Skip to main content

Ondanks reset van Experiabox V10 en reset van de vaste telefoon Swissvoice Xtra 3355 Combo werkt de nummerherkenning niet. De Combo heb ik rechtstreeks op de Experiabox aangesloten (phone 1). In de Kpn-winkel werd mij verzekerd (na experiment) dat de Combo normaal nummerherkenning vertoont. De Gegaset die ik ook in huis heb functioneert correct, ook wat betreft de nummerherkenning.

Ik word er wanhopig van … wie kan mij helpen?

Er zijn twee soorten nummerweergave. FSK, in gebruik in bijna de hele wereld. En DTMF, alleen in gebruik bij KPN. Omdat kpn al héél vroeg, medio 1997, hiermee begon. En die norm dtmf is bij kpn zo gebleven ook al is het niet de (inter)nationale standaard.

Ik zie bij Bol.com bij deze telefoon staan “geschikt voor Nederland: ja”. Dan zou, met de nadruk op zou, dtmf nummerweergave ondersteund moeten worden.
Maar n.a.v. je verhaal vermoed ik dat deze telefoon alleen met FSK nummerweergave overweg kan.

Ik adviseer je het toestel eens te testen bij iemand met telefonie via Ziggo, T-mobile, Caiway e.d. Werkt dat wel dan is het helemaal zeker: alleen FSK nummerweergave ondersteund.
Bij KPN aansluiting kun je dat ondervangen met een converter (DTMF naar FSK en v.v.)

Aangezien BudgetThuis alle diensten inkoopt bij kpn vermoed ik dat ook via hen het alleen via DTMF werkt.


Beste Peter, veel dank voor deze informatie; ik ga ermee aan de slag.


Ermee aan de slag geweest en jawel, beste Peter, de converter die ik op jouw aanraden kocht (ARTECH EX710 FSK-DTMF) zorgt voor de gewenste omzetting, waardoor het systeem nummerherkenning heeft op het Kpn netwerk. Nogmaals dank voor de doeltreffende en vakkundige raad.


Graag gedaan. @Heino5 .

Apart feitje: 5 minuten geleden dit topic nog open gehad.... en dan nu je reactie 😀


@PeterG @Heino5 , goede morgen. 

Waar is de (ARTECH EX710 FSK-DTMF) converter te koop. ik heb nu een soortgelijk probleem met de gekochte SWISSVOICE XTRA 2355. 


Beste Juan, in september 2022 kocht ik die converter bij Phone-Master, Overtoom 440 te Amsterdam voor € 47,44 (inclusief verzendkosten).


@Heino5 , dank je voor de terugkoppeling. Die hebben ze niet meer liggen jammer genoeg. Tenx anyways...


Die converter is een uitgestorven ras. 

Ik verwees ook altijd naar Phone Master. Maar zie daar nu inderdaad < <  nooit meer leverbaar > > vermeld staan 😐. Ik vind 'm op diverse webshops maar nergens meer leverbaar.

Dat wordt dus een geschikte telefoon kopen.

Ik heb nog wel losse nummermelders liggen. Maar dan zie je het nummer dáárop en niet op de telefoon.

Die toestellen van Swissvoice werken inderdaad alleen met de internationale standaard FSK. En kpn hanteert die, helaas, niet.

P.S. Als je hiervoor van provider gaat wisselen neem er dan niet een die de boel van KPN Wholesale betrekt. Budget heeft bijvoorbeeld daardoor ook dtmf nummerweergave.

 


@Shyrin_ . Wanneer gaat KPN wel FSK nummerweergave hanteren? Dit is een toestel speciaal voor mensen die dement zijn ofwel verstandelijk beperkt enzo. Maar werkt dus niet met de nummerweergave van kpn.

De fsk - dtmf converter is overal permanent uitverkocht.

Nota Bene: FSK is de internationale standaard. KPN is in ieder geval in Europa de énige provider die, nog, dtmf nummerweergave hanteert. Dat begint nu de converter er niet meer is, toch wel onhandig te worden.


@PeterG, @Heino5, wel jammer zo. Mijn moeder heeft een “oud model” SwissVoice en die laat wel telefoonnummer en naam zien, maar werkt steeds minder optimaal. De nieuwe modellen SWISSVOICE hebben veel meer functies en zijn superhandig voor steeds oudere mensen.  Maar goed, het is wat het is. 


@Shyrin_ . Wanneer gaat KPN wel FSK nummerweergave hanteren? Dit is een toestel speciaal voor mensen die dement zijn ofwel verstandelijk beperkt enzo. Maar werkt dus niet met de nummerweergave van kpn.

De fsk - dtmf converter is overal permanent uitverkocht.

Nota Bene: FSK is de internationale standaard. KPN is in ieder geval in Europa de énige provider die, nog, dtmf nummerweergave hanteert. Dat begint nu de converter er niet meer is, toch wel onhandig te worden.

Hi Peter, ik ga dit hier even navragen omdat ik heel eerlijk niet weet hoe dit precies zit. Ik wacht een reactie af.