Skip to main content

Ook bij mij is de gigaset A415 voortdurend in gesprek en het lijkt samen te vallen met de installatie van glasvezel?! In onze meterkast vele kastjes maar geen idee wat te doen?

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

Ook bij mij is de gigaset A415 voortdurend in gesprek en het lijkt samen te vallen met de installatie van glasvezel?! In onze meterkast vele kastjes maar geen idee wat te doen?

Vele kastjes? In de gigaset toch wel rechtstreeks op de Experiabox aangesloten? 


Hoi @Joost 026, welkom bij ons op het forum. Net als Nick ben ik ook benieuwd hoe de basisset van de telefoon is aangesloten. Zit die op 1 van de telefoonpoorten van de Experia Box of is het anders aangesloten? Vaak is een ingesprektoon als de telefoon of niet goed is aangesloten of als de gegevens niet goed in de modem staan. Wij zien niet wat jij ziet, daardoor zijn wij afhankelijk van jouw beschrijving. Kan je meer vertellen over de aansluiting, welke kastjes hoe zijn aangesloten? En werken internet en tv (als je die ook van ons hebt) wel?


Uitdaging 1 is om te kijken in mijn meterkast of ik wel een experia box heb… Ik zag er laatst 1 in een winkel en daarop kon je heel duidelijk zien dat het een experia box betrof, bij mij in de meterkast diverse kastjes maar geen idee of een ervan een experia box betreft. Internet en tv werken idd wel, die hebben we meteen gecheckt toen het glasvezel werd geinstalleerd want zonder die kan ik zeker niet maar mijn vaste telefoon heb ik waarschijnlijk stom genoeg niet meteen gecheckt..


Anders plaats je gewoon een foto hier van je meterkast. Dan kijken wij wel wat er eventueel weg kan 😁


 


Dank je voor de foto @Joost 026. Het zwarte kastje linksboven is de Experia Box. Is het telefoontoestel (het basisstation) daarop aangesloten? Ik zie verschillende kabels uit beeld verdwijnen en een aantal kabels loshangen, het is moeilijk te zien waar wat heengaat. 


Op dit moment branden 3 van de 5 knopjes op de experia box: internet, power en tv branden. Phone en wifi niet. Ogenschijnlijk lijken de meeste draden wel naar de box te leiden. Betekent het feit dat phone niet dat de vaste telefonie niet aan staat en daardoor de in gesprek toon steeds te horen is? En zo ja wat is dan de eventuele oplossing: resetten van de experia box en zo ja hoe doe je dat? 


Het resetten kan je doen zoals op deze pagina wordt beschreven: reset je modem (stap 2). Voor een antwoord op je andere vraag heb ik eerst een antwoord nodig op mijn eerdere vraag. Om mee te kunnen denken heb ik ook info van jou nodig. Als het makkelijker is kan je ook (met een andere telefoon) bellen naar 0800-0402, een collega kan dan met je meedenken en meekijken.


Voor een antwoord op je andere vraag heb ik eerst een antwoord nodig op mijn eerdere vraag.

Als je de foto in een apart venster vergroot, kan ik daaruit wel degelijk opmaken dat er een telefoondraad loopt vanuit de Box 12 naar een vierkant doosje rechts naast het nu niet gebruikte ISRA-punt, en van daaruit een kabel verder een PVC-leiding in.

Vermoed dat de set-up naar glasvezel door een monteur wel correct zal zijn uitgevoerd.
Er vallen mij niet direct tegenstrijdige of vreemde dingen op in de aansluitingen.

Verder nog een platte ethernetkabel, vanuit de Box 12 naar een net nog in beeld zijnd apparaat bovenin rechts in de meterkast. Met tevens nog een aansluiting van een witte power adapter die is aangesloten. Vorm en kleur in aanmerking nemend, denk een KPN SuperWiFi in gebruik??

(Erg onduidelijk nog het half ronde beugeltje te zien van de SuperWiFi, en een groen led-lampje).


Probleem is na bellen met het 0800 nummer verholpen, thx KPN!


Dat is goed om te lezen @Joost 026! Wat was de oplossing in dit geval?


Nou KPN heeft zonder dat ik mijn vaste nummer of adres heb hoeven door te geven blijkbaar op afstand er voor gezorgd dat het lampje phone  in de experia box op groen gezet en dus actief werd. 


Vermoedelijk op afstand een reset.
Daarmee worden opnieuw de telefoongegevens in de box gepusht.


Het kan zijn dat het systeem al zag dat het nummer niet goed geregistreerd was in het modem en die gegevens er opnieuw in gezet heeft. Dat kan op afstand ook zonder een reset, alleen de telefoniegegevens kunnen naar een Experia Box gepusht worden. Het lijkt erop dat dat in dit geval is gebeurd en dat het daarmee weer werkt :slight_smile: