Skip to main content

Hallo Alex P. Wat ik je wil vragen is, of het momenteel nog mogelijk is om analoog te bellen met een vaste tel. lijn. Regeringen en autoriteiten die bereikbaar moeten zijn, ook als een flinke zonne activiteit internet plat legt, gebruiken nog steeds analoge telefoonlijnen.

De installateur van KPN die mijn draadloze telefoon aansloot toen ik een vaste lijn nam, vertelde me dat een analoge vaste lijn nog steeds mogelijk is en dat dit kan worden aangesloten in het PTT wandcontact waar de router op is aangesloten. In mijn woonkamer. Het huis is van 1991. 

Ik heb van de winter een werkende draaischijf telefoon gekocht, antiek, om i.e.g. dat al in huis te hebben. Nu nog een aansluiting. In Engeland bestaat er overal een analoge vaste telefoonlijn, met alle draden aan masten wat zo'n typisch Brits beeld is op het platteland. Een oud netwerk dat vooraf ging aan internet en dat nog steeds in tact is. En goedkoop vergeleken met mob. telefonie daar.

Wat ik daar mee zeggen wil is dat dit oude systeem nog steeds werkzaam kan zijn op zichzelf. Het hangt ervan af, vermoed ik, of een persoon die dit wil gebruiken in Nederland, altijd bereikbaar moet zijn. Maar helaas, ik ben minister president Rutte niet, ha! Wel ben ik iemand die van buizenradio's houdt e. d. meer mechanisch werkende apparaten. Was ik maar geboren in 1850, de Industrieele Revolutie. Locomotieven, tractors, weefgetouwen, ja-knikkers voor gaswinning, noem maar op. Enfin, ik dwaal af in volle vaart  😉

 

*Admin edit: nieuw topic aangemaakt naar aanleiding van je bericht in dit topic. . 
 

Hallo @Hutjemutje , het werkt nog wel, voor bestaande klanten, de oude analoge lijnen, maar je kunt het niet meer een nieuw abonnement er op nemen.

 


Een pstn aansluiting als je ook al internet via dezelfde aansluiting hebt is niet mogelijk. En alleen een pstn aansluiting wordt sinds het najaar ook niet meer geleverd op nieuwe aanvraag. 

Analoog via internet, phone poortjes op het modem, kan wel. Een 33 jaar oude druktoets telefoon (dtmf) werkt er op.

Een draaischijf telefoon gaat voor uitbellen echt niet meer werken! Je kan in je nieuwe huis beter je mobiel gebruiken zolang er geen DSL aansluiting is. Mobiel is ook stukken minder duur dan een analoge telefoon aansluiting, wat dus ook niet meer kan. 

Overheden Analoog? Echt niet. De enige provider die meervoudig pstn en isdn leverde, kpn, is daar al 2 jaar mee gestopt.  Onze gemeente heeft 100 VoIP lijnen.


Wat betreft het idee dat analoge ofwel electrische telefoonverbindingen zullen verdwijnen, onderstaande visie vond ik hier https://www.nojitter.com/sctc/analog-phones-no-plans-extinction

For the foreseeable future, expect to see analog ports persist for:

 

• Alarm system connections

• Telemetry systems

• Elevator and emergency phones

• Analog phones in otherwise unoccupied buildings

• Janitor and network closets

• Phone lines outside a building used to call guards for off-hours access

• Emergency phones as a lifeline to the PSTN

• Analog fax machines that operate the T.30 standard

• TDD support for hearing impaired

• Phones in common areas that have little or no physical security

• That guard shack that is thousands of feet from any building and can be economically accessed only by an old analog line

• Phones in a warehouse, where installing Ethernet for a single phone is too expensive

• Dial-up PC modems, point-of-sale devices, and credit-card readers

• Intercom lines

• Announcement lines

• Turret systems for traders

• Access to mobile channels

• Mobile channel interconnection

• Server connections for healthcare, such as dictation, patient/bed/transport tracking, and nurse call stations

• Legacy key systems


PeterG. Ik geloof dat het niet zo zwart wit ligt met het gebruik van digitale of analoge communicatie verbindingen. Bovendien, op dit moment bevinden we ons in een periode van toenemende zonne-activiteit (check spaceweather) waar de mogelijkheid van een black out groter is. Denk aan wat er in 1989 gebeurde:

The Day the Sun Brought Darkness | NASA

On Friday March 10, 1989 astronomers witnessed a powerful explosion on the sun. Within minutes, tangled magnetic forces on the sun had released a billion-ton cloud of gas. It was like the energy of thousands of nuclear bombs exploding at the same time. The storm cloud rushed out from the sun, straight towards Earth, at a million miles an hour.

Wees er zeker van dat overheden en alle instanties die met groot alarm te maken kunnen hebben, hiervan op de hoogte zijn. Of het nu om weersomstandigheden gaat, een pandemie, financiele implosie of oorlog. Momenteel staat de wereld op zijn kop en is de alertheid groot.

Wat betreft het idee dat analoge ofwel electrische telefoonverbindingen zullen verdwijnen, onderstaande visie vond ik hier https://www.nojitter.com/sctc/analog-phones-no-plans-extinction

(Quote)
“For the foreseeable future, expect to see analogue ports persist for:

 • Alarm system connections

• Telemetry systems

• Elevator and emergency phones

• Analog phones in otherwise unoccupied buildings

• Janitor and network closets

• Phone lines outside a building used to call guards for off-hours access

• Emergency phones as a lifeline to the PSTN

• Analog fax machines that operate the T.30 standard

• TDD support for hearing impaired

• Phones in common areas that have little or no physical security

• That guard shack that is thousands of feet from any building and can be economically accessed only by an old analog line

• Phones in a warehouse, where installing Ethernet for a single phone is too expensive

• Dial-up PC modems, point-of-sale devices, and credit-card readers

• Intercom lines

• Announcement lines

• Turret systems for traders

• Access to mobile channels

• Mobile channel interconnection

• Server connections for healthcare, such as dictation, patient/bed/transport tracking, and nurse call stations (end of quote)


Nu eens zomaar een vraag, nu gaat gebeuren wat je daar als doem scenario post, stopt dan gelijk het leven als je niet meer kan bellen, internet gebruiken of je alarm doet het niet.

Nee niet echt, en zelfs al zouden we in oorlog zijn zoals nu in de Oekraïne, zelfs daar rijden er nog heel veel treinen op tijd, is er op de meeste plaatsen internet en telefoon verkeer mogelijk, dus ik zie het niet zo somber in dat alles in 1 keer uitvalt, en dan nog, zal best goed komen, iets met een half vol glas ipv half leeg.


Doornekamp33. Als rechtgeaarde optimist doe ik niet aan doemscenario's of angst. Wel informeer ik me over wat er speelt in de wereld. Realiteitzin is een nuttig iets en dat gebruik ik, zie je?

 


Wat voor informatie geef je dan, alleen maar doem scenario's, Wat Als…...

Als recht geaarde optimist kijk je daar geeneens naar, zelfs nu er oorlog is in Europa, wat natuurlijk een verschrikking is, niet dat het in Europa voorkomt maar dat het voorkomt in deze tijd vertik ik het om alleen de slechte dingen te zien, ik ben wat dat betreft meer een realist en ik kan er helaas niks aan doen dus doe ik wat ik kan en ga zelf zo goed als lukt verder.


Dan geloof je het niet. KPN levert géén pstn meer aan nieuwe klanten. Dat wordt dan DSL, internet, en via het modem kan je de telefoon op het phone-poortje aansluiten. Alleen telefoons met dtmf druktoetsen kun je gebruiken. Maar die bestaan dus al ruim 30 jaar.
◾️ Analoge telefoon kan dus nog wel, maar geen analoge pstn lijn. Vast bellen kan alleen nog afgenomen worden met internet dus.

Zet je draaischijftelefoon en buizenradio in een mooie vitrinekast. En gebruik '’iets'’ moderne spullen voor het hedendaagse leven.

De '’oude'’ telefoonlijnen zijn al lang omgezet naar internet (DSL). Hier zit ik met internet, vaste telefoon (via het modem) en televisie op een ruim 55 jaar oude lijn…. Ik heb gewoon een '’analoge'’ telefoon op het phone poortje van het modem.

Maar aangezien ik je erg op een zgn internettrol (zoek maar zelf op) vind lijken kom ik hier niet meer langs.


@Hutjemutje

 

Ook analoge telefoonlijnen hebben stroom nodig, na een paar uur is de noodstroom ook op.

Als je perse die antieke telefoon wilt gebruiken kan je altijd zoiets als dit proberen: https://www.phone-master.nl/Dialgizmo/DIALGIZMO.html

Die telefoon kan je daarmee gewoon op je modem aansluiten via dat kastje.


Hallo @Hutjemutje ,

Het meeste is al gezegd. Een nieuwe PSTN aansluiting aanvragen gaat niet meer, dat wordt dan gewoon een telefoonlijn die via het modem, en dus via het internet verloopt.

Het lijstje wat je opsomt waarvoor nog een PSTN lijn noodzakelijk zou zijn is erg achterhaald. Voor vrijwel alles zijn alternatieven te vinden welke gewoon werken op een VOIP-lijn. Ja er zijn alarmsystemen die alleen nog maar met PSTN werken, er zijn fax-systemen die alleen nog maar met PSTN werken, maar die systemen kun je allemaal upgraden naar systemen die wel een VOIP-lijn ondersteunen. Sowieso voor de meeste dingen in je lijstje gold voorheen al niet eens dat een internetlijn daarvoor ongeschikt zou zijn. Als ik bijvoorbeeld in je lijstje dingen zie staan als “ Phones in a warehouse, where installing Ethernet for a single phone is too expensive“, dan maakt dat me wel heel erg duidelijk dat de schrijver van het artikel vooral erg beperkt is in de kennis van het onderwerp waarover hij schrijft.


Voor Doornekamp33 Eerst jouw bericht beantwoorden en dan hou ik op. Het doemscenario bestaat in jouw hoofd, het is jouw conclusie. Voor mijzelf is het feiten checken en bronnen zoeken om informatie te vinden. Die zijn er, maar meestal niet in mainstream media. Ik heb geen angst voor verandering van systemen, in het klimaat en die van financiele aard, ben wel graag voorbereid op verandering.

Ik heb ook periodes off grid geleefd, al was het maar om in de rust van de natuur en zelfvoorzienend te zijn en om te leren duurzame levensomstandigheden te creeeren. Er is een ommekeer aan de gang nu en een toename in die richting van zelfvoorzienend leven, luitjes die dat echt gaan doen. In Zweden en Alaska o.a. Ik een internet trol? Daar moet ik eventjes om lachen. Wat een eer! Ha!

 

Voor Peter G: je vergist je als het om geloven gaat. Ik ben daar niet op uit, ik onderzoek en informeer mezelf, waarna ik weet wat kan en niet kan en daarmee heb ik een keuze om te maken. Grotendeels geef je me info die ik al weet en raad heb ik niet van je nodig, alleen wat mogelijk is en niet, praktisch gezien, zie je wat ik bedoel? Je bent volgens mij een brombeer, als ik dat gezicht van je zie.

 

En nu voor GeSp: zoals je kunt lezen in mijn berichten spreek ik van elektrische telefoonverbinding als ik het over analoog bellen heb. Natuurlijk gebruikt dat stroom, maar dat is het punt niet, zie je?

Wat die antieke telefoon betreft, daarom ben ik hier o.a. aan de slag om uit te vinden wat de mogelijkheden zijn. Niets wat ik persé wil ermee, ik doe gewoon onderzoek hier. Zo heb ik wat chagrijnige nerds getroffen in dit forum. Klaar ermee.


Oh ja, ik vergat GeSp nog te bedanken voor de link naar dat kastje. Al zou ik graag een analoge vaste telefoonlijn gebruiken, m.b.v. die antieke telefoon, het is wel leuk om iets nieuws te leren wat dat kastje betreft. Puls naar toon omzetter…. dat ga ik verder bestuderen. Niet alle luitjes die reageerden zijn chagrijnig hoor, om duidelijk te zijn. Dank allemaal voor wat zinnig is om te weten.