Skip to main content
Antwoord

Praktische vragen glasvezel: Stroompunt in de meterkast en leggen van UTP kabel naar woonkamer

• July 13, 2025
  • 12 reacties
  • 184 keer bekeken

Tiveik
Nieuwkomer

Hoewel de basisvoorbereiding er is, heb ik nog een paar praktische vragen.

Mijn meterkast bevindt zich op de gang, in de hal buiten mijn appartement. Om een werkende aansluiting te krijgen, zal er waarschijnlijk een UTP-kabel moeten worden gelegd vanuit de meterkast, via de hal en langs de plinten in de woonkamer.

Is dit technisch mogelijk én toegestaan? Ik huur namelijk mijn woning.

Daarnaast is er in de meterkast geen stopcontact aanwezig. Kan de monteur eventueel een stroompunt aanleggen, of moet ik dat zelf (laten) regelen?

Ik overweeg graag een abonnement af te sluiten, maar wil eerst zeker weten of de aanleg bij mij thuis ook echt haalbaar is. Anders zit ik straks met een abonnement waar ik niets aan heb.

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@Tiveik. Welkom op de community! Bedankt voor je duidelijke bericht en goed dat je dit van tevoren wilt uitzoeken. Als je meterkast buiten je appartement zit, is het meestal technisch mogelijk om een UTP-kabel te leggen naar je woning, bijvoorbeeld via de hal en langs de plinten. Je hebt hiervoor wel toestemming van je verhuurder nodig, omdat je in een huurwoning zit en het deel buiten je appartement vaak gemeenschappelijk is.

Wat betreft het stopcontact in de meterkast: als daar nog geen stroompunt zit, kan onze monteur dit tijdens de installatie aanleggen. Je hoeft dat dus niet zelf te regelen. Het is wel belangrijk dat er voldoende ruimte is en dat het veilig kan. De monteur bekijkt bij de afspraak zelf wat de beste oplossing is en bespreekt dat met jou. Zo weet je snel of alles goed kan worden aangesloten.

12 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 13, 2025

Hallo ​@Tiveik ,

De monteur legt een stopcontact aan in de meterkast als dat nodig is. Verder kan de glasvezelkabel in overleg naar binnen worden gebracht. 

(Bij mij thuis heb ik dat zelfs tot de eerste verdieping laten doen.)

Je kunt natuurlijk altijd vooraf een telefoontje plegen met jouw verhuurder of er vanuit hun toestemming nodig is. 

Lees meer over het hele proces in dit topic: 

• July 13, 2025

Hallo ​@Tiveik ,

De monteur legt een stopcontact aan in de meterkast als dat nodig is. Verder kan de glasvezelkabel in overleg naar binnen worden gebracht. 

En wat voor nut heeft dat? Helemaal niks. Die glasvezelkabel zal dan net zo goed langs de plinten gelegen moet worden. Daar kan die misschien beschadigd raken. Dan heb je een groot probleem. Dat is dan erg kostbaar om het te laten repareren. Een utp kabel heb je voor een paar euro en kan je zelf vervangen als je een beetje handig bent. Dus die kan je beter langs de plinten leggen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 13, 2025

Hallo ​@Tiveik ,

En wat voor nut heeft dat? Helemaal niks. Die glasvezelkabel zal dan net zo goed langs de plinten gelegen moet worden. Daar kan die misschien beschadigd raken. Dan heb je een groot probleem. Dat is dan erg kostbaar om het te laten repareren. Een utp kabel heb je voor een paar euro en kan je zelf vervangen als je een beetje handig bent. Dus die kan je beter langs de plinten leggen.

Die van mij ligt ook 1 meter over de grond in de gang in een soort flex omhulsel. Dit is waardeloos, je moet echt oppassen met stofzuigen enzovoort. Om het echt netjes te doen, hadden ze bij de aanleg een sleuf van een meter onder de woning moeten graven, maar daar hadden de jongens van Glaspoort geen zin in, dus hebben ze hem over de vloer gelegd.

In dit geval van TS zou ik inderdaad ook gewoon voor een UTP-kabel gaan.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 16, 2025

Hoi ​@Tiveik. Welkom op de community! Bedankt voor je duidelijke bericht en goed dat je dit van tevoren wilt uitzoeken. Als je meterkast buiten je appartement zit, is het meestal technisch mogelijk om een UTP-kabel te leggen naar je woning, bijvoorbeeld via de hal en langs de plinten. Je hebt hiervoor wel toestemming van je verhuurder nodig, omdat je in een huurwoning zit en het deel buiten je appartement vaak gemeenschappelijk is.

Wat betreft het stopcontact in de meterkast: als daar nog geen stroompunt zit, kan onze monteur dit tijdens de installatie aanleggen. Je hoeft dat dus niet zelf te regelen. Het is wel belangrijk dat er voldoende ruimte is en dat het veilig kan. De monteur bekijkt bij de afspraak zelf wat de beste oplossing is en bespreekt dat met jou. Zo weet je snel of alles goed kan worden aangesloten.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • July 16, 2025

Mijn meterkast bevindt zich op de gang, in de hal buiten mijn appartement. Om een werkende aansluiting te krijgen, zal er waarschijnlijk een UTP-kabel moeten worden gelegd vanuit de meterkast, via de hal en langs de plinten in de woonkamer.

Kabelgootjes door de hal en langs de plinten hebben niet de voorkeur. Meestal bevindt de koper­aansluiting zich in de meterkast. Vanaf daar loopt een DSL-kabel naar de woning. In de meeste gevallen vervangen we deze kabel door een UTP-kabel, zodat het modem in het appartement zelf geplaatst kan worden. Als dat niet mogelijk is, vervangen we eventueel een bestaande coaxkabel of gebruiken we een lege buis om de kabel door te trekken.

Tiveik
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 16, 2025

Dank voor je antwoord. Waar ik voor wil waken is dat ik eindig met een modem in de meterkast in de hal. Daar heb ik niks aan. Hoe kan ik van tevoren de haalbaarheid van het leggen van een kabel checken? Voor ik een contract afsluit. Er vanuit gaande dat ik toestemming heb van de woningbouw.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • July 16, 2025

Je kan kijken of er een DSL-kabel, coax-kabel of lege buis in de meterkast naar het appartement loopt. Je kan een foto van de meterkast sturen, dan kan ik even mee kijken. Maar dat geeft geen garantie dat het  de monteur uiteindelijk lukt om de kabel te trekken. Aangezien er soms geen beweging in een kabel te krijgen is. 

Tiveik
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 16, 2025

Hierbij een paar foto’s van de meterkast.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • July 16, 2025

Van wat ik kan zien komt van onderaf de DSL kabel en coax kabel binnen en gaan die direct door naar boven. Als het goed is heb je van beide een aansluiting in de woning zitten. Die kleine grijze kabel zou een monteur dan kunnen vervangen voor een UTP-kabel. Verder zie ik geen hoofdschakelaar in je groepenkast, hierdoor kan alleen een NEN 3140 VP monteur hier aan werken. Dit zou je dan moeten benoemen bij het maken van de afspraak.

Tiveik
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 21, 2025

Van wat ik kan zien komt van onderaf de DSL kabel en coax kabel binnen en gaan die direct door naar boven. Als het goed is heb je van beide een aansluiting in de woning zitten. Die kleine grijze kabel zou een monteur dan kunnen vervangen voor een UTP-kabel. Verder zie ik geen hoofdschakelaar in je groepenkast, hierdoor kan alleen een NEN 3140 VP monteur hier aan werken. Dit zou je dan moeten benoemen bij het maken van de afspraak.

Ik heb antwoord van de woningbouw en er mag geen kabel worden vervangen. Ze stellen voor via een plattebuis van de meterkast, door de hal naar de woning. Kan de KPN-monteur dat?

Antwoord woningbouw:

De KPN-monteur zal de coaxkabel intact moeten laten, omdat deze voorbereiding standaard in iedere woning aanwezig zal moeten zijn. Via een plattebuis een ethernet-kabel apart trekken is wel mogelijk.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • July 21, 2025

Logisch dat de coax kabel moet blijven. Maar de DSL kabel ga je nadat je glasvezel hebt toch niet meer gebruiken. Mag deze ook niet vervangen worden? Zo niet kan een KPN-monteur ook een kabel met goten door de hal maken. Alleen daar zullen wel kosten aan verbonden zitten. De bestaande DSL kabel vervangen is gratis. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • July 21, 2025

Logisch dat de coax kabel moet blijven. Maar de DSL kabel ga je nadat je glasvezel hebt toch niet meer gebruiken. Mag deze ook niet vervangen worden? Zo niet kan een KPN-monteur ook een kabel met goten door de hal maken. Alleen daar zullen wel kosten aan verbonden zitten. De bestaande DSL kabel vervangen is gratis. 

Dit, die dsl kabel heeft zijn functie verloren sinds aanleg van glasvezel. Dus moet gewoon vervangen worden en dat doet KPN kostenloos.