Skip to main content
Beantwoord

Lastig gevallen door onbekende beller. Wat kan ik doen?

• May 29, 2026
  • 24 reacties
  • 216 keer bekeken

Ik wordt telkens op wisselende momenten van de dag, ‘s morgens middags of 's avonds door een nummer 072 28718921 gebeld, als ik opneem krijg ik geen antwoord, hoe moet ik dit stoppen of kan KPN dit voor mij stoppen a. u. b. ?

Beste antwoord door PeterG

Internet + vast bellen is met de huidige propositie € 49,-- via glasvezel. 

Je had dit gewoon kunnen aanpassen via verlengen met nieuwe propositie, ​@Persoon die helpt .

24 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 29, 2026

Hallo ​@Persoon die helpt  is dit op je mobiel of op je vaste nummer? Op je mobiel kan je het nummer gewoon op de telefoon blokkeren. Op je vaste nummer kan je het vast in je Experiabox instellen.

Het is op mijn vaste telefoon van KPN en ik ben bijna 90 jaar oud en weet niet hoe ik dit moet of kan stoppen, help!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 29, 2026

Heb u de vaste telefoon in combinatie met kpn internet?

Dan heeft u de mogelijkheid om via MijnKPN nummers te blokkeren voor uw vaste telefoon. In verband met privacy regels mag men dit alleen zelf doen. Dit kan alleen via de MijnKPN app. Op de tablet of smartphone dus.

Het telefoonnummer wat je noemt zijn 11 cijfers. Dat moeten er 10 zijn.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Persoon die helpt! Ik snap dat dit dan heel vervelend is, we denken graag even met je mee zoals je merkt. Heb je het advies van Peter nog kunnen opvolgen? Dat lijkt mij het beste punt om te beginnen.

• June 1, 2026

Ik probeerde om het nummer wat je geeft in te voeren bij : 
https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers-zoeken
Maar ik kwam er niet uit, wat nu het juiste nummer is.
Of het nummer is niet uitgegeven en komt van een “grappenmaker”.
Als het inderdaad 11 cijfers zijn dan is dat wel zeker.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 1, 2026

Via bepaalde VoIP providers kan men zelfs nummer met onjuiste lengte kiezen, tegen betaling kan men zelfs korte nummer (4 cijfers) kiezen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 1, 2026

Via bepaalde VoIP providers kan men zelfs nummer met onjuiste lengte kiezen, tegen betaling kan men zelfs korte nummer (4 cijfers) kiezen.

Voor zover klopt dit niet. De ACM gaat over de uitgifte van telefoonnummers. Viercijferige nummers zijn voornamelijk voor behouden aan speciale informatienummers. Denk aan 18XX

@Persoon die helpt 

Het kan zijn dat je telefoontoestel maar maximaal 10 cijfers laat zien, en dat het een buitenlands nummer is wat afgekapt wordt in de weergave. 

Wat voor vaste telefoon heb je?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 1, 2026

Voor zover klopt dit niet. De ACM gaat over de uitgifte van telefoonnummers.

Zei ik over Nederlandse VoIP providers? Bij providers, waar men de nummer spoofen kan hoef zelfs geen officieel ondersteuning vanuit provider

Viercijferige nummers zijn voornamelijk voor behouden aan speciale informatienummers. Denk aan 18XX

Waar het mij om ging was dat die beller stopte en dat lijkt te gebeuren, we zijn niet meer gebeld, dank voor jullie hulp

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Waar het mij om ging was dat die beller stopte en dat lijkt te gebeuren, we zijn niet meer gebeld, dank voor jullie hulp

Goed om te horen! Als ik nog iets voor je kan betekenen laat het dan weten!

Beller is toch weer begonnen met bellen nu met een 1 voor het nummer, het houdt maar niet op!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 2, 2026

Als het even kan blokkeren. Dat kan alleen via MijnKPN en alleen als je telefoon met kpn internet hebt. 

Tip. Blokkeer het netnummer (072) . Dan kan geen enkel nummer met dat netnummer je nog bellen. 

• June 2, 2026

[..] nu met een 1 voor het nummer [..]

Dus geen geldig nummer ?

Lukt het om het daar mee op te zoeken ?
Om te zien wie de aanbieder is.

Bedant Kees ik heb via die link 072 geblokkeerd en ben heel benieuwd of dat werkt!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 3, 2026

Bedant Kees ik heb via die link 072 geblokkeerd en ben heel benieuwd of dat werkt!

Helpt niet bij spoofing, hij kan ook het netnummer van jouw gemeente of een van grote steden kiezen (010, 020...). Je kan beter een spamblokker installeren, de detecteert een spammer of een reclamebureau en laat je met rust.

• June 3, 2026

Via de website van de acm kun je de nummers opzoeken om te zien waar ze  onder zijn gebracht, blokkeren gaat daar zeker niet.
( dat was nog niemand opgevallen ? )

Lukt het om het daar mee op te zoeken ?
Om te zien wie de aanbieder is.

Ik ben nog steeds benieuwd.

Ik denk dat het wat te moeilijk voor mij is, heb daarom eerst maar eens 072 geblokkeerd en het lijkt erop dat het werkt, even geen gebel meer van dat nummer. Het lijkt er trouwens op dat de beller telkens van nummer wisselt, eenst 072 toen 1072 maar we wachten af 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Persoon die helpt 

Mocht de overlast toch aanhouden, wat ik uiteraard niet hoop voor je, kun je het ook melden bij KPN via het een speciaal online formulier.

Als je deze compleet invult, gaat een speciale afdeling van KPN er achteraan, en krijgt de overlast gever een officiële waarschuwing per brief van zijn of haar provider.

Vaak helpt zo’n waarschuwing per brief erg goed, en wordt je niet meer telefonisch lastig gevallen.

Klik op de volgende link, en je komt direct uit op het online formulier waar je het lastig vallen per telefoon kunt melden:

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Het blijft helaas een kat- en muisspel ​@Persoon die helpt. Het is wel goed dat je alert blijft! Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust!

Bedankt voor je tip, ik zal er zeker gebruik van gaan maken als dat gebel weer begint!

Dag Remco ik had al herhaaldelijk om een goedkopere aanbieding van kpn gevraagd want ik gebruik alleen telefoon vast en internet. Maar jullie konden mij niet helpen 69 euro voor die 2 dingen vind ik echt te duur

Nu ben ik uiteindelijk met veel moeite overgestapt naar een andere aanbieder maar gaat die overstap niet goed. nieuwe aanbieder kan pas 8 juni een monteur sturen om het nieuwe modem aan te sluiten. KPN heeft vandaag vrijdag 5 juni de telefoon al afgesloten, ik heb KPN gebeld of zij de telefoonaansluiting tot 8 juni, dus 3 dagen operationeel kunnen houden

Na lang aan de mobile telefoon te hebben gehangen omdat ze allerlei instanties moesten raadplegen was het antwoord DAT DAT NIET MOGELIJK IS!

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Wat jammer dat je ons gaat verlaten ​@Persoon die helpt. Ik vrees inderdaad dat als er een verzoek komt vanuit een partij die het nummer wil overnemen wij daar gehoor aan moeten geven, dan is dat helaas niet terug te draaien. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • June 8, 2026

Internet + vast bellen is met de huidige propositie € 49,-- via glasvezel. 

Je had dit gewoon kunnen aanpassen via verlengen met nieuwe propositie, ​@Persoon die helpt .

Ben inderdaad vandaag 8 juni overgestapt naar een stukken goedkopere aanbieder
Alleen KPN is traag met het Nummer Overzetten alles werkt weer,

behalve de vaste telefoon die met nummer behoud moest worden overgezet, ben benieuwd of dat binnenkort gebeurd?