Skip to main content

Verbeteringen, wensen en bugs op de KPN Community

• July 3, 2024
  • 1106 reacties
  • 15668 keer bekeken
Verbeteringen, wensen en bugs op de KPN Community
Toon eerste bericht

1106 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 7, 2025

Ik zou vooral willen kunnen filteren op topics waar ik op geabonneerd ben, en zoeken op auteur. (En inderdaad sorteren op datum, van laatste activiteit.) Bij lange topics lijkt het handiger om niet naar topics te springen, maar naar reacties. Maar ja, Gainsight voegt alle resultaten samen per topic dus dat wordt lastige UX.

Het lijkt dat er standaard met logische AND gezocht wordt, en op exacte zinnen (tussen aanhalingstekens; dat lijkt zoeken op auteur goed mogelijk te maken). Prima!

Het is me nog niet duidelijk of Gainsight dan zoekt per topic, of per reactie. Maar blijkbaar wordt die AND overboord gegooid als een van de zoektermen niet gevonden wordt? Want net wat gespeeld:

• flirc geeft 38 topics (39 na plaatsen van deze reactie), niet allemaal over Flirc
  • flirc arjan beperkt dat tot 5 topics (weer inclusief deze), maar vindt niet alles, en kan Gainsight misschien niet zoeken in de titel van links?
  • flirc tdn gaf ineens 1.484 topics?! 
    • Na plaatsen van deze reactie: 1 topic. 😎 Dus voor testen even iets anders dan “tdn” zoeken. En de titel van links wordt dus ook doorzocht; maar waarom worden hierboven dan toch niet al mijn reacties over “flirc” gevonden?
    • Heeft een groot aantal resultaten iets te maken met dat er misschien geen resultaten voor een AND zijn? En dat het dan een logische OR wordt?
    • Idem voor flirc “arjan van b” (weer 5 topics) versus flirc “arjan was not here” wat ineens 2.874 topics vond (na plaatsen van deze reactie: 1 topic)
  • filrc (tikfout) gaf 32 topics (na plaatsen van deze reactie: 33), over film en Flirc. Maar film zelf geeft 14.066 topics, dus onduidelijk wat de reden is om er maar een paar toe te vinden voor “filrc”?
  • “arjan van b” geeft 361 topics
  • arjan van b geeft natuurlijk veel meer, 1.289 topics
  • arjan van bbb kwam met 32.358 topics (na plaatsen van deze reactie: 1 topic)

Maar inderdaad, het lijkt wel véél beter dan voorheen! 👍

Daarnaast archiveren we om content up to date te houden. Topics ouder dan een jaar of 3-4, ruwweg, worden gearchiveerd.

Betekent “archiveren” dat ze nog wel op te vragen zijn als er ergens naar gelinkt wordt? En als het echt verwijderd wordt: gaat dat in bulk, of kijken jullie naar wát er onzichtbaar wordt?

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 7, 2025

Waarom gebruik je geen Google voor het zoeken IN de site van KPN?
Dit is toch veel makkelijker lijkt me?

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 7, 2025

Vergelijk het zelf maar eens, ​@fixnix. Het is véél beter geworden!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 7, 2025

Dank voor de suggesties en feedback ​@bnh, ​@Arjan van B   

Daarnaast archiveren we om content up to date te houden. Topics ouder dan een jaar of 3-4, ruwweg, worden gearchiveerd.

Betekent “archiveren” dat ze nog wel op te vragen zijn als er ergens naar gelinkt wordt? En als het echt verwijderd wordt: gaat dat in bulk, of kijken jullie naar wát er onzichtbaar wordt?

Archiveren betekent dat we topics verplaatsen naar een archiefcategorie die alleen zichtbaar is voor ons. En dat doen we gepland; we kijken naar recente activiteit, hoe relevant een topic nog is, hoe vaak hij bekeken en gevonden wordt, om te bepalen wat wel en niet gearchiveerd wordt. 

En we kunnen, als het nodig is, een topic ook weer uit het archief halen. Wat we, bijvoorbeeld, ook gedaan hebben in de jubileumviering met het allereerste topic op de community. Je zou dan ook een andere foutmelding moeten krijgen (403 geen toegang) als je een topic link aanklikt van een topic die gearchiveerd is versus een topic dat samengevoegd is en daardoor niet meer bestaat (404). 

Verwijderen van een heel topic gebeurt eigenlijk alleen dus bij echte spam. Denk aan vliegtickets, medicijnen, dat soort dingen. Af en toe zijn we ineens doelwit van zoiets. En hoewel veel dan al door ons spamfilter wordt gepakt gaat er ook wel eens iets naast en moeten we handmatig verwijderen.

Het komt ook wel voor als klanten meerdere malen hetzelfde topic aanmaken. Omdat ze een foutmelding kregen en het daarom nog een keer plaatsen, of omdat ze niet zo ervaren zijn met hoe een forum werkt. Als zo'n dubbel topic dan extra informatie bevat, dan voegen we samen. Maar als het letterlijk dezelfde tekst is, dan verwijderen we het topic dat recenter is, of geen reacties heeft. Als er in beide topics reacties zijn die wat toevoegen, dan verplaatsen we die. Het doel erachter is om de boel zo on-topic en gestroomlijnd mogelijk te houden. 

En ook daarvoor geldt dat verwijderde topics en reacties in een prullenbak komen, en van daaruit ook door ons weer te herstellen zijn als het nodig is. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 8, 2025

Even iets testen getest: wordt er wel opnieuw geïndexeerd na wijzigen van een reactie? De naam Flirc heb ik vaak fout getikt en dan nog snel hersteld. 😎

In een ander topic heb ik vanochtend, voor het zoeken, achteraf ”Android Recovery” toegevoegd. Maar dat topic wordt drie kwartier later nog steeds niet gevonden. Echter, zoeken naar een deel van de tekst dat al wel in de eerste versie stond, vindt dat topic wél! 🤯

Maar wijzigingen in déze reactie (details hieronder) werden wel door de zoekindex opgepikt.

Dus dat is het probleem niet, of niet altijd… Zou de omvang van de wijzigingen nog uitmaken? Ik kan me niet voorstellen waarom iemand dat zou implementeren.

@Erik van KPN, kunnen jullie als moderators alle versies van bewerkte reacties zien? Dan is misschien te ontdekken waarom bijvoorbeeld een reactie niet gevonden wordt bij zoeken naar flirc arjan.

De zoekresultaten voor: flirc arjan

Resultaten van 8 december 12:30 uur, waarin bijvoorbeeld mijn reactie in “Specificaties van de afstandsbediending ten opzichte van de Android keymapping TV+” ontbreekt:

Zoeken in Gainsight: niet alle topics voor flirc arjan

De zoekresultaten voor: arjan “android recovery”

Resultaten van 8 december 12:20 uur, waar mijn reactie in “Ik kan de Soundbox niet aan de praat krijgen door fout” ontbreekt:

Zoeken in Gainsight: niet alle reacties voor arjan “android recovery”

De test die ik gedaan heb

Dus in deze reactie zet ik even de zin “<inmiddels weggehaald>”, wat voordat ik dit post 1 topic vindt*. Na plaatsing van deze reactie vindt Gainsight vast en zeker 2 topics. Maar als ik “<inmiddels weggehaald>” daarna weer uit deze reactie haal…?

De eerste versie van deze reactie

En inderdaad: Gainsight vond twee topics na plaatsing:

Zoeken in Gainsight: twee topics, gebaseerd op de eerste versie van deze reactie

...maar na weghalen toch weer één zoekresultaat*:

Zoeken in Gainsight: weer 1 topic na verwijderen van de magische zin in deze reactie

Ofwel: nee, dat is niet het probleem. (En grom, “1 Topics”, waar is de trots bij de makers van Gainsight?!)

*) Dit is een URL-shortener, om het magische woord niet in de link te hebben. Ik ging er wel vanuit dat Gainsight niet zoekt naar tekst in afbeeldingen, en dat blijkt in december 2025 te kloppen... 🤓

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Arjan van B! Goede vragen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de omvang van de reactie een onderdeel van de afweging zou zijn voor het opnieuw indexeren van de topics. Samenvattend er is dus voor jou geen patroon te vinden waarom iets wel of niet geïndexeerd wordt?  

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 8, 2025

Ah! Zou zoeken op naam alleen werken als iemand in hetzelfde topic iets als ​@Arjan van B getikt heeft?

Vooralsnog toch nog Google nodig als het via Gainsight niet te vinden is.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Je steekt er wat tijd en energie in om te onderzoeken en dat wordt gewaardeerd, maar ik weet niet of we op korte termijn veel verandering verwachten in de zoekmachine. Om Gainsight in beweging te krijgen om daar iets in te aan te passen, is er waarschijnlijk druk vanuit meerdere Communities nodig en dat is iets van de lange adem. 

Ik zou gewoon lekker Google blijven gebruiken en klik op je profiel om je eigen reacties terug te vinden. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 8, 2025

Om Gainsight in beweging te krijgen om daar iets in te aan te passen, is er waarschijnlijk druk vanuit meerdere Communities nodig en dat is iets van de lange adem.

Precies, dus duwen maar!

klik op je profiel om je eigen reacties terug te vinden. 

Daar kan ik dan niet zoeken, toch?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

@Arjan van B je kunt daar helaas niet zoeken inderdaad

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

Men kan niet op exacte zinnen zoeken (tussen aanhalingstekens)

Zonder aanhalingstekens Precies, dus duwen maar! - 153 hits

Met aanhalingstekens "Precies, dus duwen maar!" - 153 hits

Met aanhalingstekens maar verkeerde volgorde "dus duwen, maar Precies!" - 153 hits

Jasper van KPN
Moderator

Het aantal zoekresultaten is wel consequent daarbij, maar dat wilde je je juist niet natuurlijk. Zoals Arjan al zei is dat iets van de lange adem. We nemen de voorbeelden mee natuurlijk, maar op korte termijn verwacht ik geen verandering.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

Men kan niet op exacte zinnen zoeken (tussen aanhalingstekens)

Inderdaad, goed gezien! Maar toch:

Zou Gainsight dan toch iets met de gebruikersnamen doen? Maar dan nóg gekker dat niet al mijn reacties gevonden worden. 🤯

Laatste fun fact: arjan van b  met extra spatie achter de “b” geeft 361 topics, net zoals hierboven zonder die spatie maar met aanhalingstekens. 😎

Het zou fijn zijn als Gainsight ergens zou uitleggen hoe het zou moeten werken. Oh, dat doen ze ook? Die uitleg is 26 augustus voor het laatst bijgewerkt. Maar ze schrijven bijvoorbeeld:

• Use quotation marks for exact phrases: For example, search for "customer success platform" to find results where these words appear together in that exact same order.

Jasper van KPN
Moderator

Ze hebben inderdaad meerdere uitleg artikelen. Die toevoeging had ik daar nog niet gezien. Ik zie wel veranderende zoekresultaten als ik de ” toevoeg of verwijder, maar het zijn geen grote verschillen. 

Zonder aanhalingstekens Precies, dus duwen maar! - 153 hits

Met aanhalingstekens "Precies, dus duwen maar!" - 153 hits

In beide gevallen zie ik dit topic wel bovenaan verschijnen, is dat bij jullie ook het geval? 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

In beide gevallen zie ik dit topic wel bovenaan verschijnen, is dat bij jullie ook het geval? 

Bij mij wel. Maar ik zie niet zo snel verschillen, maar ben niet de hele lijst doorgegaan.

Zoeken in Gainsight: links zonder aanhalingstekens, rechts mét

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 10, 2025

Zou zoeken op naam alleen werken als iemand in hetzelfde topic iets als ​@Arjan van B getikt heeft?

Ik weet dat Google me helpt, maar toevallig nog een voorbeeld. Dus toch (alleen) ter info:

Kortom, altijd jezelf @noemen in reacties die je later nog eens terug wilt vinden. 🤓

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Elke dag inloggen lijkt me ook meer dan normaal.

@MennoG78 Nou, ik vind het vreemd dat ik voor het forum van kpn opnieuw moet inloggen, terwijl ik voor kpn zelf (waar mijn abo-gegevens staan) niet hoef in te loggen. Juist bij het laatste zou ik het logisch vinden dat ik daar automatisch uitgelogd wordt. Uit veiligheidsoverwegingen.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • December 22, 2025

@MennoG78 Nou, ik vind het vreemd dat ik voor het forum van kpn opnieuw moet inloggen, terwijl ik voor kpn zelf (waar mijn abo-gegevens staan) niet hoef in te loggen. Juist bij het laatste zou ik het logisch vinden dat ik daar automatisch uitgelogd wordt. Uit veiligheidsoverwegingen.

Mijn KPN is het inloggen elke dag al vrij normaal.
En ik snap het niet waarom als je een keer per dag een keer moet inloggen zijn issue moet zijn.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Mijn KPN is het inloggen elke dag al vrij normaal.
En ik snap het niet waarom als je een keer per dag een keer moet inloggen zijn issue moet zijn.

Maar ik zeg ook niet dat het een (groot) issue is. Het is een kleinigheid, maar een die wel verbeterd kan worden.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • December 22, 2025

Maar ik zeg ook niet dat het een (groot) issue is. Het is een kleinigheid, maar een die wel verbeterd kan worden.

Ik zou het niet nuttig vinden dat ze daaraan aandacht besteden. (vind het juist meer dan logisch dat je uitgelogged wordt na een dag is zowat overal tegenwoordig)

Zijn veel ergere dingen waar ze beter hun aandacht aan kunnen besteden maar goed dat is mijn mening.

Als je meerdere keren per dag het moet doen is wat anders.

Jasper van KPN
Moderator

Het dagelijks uitloggen is inderdaad niet iets geks, dat is in lijn met hoe het bedoeld is. Meerdere keren per dag zou niet horen te gebeuren, heb jij dat wel ​@Katana321?

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Het dagelijks uitloggen is inderdaad niet iets geks, dat is in lijn met hoe het bedoeld is.

Ik hoef zelden/nooit opnieuw in te loggen. Misschien kom ik hier te vaak… 😱 Ik gebruik maar één browser, dus log bijvoorbeeld niet ook op mijn telefoon in.

Jasper van KPN
Moderator

Ik hoef zelden/nooit opnieuw in te loggen. Misschien kom ik hier te vaak… 😱 Ik gebruik maar één browser, dus log bijvoorbeeld niet ook op mijn telefoon in.

Ik heb het zelf ook niet, al moest ik vanmorgen toevallig wel even opnieuw inloggen 🙂

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Meerdere keren per dag zou niet horen te gebeuren, heb jij dat wel ​@Katana321?

In elk geval in de ochtend als ik de pc/mobiel voor de 1e keer die dag aanzet. En dan moet ik altijd in de loop van de dag 1 of 2 keer opnieuw inloggen. En dat terwijl de pc/mobiel niet is uitgezet. Dus dat gaat niet goed.

Het dagelijks uitloggen is inderdaad niet iets geks, dat is in lijn met hoe het bedoeld is. 

Als dit idd zo bedoeld is, dan snap ik niet (zoals ik hierboven al heb aangegeven) dat ik wél ingelogd blijf in kpn.com. Want daar staan m.i. veel belangrijkere dingen zoals mijn abo. Juist dáár zou ik wel uitgelogd moeten worden.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Meerdere keren per dag zou niet horen te gebeuren, heb jij dat wel ​@Katana321?

In elk geval in de ochtend als ik de pc/mobiel voor de 1e keer die dag aanzet. En dan moet ik altijd in de loop van de dag 1 of 2 keer opnieuw inloggen. En dat terwijl de pc/mobiel niet is uitgezet. Dus dat gaat niet goed.

Als dit idd zo bedoeld is, dan snap ik niet (zoals ik hierboven al heb aangegeven) dat ik wél ingelogd blijf in kpn.com. Want daar staan m.i. veel belangrijkere dingen zoals mijn abo. Juist dáár zou ik wel uitgelogd moeten worden.

De community is een sub-domein van KPN en dat betekent dat je voor je site die op een subdomein staat, een 2fa kunt afdwingen.