Skip to main content
Vraag

KPN vaste telefoon werkt niet na contractovername met eigen modem

• December 3, 2025
  • 7 reacties
  • 29 keer bekeken

Ik heb na een eigen contractovername geen vaste telefoon meer via mijn eigen modem. geprobeerd via de experia box en dat werkt wel. alles na gecheckt er is niks veranderd. mijn modem kan zich niet aanmelden. Op de experia box staat een andere gebruikersnaam bij de telefonie dan degene die ik heb gekregen uit de kpn sip tool.

Kunnen jullie achterhalen wat mijn gebruikersnaam is voor de telefonie of eventueel op een andere manier helpen?

7 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen ​@D.A. Klumpers welkom op de KPN Community. De gebruikersnaam en het wachtwoord wat je instelt op de SIP-tool zou leidend moeten zijn. Wat voor een type modem heb je in gebruik dan? Voldoet deze aan de eisen die gesteld worden aan eigen apparatuur? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 5, 2025

UDM pro, zover ik weet wel dit heeft namelijk 1,5 jaar gewerkt tot de contractovername.

Forum|alt.badge.img+7
  • December 7, 2025

Hoi ​@D.A. Klumpers ,

Heb je de experia box al eens gereset met de reset knop?

Doe na de reset de check dat je kan bellen en gebeld worden via de experia box. 

Daarna de servicetool met alleen de experia box aangesloten nog eens doorlopen, geeft dat nog steeds een verschil in gebruikersnaam?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 7, 2025

Beste ​@D.A. Klumpers even een controle om iets uit te sluiten:

Als je de originele modem/router van KPN aansluit heb je dan wel gewoon vaste telefonie?

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 7, 2025

Als de experiabox eraan hangt werkt de vaste telefoon, alleen ik kan dus in aanmelden met mijn eigen toestel. Terwijl dit voor de contractovername in de situatie eigen modem of met experiabox operationeel was.

De gegevens van de sip tool kloppen niet waarmee de experiabox mee aanmeld.

Dit is wat ik aantref (de gebruikersnamen zijn verzonnen ik ga ze niet zomaar vrijgeven wel zo veilig 😉)

Ik zie in de experiabox via de admin portal "pietje@ims.imscore.net" als gebruikersnaam en die werkt.

Nu wil ik mijn eigen toestel instellen dus ik zet het voip gedeelte van de experiabox op nonactief. Log vervolgens met KPN ID in op de service tool en maak daar een wachtwoord voor het enige account dat ik zie: "klaasje@ims.imscore.net"

Nu log ik met de gebruikersnaam en wachtwoord in die ik daar vandaan haal en ik krijg een NORE (not registerd) met even later een forbidden. Ik heb het idee dat ik onjuiste gegevens invul (de gevens uit de sip-tool) en dat daarom mijn toestel niet kan aanmelden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 7, 2025

Hoi ​@D.A. Klumpers ,

Heb je de experia box al eens gereset met de reset knop?

Doe na de reset de check dat je kan bellen en gebeld worden via de experia box. 

Daarna de servicetool met alleen de experia box aangesloten nog eens doorlopen, geeft dat nog steeds een verschil in gebruikersnaam?

Ik heb alles wat je genoemd hebt geprobeert de experabox werkt keer op keer. De gebruikersnamen veranderen niet. Enkel wanneer ik het wachtwoord verander via de sip tool doet de experiabox het niet meer en moet ik bellen om het voip gedeelte te laten reseten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 7, 2025

Beste ​@D.A. Klumpers even een controle om iets uit te sluiten:

Als je de originele modem/router van KPN aansluit heb je dan wel gewoon vaste telefonie?

Ja enkel via de Experiabox telefoon poorten. Maar ja ik heb niet voor niets een eigen modem en voip toestel en als dat 1,5 netjes heeft gewerkt tot een contractovername mag ik er vanuit gaan dat dit niet een compatibility issue is. Ik heb alle backups die in die tijd gemaakt zijn geprobeerd en geen enkele verbeterd de situatie