Skip to main content

En dan wil je je broer even gauw bellen…. en er is totaal geen kiestoon te horen. Gecontroleerd of de kabel wel goed zit, ja hoor, direct vanaf de telefoon ZO de meterkast in… een compleet andere telefoon gepakt met een compleet andere kabel eraan… ook zo dood als een kadaver. Er lijkt dus iets bij de KPN aan de hand. Er zit geen “tussen-provider” tussen, ik betaal de factuur DIRECT aan KPN. Ik woon in Amstelveen, wie weet is dan al duidelijk dat daar nu ergens een storing is?



Admin: topic verplaatst naar juiste board

Hallo @325addict , met een mobiel even 0800 0402 bellen bij een storing, dat werkt het snelst.

 


Net 0800-0402 gebeld, na eerst 10 minuten in de wacht te hebben gehangen (schatting was 3 a 5 minuten), kreeg ik een vriendelijke man aan de lijn die wel even de lijn op afstand zou gaan doormeten. Dat zou een paar minuten duren… maar zo lang bleef de verbinding via mijn mobiele telefoon (Tja… Vodafone hè?) niet in stand… snap je nu waarom ik nog een VASTE lijn heb?? ZO onbetrouwbaar dat mobiele geneuzel… de enige reden dat ik overigens Vodafone heb voor mijn mobiel is dat Vodafone in het buitenland WEL werkt en KPN bij herhaling totaal niet (bij aanvraag: alle netwerken ACCESS DENIED) ondanks dat de KPN zegt dat het “zou moeten werken” maar 3 vakanties op rij bewezen het tegendeel.


Valt wel mee dat “mobiele geneuzel”. Bel soms met m'n kpn verbinding (geen Vodafone :wink: ) soms wel 3 kwartier zonder de verbinding kwijt te raken.

Vodafone had een paar weken geleden in één week 2 x een storing die uren duurde. Dat heb ik bij kpn nog in geen 20 jaar mobiel gebruik gehad.

Niks ten nadele van Vodafone hoor. Oh ja, kwam het niet door je toestel zelf?

De énige manier om een “ouderwetse” PSTN telefoonaansluiting te laten repareren is via 0800-0402. Zelfs de mods hier kunnen niks met oude telefonie. PSTN heeft nog maar ong. 200.000 klanten. KPN is de enige die het nog levert.

Maar het gaat eruit. Zodra er glasvezel beschikbaar is (waar kpn op kan leveren) gaat na hooguit 3 jaar het kopernet uit. PSTN is dan ook over en sluiten.

Enne, je vaste lijn is dus helemaal niet zo 'betrouwbaar’ als je feitelijk insinueert

snap je nu waarom ik nog een VASTE lijn heb??

Want die ligt er nu dus uit.


Nee, het lag niet aan het toestel: met exact datzelfde toestel en de Vodafone kaart erin had ik in Frankrijk en Duitsland geen enkel probleem. Ik merk het hier op mijn werk ook ZOOO vaak: ofwel er is blijkbaar een slechte verbinding (hoor ik mijn collega zeggen: ik versta je haast niet, slechte lijn zeker, ik bel wel even terug) of ik heb zelf zo’n “hakkelaar” aan de lijn, waar maar 30% van de tijd iets te horen is en je onderhand moet gaan GOKKEN wat hij nou heeft gezegd, en nu weer dit… ineens gewoon WEG. En die analoge lijn heb ik al sinds het begin van dat ik op mijzelf woon, dat moet al zo’n 30 jaar(!) zijn, en in die tijd is dit nu de ERSTE keer dat hij eruit ligt… dat kan geen ENKEL mobiel netwerk zeggen, dus ja, ik durf dat best betrouwbaar te noemen. Ik doe er al mijn belwerk mee - ondanks dat ik ook naar ik meen 150 minuten bellen bij mijn Vodafone bundel heb. Die gaan doorgaans ongebruikt verloren… maar datzelfde geld voor het grootste deel van de 2,5GB aan data die ik heb. Met 300 a 400MB per maand houdt het bij mij wel op. Deze maand eens één keer een video van 20 seconden ofzo naar Facebook geupload en DAN gaat het ineens knetterhard… ineens zat ik op 800MB.


Overigens HEB ik al glasvezel tot in de woning, maar de telefoon aangesloten op de Experiabox (via welke ik internet heb) deed niets… de monteur deed geloven dat het zo zou moeten werken. Maar niks… toen ik hem terugstak direct in de aansluiting in de meterkast werkte alles weer. Dat was - volgens mensen hier op het forum - dan ook de juiste manier om die telefoon weer werkend te krijgen…

 


Jammer dat je thuis en op werk zo'n slechte verbinding ervaart met je mobiel. Dat hoort niet. Maar daar moet je dus Vodafone over contacten.

W.b. je vaste aansluiting, daarvoor zul je echt even 0800-0402 moeten bellen. Dié kunnen een monteur aan gaan sturen. Want dit zit in de centrale.

Best is wel om je nummer (pstn) te porteren naar je glasvezelaansluiting (phone poort Experiabox). Dat is ook goedkoper dan een los pstn abonnement. Aangezien de koperkabel in jouw woonplaats er sowieso “binnenkort” uit gaat. Zoals vermeld is dat 3 jaar na in gebruik neming van de glasvezel. Van de overheid (regels, regels) mag kpn niet 2 netwerken op dezelfde plek hebben.


Ja… en dan ben ik dus ‘s nachts niet bereikbaar, want ALLE modem-handel gaat van de spanning af als ik  mijn nest induik. Vandaar dat ik die analoge lijn - ondanks de kosten - gewoon instand houd zolang het nog kan...


Helemaal niet handig 's nachts de stroom van je modem af. Dat moet natuurlijk 24/7 aanblijven. 's Nachts zijn er ook updates. Ook w.b. de tv-ontvanger van kpn.

Bij mij is ook mijn mobiel 24/7 aan en dus bereikbaar.

Vroeger deed je je modem uit als je niet op internet was. Maar dat waren toen ook stroomvreters. Die van KPN zijn maar 5,6 watt. Verbruik van de NT is lager, maar 2 watt.


@325addict  Wel vreemd dat iemand wel al een glasvezelinternet abo geeft maar het vastbellen nog over de ouderwetse telefoonlijn gaat. KPN weet je wel een poot uit te draaien om het maar even cru te zeggen. Maar als je dat graag zo wilt, dan kun je er nog wel een jaartje of 2 van genieten. Je hebt al een vast bellen abo voor 8 euro per jaar bij een algemene VoIP provider. Je betaalt nu denk ik zo’n 150 euro per jaar. Kan je een UPS of battery-backup voor kopen voor je router, zodat je met stroomuitval ook nog gewoon een tijdje kan internetten en vastbellen.


Van de overheid (regels, regels) mag kpn niet 2 netwerken op dezelfde plek hebben.

Heeft naar mijn weten niet zozeer met regels te maken maar met kosten en milieu. Het kost een vermogen om twee netwerken draaiende te houden. Dat is ook de reden dat KPN al standaard over het glasvezelnet levert tenzij niet aanwezig of niet mogelijk voor de dienst. Er is een paar jaar geleden gestart met de pilot van het Orion-project om kopercentrales in de dikken (waarom een mega centrale in stand houden als nog maar 10% daadwerkelijk uit de centrale komt?) en als pilot in verschillende gebieden de centrale zelfs uit te schakelen. Deze pilots zijn succesvol verlopen en daarop is besloten om vanaf 1 januari 2023 het kopernetwerk gefaseerd uit te schakelen als er op glasvezel geleverd kan worden. Zoals ik het begrepen heb is het daarna is het de bedoeling om het kopernetwerk nog drie jaar in stand te houden als er glasvezel aangelegd is. Stel een dorp met eigen centrale wordt in 2023 aangesloten op glasvezel dan zal in 2026 de centrale uitgeschakeld worden. Op deze manier is er ruime tijd om iedereen over te zetten naar glasvezel. Hoe het gaat zitten met buitengebieden en VVDSL-kasten weet ik dan weer niet. Ik weet dat in Bennekom bijvoorbeeld de hoofdverdeler is uitgeschakeld maar de actieve straatkasten nog wel actief bleven om de buitengebieden nog van een verbinding te voorzien.

PSTN is wordt niet meer nieuwe klanten aangeboden in verband met nieuwe regels omtrent nieuwe contracten. Daar weet ik het fijne dan weer niet van helaas.


Goedemorgen @325addict, als ik de verbinding doormeet van de PSTN aansluiting zie ik dat er een probleem is geconstateerd tussen jouw locatie en de centrale. Hiervoor dient een monteur ingepland te worden. De afspraak heb ik voor je ingepland. Komt dit niet uit, dan kun je dit zelf herplannen. De bevestiging van de afspraak ontvang je per sms en e-mail. 


We verblijven op het moment in het buitenland en kunnen KPN niet via het 0800 uit het buitenland bellen!
Bestaat er een nummer dat wél gebeld kan worden uit buitenland om problemen met de analoge lijn te achterhalen  die gebruikt wordt voor een alarmsysteem.

bijvoorbaat dank voor een reactie,

Robert Polet

rbpolet@gmail.com


Hallo @Keizersgracht , +31612001200