Skip to main content

IP-adres verwijst naar verkeerde locatie

• July 10, 2025
  • 25 reacties
  • 301 keer bekeken

Goedemorgen,

Ik heb een probleem met de GEO-locatie van mijn IP-adressen. Zowel IPv4 als IPv6. Bij een gesprek met de helpdesk werd ik verwezen naar Google om instellingen te veranderen. Ik hoop dat hier meer kennis aanwezig is, want daarmee los je niets op bij het IP-adres zelf. https://www.iplocation.net/ip-lookup

Ik ben in april van Ziggo naar KPN overgestapt. De IP-adressen verwijzen netjes naar KPN, dus het is geen cache of iets dergelijks. Ik gebruik ook geen VPN. Ik woon in Groningen, maar zowel mijn IPv4 als IPv6 verwijzen naar Zuid-Holland. 

2a02:xxxx:6070  (verwijst naar Zoetermeer)
verwijst naar Den Haag.

Ik heb er niet heel veel last van, maar bepaalde zaken, die op locatie controleren, hebben nu dus verkeerde data van me.

Is hier iets aan te doen?

Met vriendelijke groet,

Admin: ip adres verwijderd uit openbare post

25 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 10, 2025

Beste ​@Robert Lange als je bijvoorbeeld een weerradar app gebruikt, geeft deze dan wel de  goede woonplaats of wijk aan?

Zo ja, dan werkt alles goed als je precieze locatie goedgekeurd hebt.

Onderstaand ook een goede test:

https://www.gps-coordinaten.nl/waar-ben-ik

• Auteur
  • Topper
  • July 10, 2025

Goedemiddag Jan,

Dat is een vreemde. Sommige geven Groningen aan, maar Buienradar plaatst me in Huizen (Noord-Holland). Het schiet dus een beetje overal heen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 10, 2025

Beste ​@Robert Lange plaats s.v.p. geen ipadressen meer in een openbaar forum, een moderator zal de reeds geplaatste verwijderen i.v.m. de privacy. 

Gebruik je soms een VPN, dan is het verklaarbaar.

Geen VPN, haal dan de glasvezelkast eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart, geef daarna de router een fabrieksreset.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • July 10, 2025

Volgens mij heb je een spatie achter je ip adres ingevoerd als je je geo locatie opzoekt.  

Eerste keer zoek ik hem op met een spatie achter je IP adres..  Zoetermeer.. 

Spatie weg..  centrum Groningen.  

• Auteur
  • Topper
  • July 10, 2025

Beste ​@Robert Lange als je bijvoorbeeld een weerradar app gebruikt, geeft deze dan wel de  goede woonplaats of wijk aan?

Zo ja, dan werkt alles goed als je precieze locatie goedgekeurd hebt.

Onderstaand ook een goede test:

https://www.gps-coordinaten.nl/waar-ben-ik

Hoi, ik had die tweede link niet gezien op mijn mobiel. Daar zit ik in Huizen.

• July 10, 2025

De vorige klant die dat ip adres had woonde waarschijnlijk in Huizen. Daardoor denken verschillende systemen dat jij in Huizen woont. Daar kan KPN niets aan doen. Het heeft gewoon tijd nodig, het lost zich vanzelf op.

• Auteur
  • Topper
  • July 10, 2025

Beste ​@Robert Lange plaats s.v.p. geen ipadressen meer in een openbaar forum, een moderator zal de reeds geplaatste verwijderen i.v.m. de privacy. 

Gebruik je soms een VPN, dan is het verklaarbaar.

Geen VPN, haal dan de glasvezelkast eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart, geef daarna de router een fabrieksreset.

Thnx. Ik zie dat de adressen weg zijn. Ik gebruik geen VPN. Ik ben in april naar KPN gegaan en het is al niet goed vanaf het begin.

Het is me geen fabrieksreset waard. Te veel dingen op het gebied van mijn LAN en port forwarding veranderd. Dat doe ik liever niet opnieuw. Dit is vaak niet eens een probleem en bij Google Maps kun je je huisadres invullen en dat gebruiken als startadres.

Ik zal vanavond de glasvezelkast eens uitzetten zoals je gevraagd hebt. Daar kom ik op terug.

Ik weet eigenlijk niet of de locatie in de RIPE-database gezet moet worden, maar je zou je kunnen voorstellen dat dit het adres is van de voorgaande gebruiker van deze IP’s en dat het gewoon niet is aangepast.

• Auteur
  • Topper
  • July 10, 2025

De vorige klant die dat ip adres had woonde waarschijnlijk in Huizen. Daardoor denken verschillende systemen dat jij in Huizen woont. Daar kan KPN niets aan doen. Het heeft gewoon tijd nodig, het lost zich vanzelf op.

Dat idee heb ik ook, alleen weet ik niet of het zich na drie maanden nog automatisch gaat oplossen.

• Auteur
  • Topper
  • July 10, 2025

Volgens mij heb je een spatie achter je ip adres ingevoerd als je je geo locatie opzoekt.  

Eerste keer zoek ik hem op met een spatie achter je IP adres..  Zoetermeer.. 

Spatie weg..  centrum Groningen.  

Ik hoefde niet te zoeken. Hij pakte die informatie direct van mijn verbinding.

• July 10, 2025

Dat idee heb ik ook, alleen weet ik niet of het zich na drie maanden nog automatisch gaat oplossen.

Misschien locatiediensten op je smartfoon van bijvoorbeeld Google zo af en toe op je eigen WiFi gebruiken.

• July 10, 2025

Ik weet niet beter dan dat locatie op basis van IP-adres (bij kpn) vaak niet werkt. Mijn computer gaf altijd een adres aan ergens in Zuid-Holland, terwijl ik in het noord-oosten woon. Nu heb ik glasvezel, dus een nieuw IP-adres, en zou ik in Noord-Brabant wonen? Als je een apparaat hebt met ingebouwde locatiedetectie (smartphone of tablet bv) dan kan je daarmee redelijk betrouwbaar je locatie bepalen, op basis van het vaste IP-adres waarschijnlijk niet. 

• Auteur
  • Topper
  • July 10, 2025

Misschien locatiediensten op je smartfoon van bijvoorbeeld Google zo af en toe op je eigen WiFi gebruiken.

Dat doe ik standaard. Doordat ik door ziekte bijna hele dagen thuis ben, heb ik eigenlijk altijd de telefoon op WiFi hangen.

Ik laat het hier maar bij. Het is niet super urgent en er valt wel omheen te werken. Ik moet alleen even opletten bij Google Maps dat ik niet “Mijn locatie” bij het plannen van een route gebruik, want dan moet ik een stukje omrijden. 😂

Bedankt voor het meedenken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 10, 2025

KPN kan niet doen als de IP locaties databases verkeerde informaties bevatten. Er is geen manier om een internet ip adres aan een locatie te koppelen, anders dan mobiel ip adressen, deze kunnen middels de verbonden masten (en GPS locaties) nauwkeurig bepaald worden. De ip locaties aanbieder bepaalde de locaties door b.v. een gebruiker zijn locatie meldt (verkoopt) en ze leiden eruit de locaties voor de hele reeks van ip adressen. Vaak kloppen het ook, maar als de rangen te ruim gemeten zijn (te weinig gemelde gebruikers) kloppen het niet precies, soms een gemeente verder, soms een provincie verder soms een land verder ….

• Auteur
  • Topper
  • July 10, 2025

Ik weet niet beter dan dat locatie op basis van IP-adres (bij kpn) vaak niet werkt. Mijn computer gaf altijd een adres aan ergens in Zuid-Holland, terwijl ik in het noord-oosten woon. Nu heb ik glasvezel, dus een nieuw IP-adres, en zou ik in Noord-Brabant wonen? Als je een apparaat hebt met ingebouwde locatiedetectie (smartphone of tablet bv) dan kan je daarmee redelijk betrouwbaar je locatie bepalen, op basis van het vaste IP-adres waarschijnlijk niet. 

Thnx. Geen probleem. Ik had gehoopt dat het simpel gefixt kon worden, maar het is me ook geen enorme zoektocht waard.

Voor hetzelfde geld heeft KPN een aantal access points in Nederland en leiden alle IP-adressen terug naar die adressen ipv die van de gebruiker. Dus net als dat je met een IPv4 WAN-adres van buiten normaliter geen werkstation kunt identificeren als er een LAN achter hangt.

Bedankt voor het meedenken!

• Auteur
  • Topper
  • July 10, 2025

KPN kan niet doen als de IP locaties databases verkeerde informaties bevatten. Er is geen manier om een internet ip adres aan een locatie te koppelen, anders dan mobiel ip adressen, deze kunnen middels de verbonden masten (en GPS locaties) nauwkeurig bepaald worden. De ip locaties aanbieder bepaalde de locaties door b.v. een gebruiker zijn locatie meldt (verkoopt) en ze leiden eruit de locaties voor de hele reeks van ip adressen. Vaak kloppen het ook, maar als de rangen te ruim gemeten zijn (te weinig gemelde gebruikers) kloppen het niet precies, soms een gemeente verder, soms een provincie verder soms een land verder ….

Hoi. Dank je. Zijn het dan de locaties van de datacenters, aansluitingen op de backbone of whatever, maar niet die van de eindgebruiker?

• July 10, 2025

Ik moet alleen even opletten bij Google Maps dat ik niet “Mijn locatie” bij het plannen van een route gebruik, want dan moet ik een stukje omrijden. 😂

Dan denk ik dat GPS op je toestel uit staat. Of de app heeft geen rechten tot GPS/locatiediensten. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 10, 2025

Ik moet alleen even opletten bij Google Maps dat ik niet “Mijn locatie” bij het plannen van een route gebruik, want dan moet ik een stukje omrijden. 😂

Dan denk ik dat GPS op je toestel uit staat. Of de app heeft geen rechten tot GPS/locatiediensten. 

Dat vermoed ik ook, want mijn iP adres van KPN is tot op straat en huisnummer nauwkeurig.

• July 10, 2025

Volgens mij zou "Mijn locatie" ook moeten werken als je niet eens thuis bent. Als je bijvoorbeeld op je werk zit, dan zou "Mijn locatie" dus de locatie van je werk moeten zijn.

"Mijn locatie" in Google Maps is volgens mij gewoon de locatie waar je op dat moment bent. En heeft niets met je thuis adres te maken denk ik.

• Auteur
  • Topper
  • July 10, 2025

Ik doelde op de webversie. Als ik een fietstocht uitstippel, doe ik dat op de pc en deel ik die route daarna met mijn mobiel. Op mijn mobiel gaat het goed.

• Auteur
  • Topper
  • July 10, 2025

Volgens mij zou "Mijn locatie" ook moeten werken als je niet eens thuis bent. Als je bijvoorbeeld op je werk zit, dan zou "Mijn locatie" dus de locatie van je werk moeten zijn.

"Mijn locatie" in Google Maps is volgens mij gewoon de locatie waar je op dat moment bent. En heeft niets met je thuis adres te maken denk ik.

Wel als je dat thuis met de browser op je vaste verbinding doet. Ik was op dat punt niet erg duidelijk. Sorry.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 11, 2025

Er is geen relatie tussen IP adres en locatie, dus een website zou daar eigenlijk niet op moeten vertrouwen en de mogelijkheid bieden om de locatie handmatig in te voeren. Het enige dat “het internet” weet is de “whois” database, waar de uitgegeven IP adressen bijgehouden worden. Voor mijn IP adres is de eigenaar KPN BV, bezoekadres Amersfoort. Er is een aantal firma’s die het beter willen doen en hun diensten verkopen aan iedereen die geolocatie wil doen. Ik weet niet waar die hun info vandaan halen, of bijv. de internet providers gegevens delen.  In principe zou iedere website waar je je personalia moet invullen exacte gegevens kunnen (mogen??)   leveren. Vraag een is dus welke geoip database een website gebruikt, vraag twee hoe die aangepast zou kunnen worden. Door de websitebeheerder, KPN of door jezelf. Bij bijv. Maxmind kun je zelf een correctieverzoek indienen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 11, 2025

Zijn het dan de locaties van de datacenters, aansluitingen op de backbone of whatever, maar niet die van de eindgebruiker?

Nee, stel voor dat je een ip adres heeft van 123.456.789.1 een een gebruiker met een adres 123.456.789.111 meldt dat hij in Rotterdam woont. Dan kan de geo locatie dienst met hoogstwaarschijnlijke zekerheid bepalen dat je ook in Rotterdam woont. Meld een gebruiker met een adres 123.456.111.111 met adres in Rotterdam, dan kan zijn dat je in Den Haag woont maar toch een adres in Rotterdam krijgt toegewezen van de geo locatie dienst. De met zekerheid af te leiden ip adres is de locatie van de eerste uplink (dat is de eerste hoop na jouw ip adres, als je met traceroute naar een ander ip adres). Maar deze locatie/ip-adres is meest niet bekend, en KPN meld hem zeker niet. Alle andere uplinks zijn dynamisch en kunnen veranderen (springen tussen grote datacenter van KPN).

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 11, 2025

Als ik jou was, zou ik me geen druk maken om de geo-locatie van jouw ipadres, zolang deze in Nederland ligt. 

Mijn vorige IP-adres zou ergens in de buurt van Amersfoort liggen, terwijl ik toch veertig kilometer daar vandaan van woon. Ik denk niet dat de locaties die aangegeven worden, de infrastructuur. Van het netwerk zullen aangeven. Mijn huidige locatie ligt tien kilometer verderop, in een klein dorpje. Ik weet zeker dat daar geen doorkoppelpunt of datacentrum zit. Ik gok dat de IP-reeksen door KPN verdeeld worden over diverse regio's en dat ze een plaats in de omgeving krijgen.

Als websites jouw directe locatie willen weten, dan gaat dat via de gps-module van je apparaat, en niet op IP-geolocation basis. 

• July 11, 2025

Kortom, geo-locatie op basis van vast IP-adres is vaak fout en dus uiterst onbetrouwbaar. Gebruik de GPS-functie van je tablet of smartphone.

Als je een apparaat hebt zonder GPS-functie, zoals mijn inmiddels 12 jaar oude, nog prima werkende, Windows 10 desktop, dan kun je via je vaste aansluiting meestal geen locatie-gebaseerde functies gebruiken anders dan via handmatige adresinvoer.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 11, 2025

Een schoolvoorbeeld voor foutieve geo database is Odido Klik & Klaar in startfase. Wegens gebrek van IPv4 adressen, had Odido waarschijnlijk nieuwe moeten kopen. Sommige gebruikers kregen dan Deense reclames te zien en Appstore laat geen Nederlanse apps installeren maar Deense Apps. Eerst na paar weken verdwijnt dit fenomeen.