Skip to main content

Afgelopen nacht is XS4ALL bij ons gemigreerd naar KPN, nu krijg ik de nieuwe SIP trunks van KPN niet aan de praat.

 

Onderstaande gegevens heb ik ingevuld,

3CX Versie 18 update 3

 

Registrar/Server/Gateway Hostname or IP = ims.imscore.net

Outbound Proxy = voip1-ext.kpn.net

Type of Authentication = Register/Account based

Authentication ID (aka SIP User ID) = ggebruikersnaam]@ims.imscore.net

Authentication Password =  >wachtwoord]

3 Way Authentication Password =  NO

 

Onderstaande melding krijg ik in de log

 

Registration failed for: Lc:10000(@Voip KPN Wedocare <sip:10000@ims.imscore.net:5060/UDP>]); Cause: Cause: 408 Request Timeout/REGISTER from local

 

Iemand sugesties?

Inmiddels achter het probleem gekomen, KPN heeft de SIP trunk van XS4ALL overgenomen maar KPN ondersteund geen SIP trunks die niet achter hun eigen router zit, onze centrale zit in de cloud vandaar dat het niet werkt.

Voor de migratie duidelijk gevraagd of dit geen probleem zou zijn maar na uren belkosten en wachttijd, diverse afdelingen en veel uren uitzoek werk zijn we achter het probleem, nu inmiddels een workaround gemaakt zodat we kunnen bellen en gebeld worden.

KPN….bedankt


Hoi @Wedocare . Welkom op het forum.

Wat een nare verrassing.  Kun je die workaround ook met ons delen?


Registrar/Server/Gateway Hostname or IP = ims.imscore.net

Outbound Proxy = voip1-ext.kpn.net

Type of Authentication = Register/Account based

Authentication ID (aka SIP User ID) = Telefoonnummer, +31XXXXXXXXX

Authentication Password =  gwachtwoord]

3 Way Authentication Password =  YES (!!!!! en dat is dus: :gebruikersnaam]@ims.imscore.net

Bij mij is de registratie nu OK, alleen uitgaand werkt nog niet.


@Loebkesman ik heb dat ook geprobeerd maar bij mij werkt het niet, heb je 3CX in de cloud of op locatie achter de kpn router? En heb je de poorten op "Auto Discovery" of op 5060 staan?

@Erwin_ Workarouns is dat ik op de Fritzbox de telefoonnummers weer heb ingesteld en een "Oude” fysieke centrale weer in gebruik heb genomen zodat we toch bereikbaar zijn en kunnen bellen.


3CX zit achter een Draytek-Router. On-Premise en dus niet in de Cloud.


@Loebkesman Zo heb ik het ook ingesteld, maar het ip adres wat je op de router hebt is dat van KPN?

Volgens KPN is dat het probleem bij mij, 3CX zit in de cloud dus het ip adres waar vandaan de registratie geprobeerd wordt is niet van KPN. KPN staat dat niet toe.


3CX zit achter een Draytek-Router. On-Premise en dus niet in de Cloud.

Dan heb je inderdaad geen probleem. Telefonie van kpn is niet buiten het netwerk van kpn te gebruiken en dat is om de abonnee te beschermen tegen misbruik.

Het liefst had ik gezien dat dat het gebruik van telefonie zelfs tot de aansluiting (het IP adres) van de abonnee beperkt zou zijn maar dat heeft kpn helaas niet zo geïmplementeerd. Overigens zou je vanaf die cloud server een VPN verbinding naar jouw thuisnetwerk kunnen opzetten waar je alle verkeer t.a.v. telefonie over laat lopen. Dan zal het wel werken.


Ik ga sowieso de nummers uit-porteren naar een VoIP-Provider. Dan ben ik niet meer provider-afhankelijk. 


Ik ga sowieso de nummers uit-porteren naar een VoIP-Provider. Dan ben ik niet meer provider-afhankelijk. 

Zelf heb ik, naar alle tevredenheid, telefonie bij CheapConnect ondergebracht.


Is bij 3cx in de cloud, kan het navragen maar ik denk niet dat ze dat toestaan, tweede optie is om een NUC te nemen, 3CX op te instaleren en deze achter de router te plaatsen.

 

Maar wel raar dat uitgaand nog niet werkt bij jou, trouwens jou idee stond al eerder op de 3CX site vanwege dat 3CX het karakter @ niet kon handelen in een gebruikersnaam.


 

  

Ik ga sowieso de nummers uit-porteren naar een VoIP-Provider. Dan ben ik niet meer provider-afhankelijk. 

Zelf heb ik, naar alle tevredenheid, telefonie bij CheapConnect ondergebracht.

Wij zaten bij XS4All en daar koste 1 SIP trunk met 5 kanalen en onbeperkt bellen Benelux €17,50 p/m 

Ik heb nog geen aanbieder gevonden die daar tegen op kan :-(


@Loebkesman , 3cx nu weer op een VM op een Synology achter de router. SIP trunk registratie gaat nu goed, alleen uitgaande nog niet in orde, heb jij die al in werkend kunnen krijgen? 


@Wedocare 

Ik heb een tweede trunk waarover ik de uitgaande gesprekken laat gaan. Voorlopig uit de brand.

Heb nog een tip gekregen van een collega. Probeer ik morgen. 
Bij “outbound parameters” voor de Trunk heb je:

Contact : User Part

en

From : User Part

Volgens hen moet je daar AuthID selecteren omdat de registratiegegevens meegestuurd moet worden.


@Loebkesman User part instellingen bij mij het probleem niet verholpen.

Krijg bij de firewall checker fout op poort 5060 en bij outgoing call : failed, cause: Cause: 407 Proxy Authentication Required/INVITE from IP:5060

 

 


Poort 5060 probleem inmiddels opgelost, maar geen outgoing en incoming calls mogelijk.

Onderstaande melding in de log, nog geen idee wat er aan de hand is

 

 


Poort 5060 probleem inmiddels opgelost, maar geen outgoing en incoming calls mogelijk.

Onderstaande melding in de log, nog geen idee wat er aan de hand is

 

 

Vervang voip1-ext.kpn.net  eens door het ip adres 145.7.97.53


@Wedocare Goed nieuws. Het is mij gelukt. 

Uitgaand werkt nu ook.
 

Zorg dat je bij de Outbound Rules de Caller ID goed geformuleerd hebt. Zie mijn voorbeeld.

 

Vervolgens bij de Trunk moet je de volgende parameters overnemen:



Op de de Trunk moet je de DID als volgt instellen:

Voor inkomend moet je natuurlijk wel een Inkomende regel maken.


@Loebkesman Top gedaan :-)

 

Bij mij werkt het nu ook

De DIDs had ik goed staan alleen was bij mij Outbound caller id leeg ook de request Lini URI en User part instellingen heb ik overgenomen.

Alleen blijft in het Dashboard de siptrunk rood omdat het een niet door 3CX ondersteunde SIP is maar dat had ik bij XS4ALL ook en werkte goed.

Na een week van lange wachttijden bij de KPN (gemiddelde wachttijden van 30 min) en dan een telefonist die zegt Sip trunk? Hoe spel je dat? ben ik dus heel blij dat je de oplossing gevonden hebt, echt top gedaan 😀👌💪


@Wedocare 

Graag gedaan. 


Hoe vertaalt zich e.e.a. naar de instellingen van een SIP telefoon [tiptel 3220] en/of modem?
Er zijn twee accounts (KPN & Fritzbox7490), die beide geregistreerd staan, maar  geen van beide werkt. Itt de XS4ALL periode, toen het allemaal feilloos fuctioneerde.