Skip to main content

hallo mensen 

ik heb een oude ptt t65 telefoon maar de kabels van dat oude beestje plakken aan alle kanten 

heb de kabel al zitten schoonmaken met blue wonder en daarna met een sopje van soda maar niks wil helpen 

hebben jullie misschien nog wat tips voor mij ?

 

Is die draad niet gewoon aan het verteren en uit zich dat niet vanuit het materiaal in plakkerigheid?


ja dat kan ook ik zou het niet weten 


Edit, ik las eerst een beetje verkeerd,.. 

Je zou bijv een rolletje zwarte isolatietape kunnen kopen, en dat er lekker omheen rollen. Dan plakt die ook niet meer :sweat_smile:


Ik weet vroeger als kind dat die draden al wat plakkerig waren. Het is een apart soort kunststof als ik mij dat goed herinner. Maar misschien heb ik het mis hoor.


word wel lastig hoor om dat isolatietape rond dat rond krullende draad te plakken dan . en het lijkt mij ook niet zo mooi staan hoor . hahahaha

 


Hallo @cowboyspeedy , ik denk dat je last hebt van het vrijkomen van de ‘weekmakers’ uit de kunststof. Die zijn bedoeld om de kunststof soepel te houden maar komen na verloop van tijd weer vrij. Er zijn wat huismiddeltjes voor maar dat helpt meestal tijdelijk/slecht.


dat schiet niet op dus thanks voor de hulp

 


Nog met draaischijf? Of al TDK? Mooi plekje in vitrinekast geven.

De draaischijfversie is van 1965 tot 1974 geleverd en dus zeker zo'n 47 jaar of ouder dus ik denk dat @RBxx gelijk heeft m.b.t. de kabels. De druktoets (TDK) versie is ook dik 40 jaar oud.

N.B.

TDK staat dan voor Toon Druktoets Kiezen.


op de onderkant staat 6.79 op . dus ik neem aan dat hij van 1979 is 

maar ik kan het ook mis hebben hoor 

maar hij is met draaischijf er op 


Hoi @cowboyspeedy ,

Misschien even een nachtje in een bakje laten weken gevuld met Cola. 

Niets is zo verwoestend als een Cola-bad. 

Daarna uiteraard weer afsoppen met Soda, Jif of Dubro. 

 


Ik kan me nog herinneren dat wij vroeger thuis in de hal een zwarte telefoon aan de muur hadden hangen.

Toen we op zeker moment een nieuw telefoonnummer kregen (03465-XXXXX), kregen we in de woonkamer een T65 met druktoetsen. Een hele verbetering want het gebeurde maar al te vaak dat, voordat we in de hal waren om een gesprek aan te nemen, de beller al weer opgehangen had. Antwoordapparaten en nummermelders moesten nog worden uitgevonden.

Of het krulsnoer plakte en kleverig was, dat kan ik me niet herinneren, wel dat het soms heel erg in de knoop raakte. Om het te ontwarren, de telefoon aan de greep aan de achterzijde zo hoog mogelijk optillen, de hoorn eraf, die draaide een aantal rondjes en zo kreeg het snoer z’n vorm weer terug.

@cowboyspeedy: om het snoer schoon en vetvrij te maken: in een sopje van afwasmiddel (eventueel met een scheutje ammoniak) laten weken. Dat lost het vuil en vet wel op, maar het natuurlijk ook kan zijn, dat het snoer aan het verteren is.

Het snoer vervangen is misschien een optie?


Ik heb op zolder ook nog ergens een T65 met druktoetsen. Zou die nog werken achter een modem voor internet en bellen?


I

Het snoer vervangen is misschien een optie?


Ik heb op zolder ook nog ergens een T65 met druktoetsen. Zou die nog werken achter een modem voor internet en bellen?

ik denk dat het snoer vervangen word erg lastig want het zit in de hoorn en met de t65 met druktoetsen kan je gewoon bellen want die geeft pulsen ipv tonen met de draaischijf  of net andersom . maar met die toetsen kan je gewoon bellen hoor 

want de andere kabel is makkelijk te vervangen enkel die van de hoorn word lastig ben ik bang voor 


Ik heb op zolder ook nog ergens een T65 met druktoetsen. Zou die nog werken achter een modem voor internet en bellen?

Jazeker, de PTT type T65 TDK uit maart 1987 werkt hier nog prima via de KPN Box 12. Die heb ik zojuist even uit de ‘mottenballen’ gehaald. Het krulsnoer heeft hier de tand des tijds wel doorstaan.


misschien alcohol gebruiken?


maar hij is met draaischijf er op 

Ik neem aan dat ie dan niet in gebruik is want via het modem (internet + telefoon) werkt dat niet.

Helaas heeft @RBxx volkomen gelijk m.b.t. de oorzaak van de plakkerigheid. Van google:

"Een weekmaker is een vloeistof die wordt toegevoegd aan plastic om het zachter te maken. Het probleem met die stoffen is dat ze na verloop van tijd gaan migreren. Ze komen weer vrij uit het plastic, en daardoor ontstaat dat plakkerige effect." Een definitieve oplossing om dat probleem te voorkomen is er niet.”
Maar je kunt via deze pagina ook tips & tricks vinden….

maar hij is met draaischijf er op 

Ik neem aan dat ie dan niet in gebruik is want via het modem (internet + telefoon) werkt dat niet.

Hij zou sowieso gebruikt kunnen worden voor het inbellen, uitbellen gaat inderdaad niet zonder pulse-to-tone converter. Ik heb zelf een maand of drie geleden een oude Ericsson model 1955 testtelefoon omgebouwd met zo'n converter. Die doet het nu ook weer prima op een Experiabox, deze is op verschillende modellen getest en tot nu toe werkt ie goed. Ik heb hiervoor de volgende gebruikt: http://www.picbasic.nl/dtmf-telefoon.htm, deze kwam met aansluitbeschrijving en uitgebreide documentatie over hoe aan te sluiten. Helaas was mijn toestel erg afwijkend en kon er daardoor geen makkelijke beschrijving gemaakt worden. Met de T65 kan dat dan weer wel.

 

Het klopt trouwens over die weekmakers, daar is niets aan te doen behalve de kabel vervangen, omdat deze in de hoorn weggestopt zit en dit best lastig is zal de gehele hoorn vervangen moeten worden. Gelukkig is dit dan weer een vrij gemakkelijk klusje, kwestie van een donor-telefoon vinden.


Ik kan me nog herinneren dat wij vroeger thuis in de hal een zwarte telefoon aan de muur hadden hangen.

@Berteman . Dat zal nog een model van de (niet meer bestaande) Nederlandse fabrikant Heemaf zijn geweest. Die was er vóór de door Ericsson geproduceerde T65.


maar hij is met draaischijf er op 

Ik neem aan dat ie dan niet in gebruik is want via het modem (internet + telefoon) werkt dat niet.

Hij zou sowieso gebruikt kunnen worden voor het inbellen, uitbellen gaat inderdaad niet zonder pulse-to-tone converter. Ik heb zelf een maand of drie geleden een oude Ericsson model 1955 testtelefoon omgebouwd met zo'n converter. Die doet het nu ook weer prima op een Experiabox, deze is op verschillende modellen getest en tot nu toe werkt ie goed. Ik heb hiervoor de volgende gebruikt: http://www.picbasic.nl/dtmf-telefoon.htm, deze kwam met aansluitbeschrijving en uitgebreide documentatie over hoe aan te sluiten. Helaas was mijn toestel erg afwijkend en kon er daardoor geen makkelijke beschrijving gemaakt worden. Met de T65 kan dat dan weer wel.

 

Het klopt trouwens over die weekmakers, daar is niets aan te doen behalve de kabel vervangen, omdat deze in de hoorn weggestopt zit en dit best lastig is zal de gehele hoorn vervangen moeten worden. Gelukkig is dit dan weer een vrij gemakkelijk klusje, kwestie van een donor-telefoon vinden.

maar je kan de draadjes gewoon van de hoorn af halen hoor want de speaker en luidspreker zitten los in de hoorn en dan kan je de kap daar onder er zo uit draaien en dan kan je de draaden los schroeven en het snoer vervangen . alleen het probleem is zo'n snoer vinden 

want ze vragen er soms prijzen voor dat ik denk daar kan ik bijna een andere telefoon op markpalaats voor kopen 

van 10 tot 15 ex verstuurkosten