Skip to main content

Goede dag,

Ik krijg bericht van installateur dat mijn verbinding naar alarmcentrale via mijn analoge vaste lijn niet langer mogelijk is. Is dit juist.?

Moet ik perse over naar compleet nieuwe digitale alarminstallatie (€ 1.00 +) of zijn er nog andere technieken  mogelijk?

Dat zou heel goed mogelijk zijn, de Analoge lijn (PSTN) gaat er inderdaad uit of is er al uit men is daar in 2019 al mee begonnen, dacht eigenlijk dat het al klaar was.

Heb je bericht van gehad dat de lijn word opgeheven, dan is het namelijk definitief, maar inderdaad is vroeg schakelen de beste optie tenzij je zonder alarmcentrale wilt zitten, wat dat kost en wat er mogelijk is ligt aan de installateur wat die je kan bieden, daar heeft KPN geen zicht op.


Moet ik perse over naar compleet nieuwe digitale alarminstallatie (€ 1.00 +) of zijn er nog andere technieken  mogelijk?

Je kunt het telefoonnummer porteren naar bijvoorbeeld CheapConnect en dan een VoIP ATA gebruiken waar je jouw analoge alarminstallatie op aansluit. 

Je zou dan kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een Grandstream HT-801.


Hallo @Wezel5, welkom!

Wat @Doornekamp33 zegt, klopt. De analoge lijn (of PSTN) gaat er inderdaad uit. Je kunt over op een digitale alarminstallatie, of je kunt de tip van @wjb opvolgen:

Moet ik perse over naar compleet nieuwe digitale alarminstallatie (€ 1.00 +) of zijn er nog andere technieken  mogelijk?

Je kunt het telefoonnummer porteren naar bijvoorbeeld CheapConnect en dan een VoIP ATA gebruiken waar je jouw analoge alarminstallatie op aansluit. 

Je zou dan kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een Grandstream HT-801.

 


Alarmcentrales ondersteunen dat niet meer (ligt niet aan kpn). De communicatie dient via internet te verlopen. De duurdere hebben backup via 4G.

Een alarmcentrale in huis die alleen via '’inbellen'’, analoog dus, functioneert werkt nog wel, maar de alarmcentrale krijgt dan geen bericht meer. Hun apparatuur in de meldkamer is er niet meer op ingericht.


Analoog bellen blijft gewoon mogelijk. Via de Experiabox/KPN Box. Of via ...

Je zou dan kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een Grandstream HT-801.

... wat op hetzelfde neerkomt als wat in een Experiabox/KPN Box ingebouwd zit.

Omdat analoog bellen gewoon mogelijk blijft zou een analoge alarminstallatie ook gewoon moeten blijven werken. Zou ik zeggen.

Alleen bij stroomuitval heb je geen verbinding meer. Als de Experiabox/KPN Box geen stroom krijgt is de verbinding weg. Dus de betrouwbaarheid is een stuk minder. Dat kan een reden zijn dat een installatiebedrijf zegt: dat ondersteunen wij niet.


Een alarmcentrale in huis die alleen via '’inbellen'’, analoog dus, functioneert werkt nog wel, maar de alarmcentrale krijgt dan geen bericht meer. Hun apparatuur in de meldkamer is er niet meer op ingericht.

Waarom denk je dat de alarmcentrale geen bericht meer krijgt?


Alleen bij stroomuitval heb je geen verbinding meer. Als de Experiabox/KPN Box geen stroom krijgt is de verbinding weg. Dus de betrouwbaarheid is een stuk minder. Dat kan een reden zijn dat een installatiebedrijf zegt: dat ondersteunen wij niet.

Maar dat heb je bij digitale alarmcentrales uiteraard ook.

Dit is overigens de reden waarom ik mijn EdgeRouter, NTU, centrale switch en één wifi accesspoint op een noodstroomvoorziening heb staan. 


Maar dat heb je bij digitale alarmcentrales uiteraard ook.

Een alarmcentrale heeft zelf wel een ingebouwde accu/batterij. 


Maar dat heb je bij digitale alarmcentrales uiteraard ook.

Een alarmcentrale heeft zelf wel een ingebouwde accu/batterij. 

Maar de router en NTU nog altijd niet en die moeten uiteraard wel werken om een bericht naar de meldkamer te kunnen sturen.


Maar dat heb je bij digitale alarmcentrales uiteraard ook.

Een alarmcentrale heeft zelf wel een ingebouwde accu/batterij. 

Maar de router en NTU nog altijd niet en die moeten uiteraard wel werken om een bericht naar de meldkamer te kunnen sturen.

Eigenlijk hebben alle klanten die thuis een alarm hebben ook een noodstroomvoorziening voor hun modem. Gok dat de bedrijven die dit installeren best weten wat ze doen 😅


Eigenlijk hebben alle klanten die thuis een alarm hebben ook een noodstroomvoorziening voor hun modem. Gok dat de bedrijven die dit installeren best weten wat ze doen 😅

Ik denk dat bedrijven er eerder voor kiezen om een backup via GSM op te nemen i.p.v. een noodstroomvoorziening voor NTU/ONT en router.


Eigenlijk hebben alle klanten die thuis een alarm hebben ook een noodstroomvoorziening voor hun modem. Gok dat de bedrijven die dit installeren best weten wat ze doen 😅

Ik denk dat bedrijven er eerder voor kiezen om een backup via GSM op te nemen i.p.v. een noodstroomvoorziening voor NTU/ONT en router.

Zakelijke alarmen wel, bij consumenten vaak via het modem.


Eigenlijk hebben alle klanten die thuis een alarm hebben ook een noodstroomvoorziening voor hun modem. Gok dat de bedrijven die dit installeren best weten wat ze doen 😅

Ik denk dat bedrijven er eerder voor kiezen om een backup via GSM op te nemen i.p.v. een noodstroomvoorziening voor NTU/ONT en router.

Zakelijke alarmen wel, bij consumenten vaak via het modem.

Consumenten installeren vaak ook zelf hun alarminstallatie. Ik denk niet dat veel consumenten voor een noodstroomvoorziening zullen kiezen aangezien het wegvallen van de stroom tegenwoordig toch een zeldzaamheid is.

Morgen mag onze noodstroomvoorziening er voor het eerst sinds jaren weer even tegenaan aangezien er een extra groep in de meterkast geplaatst wordt tijdens de installatie van een hybride warmtepomp.


Maar dat heb je bij digitale alarmcentrales uiteraard ook.

Een alarmcentrale heeft zelf wel een ingebouwde accu/batterij. 

Maar de router en NTU nog altijd niet en die moeten uiteraard wel werken om een bericht naar de meldkamer te kunnen sturen.

Dat schreef ik al.

Alleen bij stroomuitval heb je geen verbinding meer. Als de Experiabox/KPN Box geen stroom krijgt is de verbinding weg. 

 


Eigenlijk hebben alle klanten die thuis een alarm hebben ook een noodstroomvoorziening voor hun modem. Gok dat de bedrijven die dit installeren best weten wat ze doen 😅

Ik denk dat bedrijven er eerder voor kiezen om een backup via GSM op te nemen i.p.v. een noodstroomvoorziening voor NTU/ONT en router.

Is inderdaad meestal goedkoper en betrouwbaarder.

Een losse noodstoomvoorziening heeft ook onderhoud nodig. Zo af en toe moet de accu vervangen worden. Doe je dat niet, dan werkt het systeem plots een keer niet. 


Maar dat heb je bij digitale alarmcentrales uiteraard ook.

Een alarmcentrale heeft zelf wel een ingebouwde accu/batterij. 

Maar de router en NTU nog altijd niet en die moeten uiteraard wel werken om een bericht naar de meldkamer te kunnen sturen.

Dat schreef ik al.

Wat wilde je dan zeggen met jouw eerdere reactie?