Skip to main content

Het valt me op dat als ik iemand bel die ingesprek is, ik niet de Bezettoon krijg maar de Congestietoon.

Van oudsher is het altijd geweest dat er een onderscheid was tussen beide tonen. Congestietoon, dus een snelle repeterende toon, werd gegeven als net overbelast was, je te lang wachtte met kiezen, of niet niet meteen neerlegde na het beëindigen van het gesprek waarbij de tegenpartij al wel had opgelegd.

Bezettoon, dus een minder snelle repeterende toon, gaf aan dat de gebelde aansluiting niet beschikbaar was omdat er bij de abonnee een ander gesprek plaats vond. In gesprek derhalve.

Het onderscheid is nu niet meer te maken, aangezien er in alle gevallen de Congestietoon wordt gegeven.

Dit is natuurlijk maar een kleinigheidje, maar valt me wel op. In de jaren dat ik UPC/ Ziggo gehad heb, was het gedrag in tonen hetzelfde als in de analoge KPN tijd. Dus wel degelijk verschil tussen Bezettoon en Congestietoon. Dan was het meteen duidelijk of er storing was of een geval van in gesprek.

Nooit op gelet. Inderdaad niet zo belangrijk.

Snelle opvolgende tonen: lijn bezet. (Hoewel ik al tientallen jaren met telefonie van doen heb nooit geweten dat er verschil zat tussen bezet en overbelast. Het lijkt me dat het tegenwoordig niet meer overbelast wordt. Niet snel i.i.g.)
Langzaam opvolgend: andere kant gaat over.

Zelf bel ik al 8 jaar niet meer met de dure vaste lijn. Daarop betaal je bij KPN 14 cent per gesprek + 14 cent per minuut naar vaste en mobiele nummers in Nederland.

Via m’n mobiele abonnement heb ik binnen de abonnementskosten een ruim voldoende bundel voor mijn belgedrag en kost het me dus niets bovenop de vaste abo-kosten.


Het is mij wel eens niet duidelijk wat een bepaalde toon betekend “tegenwoordig”.

Is het nummer niet meer in gebruik, storing, of in gesprek ?

Daar is toentertijd goed over nagedacht :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Telefoontonen

Daar zie je ook het apparaat waar @SjorsK het ook eens over had.


Precies dat. Er werd toen onderscheid gemaakt tussen Congestietoon (abonnee is niet bereikbaar), Bezettoon (abonnee is in gesprek met een andere partij) en Vrijtoon (telefoon gaat over bij abonnee).


Het onderste stukje van de wikipedia pagina gaat daar over.

Het is helaas een vaker voorkomend iets dat er prachtige protocollen worden bedacht maar waar de makers van apparaten/software een loopje mee nemen.


Hoi @Paulllus, ik moet zeggen dat ik dit niet zo weet. Ik heb ook geen vaste lijn om het te testen. Ik ga dan ook een beetje uit van Wikipedia. Daar staat als dat je verschillende tonen hoort. Daarbij is het tegenwoordig natuurlijk al heel anders. Zo kun je wel degelijk iemand bereiken die al in gesprek is via het wisselgesprek wat tegenwoordig op bijna elke telefoon te vinden is. De tijden veranderen en zo lijkt het dus betaalde tonen, protocollen ook. 


Kan het ook liggen aan de provider? Bijvoorbeeld Ziggo een andere ‘toonhoogte’ dan bijvoorbeeld xs4all...


Zover reikt mijn kennis niet, maar in mijn ogen klinkt het plausibel.


En wie maakt het toontje eigenlijk, je eigen aanbieder of die van het nummer wat je belt, of je eigen telefoon kastje ?

Dat zal ook weer per boodschap anders zijn, in gesprek, fout of ed.

Als je een mobiel belt die in een ander land is dan hoor je vaak aan de geluiden dat de telefoon over de grens is. Daar is hier ook wel eens een vraag over gesteld door iemand die niet wou dat anderen wisten waar hij uithing.