Skip to main content

Heb gisteren voor mijn moeder 22 minuten aan de lijn gehangen ivm storing op de vaste lijn. Bleek een storing te zijn. Moest voor dit bellen via mijn mobiel 22 euro betalen. Het probleem zat in de centrale. Dit bleek vandaag toen de monteur langs kwam. Ik wil deze 22 euro graag terug hebben. Het probleem zat bij KPN.

Het nummer van de klantenservice is een gratis nummer.  0800-0402. U heeft via een belbedrijf gebeld en dan gaat de meter tikken helaas.


En hoe moet ik weten wat het gratis nummer is. Ik bel voor mijn moeder en die heeft geen internet, is 96 jaar, en via mijn mobiel vind ik alleen maar het 0906 nr. Als ik dan iemand aan de lijn krijg, dan is er ook niemand die mij vertelt dat ik een gratis nummer kan bellen.


Niet goed genoeg gezocht naar het nummer van KPN zelf, maar mogelijk meteen het eerste beste nr. bovenaan bij een zoekactie aangeklikt, zonder je ervan te vergewissen of het nr. wel van KPN is?
Het is typisch dat slordige opzoekgedrag waar dit soort diensten handig (mis) gebruik van maken.


Zeg bijdehand als ik op de website van KPN dit tlf nummer zie en als  ik dan hoor dit is de KPN, dan ga ik er vanuit dat het de KPN is en niet een of ander louche bedrijf uit Nigeria. Dus oordeel niet zonder dat je alles weet.


Zeg bijdehand als ik op de website van KPN dit tlf nummer zie ...

Heeft u een linkje naar de pagina waarop u dat betaalnummer gezien heeft?


Zeg bijdehand als ik op de website van KPN dit tlf nummer zie….

Die doorverbind services maken gebruik van erg goed lijkende web-pagina's in de stijl van KPN.
Waarbij je bij vluchtig doornemen van de informatie gemakkelijk op het verkeerde been wordt gezet, en “denkt” met KPN van doen te hebben.

Een voorbeeld van zo'n doorverbind service. Het gaat hierbij echter NIET om KPN als bedrijf,
maar een service onder de domeinnaam  "meteencontact.nl”:
https://meteencontact.nl/contactgegevens/telecom/klantenservice-kpn/

Toch staat alle informatie erbij dat het om een doorverbind service gaat. Als je de informatie niet exact goed doorleest heb je de verbinding al snel gemaakt met een duur betaalde “doorverbind” knop.

In erg kleine lettertjes staat erbij  (90cpm*)  met een regel onder de knop:
*Getoonde kosten gelden ook nadat je wordt doorverbonden en voor de gehele gespreksduur.

Bij andere “look-alike” voorbeelden via diezelfde “meteencontact.nl” website naar andere organisaties staat die kosten informatie met de doorverbinden knop er niet eens bij, en niet het dure 06 nummer. Maar aangezien er nog steeds wordt doorverbonden (volgens pop-up info), schat ik in dat men ook daar met hetzelfde dure betaalnummer belt.

Met wat men zelf schrijft over hun website:
https://meteencontact.nl/informatie/over-meteencontactnl/

Er zijn wellicht nog wel andere websites te vinden met duurbetaalde doorverbind services?

De kater komt later, als je ontdekt dat je voor hoge kosten een gesprek hebt gevoerd.
“Hoe misleid en belazer je de kluit”.