Skip to main content
Antwoord

Diverse problemen met de Wifi verbinding

• June 26, 2025
  • 17 reacties
  • 198 keer bekeken

Samenvatting:
-Extra 2,4ghz wifi wel aan, status: Down
-Snelheid, Ping error op Tv. maar niet in speedtest. Snelheid Mb's Extra wifi, lager als van het abonnement.
-Duo wifi signaal geeft storing op de Tv (Zie error foto) 

Beste antwoord door Tboerboom

Na de stappen van mijn vorige bericht (opnieuw opstarten van geupdate modem)

Lijkt het er op dat alles nu doet wat het zou moeten doen. Vooralsnog blijft de radio nu aan op de google nest, tv loopt ook niet meer vast. Fortnite doet het "normaal" mogelijk een inie minie beetje lagg af en toe. Maar dat zou gewoon even wennen kunnen zijn met de terug stap van 1000mb naar 200mb abonnement haha. 

Denk dat het hem dus toch op de een of andere manier in de software compatibiliteit van het modem lag ten opzichte van de nieuwere apparatuur. ofzo 😀

17 reacties

• Auteur
  • Topper
  • June 26, 2025

Volledig verhaal:

Vanmiddag.. Niemand thuis, eufy

camera ligt er ineens uit. Tv.. ook geen internet. Gisterenavond al bewust extra netwerk ingesteld op het modem. Waarom, vaste 2.4ghz nodig voor een goede verbinding en sommige apparten in huis dat vereiste. 

Thuis gekomen, uitzoeken waarom zowel de tv als eufy ineens in de middag geen verbinding meer hadden. Op het modem gekeken, 2.4ghz wifi staat aan, maar status staat op Down.

Uhhhh owkey.. Bijzonder. nog nooit zoiets gehad.

Netwerk uit, en weer aan gezet. Oke... doet het weer.. hmm bijzonder.

Savonds, laten we een spelletje fortnite spelen. Cloud gaming op een splinternieuwe samsung tv. Ping error. Niet te doen! Als je wilt draaien, dan gaat het beeld na een seconde of 5 a 10 pas iets doen. Zo traag is die!... Speedtest op hoofd netwerk (5ghz), lage ping, data overeenkomend met abbonement. Zou gewoon goed moeten zijn. (UPDATE, speedtest op hetzelfde netwerk als de tv, valt mb's lager uit dan van het abonnement!)

Modem is een kpn box 12.. QOS niet mogelijk.. modem staat op 2 meter afstand van de tv... ja, via wifi.

kabel is helaas geen optie. En heb ik voorheen gelukkig ook nooit nodig gehad. Uiteraard zoek ik daarin wel dezelfde ervaring 😀

Graag advies, dit is namelijk geen hele beste start haha... 😅  

Aanvulling, 

Bovenstaande is de speedtest van de extra wifi. Ook de tv had namelijk bij 2.4ghz verbinding geen problemen met tv kijken. Wanneer ik gebruik maakte van de *hoofd* wifi welke 2.4ghz en 5ghz in duo uit zend. Dan stopte het tv signaal er steeds meer. En deed de kpn-itv het dus niet op de tv.

Dit was weg bij extra wifi signaal op 2.4ghz. En de tv daar dan maar op te zetten.

Ik gebruik 5ghz voor mijn computer en mobiel. Daar wil ik ook nog steeds gebruik van maken.  

Hoop zo alvast een aantal vragen te beantwoorden 😉

Al zullen er vast vragen over blijven. Ik hoop dat we dit snel op kunnen lossen.

• Auteur
  • Topper
  • June 26, 2025

Wat ik ook merk, wanneer ik op het modem kijk bij de geavanceerde instellingen. Alleen al scrollen op de pagina gaat haperend, moeizaam.. Schiet terug naar boven. Terwijl het op andere momenten wel redelijk vloeiend dan weer gaat.. 

En dit is de melding die ik na een aantal minuten tv kijken soms krijg… Nu was dit naar wat ik merkte voornamelijk op de hoofd wifi (DUO wifi)

Opende ik de netwerkstatus op de tv. Dan stond er wel dat die verbonden was.

• Auteur
  • Topper
  • June 26, 2025

Telefonisch contact gehad, alles even gereset en opnieuw ingesteld. Nu testen, morgen eind van de dag afgesproken even contact te hebben of het nu helemaal goed is  😀

• Auteur
  • Topper
  • June 26, 2025

Helaas, toch nog problemen. 

• Auteur
  • Topper
  • June 26, 2025

Zojuist het beeld vastgelopen. en uit verhouding? Daarbij ook ineens op een andere zender als dat ik aan het kijken was.

Tv App weer af moeten sluiten en opnieuw op moeten starten alvorens weer normaal beeld.

om 22.00 hapering in het beeld.en om 22.03 weer hapering van het beeld.

• Auteur
  • Topper
  • June 26, 2025

Fortnite:

Nog steeds veel haperingen/laggs. 

Ook als je gaat rennen komt er ruis in beeld. Beeld geeft kleine stotteringen bij het rondkijken. Alles behalve vloeiend. Al is het beter dan dat het gisteren was. Blijft het ver van hoe het zou moeten zijn. En bewust getest zonder dat er tv gekeken werd of gestreamd/telefoons/tablets gebruikt werden. Dus enkel de tv welke fortnite moest draaien welke data vroeg... Alsnog met bovenstaand resultaat helaas.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Tboerboom. Lastig dat het gamen en tv-kijken nog niet zo soepel gaat. Je hebt het over een niet zo'n beste start, ben je net overgestapt naar ons? 

Je geeft aan dat je de tv hebt verbonden via het 2,4 GHz Extra Wifinetwerk. Waarom heb je daar specifiek voor gekozen en niet het 5 GHz Extra Wifinetwerk? Je hebt namelijk een snellere verbinding met het laatste netwerk waar ook nog eens minder kans op ruis en vertraging hebt. Ik zou 'm daar op zetten. 

Wat je ook eens kunt proberen is om IPv6 uit te schakelen in de modeminstellingen. Mogelijk heeft dat ook een positief effect op de verbinding. Je doet dit via Internetverbinding en dan IPv6. En ik raad je aan om de webinterface van je modem te benaderen via een laptop of PC, want het is helaas bekend dat via een telefoon of tablet de webinterface niet helemaal optimaal werkt. 

Wat betreft die melding die op je Samsung tv tevoorschijn komt, dat gebeurt bij het kijken naar de KPN TV+ app toch? Dat heeft ermee te maken dat je Wifi verbinding niet optimaal is of iets in je netwerk verstoort de verbinding. In dit topic geeft een ontwikkelaar van de app wat meer uitleg over deze melding. Daarom weer het advies om 5 GHz te proberen en IPv6 uit te zetten. 

Dat je Wifi en netwerk in huis verstoort raken kan ook door eigen netwerkapparatuur komen. Heb je ook iets van eigen versterkers, repeaters of switches aangesloten staan? 

Ik hoop dat we het samen, ook met behulp van de telefonische helpdesk, kunnen oplossen. Ik denk in ieder geval graag met je mee wat de oorzaak hier van is :) 

• Auteur
  • Topper
  • June 27, 2025

Yes, net overgestapt. Sinds afgelopen dinsdag actief.

Gisteren telefonisch contact gehad met Kpn service. Modem opnieuw ingesteld en opgestart. TV toen dus ook op 5ghz gezet. Maar problemen blijven dus helaas aanwezig. Medewerker van klantenservice had gelukkig al bel afspraak ook voor vandaag gezet. Dus hopelijk weten we vanmiddag meer. Deze pagina dient dus ook voor de KPN medewerker om vanmiddag van visuele informatie te voorzien. En tevens voor mij om bij te houden hoe wat wanneer.

Wanneer het probleem opgelost is. En/of de oorzaak bekend is. Zal ik dat ook hier er bij zetten.

Antwoord op uw vragen Arjan,
-Met de KPN tv app op de televisie. Dat klopt.
-Deze meldingen (Laatste 3 afbeeldingen) komen met 5Ghz netwerk. Op 2 meter afstand van het modem.
-Geen wifi versterkers, repeaters of switches zijn aangesloten.

-Ipv6 is nog niet uitgezet geweest.  Is zeker iets wat we kunnen proberen. 
 😀

Maar voorheen heb ik dit nooit gehad, het zit hem voor een deel dus ook in de combinatie met de KPN tv app. Voorheen had ik de chanal+ app. En dit probleem niet.
Echter, omdat cloud gamen ook problemen heeft. Ja, gaat er dus meer niet helemaal lekker helaas. 

“Dat heeft ermee te maken dat je Wifi verbinding niet optimaal is of iets in je netwerk verstoort de verbinding.” Klopt, dat denk ik dus ook. Dit was dan ook de reden dat ik de Tv op een ander wifi kanaal had gezet. Daarbij werden de problemen minder.
Echter, de combinatie aan apparaten is niet veranderd, en voorheen had ik deze problemen niet. Enkel wat veranderd is, is mijn internet/tv leverancier haha. 😅 Dus iets aan de combinatie van mijn apparaten, en de instellingen vanuit het modem. Is waar er problemen ontstaan. Nu dus alleen de vraag. Wat dan 😁

• Auteur
  • Topper
  • June 28, 2025

Zoals telefonisch besproken, dit weekend testen met de kabel naar de meterkast. 

Verbinding is stukken beter. in het begin ook geen lagg. Ik dacht dan ook ja, zie je wel. zit hem ergens in de wifi. Echter… 

Kreeg na 45 min last van lagg/slechtere verbinding. En 5 a 10 min later klapte die er helemaal uit.

Dit is ook het geval bij de google Nest audio. Waarbij de radio aan stond.  Ook daarbij is de radio uitgevallen. Mijn vrouw gaf al aan, ja dat gebeurd de afgelopen week iedere keer (die luisterd vaker radio als ik). 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Welkom nog bij KPN dan :D Maar van een hartelijk welkom kunnen we misschien nog niet spreken. Daar moet nog even verandering in gebracht worden. 

Als ook de verbinding verbreekt terwijl je met een internetkabel bent verbonden, dan is er wat meer aan de hand. Heb je trouwens glasvezel? Dan kan het probleem ook nog zitten in het glasvezelkastje (NT). Heb je die al eens 2 minuten stroomloos gehad? Dat wil vaak wel helpen. 

Als je daarna nog steeds verbroken verbindingen blijft houden, dan raad ik je weer aan om te bellen. Binnen de eerste 14 dagen na activatie kunnen we een gratis installatiemonteur sturen. Die kan dan het beste beoordelen of het probleem toch in de KPN apparatuur of infrastructuur zit. 

• Auteur
  • Topper
  • July 1, 2025

Dag Arjan,

Haha dankjewel, er word in ieder geval vanuit de service kant goed mee gedacht dat is wel heel fijn. Maar verder is het nog niet top nee haha. Ja, heb met uw collega telefonisch contact (vanmiddag ook weer gepland staan).

Helemaal in het begin hebben we het glasvezel kastje ook van het stroom gehaald en opnieuw opgestart. 

Zal vanmiddag wel eens overleggen of een monteur een beter idee is. Het lastige is alleen dat het zomaar een uur of langer kan duren voor het probleem zich voor doet. Dit wisselt behoorlijk. Afgelopen weekend naast bovenstaande storing, relatief stabiel geweest. Radio keer of 3 uitgevallen. maar televisie kijken met de kpn tv app op de televisie verder klachten vrij geweest nu. 

Dus we maken in ieder geval vooruitgang. Echter, nu ligt er wel een internet kabel buiten mijn kast naar de meterkast. En daar moeten we wel weer vanaf haha

• Auteur
  • Topper
  • July 1, 2025

Ben ik vandaag niet gebelt 😅

Maar, wat mij is opgevallen. Ik heb zojuist weer op het modem ingelogd (geavanceerde instellingen) En de gehele inlogpagina en tevens ook de instellingen en dergelijke worden nu anders weer gegeven. Zo te zien heeft het modem een update gehad.

Ik heb nu dan ook de kabel uit de tv gehaald.

Het modem met de witte knop uitgezet. Gewacht 10 sec. Stekker er uit gehaald.

Alle internetkabels behalve de rode van de NT (glasvezelkastje)

Glasvezel kastje (nt) even van het stroom gehaald a 15 sec. Daarna deze weer op laten starten. 30 sec ongeveer tot er 10 sec ofzo connection ook groen toonde

Vervolgens modem weer van stroom voorzien en tevens het witte aan knopje weer ingedrukt. 

Ook deze op laten starten tot dat alles groen getoond word. Vervolgens weer alle internet kabels aangesloten.

Wat mij meteen op valt. Alle 4 de lampjes op het modem branden nu stabiel groen.

Dit in plaats van dat het wifi lampje van stabiel groen, naar kort even knipperen, naar weer groen gaat.

Het is nog te vroeg om te juigen. Maar, we gaan het maar weer eens testen en kijken hoe het nu is 😀

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hm, jammer dat je niet gebeld bent. Dat was wel even fijn geweest om de zaken weer langs te lopen en dingen uit te proberen.

Maar als ik jou mag geloven heeft de update van het modem een positief effect gehad. Het klopt trouwens, dat wanneer je over bent naar de nieuwste modemfirmware, de lampjes van het modem constant groen branden. En dus niet meer knipperen. Dat betekent verder niet dat er iets in de verbinding veranderd is. Maarrr hopelijk is er voor jou wel iets ten gunste veranderd. Hoe is het gegaan sinds 1 juli? Gaat het nu ook goed op de Wifi? 

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • July 5, 2025

Na de stappen van mijn vorige bericht (opnieuw opstarten van geupdate modem)

Lijkt het er op dat alles nu doet wat het zou moeten doen. Vooralsnog blijft de radio nu aan op de google nest, tv loopt ook niet meer vast. Fortnite doet het "normaal" mogelijk een inie minie beetje lagg af en toe. Maar dat zou gewoon even wennen kunnen zijn met de terug stap van 1000mb naar 200mb abonnement haha. 

Denk dat het hem dus toch op de een of andere manier in de software compatibiliteit van het modem lag ten opzichte van de nieuwere apparatuur. ofzo 😀

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat fijn dat alles nu goed werkt, ​@Tboerboom!

• Auteur
  • Topper
  • July 17, 2025

Zojuist weer alle wifi en internet uitgevallen. 

Via de app modem weer opnieuw opgestart en nu werkt het weer. 

Vanmiddag was dit ook al.

Op dit moment ook een langzamere wifi snelheid gemeten. 150mbs download  i.p.v. 200mb. En 114 upload.

De 20e eerst op vakantie. Na de vakantie maar even kijken of de wifi snelheid dan weer wat beter in de buurt komt van de abonnements snelheid. 1/4 afwijking vind ik teveel 😅

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ik vind dat nog niet zo'n schokkend verschil, maar misschien kan het nog beter als je wat aan de instellingen sleutelt. Wat wel minder is, is dat de verbinding weer is weggevallen. Hopelijk was dat een incident. 

Fijne vakantie toegewenst!