Skip to main content

Daar ik vaak het ziekenhuis moet bellen,komt geregeld voor dat 1888 er tussen springt.

Terwijl het nummer van ziekenhuis goed is. 

Zeer vervelend dat ik  geen kant op kan,dat het maar doorgaat met 1888.

Terwijl ik met spoed moet worden geholpen voor mijn aandoening.

Hoe is dit mogelijk dat 1888 er tussen komt.

Soms toch met 1888 bellen en verbinden anders kan het niet met het zieken huis, daarbij met flinke kosten de laatste keer.  16 euro. Dit is volkomen belachelijk.

Hoe op te lossen?

 

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

Hallo @Jantje73 , hier kan KPN niets mee, want dat nummer is niet van KPN.

Je zou het nummer uit je contactenlijst kunnen verwijderen en uit je belgeschiedenis.

 


Hoe bedoel je dat @Jantje73 , dat 1888 “er tussen springt” ? Wat gebeurt er dan?
Je belt toch wel direct met het nummer van het ziekenhuis?


Hallo @Jantje73 ,

Als je gewoon direct het nummer intoetst van het ziekenhuis, dan zou het goed moeten komen. 

Het is trouwens mogelijk om 1888-nummers te laten blokkeren door KPN voor Vast Bellen. 

Dat kan via dit forum. 

Maar dan betekent dat wel dat je geen enkel 1888-informatienummer meer kan bellen. 

Wil je een blokkade voor 1888-nummers? 

Geef dat dan hier aan. En vul alle gegevens in jouw forumprofiel . 

 


Maar dan betekent dat wel dat je geen enkel 1888-informatienummer meer kan bellen.

Dat lijkt me juist een uitstekend idee ? !
Niet alleen 1888 maar alle doorverbind nummers / services die met 18... beginnen.


Als je gewoon direct het nummer van het ZH in je bellijst hebt dan bel je dat toch van daaruit direct met het ZH.

Gewoon met de bel-app bellen via de bellijst. Dan kan toch 1888 er niet bij oppoepen? Dat kan alleen als je ‘zoekt’ via internet ofzo.


 

Gewoon met de bel-app bellen via de bellijst. 

Het gaat hier om vast bellen. 


Het staat wel in vast bellen maar betreft het dat ook?

Hoe dan ook.... Apart als je gewoon het nummer van het ZH kiest. Daar staat toch geen 1888 voor in de kieslijst?


Ai @Jantje73, niet zo fijn dat je met deze kosten te maken hebt gekregen :slight_frown:

Kan het wellicht zijn dat je het nummer van het ziekenhuis ingewikkeld vind en het daardoor niet zo snel intoetst? En dat er aan wordt gegeven dat het nummer niet klopt waarna 1888 wordt ingeschakeld?

Je hebt een bepaalde tijd om een nummer in te toetsen, als die tijd voorbij is en je hebt nog maar 8 of 9 cijfers ingetoetst, dan heb je een niet bestaand nummer gekozen en wordt je doorverbonden met 1888 nummerinformatie. Je kunt dit wellicht omzeilen door het nummer van het ziekenhuis op te slaan in het telefoonboek van je toestel, als jouw toestel tenminste een telefoonboek heeft. Dan hoef je niet meer het volledige nummer in te toetsen!

Ook kan ik 1888 laten blokkeren, als je dat graag wil. Hoor graag van je of dat de bedoeling is!


Aha @Maja_ , maar zo kan je dus volgens de factuur met 1888 gebeld hebben zonder dat je het nummer zelf ingetoetst hebt. Het is dan ook niet terug te vinden in de belhistorie van het toestel.

Ik zou me niet verbazen als dit de verklaring is voor meerdere gevallen waarover hier op het forum eerder geklaagt is. Opmerkingen als “ik werd doorgeschakeld naar een duur nummer” krijgen zo een heel andere lading.


Aha @Maja_ , maar zo kan je dus volgens de factuur met 1888 gebeld hebben zonder dat je het nummer zelf ingetoetst hebt.

Nee, dat schrijft ze helemaal niet.  Die verdraaiing in de uitleg van @Maja_  maak je er zelf van.

Gewoon een kwestie van heel goed lezen wat er staat, en probeert in te leven in de situatie.
Datgene wat @Maja_ nu juist wel doet, proberen zich een voorstelling te maken met wat de klant “mogelijk” doet, en om die reden “misschien” door uitblijven van een snelle connectie met het ziekenhuis, dan maar naar een nummer grijpt als 1888 om dan toch maar snel verbonden te worden?


Er valt weinig te verdraaien aan deze woorden lijkt mij:

..., dan heb je een niet bestaand nummer gekozen en wordt je doorverbonden met 1888 nummerinformatie.

Ik heb het zelf geprobeerd en je krijgt na zo'n 30 seconden direct de 1888 welkomstboodschap inclusief de (verplichte) melding over de kosten. 


Zou zeer opmerkelijk zijn om “automatisch” te worden doorverbonden met een 1888 dienst, bij uitbellen van een verkeerd (niet bestaand) nummer.  Echter je eigen actie van "proberen” zette me toch eens aan het denken en ging ik er ook eens mee aan de slag.

Normaal heb ik mijn eigen router + VOIP apparatuur ingeschakeld. (Met “eigen” gebruikte belschema's in die VOIP apparatuur).  Daarmee werd ik niet automatisch doorverbonden met 1888.

Maar “terug” een KPN Experia Box aan mijn internetconnectie te hebben gekoppeld en een analoge telefoon, nog eens de test.  En inderdaad je hebt helemaal gelijk.

Bij verkeerd nummer wordt je automatisch doorverbonden met 1888.

Een heel kwalijke zaak, om je klanten ongevraagd, met dit soort betaalde diensten op te zadelen.
Valt onder de noemer “hoe misleid en belazer ik de kluit om er zoveel mogelijk geld vanaf te troggelen.”

Tegenwoordig bij elke scheet of "vergissinkje" moet je oppassen dat het je niet duur komt te staan.

Zeker als je in dit soort gevallen naar zorginstellingen / ziekenhuis moet bellen.
Tijd om bij ACM aan de bel te trekken, en een klacht in te dienen.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/bedrijf-beeindigt-doorschakeldienst-geenspoedwelpolitie-na-actie-acm

Zie ook een eerder geval m.b.t. Tele-2 van jaren terug met 18 nummers.
Is wel een andere situatie, maar “ongevraagd” automatisch verbinden met een servicedienst, met wat KPN flikt, terwijl je het nummer zelf NIET hebt gedraaid (en ook niet de bedoeling was om dat te draaien), is gewoon de zaak beduvelen.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/9436/Boetebesluit-Tele2-voor-ongeoorloofd-gebruik-18xy-telefoonnummers


Hallo @Jantje73 ,

Als je gewoon direct het nummer intoetst van het ziekenhuis, dan zou het goed moeten komen. 

Het is trouwens mogelijk om 1888-nummers te laten blokkeren door KPN voor Vast Bellen. 

Dat kan via dit forum. 

Maar dan betekent dat wel dat je geen enkel 1888-informatienummer meer kan bellen. 

Wil je een blokkade voor 1888-nummers? 

Geef dat dan hier aan. 

 

@Jantje73 

Wil je een blokkade voor 1888-nummers? Geef dat dan hier aan en vul je volledige forumprofiel. 


Hallo @Jantje73 ,

Als je gewoon direct het nummer intoetst van het ziekenhuis, dan zou het goed moeten komen. 

Het is trouwens mogelijk om 1888-nummers te laten blokkeren door KPN voor Vast Bellen. 

Dat kan via dit forum. 

Maar dan betekent dat wel dat je geen enkel 1888-informatienummer meer kan bellen. 

Wil je een blokkade voor 1888-nummers? 

Geef dat dan hier aan. En vul alle gegevens in jouw forumprofiel . 

 

@Jantje73 

Wil je een blokkade op de 1888-informatienummers? 

Geef dat dan hier aan. En vul alle gegevens in jouw forumprofiel . 


Ik heb dit (maar) eens even uitgeprobeerd door een niet bestaand nummer te bellen (nml 9 cijfers). Je krijgt dan inderdaad:

“Het gekozen nummer is niet in gebruik. Bel 1888 voor het juiste nummer. Dit nummer en de doorgeschakelde gesprekskosten bedragen 1 euro per minuut”. tuut, tuut, tuut, ….

Je belt dus dan zélf 1888 en de gesprekskosten weet je ook.

Maar…. als je die melding krijgt weet je ook dat je het nummer van het ZH niet (helemaal) goed hebt ingetoetst. Met een dect kun je nota bene voor het kiezen al zien of je het goed hebt ingetoetst! Verder kun je het voor instellen door in je “boekje” te programmeren. Dan bel je gewoon áltijd het juiste nummer.


Maar…. als je die melding krijgt weet je ook dat je het nummer van het ZH niet (helemaal) goed hebt ingetoetst.

Allemaal leuk en aardig. Men moet goed de kop erbij hebben, dat je niet per ongeluk gewoon doorgaat. In de meeste gevallen zal dat ook gewoon goed gaan, maar in ook wat gevallen NIET.

Telefoon wordt ook gebruikt door mensen die minder helder in hun hoofd zijn, of kinderen die het besef niet hebben en die oma willen bellen (zeker in deze corona tijd). Dan wordt het een dure aangelegenheid. Al een oud thema:

https://www.bnnvara.nl/kassa/discussie-blokkeren-van-1888-nummer

Dit soort willekeur aan betaalde diensten, meteen aan de lijn aangeboden om die te gebruiken, waar NIET om is gevraagd, moet simpelweg standaard helemaal NIET worden ingezet.

Het is gewoon ongevraagde SPAM.


Het gaat dus niet automatisch door naar 1888. Je moet wel degelijk de verbinding verbreken en dan zelf 1888 bellen. Je krijgt namelijk het advies om te bellen. Waarna de verbinding verbreekt.

Je kan dus écht niet zó maar 1888 krijgen tegen 1 euro per minuut. Dat bel je zelf. En daarmee geef je dus ook toestemming voor de kosten.

Slimmer is om dan alsnog het goede nummer van gewenste ontvanger te bellen / in te toetsen natuurlijk. Want als je die melding krijgt dan is het wel duidelijk dat je verkeerd gekozen/getoetst hebt.

“Het gekozen nummer is niet in gebruik. Bel 1888 voor het juiste nummer. Dit nummer en de doorgeschakelde gesprekskosten bedragen 1 euro per minuut”. tuut, tuut, tuut, ….

Waarom, nog steeds, verwezen wordt naar 1888 is mij een raadsel. KPN heeft die dienst al een jaar of 3 geleden verkocht en is helemaal niet meer van kpn.


Het gaat dus niet automatisch door naar 1888. Je moet wel degelijk de verbinding verbreken en dan zelf 1888 bellen. Je krijgt namelijk het advies om te bellen. Waarna de verbinding verbreekt.

Drugdealertjes die bij de schoolpoort drugs staan aan te bieden als de school uitgaat,
is ook een kwestie dat schoolkinderen het zelf aanpakken of niet.
Maar ook dat soort transacties is volstrekt ongewenst en laakbaar.

Bij een telefoon abonnement neemt men zeer gericht alleen een connectie “telefoondienst” af.
Verder niets. (Daar betaalt men al voor). Al dit soort extra geldklopperij SPAM, weg ermee.

Als men een verkeerd nummer belt, is dat doorgaans aan de soort toon te beluisteren.
Tenminste zo hoort dat te zijn.  Dat is een vaste standaard.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Telefoontonen