus in de pc zelf. Deze heeft een NIC die ingesteld staat op 1GB en normaal gesproken dus ook een verhouden van 800/900mbps zou moeten leveren.

Iemand enig idee of het hier aan de onboard NIC kan liggen?

• Auteur
  • Helper
  • April 7, 2025

• April 7, 2025

Iemand enig idee of het hier aan de onboard NIC kan liggen?

Wat voor pc is het? Welke netwerkkaart zit er in? Weet je dat? Moederbord merk en type?

• Auteur
  • Helper
  • April 7, 2025

Het is een Intel NUC BXNUC1015FNK2 met i5 Gen10 en 16GB RAM.

Bij de NIC wordt aangegeven: Intel Ethernetconnection (10) l219-V.

Hij connect met 1,0 Gbps.

Mainboard is Intel

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 7, 2025

Bij de NIC wordt aangegeven: Intel Ethernetconnection (10) l219-V.

Intel® Ethernet Connection I219-V Unable to Reach Gigabit Speed

Description

Intel® Ethernet Connection I219-V can reach more than 900Mbps in Safe Mode. However, speedtest.net shows less than 500Mbps when Windows* is running in its normal mode.

Resolution

• Double-check if the established connection speed in the settings can reach 1Gbps. To confirm this, go to Network and Internet SettingsView your Network Properties and scroll down to Link speed (Receive/Transmit).
  • Ensure that the Model/Access-point/Switch or device on the other side comes with full Gigabit support.
  • Test the speed on another system to ensure that it is not an issue regarding cable, operating system, Internet, and hardware itself.
  • Update the driver to latest version. If Intel® Ethernet Controller is embedded on Original Equipment Manufacturer (OEM) system, it's best to check with the manufacturer as the software drivers linked from Intel page are generic versions, and can be used for general purposes. To avoid any potential installation incompatibilities on OEM system, Intel recommends checking with the OEM and use the software provided via system manufacturer.
  • Ensure that Speed & Duplex settings on Advanced tab property of the Intel Ethernet Controller is set to Auto Negotiation.
  • Lower the value or turn off interrupt moderation as this is best for handling many small packets so the driver is more responsive to incoming and outgoing packets.
  • Disable other I219-V features such as offloading, Energy Efficient Ethernet, and flow control.
  • If the system comes with TurboLAN Cfos, disable the service called cFosSpeed System Service. Closing the program doesn't make any difference, as that service keeps running in the background.
  • Run netsh int tcp set global autotuninglevel=normal on command prompt to check if the issue is bug related to Windows Auto Tuning

• Auteur
  • Helper
  • April 7, 2025

Ah! Dat is nuttige informatie, ga ermee aan de slag!

Dank je, ik laat weten als het probleem hiermee wordt opgelost

• Auteur
  • Helper
  • April 7, 2025

Inmiddels alle opties geprobeerd, maar blijft een download van ongeveer 500mbps en een upload van 930mbps aangeven. Andere apparaten gaan wel goed, dus ligt het aan de onboard Intel Ethernet Connection i219-V card/chip. 

Zal nog eens bij Intel gaan kijken voor een mogelijke oplossing.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 7, 2025

@Lobbo Heb je al de nieuwste Intel Driver v30.0.1 geprobeerd?

Met deze Tweaks Software kan ook de juiste Windows instelling gekozen worden. En wat is de download snelheid in Safe Mode? Als in Safe Mode toch 1Gbs mogelijk is, moet je waarschijnlijk in Bios de Clocks Snelheid aanpassen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 7, 2025

Ik had eens problemen (lang geleden)  met speedtests..   en na heel lang zoeken kwam ik erachter dat de anti virus software van AVG de boosdoener was die ervoor zorgde dat ik ook geen goede speedtests kon draaien.   Ik zou zowieso alles op die pc even nakijken.  en vooral VPN instellingen willen de snelheid vaak dwarsbomen.   

Maar inderdaad eerst bij de driver beginnen.   Ik zorg altijd dat de buffers (rx en tx) zo hoog mogelijk staan.  echter dat word volgens mij pas belangrijk als je meer dan 1 Gbps hebt.  

• Auteur
  • Helper
  • April 7, 2025

Dat voor alle tips. De meest recente Intel Driver is geïnstalleerd.

Met de Tweaks Software wordt ook niets verholpen. Dat tooltje bestaat toch al heel lang?  Ken het nog van vroeger, uit de tijd dat je ISDN kon tweaken en met 10mbps nog wat kon :-)

Safe mode nog niet geprobeerd . Je bedoelt Windows 11 in safemode?

Mijn virusscanner/beveiliging is KPN, ook even standby gezet.

De buffers RX/TX van de NIC staan op 256/512

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 7, 2025

Safe mode nog niet geprobeerd . Je bedoelt Windows 11 in safemode?

Ja, Safe Mode with Networking.

• Auteur
  • Helper
  • April 7, 2025

Tja, helaas werkt dat ook niet.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 7, 2025

Heb je geen kennissen famillie of vrienden met een laptop die je eens aan de KPN box bekabeld kunt hangen ?   Dan kun je makkelijk uitsluiten of het aan de kabels of de PC ligt.   

Als je met een goed ingestelde laptop ook maar 500 Mbit haalt dan moet hier toch iets anders aan de hand zijn.  

• Auteur
  • Helper
  • April 8, 2025

Dank je, maar In een van de eerdere posts zie je dat ik er ook andere pc aan heb gehangen.

En idd heb ik ook nog een laptop getest. Dus dat is al uitgesloten. 

Het ligt dus aan de huidige pc. Er lijkt geen oplossing voor te vinden. 

Wellicht zit dit toch wat dieper. Uiteindelijk wordt het misschien nieuwe OS installatie.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 8, 2025

Excuus  

Het was inderdaad al duidelijk dat het op andere pc/laptop wel naar behoren werkte.   

• Auteur
  • Helper
  • April 14, 2025

Kom toch nog even terug op dit topic.

Inmiddels heb ik alle mogelijk apps die de snelheid zouden kunnen reduceren verwijderd.

Ik kwam uiteindelijk bij mijn Forticlient VPN app. Als ik deze installeer, en zelfs als deze niet in gebruik is, dan duikt de downloadsnelheid met circa 50% omlaag. Zonder de app is het weer rond de 900mbps up én down. De app heb ik echter wel af en toe nodig om een vpn-verbinding met diverse locaties te kunnen maken, maar deze hoeft niet altijd aan te staan. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 15, 2025

Ik kwam uiteindelijk bij mijn Forticlient VPN app. Als ik deze installeer, en zelfs als deze niet in gebruik is, dan duikt de downloadsnelheid met circa 50% omlaag. Zonder de app is het weer rond de 900mbps up én down. De app heb ik echter wel af en toe nodig om een vpn-verbinding met diverse locaties te kunnen maken, maar deze hoeft niet altijd aan te staan. 

Dat vind ik raar, omdat in Windows Safe Mode with Networking is Forticlient VPN niet actief, maar je hebt ook lage snelheid in Safe Mode.

Een mogelijkheid is dat DNS van Forticlient jouw internet verlangzaamt, een Split DNS alleen voor domains, de je nodig hebt is de oplossing

Split DNS for SSL VPN

Zet Routing & Remote Access service op "Automatisch vertraagd” lost ook de VPN snelheid probleem.

• Auteur
  • Helper
  • April 15, 2025

Dank je TDN.

De Routing and remote access service stond bij mij op “handmatig”.

Maar vertraagd starten geeft helaas geen oplossing.

Split DNS ga ik proberen.

• Auteur
  • Helper
  • April 15, 2025

Ik zie dat de Spit DNS een config voor de Fortenet Firewal is.

Maar de download halveert nadat de Forticlient op een pc is geïnstalleerd.

Dan is er nog geen sprake van een VPN-verbinding.

De Forticlient installeert twee virtuele netwerkadapters. Als ik de Forticlient verwijder dan is de downloadsnelheid weer normaal rond de 900mbps up/down.

Ik zou wellicht die virtuele adapters moeten kunnen aanpassen in de registery van Windows.

Dit zijn de twee extra virtuele adapters die worden aangemaakt door Forticlient:

• Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • April 15, 2025

Zie nu dat de Fortclient een Packet Driver toevoegt aan de lan-adapter van mijn pc.

Als ik die FortiClient NDIS 6.3 Packet Filter Driver uitzet, dan is de up/down weer helemaal ok.

Lang naar moeten zoeken! Dank voor alle hulp hier.