Skip to main content
Sticky

Een plek voor discussie over ontwikkeling, beleid en planning van Product Updates

• June 17, 2026
  • 68 reacties
  • 1061 keer bekeken
Toon eerste bericht

68 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 10, 2026

@PedroV, is het issue dat jij ervaart ook dat je Wifipunten nog op oude firmware zitten? Zo ja, dan hetzelfde verzoek als aan Ivo om even de serienummers in je forumprofiel op te nemen. Dan kijk ik dit even na. 

@Erik van KPN Dat is correct. Zojuist heb ik de serienummers van mijn twee SW1 punten en mijn EW punt ingevuld in mijn profiel onder persoonlijke opmerkingen. Ook heb ik zojuist beide SW1 punten aangesloten op mijn modem (de eerste bekabeld in de meterkast, en de andere draadloos). Ik heb geen ruimte om ook nog mijn EW punt aan te sluiten in mijn meterkast.

Dank je, ​@PedroV. Ik zie dat bij jou eerdere contact van 3 augustus een back-office melding is aangemaakt. Die is vrijdag verwerkt, en er is een aansturing gedaan om nieuwe Wifipunten op te sturen. Als het goed is heb je daar ook bericht van gehad. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 10, 2026

Betekent dit dat KPN een omwisseling gaat doen voor klanten die in het verleden SuperWiFi 1 hebben ontvangen vanuit KPN? 

Nee. Het is een normaal proces dat apparaten op een bepaald moment niet meer ondersteund worden en geen updates meer krijgen. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 10, 2026

Betekent dit dat KPN een omwisseling gaat doen voor klanten die in het verleden SuperWiFi 1 hebben ontvangen vanuit KPN? 

Nee. Het is een normaal proces dat apparaten op een bepaald moment niet meer ondersteund worden en geen updates meer krijgen. 

Waarom dan toendertijd de sw punten op kpn software gezet?! 

Daar klant hoop gekloot mee opgezadeld en dan tegen je klant zeggen tha het is oud koop maar nieuw. Tjing Tjing kassa voor de kpn en aandeelhouders 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 10, 2026

Ach ze zullen wel tot inzicht zijn gekomen dat ze teveel hooi op de vork hebben genomen en het niet aan kunnen. Dus door nu de  poule met te onderhouden apparaten te verkleinen hebben ze waarschijnlijk de illusie dat het wel gaat lukken. En wat je zegt waarom nog de sw1 destijds aangepakt en ontdaan van zijn eigen interface, en dus gewoon kreupel gemaakt. Zou ze sieren dat ze nog een update uit zouden brengen om dat ongedaan te maken. En als ze zoals Erik speculeert misschien zelfs voor de sw1 geen update meer gaan uitbrengen laten ze een grote rokende puinhoop achter. Gewoon doordoen en niet achterom kijken, de klant op kostenjagend.

Maar de poule klein houden hadden ze vanaf het begin moeten doen, eerst zorgen dat bijvoorbeeld de V14 en sw2 perfect zouden samen werken. En dus ook alleen de sw2 die aan V14 hangen updaten. Daarna door naar de V12 in combi met sw2. En niet zoals nu alle meuk die ze bij de klanten hebben staan tegelijk gaan doen, recept voor nou ja de puinhoop waar we nu inzitten. Maar ja "het beheer systeem kan niet omgaan met de oude software dus we moeten wel" ook dat is een keuze, die niet in het voordeel van de klant is gemaakt. 

De ew en sw1 en ik denk zelfs de V10 hadden ze met hun vingers af moeten blijven. Dat het kan betekend niet dat je het ook moet doen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 11, 2026

Dat is ruim twee jaar geleden. Op dat moment waren de SuperWifi punten nog volledig binnen ondersteuning en zijn ze dus gewoon meegegaan in de softwareontwikkeling. Net als de Experia Wifi. Zoals je ook zou verwachten van apparaten die in ondersteuning zijn. En nu stopt dat. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 11, 2026

Dat is ruim twee jaar geleden. Op dat moment waren de SuperWifi punten nog volledig binnen ondersteuning en zijn ze dus gewoon meegegaan in de softwareontwikkeling. Net als de Experia Wifi. Zoals je ook zou verwachten van apparaten die in ondersteuning zijn. En nu stopt dat. 

En is dat dan evt ook bekend mbt de v10?

Want box v10 begin 2015 en sw1 sinds januari 2020

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 12, 2026

Dat is nu hoe ik het nu thuis ook heb ingericht een Fritz 4630 met WiFi uit en twee sw2 bekabeld aangesloten en via de eigen interface zijn ingesteld, maar het kan ook met één sw2 bekabeld, die wordt dan de master en één draadloos.

Ik heb de antieke en door de kpn bagger software elke 6 dagen een restart nodig hebbende V10 alvast vervangen in afwachting van de overstap naar een andere provider binnenkort. Ik ben klaar met het gepruts waar ze nu al dik 2 jaar mee bezig zijn. Ze zoeken het maar uit, maar van een club die test in productie en de klant met dergelijke inferieure rommel opzadelt wil ik geen klant meer zijn. Ze zijn inmiddels zo'n beetje de duurste in de markt en vinden dat ze ondanks deze wanprestatie nog steeds super klantvriendelijk zijn. Ik heb net zoals hier boven ook al geschreven geen enkel vertrouwen meer in de zogenaamde ontwikkelaars die kpn in dienst heeft om binnen nu en het eind van het jaar iets op te leveren wat net zo stabiel is als mijn netwerk was voor dat ze dachten het zelf te kunnen.

Gezien de snelheid waarmee updates uitkomen die over het algemeen erg mager zijn en het afgelopen jaar zijn er meer uitrollen volledig gestopt of na een extra bugfix pas weer verder gegaan met de uitrol, zie ik op dit moment geen enkel voordeel in het klant blijven. Zelfs voor de V12 hebben ze de pauze "in verband met het wk" ook gebruikt om nog een extra bugfix er aan toe te voegen.

Zoals het nu lijkt gaat de sw1 in januari uit support met als het tegen zit een laatste software versie van meer dan een jaar oud dus in dat geval effectief al meer dan een jaar eerder uit support.dan de aangekondigde datum. Wat een zwakte bod

Ze zijn echt de weg kwijt of het nu ineens uit support gaan aankondigen van de ew en sw1 ook echt gepland is of dat het wanhoopspoging is om het voor de "ontwikkelaars" overzichtelijker te maken zullen we nooit weten. De leeftijd kan het niet zijn de V10 is vele malen ouder dan de sw1. Ze zullen in iedergeval zoals het een bedrijf van deze grote betaamt nooit toegeven dat ze het verpruts hebben, dat is slecht voor de aandeelhouders. De klant mee huur laten betalen voor een sw2 die sinds september vorig jaar geen update meer heeft gehad is dan weer geen probleem want dat is voor het verbeteren van de service. Voordat je een update krijgt eerst meer betalen.

Je begrijpt, ik heb het optel sommetje gemaakt en ben er klaar mee, misschien kom ik ooit nog weer eens terug wanneer ze een weer playstations weggegeven of enorme kortingen, nieuwe klanten worden gepaaid en verwend, bestaande klant zijn er om uitgemolken te worden.

Admin: afgesplitst uit Product Update zodat het daar overzichtelijk blijft

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 12, 2026

@Erwin1976 , je hebt gelijk , ik kan niet anders zeggen.

Verder lijkt het soms wel dat moderators hier zich persoonlijk aangevallen worden.

Verder ik had hier ook al geschreven de v10 is 5 jaar ouder dan de sw1 .

En je snapt het daarop uiteraard geen reactie, denk dat ze ook wel weten dat ze goed fout zitten 

Ik weet dat jij ook net als o.a. ik een ban hebben gehad, Tja "lastige"  kritische klanten hebben ze niet graag 

Ik heb in mijn eigen omgeving al een 10 tal mensen moeten helpen met hen internet.

Ook verwijzen naar dit forum, maar geven bijna alle aan :  dat snappen we toch niet 

Naar welke provider stap je over?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • August 12, 2026

Ik haak graag op de opmerking over kritische users. Hier zijn wij juist blij mee, het is voor ons feedback en daar leren we veel van. Sterker nog, de meest actieve users zijn vrij kritisch hier. Zolang dit op een normale manier volgens onze huisregels gebeurt en op de juiste plek is kritiek meer dan welkom. Ook onvrede of discussies over het beleid kunnen prima worden gevoerd. Niemand hier vindt het fijn om een ban uit te delen. We hoeven hier verder niet uitgebreid over te hebben, ik vind wel belangrijk om te benadrukken dat er veel ruimte is om je mening te delen. Het wordt gewaardeerd en hopelijk blijven de users hier dit ook doen. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 12, 2026

Ik haak graag op de opmerking over kritische users. Hier zijn wij juist blij mee, het is voor ons feedback en daar leren we veel van. Sterker nog, de meest actieve users zijn vrij kritisch hier. Zolang dit op een normale manier volgens onze huisregels gebeurt en op de juiste plek is kritiek meer dan welkom. Ook onvrede of discussies over het beleid kunnen prima worden gevoerd. Niemand hier vindt het fijn om een ban uit te delen. We hoeven hier verder niet uitgebreid over te hebben, ik vind wel belangrijk om te benadrukken dat er veel ruimte is om je mening te delen. Het wordt gewaardeerd en hopelijk blijven de users hier dit ook doen. 

Dank voor je uitleg, maar als “ervaringsdeskundige” kan ik toch echt het volgende aangeven:

Ik een paar weken een ban van één week gehad, zonder enige persoonlijke aankondiging of reden.

Ik ben achter die ban toevallig achter gekomen dat ik iets aan het schrijven was, maar dat ik ineens eruit gegooid was.

Inloggen lukte niet meer, geen enkele melding

Ik heb naar de klantenservice gebeld , en die konden niks vinden hoe en waarom,  ze zagen geen reden voor de ban na het lezen van mijn berichten

Na telefonisch gesprek kreeg ik een mail dat ik niet aan de “huisregels” had gehouden, zonder echte uitleg of van te voren een persoonlijke waarschuwing.

IK weer gebeld , in 2 dagen 4 medewerkers aan de lijn gehad die zelfs mijn berichten op community hebben terug gelezen en er ook niks van snapte.

Een medewerkeker heeft geprobeerd om de ban eraf te krijgen, maar niet gelukt en dat heeft de medewerker mij telefonisch medegedeeld.

Ik heb echt getwijfeld om hier terug te komen,  en zoals vele hebben gemerkt , ben ik terug gekomen, ondanks het onrecht .

Op een brief welke in naar de KPN heb gestuurd, nooit enige reactie op terug gekregen.

Zo dit moest ik toch nog één keer kwijt.

• August 12, 2026

Ik keek net ff op de Kennisbank en zag daar dat de ondersteuning van de EW is stopgezet, er komen geen updates meer. Problemen met die dingen worden dus niet meer oogelost. De ondersteuning voor de SW1 wordt per 1-1-2027 stopgezet. Kortom gebrekkig werken icm met nieuwe updates van oa de V10 lijkt gewoon marketing gestuurd. 🤔😇😡 

Ben ik blij dat ik hier langs scrolde ik kijk amper in die kennisbanken. Dan ga ik mij langzamerhand oriënteren op de Wifi accespunt markt. Het zullen nagenoeg zeker geen wifipunten van kpn worden.

En zoals hier al voorbij is gekomen toch jammer dat een goedwerkend stand alone product vernaggeld is met de huidige kpn software.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 12, 2026

Ik keek net ff op de Kennisbank en zag daar dat de ondersteuning van de EW is stopgezet, er komen geen updates meer. Problemen met die dingen worden dus niet meer oogelost. De ondersteuning voor de SW1 wordt per 1-1-2027 stopgezet. Kortom gebrekkig werken icm met nieuwe updates van oa de V10 lijkt gewoon marketing gestuurd. 🤔😇😡 

Ben ik blij dat ik hier langs scrolde in kijk amper in die kennisbanken. Dan ga ik mij langzamerhand oriënteren op de Wifi accespunt markt. Het zullen nagenoeg zeker geen wifipunten van kpn worden.

En hoe lang geleden is het dat SW2 punt een update heeft gekregen?? De laatste was terug terug getrokken en nooit meer iets over gehoord.

Hier eerlijk gezegd nog koud water vrees , maar ben toch aan het oriënteren naar een andere provider 

• August 12, 2026

Hier eerlijk gezegd nog koud water vrees , maar ben toch aan het oriënteren naar een andere provider 

Je goed recht maar dat is redelijk rigoureus, hoewel gelet op de diverse berichten die ik van je heb gelezen begrijpelijk.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 12, 2026

Hier eerlijk gezegd nog koud water vrees , maar ben toch aan het oriënteren naar een andere provider ,

Je goed recht maar dat is redelijk rigoureus, hoewel gelet op de diverse berichten die ik van je heb gelezen begrijpelijk.

Ja klopt tis drastisch, ik heb bereid om voor kwaliteit te betalen ten ik heb 1e jaar korting gehad en betaal nu 116 euro met nog paar centen in de maand aan kpn , en dan heb ik ook nog een mobiele abonnement bij kpn.

Maar kwaliteit is momenteel ver te zoeken m.b.t. Box 12 en SW2 dat was “vroeger” stukken beter en klantvriendelijker 

Maar zoals ze het hier in de regio zeggen , ik ben het genuil mbt de kpn meer dan zat

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 12, 2026

Wat is drastisch, je weet wat je nu hebt. Wordt je daar blij van? Verwacht je dat het snel beter wordt? Nee waarom dan blijven? 

Om het voor mezelf makkelijker te maken heb ik mijn hele netwerk nu ingericht met een Fritz, de 4630 is goed betaalbaar, en mijn eigen sw2. Mijn netwerk is nu provider onafhankelijk en voelt fijn.

Wat ik nog niet weet is hoe stabiel die dingen zijn op de langere termijn in deze opstelling, maar dat ga ik ontdekken. In de toekomst ga ik de sw3 waarschijnlijk nog wel vervangen door Fritz repeaters. Maar dat is voor later.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

En hoe lang geleden is het dat SW2 punt een update heeft gekregen?? De laatste was terug terug getrokken en nooit meer iets over gehoord.

Zodra we de laatste box12 update uitgerold hebben zijn de SuperWifi 2 punten aan de beurt. Ik heb daar nog geen specifieke datum voor maar we zullen tzt een product update plaatsen natuurlijk.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 13, 2026

Zodra we de laatste box12 update uitgerold hebben zijn de SuperWifi 2 punten aan de beurt. Ik heb daar nog geen specifieke datum voor maar we zullen tzt een product update plaatsen natuurlijk.

Dus daarna niet wachten op Box 14 of V10? 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24