Skip to main content
Antwoord

Oplossing voor een internetaansluiting in een tijdelijke woonunit

• July 16, 2025
  • 19 reacties
  • 121 keer bekeken

Hallo allen,

Wij hebben een glasvezel aansluiting via KPN met daarop internet en interactieve TV. In oktober gaan we ons huis slopen en op dezelfde locatie een nieuw huis bouwen. Voor tijdelijke woning hebben we een woonunit in de tuin laten plaatsen.

Ik heb hierover contact gehad met KPN en het lijkt niet mogelijk om een tijdelijke glasvezelaansluiting in de woonunit te realiseren. Daarom is mij een noodpakket (Digitenne + MiFi router) aangeboden.

Bij ontvangst van het noodpakket lijkt deze alleen Digitenne te bevatten en geen MiFi router. Vanochtend heb ik hierover gebeld met KPN en de bijzonder behulpzame dame aan de telefoon gaf aan dat ik geen MiFi router kon krijgen omdat de aansluiting gewoon werkt. Ze kon me ook geen MiFi router opsturen zonder een ticket te maken, dus (om mij verder te helpen) heeft ze een ticket aangemaakt door een monteur in te plannen voor een niet bestaande storing. Probleem daarbij was wel dat zodra ze de monteur zou annuleren, dat dat zou betekenen dat de (niet bestaande) storing is opgelost en dat ik dan ook de MiFi router weer terug moest sturen. Om dat op te lossen is de monteur nu ingepland voor over 3 maanden en moet ik over een paar maanden zelf weer bellen om de afspraak van de monteur te verplaatsen...

Ik ben blij dat KPN me voor nu uit de brand lijkt te hebben geholpen, maar deze hele aanpak zit me niet lekker. Als ik vergeet de monteurafspraak te verzetten, dan wordt ik opgezadeld met extra kosten. Ook heb ik het gevoel dat de medewerker een beetje 'beat the system' gedaan heeft om mij verder te helpen. Dit zou toch beter en soepeler moeten kunnen? Is er een ander route binnen de KPN dienstverlening zodat je wel bij de mensen uit komt die je op de juiste manier verder kunnen helpen?

Beste antwoord door joey92

Blijkbaar zit KPN zo vastgelegd aan hun eigen processen dat er geen vorm van maatwerk meer mogelijk is?

omdat KPN geen mogelijkheid heeft om een 4g/5g abonnement voor thuis af te sluiten. noodpakket is leuk voor een weekje als er een storing is. maar houdt er ook rekening mee dat er een 100gb data bundel aan vast hangt. als deze op raakt dat zul je deze weer moeten gaan opwaarderen. en die 100gb gaat sneller op als je denkt.

ik zou gewoon Odido klik en klaar nemen tot je weer gebruikt kunt maken van de glasvezel.

19 reacties

• July 16, 2025

Ben je zelf een beetje handig? Sloop dan in je huis alles om het glasvezelkastje heen weg en probeer dat glasvezelkastje zelf heel te houden en naar buiten te geleiden. 1maal buiten is het niet zo moeilijk meer. Gewoon kabel kaal graven en naar woonunit leggen. Verder niks doorgeven aan KPN. 

Mocht de kabel toch beschadigd raken, vraag dan een "verplaatsing glasvezelaansluiting" aan. Kost 300 euro dacht ik. Hopelijk krijg je een monteur die een beetje mee wil denken en gewoon de boel repareet.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 16, 2025

Sowieso gaat het verplaatsen van de aansluiting via mijnaansluiting.nl  De route die de servicedesk heeft genomen is leuk voor een maandje maar niet als het een jaar gaat duren. Uiteraard is vanaf het huidige punt zelf een kabel leggen een prima optie. Maat als de huidige woning echt helemaal tegen de vlakte gaat zou ik de aansluiting laten verplaatsen. Kost wat maar scheelt een hoop gedoe. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Neem aan dat je ook een bouwaansluiting hebt aangevraagd voor de bouw van de woning. Hierbij had je kunnen aangeven dat ook de fiber verplaatst miet worden. Of idd goed inpakken en een mantelbuis naar de tijdelijke unit. Letop kans op storing is vrij groot 

• July 16, 2025

Letop kans op storing is vrij groot 

Wat bedoel je hier mee?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 16, 2025

Ik heb ca. anderhalve maand geleden via mijnaansluiting.nl aangevraagd om de glasvezel te laten verwijderen. Wat ik begrijp is dat de aannemer hem dan netjes oprolt en op de rand van de erfgrens laten liggen. De nieuwe woning wordt op een andere plek op het perceel gebouwd en ik had in gedachten om, zodra deze (bijna) klaar is, dan een nieuwe glasvezelaansluiting aan te vragen via mijnaansluiting.nl.

De bouwaansluiting is inderdaad voor electra + water aangevraagd. Ik begreep dat, omdat KPN netwerk een andere partij is, dat glasvezel dan niet in één keer meegenomen kon worden.

De afstand van het huidige aansluitpunt naar de woonunit is ca. 20m. Zelf het glasvezelkastje verplaatsen is daardoor geen optie.

Juist om al dit gedoe met glasvezel te voorkomen heb ik gevraagd om een tijdelijke oplossing voor ca. 6-8 maanden. Zodoende dat ik bij het noodpakket met MiFi uitkwam (zag ik overigens ook elders op dit forum).

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Wat bedoel je hier mee?

Dat je de ont goed beschermd zodat niet iedereen op de bouw eroverheen of stuk trapt

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Wat je ook kan doen is mantelbuisje legen naar je tijdelijke unit. Vanaf de unit naar kpn een.

single mode 9 125 sc apc patchKabel leggen die je direct aansluit op de kpn fiber met een patchcover. Zodat je alle apparatuur in de tijdelijke woon unit houdt

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 16, 2025

Kpnnetwerk en de provider kpn zijn strikt gescheiden. Wat het noodpakket betreft is er niet te "regelen". Kpn heeft duizenden werknemers en werkt daarom uiteraard met strakke regels want anders wordt er teveel "geregeld". De officiële weg zou dus twee keer een verplaatsing van de glasvezelaansluiting zijn. Hou er rekening mee dat dit wel enkele weken zo niet maanden kan duren!!!

• July 16, 2025

Het glasvezelkastjes is een overgang naar ethernetkabel, als je de glasvezelkabel met het kastje eraan kan bevrijden uit het oude huis dan kun je ‘m tijdelijk ergens plaatsen.

Als dat niet lukt dan moet het kastje los en later weer aan de glasvezel gemaakt worden, dat is het enige lastige in deze operatie.

Nu even een gedachte vanuit een technisch oogpunt (waar ik verder geen moreel oordeel over hoef te hebben, ook niet van Marlon :-)   )
Kan de glasvezelkabel losgemaakt worden van het kastje zonder dat er weer een lasapparaat bij hoeft te komen om het weer vast te maken ?

NB, bij een DSL (koper, “telefoonlijn”) was dit allemaal veel eenvoudiger geweest.

• July 16, 2025

Wat bedoel je hier mee?

Dat je de ont goed beschermd zodat niet iedereen op de bouw eroverheen of stuk trapt

Gewoon onder de grond leggen natuurlijk. Boven de grond is helemaal geen optie. Dat is is met een paar dagen kapot.

• July 16, 2025

Ben je contractvrij? En is Ziggo beschikbaar? Als het dan helemaal niet lukt bij KPN, dan kun je eventueel nog bij Ziggo proberen wat de mogelijkheden zijn.

Hun kabel is sowieso al veel makkelijker uit huis te krijgen dan glasvezel. Want het aansluitpunt wat er op het eind aan zit kan je er gewoon af halen. Dan trek je de kabel zo naar buiten.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • July 16, 2025

Nu even een gedachte vanuit een technisch oogpunt (waar ik verder geen moreel oordeel over hoef te hebben, ook niet van Marlon :-)   )
Kan de glasvezelkabel losgemaakt worden van het kastje zonder dat er weer een lasapparaat bij hoeft te komen om het weer vast te maken ?

Vanuit technisch oogpunt kán de glasvezelkabel los van de FTU (afhankelijk van het type). Alleen als je de kabel loshaalt, kun je er donder op zeggen dat de vezel breekt of de connector vervuild raakt. Met als gevolg een instabiele verbinding of helemaal geen signaal meer. En dan mag je zelf voor de kosten opdraaien. Waarschijnlijk was het idee om de kabel door een buis te trekken? De vezel in de FTU is net zo dun en breekbaar als een haar. Dat werkt dus niet. Het is dus absoluut niet de bedoeling om de aansluiting te openen (moet het er toch even bij zeggen 😉)

• July 16, 2025

Vanuit technisch oogpunt kán de glasvezelkabel los van de FTU

Aha

kun je er donder op zeggen dat de vezel breekt of de connector vervuild raakt.

Heel goed inpakken, maar dan nog door de buis terugtrekken, dat zal lastig worden

En dan mag je zelf voor de kosten opdraaien.

Als dat voor een redelijk bedrag weer terug gelast wordt dan is dat nog steeds een goede optie en kostentechnisch nog steeds te overwegen, boven andere opties (met extra kosten).

Ook nog interessant om over na te denken,  is de lengte van de huidige glasvezel voldoende voor het nieuwe huis.
(overbodig ?) voorzie een mantelbuis en eventueel een plaats kiezen waar bij de kabel lang genoeg is, want verlengen is kostbaar.

• July 16, 2025

Ik schreef ook al:

Sloop dan in je huis alles om het glasvezelkastje heen weg en probeer dat glasvezelkastje zelf heel te houden en naar buiten te geleiden.

Het is natuurlijk afhankelijk van hoe de kabel loopt. Maar als het huis toch gesloopt gaat worden, dan kan je misschien wel gewoon een groot gat maken door vloer/muur waar het hele glasvezelkastje door heen naar buiten kan.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 16, 2025

Vanuit technisch oogpunt kán de glasvezelkabel los van de FTU (afhankelijk van het type). Alleen als je de kabel loshaalt, kun je er donder op zeggen dat de vezel breekt of de connector vervuild raakt. Met als gevolg een instabiele verbinding of helemaal geen signaal meer. En dan mag je zelf voor de kosten opdraaien. Waarschijnlijk was het idee om de kabel door een buis te trekken? De vezel in de FTU is net zo dun en breekbaar als een haar. Dat werkt dus niet. Het is dus absoluut niet de bedoeling om de aansluiting te openen (moet het er toch even bij zeggen 😉)

Mijn intentie is niet om met de glasvezelaansluiting te gaan rommelen. Daarom heb ik ook verzocht om deze te verwijderen, zodat we met de sloop van het huis kunnen gaan starten.

Ik ben alleen op zoek naar een tijdelijke oplossing voor de periode dat we in de woonunit wonen en ik was in de veronderstelling dat ik die met het, door KPN aangeboden, 'noodpakket' had. Althans, dat was me in eerste instantie beloofd. Nu blijkt dus dat er in het noodpakket alleen Digitenne zit en geen MiFi router (wat me dus wel was toegezegd). Vandaar mijn telefoontje naar KPN vanochtend. Nu wordt er dus wel, zoals ​@Joep1965 hierboven zegt, 'iets geregeld' door een fictieve storing te melden. Maar dit voelt niet als structurele oplossing… Blijkbaar zit KPN zo vastgelegd aan hun eigen processen dat er geen vorm van maatwerk meer mogelijk is?

• July 16, 2025

Jouw situatie is natuurlijk helemaal geen nood. Want je gaat iets doen wat je van te voren gewoon zo gepland hebt.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • July 16, 2025

Blijkbaar zit KPN zo vastgelegd aan hun eigen processen dat er geen vorm van maatwerk meer mogelijk is?

omdat KPN geen mogelijkheid heeft om een 4g/5g abonnement voor thuis af te sluiten. noodpakket is leuk voor een weekje als er een storing is. maar houdt er ook rekening mee dat er een 100gb data bundel aan vast hangt. als deze op raakt dat zul je deze weer moeten gaan opwaarderen. en die 100gb gaat sneller op als je denkt.

ik zou gewoon Odido klik en klaar nemen tot je weer gebruikt kunt maken van de glasvezel.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 17, 2025

KPN heeft wel een internet only abonnement, maar daarvan is de snelheid wel een beetje karig. Bovendien komt daar de aanschaf van een MiFi router nog bij.

Ik denk dat je gelijk hebt met Odido Klik en Klaar (was mij onbekend). Ik ga dat aanschaffen en als het bevalt zeg ik daarna KPN op tot ik weer beschik over glasvezel. Bedankt voor de tip!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hey ​@Muuster. Welkom op de KPN Community! Mooi om te zien dat er al veel users op deze Community te hulp zijn geschoten. Je hebt ook al een goede oplossing gevonden voor de komende tijd als ik het goed begrijp. Dat is fijn.

Helaas hebben wij voor zulke situaties inderdaad niet een maatwerkoplossing. Wat bij jou waarschijnlijk is geactiveerd is het Tijdelijk pakket. Hiervoor betaal je €25,- per maand en hiermee kun je je abonnement tijdelijk on hold zetten. Je krijgt dan wel een Digitenne ontvanger toegestuurd en kunt op je mobiele KPN nummers een Altijd Online bundel (100GB) aanvragen. En de medewerker die de Mifi router jouw kant op heeft kunnen sturen heeft een loophole gebruikt inderdaad. De kans bestaat dat het geen blijvende oplossing is voor de drie maanden en tussentijds stop wordt gezet. Dus ik denk dat je nu de juiste beslissing hebt gemaakt. 

Succes nog met de verbouwing en als je nog hulp nodig hebt, weet je ons te vinden! En hopelijk zien we je terug zodra de verbouwing gereed is.