Skip to main content

Mijn analoge vaste telefoon is geen DECT/VOIP.

Werkt dit wel via het modem voor glasvezel? Of heb ik persé een DECT/VOIP toestel nodig

zoals de Dallas basic? Ik wil een vaste telefoon blijven gebruiken en geen portable. 

Hallo @J-a-a-p 

 

Ja dat werkt prima, zolang het geen hele oude draaischijf telefoon is.

Staat dat modem dan wel in de huiskamer, of loopt er al een telefoonkabel kabel van de meterkast naar waar je de telefoon wilt plaatsen?


Hallo @J-a-a-p iedere telefoon die ‘ vroeger’ werkte op een ‘normale’ telefoonaansluiting, werkt ook op de telefoonpoort van het modem.

Alleen telefoons met draaischijf werken niet meer,maar die deden dat ook al niet meer op de ‘normale’ telefoonaansluiting.

Een DECT-toestel kan ook werken via het modem.

Als je belt via je modem bel je inderdaad over een VOIP-lijn (Voice_Over-Internet-Protocol), maar een speciaal VOIP-toestel werkt daar dus niet op.

Succes.

 


Hallo @J-a-a-p 

 

Ja dat werkt prima, zolang het geen hele oude draaischijf telefoon is.

Staat dat modem dan wel in de huiskamer, of loopt er al een telefoonkabel kabel van de meterkast naar waar je de telefoon wilt plaatsen?

Bedankt voor de uitleg. Het modem staat in de meterkast en vanaf de telefoonpoort loopt de “ouderwetse” PTT telefoonkabel naar de 4 punts aansluitdoos in de huiskamer. De analoge telefoon wordt op de 4 punts aansluitdoos aangesloten. Nog steeds geen probleem voor de analoge vaste telefoon? Is geen draaischijftoestel maar een Bordeaux van KPN of een Monza Deluxe van Ericsson. 


Dat is een prima kabel, dat zou zeker geen probleem moeten zijn met die toestellen.


Dat is een prima kabel, dat zou zeker geen probleem moeten zijn met die toestellen.

Weer bedankt voor reactie. Ik heb nu nog een vraag.

Op de KPN kabel voor analoog bellen (koperkabel) staat voor zover ik weet een paar volt gelijkstroom.

(zwakstroom). Deze stroom dient o.a. voor het activeren van het belsignaal.

Hoe is dat nu met glasvezelkabel, staat daar ook een paar volt op? Als het belsignaal geactiveerd moet worden moet de spanning toch ergens vandaan komen? Staat er altijd spanning op de glasvezel of wordt die alleen maar opgewekt in het modem? 

 


Het belsignaal wordt opgewekt door het modem.

Glasvezel werkt met lichtfrequenties en niet met stroom/spanning en wordt alleen gebruikt voor dataoverdracht waarin dus ook de data voor de telefonie zit, daarna wordt het omgezet in het glasvezelmodem naar elektrische datasignalen die voor het modem nodig zijn.

Pas in het modem wordt het omgezet naar de elektrische signalen die voor je analoge telefoon nodig zijn.