Skip to main content

Als ambassadeur van Seniorweb kom ik bij veel mensen.

Zo klaagde een cliënt dat ze een tweemaandelijkse rekening van  €146,31 had ontvangen. 

Sinds het overlijden van haar man belt zij vaker en langer naar haar kennissen.

Zij heeft een PSTN belvrij weekend abonnement. Ook heeft ze een ADLS abonnement met een experiabox V12.

Mijn eerste reactie was om haar PSTN over te zetten naar VoIP. Echter zij heeft een (verouderde) huis alarminstallatie, die alleen via PSTN werkt. Ook bij uitval van de elektriciteit blijft dit alarm werken!!!

Besloten om de abonnementsvorm om te zetten naar PSTN Belvrij altijd.

KPN gebeld, aangezien PSTN wijzigingen niet via MijnKpn geregeld kunnen worden.

Ik kwam er niet doorheen. Men wilde de prijs van een nieuw alarmsysteem weten.

Dat kost zeker meer dan €1000 Euro.

Ik werd niet geloofd en moest een offerte opvragen bij de alarminstallatie leverancier.

Maar ik wilde alleen de abonnementsvorm aanpassen naar belvrijweekend.

Het telefoongesprek werd botweg afgebroken.

Ik weet dat KPN bezig is met uitfaseren van PTSN. Daar zou in 2021 een brief over gestuurd zijn. Echter alle zaken werden door haar inmiddels overleden man afgehandeld.

Op de bijsluiter van de rekening van mei staat alleen dat 'vast bellen in combinatie met internet misschien voordeliger is'.

Wat is hier aan de hand en waarom wordt ik zo te woord gestaan en kan ik niet eenvoudigweg de abonnentsvorm omzetten naar belvrij altijd.

 

Als het alarmsysteem via pstn werkt dan werkt het ook via het modem.  De phone aansluiting daarop is immers ook anoloog. Misschien dat proberen en dan helemaal over. Ik vermoed dat er geen aanpassingen meer gedaan kunnen worden in pstn.


Beste Joep 1965.
Ik ken de specificaties van deze alarminstallatie niet.
Wel weet ik dat er op een PSTN verbinding een open spanning van ca 40-50V staat. Mogelijk dat deze spanning gebruikt wordt door de alarminstallatie. Dat is niet bij VoIp aansluiting op een Experiabox.
Er worden geen fysieke aanpassingen meer gedaan en de administratie van PSTN gaat via een apart KPN systeem. Je vind deze abonnementen dan ook niet terug in Mijn KPN.


 


Ieder toestel wat op pstn werkt doet het ook op de phone ingang van het modem.  Het alarm zal gewoon 230v nodig hebben.  Ik heb wat gezocht hier op het forum en eigenlijk zegt iedereen hetzelfde.  Het kan!! Ik roep @PeterG er even bij. Hij weet veel van deze materie. 


Dan heb je ook een UPS nodig voor de experiabox, zodat het alarm blijft werken als de spanning uitvalt.

Er zit ook een accu bij het alarmsysteem.

Ik ben ook bezig bij Chubb Fire & Security  die ook onderhoud voor dit systeem doet.


Een telefoonnummer op de box12 zetten. Kan het oude pstn nummer daar eventueel op gezet worden. Dan een nieuw nummer voor de oude pstn.lijn.  


Dat is wel een uiterst geval.  Als er een kabel kapot getrokken wordt of er een storing is in de centrale dan werkt het ook niet. 100% krijg je het nooit.


De phone poort is vrijwel gelijk aan het oude PSTN. Een alarm wat via de '’telefoonlijn'’ werkt zal het ook via Phone1 / 2 van het modem doen.

Dan heb je ook een UPS nodig voor de experiabox, zodat het alarm blijft werken als de spanning uitvalt.

Hoe vaak is de stroom de laatste jaren uitgevallen? Op het bewuste adres?

Ik vind alleen de pakketdienst als ik google op UPS. Maar je bedoelt een stroom backup. Prima mogelijk maar moet je zelf in investeren.

Een MODERN inbraakalarm werkt via internet met back up mogelijkheid via 4G (zelf te investeren in simkaart met abonnement of prepaid).

Wie investeert er nog € 1000 in een alarm wat nog heel ouderwets via een telefoonverbinding verbinding moet maken met de aangesloten alarmcentrale???

PSTN wordt sinds 2021 niet meer geactiveerd. Bij wijziging van een PSTN abonnement wordt dit omgezet naar VoIP Only. Hierbij zijn de Belvrij varianten NIET meer te krijgen.

Besloten om de abonnementsvorm om te zetten naar PSTN Belvrij altijd.

Helaas is deze optie er niet meer.

Wat WEL kan: Internet basis (100 Mb/'s) met vaste telefoon met Bel onbeperkt Nederland of Bel onbeperkt Nederland & EU.

https://www.kpn.com/bellen.htm .

Het komt dan dus op totaal € 54,49 per maand.

Internet (anders werkt het niet) 42,50 + vaste telefoon 2,00 + Onbeperkt bellen Nederland 9,99

 


Joep1965 en PeterG  bedankt voor de uitgebreide antwoorden,

UPS staat in dit geval voor ‘Uninterrupted Power Supply’.
Spanning uitval kan ook door een aangesproken aardlekschakelaar gebeuren.
Twee weken geleden bij mijn buurman door een visvijverpomp.
Maar ook door een inbreker die in de de meterkast de hoofdschakelaar omdraait.
Ik zal deze informatie met de betreffende mevrouw delen.
Wellicht kan zij het alarm overzetten naar VoIp via de Experiabox.
Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden,.
 


Ik heb de betreffende vraag ook bij de alarmprovider Chubb Fire & security gesteld.
Volgens hen is het niet zeker dat het alarmsysteem werkt via VoIp.
Hun voorstel is om een Digir(?) kastje te laten plaatsen. Daarmee gaat de alarmmelding via het mobiele netwerk en is deze losgekoppeld van PSTN. Het oude alarmsysteem kan blijven.
De installatie van zo’n kastje door Chubb Fire & security is ca 500 Euro. Daar komt wel een jaarlijks abonnement voor het mobile netwerk bij van 85 Euro per jaar.
Voordeel zekerheid dat het alarm ongestoord blijft werken.
Nadat het alarm in aangepast kan de vaste telefoon eenvoudig worden omgezet vaan VoIp.

De twee maandelijkse kosten van ca 140 Euro vervallen en er komen 12 Euro kosten bij het internet abonnement voor de vaste telefoon incl onbeperkt bellen in Nederland.


Als het om alleen bellen gaat en mevrouw gebruikt het internet helemaal niet, dan is een mobiel abonnementje met onbeperkt bellen natuurlijk het allergoedkoopst. Die bundel geldt dan ook nog eens voor alle landen in de EU bundel.

Bij Simyo al voor €7 per maand. Dat is wel even een ander kosten plaatje dan met een vaste telefoon waarbij ook internet nodig is.

Het wordt dan wel een 06-nummer in plaats van haar huidige vaste nummer.

Geschikt telefoontje Nokia flip phone 2660.


Internet wordt wel gebruikt. Ze heeft een mobieltje en een laptop, die beiden via WiFi werken.
Kosten verschil is idd enorm, ik kom meerdere ouderen tegen die nog een vaste PSTN verbinding hebben. Vaak hoor ik dat ze deze beter kunnen verstaan…..

Zij kwamen nog uit het inbeltijdperk van Tiscali (inbel)  die via telfort (ADSL) nu onder KPN valt. Zo had ze ook nog een los abonnement voor haar Email adres voor 7,20 Euro per maand. Die heb ik onder internet thuis abonnement ondergebracht.
Ook zijn ouderen vaak huiverig om te veranderen. 
PeterG bedankt voor jouw informatie.


Als ambassadeur van Seniorweb kom ik bij veel mensen.

Goed bezig.
Ik doe dat ook maar dan niet via seniorweb.

 

Over dit geval :

Ik zou alles mooi zo laten en er een extra kastje bij zetten voor uitbellen via een andere aanbieder.

Zie bv dit :