Skip to main content

Ervaring overstap naar KPN 4Gbit

• June 29, 2025
  • 13 reacties
  • 213 keer bekeken

Mijn overstap van Ziggo naar KPN 4Gbit glasvezel — de praktijk en de tweaks

Na jaren een Ziggo-abonnement met 1200 Mbit/s download en 120 Mbit/s upload te hebben gebruikt, vond ik het tijd voor iets nieuws. Hoewel die snelheid op papier indrukwekkend was, haalde ik in de praktijk met Speedtest vaak de helft. Prima voor dagelijks gebruik, maar niet het maximale waar je voor betaalt. Toen er glasvezel in mijn wijk werd aangelegd, besloot ik over te stappen naar KPN’s 4 gigabit glasvezelabonnement.

De installatie: snel geleverd, minder snel werkend

De levering van het installatiepakket was KPN-waardig: de dag na bestelling lag alles al klaar. Het pakket bestond uit een KPN Box 14 (met 10G LAN- en 2.5G LAN-poorten) en standaard Cat5e-bekabeling. Meteen aangesloten en ik kreeg een sms: de verbinding was actief. Helaas gaf het modem direct een alarmmelding.

De eerste monteur kwam snel, maar moest versterking inschakelen om de glasvezel buiten na te kijken. Al met al duurde het meer dan een week voordat er een stabiele verbinding was.

De eerste meting: nog niet op volle kracht

De eerste Speedtest via het KPN-modem zelf kwam uit op 3 Gbit upload en 2 Gbit download. Het potentieel zat erin, maar er was werk aan de winkel.

De tweaks: van standaard naar maatwerk

besloot ik het netwerk te optimaliseren:

• KPN Box 14 in bridge-modus gezet, DMZ geconfigureerd richting mijn router (192.168.2.10)
  • Proxy en wifi uitgezet, firewall op minimaal
  • ASUS TUF-AX6000 router ingesteld met een statisch WAN-IP en custom DNS (1.1.1.1 + 9.9.9.9)
  • WAN-poort geforceerd op 2.5 Gbit full duplex
  • QoS en uPnP uitgeschakeld om extra latency te vermijden
  • Cat5e-kabel vervangen door Cat7 S/FTP-kabel tussen modem en router

Na deze aanpassingen haalde het KPN-modem 4 Gbit up en 3.5 Gbit down bij Speedtest. Via mijn router bleef ik initieel steken op 1 Gbit, maar de kabelupgrade naar Cat7 loste dit grotendeels op.

SuperWifi en draadloos bereik

De SuperWifi-punten (KPN’s Wi-Fi 6 mesh-oplossing) waren even puzzelen. Ik heb handmatig de kanalen afgestemd (5GHz als primair backhaul) en band steering ingeschakeld. Het resultaat? Zelfs achter in de tuin 60 meter van wifi point een stabiele verbinding van 400-600 Mbit via wifi — ruim voldoende voor streaming, videobellen en remote werken.

13 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hé ​@Bartdog .  Welkom hier en dank voor het delen van jouw KPN avontuur.

Mooi om te zien dat je, met de nodige inspanning tot zo'n resultaat bent gekomen! 

• Deelnemer
  • July 9, 2025

Dank ​@Bartdog voor dit mooioe overzicht. Omdat ik over een maand wordt aangesloten met bijna dezelfde configiratie kan ik dit goed gebruiken.

Twee vragen heb ik nog wel:

1.  Kun je precies omschrijven hoe je de Box 14 in bridge-modus zet?
  2.  Heb je ook TV van KPN? Hoe zit dan de TV Box aangesloten? Direct op de Box 14 of via je eigen router?

• Deelnemer
  • July 9, 2025

Ik heb nog een derde vraag: welke instellingen in je eigen router zijn nodig in relatie tot de verbinding met Box 14?

• July 9, 2025

Ik heb nog een derde vraag: welke instellingen in je eigen router zijn nodig in relatie tot de verbinding met Box 14?

Geen. Gewoon standaard LAN verbinding. Kies voor DHCP. En klaar.

• Deelnemer
  • July 9, 2025

Dank voor dit duidelijke antwoord.

Nu de twee andere vragen nog:

2.  Heb je ook TV van KPN? Hoe zit dan de TV Box aangesloten? Direct op de Box 14 of via je eigen router?

• July 9, 2025

Dank voor dit duidelijke antwoord.

Nu de twee andere vragen nog:

Dat kan helemaal niet. Er is DMZ. Maar dat is geen bridge modus.

Bridge-modus zou ook zinloos zijn. Want dan kan je hem er net zo goed tussenuit halen en zo'n koppelblokje gebruiken. Dat zou dezelfde werking hebben. En daarbij ook nog geen stroom gebruiken 😁

1.  Heb je ook TV van KPN? Hoe zit dan de TV Box aangesloten? Direct op de Box 14 of via je eigen router?

Je doet er verstandig aan de tv ontvangers rechtstreeks aan de KPN Box te houden. Als je ze achter een 2de router koppelt werkt live tv kijken waarschijnlijk niet. Tenzij je de tv+ ontvanger in unicast mode zet.

• July 9, 2025

Ziggo heeft wel bridge modus. Waarom? Omdat je een normale router met utp poorten niet aan een coax kabel kunt koppelen. KPN werkt met een los glasvezelkastje wat zorgt voor de omzetting van glasvezel naar utp.

Een ziggo modem in bridge modus doet dus zo ongeveer hetzelfde als wat bij KPN het glasvezelkastje doet.

• Deelnemer
  • July 9, 2025

Door de KPN-medewerker is mij verteld dat ik voor 4Gb internet moest kiezen als ik mijn huidige router zonder meer wil blijven gebruiken. Het bij dit abonnement geleverde modem zou bridge-modus ondersteunen, het modem bij het 1Gb abonnement niet.

Als dit een broodje aap verhaal is zeg ik mijn contract nog vóór het ingaat weer op.

• July 9, 2025

Door de KPN-medewerker is mij verteld dat ik voor 4Gb internet moest kiezen als ik mijn huidige router zonder meer wil blijven gebruiken. Het bij dit abonnement geleverde modem zou bridge-modus ondersteunen, het modem bij het 1Gb abonnement niet.

Dit is inderdaad onzin. 

Maar waarom wil je bridge modus? Waarom sluit je je eigen router niet gewoon rechtstreeks op het glasvezelkastje aan?

• Deelnemer
  • July 9, 2025

Ik wilde het zo simpel mogelijk houden maar kennelijk kan dat niet. Dat een KPN-medewerker mij daarover verkeerd informeert is voor mij onvergeeflijk. En voldoende reden om niet met KPN in zee te gaan.

• July 9, 2025

Ik wilde het zo simpel mogelijk houden maar kennelijk kan dat niet. 

Wat is er niet simpel aan het gewoon weglaten van de KPN Box? 

Tevens: ook zonder bridge modus kan je je eigen router gewoon achter de KPN Box hangen. Dat heb ik ook al jaren.

• Deelnemer
  • July 9, 2025

Dat weet ik nu ook, maar dat had de KPN-medewerker mij bij verkoop moeten adviseren.

Dat hij mij in plaats daarvan (en onder voorwendsels) een 4Gb abonnement verkoopt vind ik niet netjes.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@leof . Erg spijtig als jou dit zo ‘verkocht’ is.

In principe hebben al onze modems dezelfde functionaliteiten. Bridge modus is daar geen van.    Je kunt uiteraard wel je eigen router gebruiken (als die overweg kan met het type verbinding natuurlijk).

Namens KPN mijn verontschuldiging dat je hierover verkeerd bent voorgelicht